måndag, januari 08, 2024

Första veckan 2024

Nytt år och nya tag! På nyårsdagen var Elliott hos oss och vi åt frukost tillsammans och sen tittade Joakim och jag på senaste säsongen av "Happy Valley" - som var så bra! När vi tittat klart satte jag mig att blogga, äntligen! Och vi handlade och gjorde egna pizzor och det blev jättegott! Vi hade på sardeller och svarta oliver samt salami och champinjoner. Jag har inte tagit ett enda foto i år. Så det har ju börjat lite svagt, då ta fler foton är ett av mina nyårslöften.

Och efter nyårsdagen var är det ÄNTLIGEN vardag igen. Det var så mycket som inte gått att göra på helgdagarna. Som att boka tid hos en hudklinik för att kolla mitt konstiga födelsemärke i pannan som börjat förändras. Att ändra då Eon fått fel inflyttningsdatum till nya lägenheten och verkar tro att vi ska flytta 1 januari. Att vi inte har någon parkering vid nya lägenheten och det måste kollas upp. Att jag tycker mig höra sämre på vänster öra för varje dag, så behöver boka ny tid. Plus tusen andra saker. Men nu kunde man i alla fall lösa en del av sakerna då det ÄNTLIGEN blev vardag igen. Dock hade vissa ställen stängt och öppnade först nästa vecka, suck. 

På tisdagen träffade jag Helene, vi skulle ju setts i mellandagarna men då hade jag huvudvärk. Och vi  såg "Van Gogh alive" tillsammans med Torkild och Jenny. Det var en fin utställning/upplevelse tyckte jag!

Så här kunde det se ut

Den var lite meditativ med texter Van Gogh skrivit och bilder som "matchade". Intressant och kul. Efteråt åkte de andra till ett falafelställe men jag åkte till ett apotek för att höra om kunde titta på födelsemärken, men det fanns bara i Limhamn sa de. Så jag åkte och mötte upp de andra på falafelstället och tog en falafel utan falafelbollar för sådana tycker jag inte så mycket om, istället blev det fetaost. Den var faktiskt väldigt god! När vi ätit klart gick Helene och jag själva till ett café och fikade. Tiden flög och när vi var klara åkte jag hem.

Jättegod latte

Onsdag och torsdag jobbade jag på kontoret och det var fullt upp! Kul att få ta tag i jobbet igen ju! Nu är det årsbokslutstider och väldigt mycket som måste bli klart! Och som ska förberedas. Jag tänker inte jobba hur mycket övertid som helst detta årsbokslut. Så jag försöker verkligen förbereda och fixa för att det ska gå så smidigt som möjligt. Hade med mig Spike på torsdagen. Det var kul!
Fint i stan på morgonen
Spike var redo för att jobba
Skulle bara nosa klart först


På fredagen jobbade jag också lite, fast hemifrån. Elliott och jag lagade amerikanska pannkakor som vi alla åt till lunch! Det var längesen och gott! 

På lördagen vaknade jag tidigt och åkte ut med Spike till Sibbarp. Det var superkallt, kanske -6 grader eller så. Snö och jättehärligt tomt! Så Spike kunde vara lös. 
Svanar ute i isvattnet
En glad vovve
Vinterlandskap
Spike tycker inte att vi ska åka hem

När vi gick tillbaka till bilen frös jag supermycket. Körde hem Spike så han slapp hänga med och handla och åkte sen till Malmborgs för veckohandling, hem med grejorna och sen till Biltema för lite kartonger, bubbelplast osv. Vi rullade ut papp på golvet för vi hade bestämt oss för att ta in allt vi har i förrådet (massor med kartonger) och kolla vad där är och vad vi vill ha kvar. Men vi hade frukostfika hos Camilla klockan 12 så det fick vi ta tag i senare. Vi lämnade Spike hemma, satte på kameran och åkte till Camillafamiljen. Där bjöds vi på supergod frukost och gosade med deras katter. 
Söta katten Silver

Vi pratade och tog en gemensam meditation. Och höll koll på Spike (via kameran o mobilen). Han låg och sov i sovrummet. Duktig! Han var hemma själv det längsta någonsin! Nästan 4 timmar och det gick jättebra! Han blev såklart överlycklig när vi kom hem. 

Hemma tog vi in tre kartonger i taget från förrådet, gick igenom och packade om. Det tog evigheter! Så glad att vi börjat med detta i god tid! Joakim fixade supergod middag och den blev klar först 21.30. Då satte vi oss ner och pustade ut! Det blev en köttbit med gräddpotatis, grönkål+bacon samt rödvinssås med ankmousse (rester från det vi fick från hans bror). 
Mumsig mat!

På söndagen var vi också uppe tidigt. Körde en vända till tippen, eller två pga att jag glömt körkortet i jackfickan, och hade bytt jacka.... så man fick inte slänga något om man inte hade det med sig. Tur att vi har nära dit! Hehe. Sen höll vi på med resten av kartongerna i förrådet (nu är det bara typ 3-4 st kvar) och när vi var klara med allt tog vi bort golvpapp och grejor. Så det var skönt att bli av med! Och nu är förrådskartongerna inne i lägenheten så att vi vet vad vi har och det kan flyttas med flyttfirman sen. 

På eftermiddagen körde vi till mina föräldrar dit Uffefamiljen skulle komma. Vi kom först och satt och försökte hålla oss från att äta upp alla goda tilltugg som dukats fram då Uffefamiljen var försenad 😃. 
Spike fick sitta med en stund

Uffefamiljen kom med buller och bång! Då blev det bubbel och vi fick äntligen mumsa i oss alla godsakerna!!! 
Mums!

Och mera mums!

Vi bjöds på supergod middag! Jag kunde inte sluta äta av såsen, som var sååå god! 
Mumsig middag

Det var jättekul att träffa alla och vi löste uppgifter och spelade kort och spelade spel! Sen var klockan plötsligt 22 och det var dags att åka hem efter en supertrevlig kväll!

Inga kommentarer: