tisdag, mars 12, 2024

En finfin helg i Stockholm

Jag hade långhelg och var i Stockholm med mamma och moster Annika. Det var supertrevligt!

Vi skulle träffas hos mamma 07.40 och Rolf skulle skjutsa oss till stationen där vi skulle ta tåg. Första gången på flera år som jag skulle åka tåg! Jag tycker det är lite läskigt (rädd att bli åksjuk).

Jag sov dåligt och vaknade redan 04, vilket Joakim också gjorde. Så vi steg upp och drack morgonkaffe och tittade ut över havet. Sen följde han och Spike med mig till bilen. Kom till mamma i god tid och vi blev upphämtade och körda till stationen.

Vi tog snälltåget och det gick jättebra, tog en åksjuketablett efter halva vägen ungefär för det skakade och svängde lite mycket, hehe. Vi satt vid ett bord för fyra och fick trevliga personer som ressällskap! Vi pratade och underhöll nog några på tåget, hehe.

Lite ombyte behöver man på långa tågresor så vi tog en paus och gick till restaurangvagnen en timme. Mamma och jag delade en schnitzel och Annika tog en barnportion pasta med köttfärssås. Sen var det bara 1,5 timme kvar innan vi var i Stockholm och vi pratade med vårt resesällskap och plötsligt var vi i Stockholm! Vi åkte till hotellet och checkade in. Det var bara Annikas rum som var klart så vi lämnade våra väskor dör och sen tog vi bussen till Gittan.

Jag hade glömt att berätta för henne vilka vi var som kom så hon trodde visst att det var Joakim och Elliott som skulle vara med. Hehe. Och så kom mamma och Annika istället! Det var en glad överraskning då Gittan inte träffat mamma på länge! Det var bara jag som var fikasugen, så jag sprang ner till Coop och köpte lite kakor till mig själv 😁. Vi drack kaffe och pratade.

Framåt kvällen hämtade vi mat från två olika ställen, jag tog från pålitliga krogen Hornsgatan. Den har sååå gott kött! Det var precis lika gott som tidigare! De andra hämtade från Käk och Kök och det var nog också bra?

När vi hade ätit klart och jag hjälpt Gittan få igång tv:n (en krånglig google-tv) och skrivit en liten handledning så tackade vi för oss och åkte buss tillbaka till hotellet. Där fick mamma och jag våra rum. Vi bodde alla på olika våningar.

Mitt fina rum

Ringde hem och pratade med Joakim och somnade sen direkt, trött som jag var efter den tidiga morgonen.

På lördagen åt vi jättegod hotellfrukost. Mums! Älskar hotellfrukost. Och när vi ätit klart tog Annika med oss till vår släkting Per och hans kolonistuga i Tantolunden. Jag visste knappt vem han var för jag har inte träffat honom mer än typ en gång för jättemånga år sen! Det var en jättesöt liten stuga!

På väg till stugan

Det var jättekul att träffa Per, han var så snäll och trevlig! Bjöd oss på kaffe och kardemummabullar. Och de hade världens sötaste tama ekorrar!

sjukt söt ekorre!

Så mysigt att sitta vid fönstret i stugan och titta ut på fåglar och ekorrar. Både hackspett och nötskrika kom. Och ekorrarna var så tama att Per kunde klappa dem! Pers särbo kom också förbi en liten stund senare och det var jättekul att träffa honom med! De var så gulliga båda två!

När vi pratat och fikat klart var det dags att bege oss till Oscarsteatern för att se "Änglagård".

Fin teater

Den var SÅÅÅ bra!!! Kan verkligen rekommendera den. De sjöng som gudar och gudinnor och det var verkligen en suveränt fin uppsättning i allt! Jättekul!!!

En fin slutscen

Vi satt på andra raden och det var super! Man såg och hörde alla jättebra!

De fick stora applåder!

Vi fick rekommenderat en tapasrestaurang "Madrid" vid Mariatorget, så den testade vi. Jag tog calamares och bröd, Det var mumsigt! Och en mysigt inredd restaurang tyckte jag.

Gott bröd

Efteråt åkte vi till hotellet. Där satte vi oss i en soffa och pratade, åt jordnötter och drack lite gott. Det var trevligt! Tillbaka på rummet somnade jag typ direkt... Jag hade tänkt att jag skulle hinna blogga lite eller så, men det blev det inget med 😀. Var alldeles för trött!

På måndagsmorgonen vaknade jag av att klockan ringde och väckte mig mitt i en dröm. Jag hade sovit djupt och var helt seg! Ovanligt trött packade jag ihop allt så att vi kunde checka ut. Mötte upp mamma och vi tog hissen ner till frukosten där Annika redan var. Vi fick ett trevligt fönsterbord och hade gott om tid att äta frukost. Lika mysigt och gott denna morgon!

Denna morgon var inte minimuffinsen slut! Wohoo!

Joakim messade att Spike legat på huvudkudden bredvid honom när han vaknade. Det är inget Spike brukar göra om man säger så. Gulligt!

När vi frukosterat klart så åkte vi till stationen och tog snälltåget till Malmö. Även denna gång fick vi ett väldigt trevligt resesällskap! Men en tant snett mittemot uppskattade inte att man pratade. Så vi var tystare ett tag. Men sen brydde vi oss inte om det. Hehe. Hemresan gick fort, även här bröt vi av med ett besök i restaurangvagnen. Nu tog vi alla barnportion med pasta och bolognese. Gott var det! Och sen var det inte lång tid innan vi var framme på stationen.

Mamma och jag tog en taxi hem till henne och där sa jag hej till pappa innan jag körde hem och möttes av en glad Spike! Men han var nog ännu gladare över Elliott som kommit några timmar innan. För han ville bara vara hos Elliott resten av dagen 😀