söndag, december 31, 2023

Gott Nytt År!!!

Nu ska jag försöka att blogga ikapp så jag kan starta om i januari! Och denna vecka jobbade jag bara på onsdagen. Då var jag på kontoret och vi hade mycket att göra. Jag hade ont i magen hela dagen och åt absolut ingenting alls. Drygt. Vi mötte upp Joakims mamma som kom hem från Paris och hon hade haft det jättebra! Hjälpte henne hem och sen åkte vi hem och jag hade fortfarande ont i magen. Så det var inte mycket mer med den dagen. Gick och la oss tidigt. 

På torsdagen var jag ledig och vi skulle ha visning av vår lägenhet klockan 11. Men jag vaknade med superont i huvudet. Så jag orkade inte gå ur sängen förrän en timme innan visningen och vi hade en hel del att plocka undan också. Det hann vi tack och lov. Det var jättejobbigt att ha en massa folk springandes i lägenheten när huvudet bultade. Jag skulle egentligen träffat Helene på eftermiddagen, men jag mådde alldeles för dåligt så det ställde jag in. När alla varit här och tittat så gick jag och la mig och det var en heeeelt värdelös dag. Så typiskt när man äntligen är ledig. 

På fredagen hade jag också semester och vaknade med huvudvärk... Tänkte att det skulle bli ännu en värdelös dag och ångrade att jag bokat massage på förmiddagen, redan klockan 10. Men jag tog en tablett och släpade mig iväg. Och det var tur det! För det var nog den bästa massage jag varit på. Så skön massagebänk, varm och tjock och bred. En jätteduktig thailändsk massör. Jag hade beställt en avslappnande oljemassage. Och den var grym! Jag kände mig som en helt ny människa efteråt och hade inte överhuvudtaget ont i huvudet längre. Och hon var helt tyst under tiden, så man slapp prata och bara kunde slappna av. Det var toppen! 

På eftermiddagen kom Joakims mamma med en massa franska ostar, marmelad och anklever som hon fått med till oss från Joakims bror. Joakim lagade en toast med anklever och tillbehör och den var supergod och sen dukade vi fram alla ostarna och provade. Jättegoda! Vi tittade på bilder som hans mamma tagit i Frankrike och sen åkte hon färdtjänst hem. Jag fick en superfin bukett blommor och en parfym av Joakims mamma 😊. 

De fina blommorna
På lördagsförmiddagen rensade vi på balkongen och åkte till tippen med lite grejor. Så skönt att rensa undan! Men jag förstår inte hur vi kan ha så mycket saker? Även nu när vi packat ner så många kartonger har vi ändå massor av saker kvar...

Sen åkte vi till Paletten och där var det så söta sköldpaddor. Men jag fick nästan lite ont i magen av att de alla rusade fram mot en. Kändes som att de var jättehungriga? För de kan väl inte vara så nyfikna? Söta var de i alla fall! 
Anstormning av sköldpaddor
Några låg kvar och gottade sig i värmen
Julpyntat med ballonger här och där

Efteråt åkte vi till Ikea och åt lunch. Och jag skulle ta en kopp kaffe men det var det äckligaste kaffe jag smakat på länge... Odrickbart. Vilket var jättekonstigt för jag har alltid tyckt kaffet där varit gott? Maten var i alla fall god! Vi tittade på soffor. För vår soffa är helt trasig så vi tänker att vi måste köpa en ny när vi flyttar. Men det är ju jättesvårt att veta vad man ska ha för någon. 

På nyårsafton passade jag på att åka med Spike till Sibbarp i duggregnet tidigt på morgonen och då var det i stort sett helt folktomt där! Så han fick vara lös och sprang och sprang och sprang. Vi gick även en koppelrunda i kvarteren runt omkring när han sprungit klart. Jag hade glömt min mobil hemma, så det blev inga bilder. Men det var skönt att han var ordentligt rastad inför kvällen!

På seneftermiddagen när Elliott kommit till oss så åkte vi till mina föräldrar! Där firade vi mamma som fyller år på nyår! Vi hade med blommor och presenter och kom lite före de andra. Annika, Rolf och Olle kom dock ganska snart efter 😊

Födelsedagsbuketten

Vi fick bubbel och bjöds på supergoda smörgåstårtan! 

Supergod smörgåstårta!

Sen spelade vi lite olika frågespel. Ett som liknade Alias och ett som handlade om huvudstäder. Och så fick vi pomelo med rosépeppar - vilket passar otroligt bra ihop! Och till det citronsorbet. 
Och framåt halv tio dukades middagen fram och det var oxfilé med tillbehör. Jättegott var det alltihop! Älskar aprikossåsen som är till. Den ska jag laga oftare tänker jag! 

Mums mums!
Vi var lite oroliga för att Spike skulle tycka det var jobbigt med allt smällande. Men det gick fint! Fast i början skällde han varje gång det smällde utanför. Lite som att han ville varna oss att det var något konstigt på gång där ute 😊 Gullevovven! Men han verkade inte rädd. Så det var ju himla skönt! 

Vi åt en massa goda ostar och spelade kort efter maten och innan tolvslaget. Hann inte spela klart vår omgång innan det var dags för raketer! Joakim fick gå ut först och titta så var jag inne med Spike. Sen bytte vi och jag var ute och tittade på det stora fyrverkeripaketet som pappa hade köpt! Det var toppen! så stort och fint!!! Älskar raketer! Sen byttes vi om igen Joakim och jag. Då skar jag av lite oxfilé som var kvar från maten och Spike bara älskade den. Han gjorde alla sorters konster och var helt lycklig och brydde sig inte alls om några raketer. Kul att han var så taggad! 

När det mesta av fyrverkerierna klingat av och alla var inne igen åt vi vars en halva hummer. Den var också så god! Jag var så mätt efteråt! Och strax efter ett körde vi hemåt, skjutsade Olle hem först och sen till oss. Blev inte att jag somnade förrän vid 03. Lite sent, men det är bara Nyår en gång om året! 

Inga kommentarer: