måndag, december 10, 2018

Vecka 49

Måndag 3/12
Fortfarande förkylt. Vaknade 04 och kunde inte somna om. Men var hyfsat pigg på kontoret ändå. Vi hade måndagsmöte och ekomöte och det är alltid en bra start på veckan. Men jag hade ont i bihålorna och kände mig hängig. Möten mest hela dagen. Tog en liten meditationspaus med Joakim på eftermiddagen. Väldbehövd. Jag försvann helt i min, kändes som att jag återhämtade lite energi då. Gick igenom och förberedde inför årsbokslutet. Kollade igenom och fixade med den kommande koncernredovisningen.

Tisdag 4/12
Julpyntade på kontoret. Jag visste att jag skulle ha två julstjärnor till fönstret och en att hänga, men kunde inte hitta dem när jag letade häromdagen. Denna dag råkade jag titta i en byrålåda och där låg allt mitt julpynt. Så det var ju bra!
Mitt fönster
Onsdag 5/12
Jobbade och kände mig luddig i huvudet. Bihålorna som spökar. Satt och klurade med en jobbfil och det var svårt att få rätt på den. Inte bara för att jag var luddig i huvudet utan även för att den var komplicerad värre.
Joakim hade förberett middag. När jag kom hem så tog vi en paus framför TVn. Sen åt vi gyros med hemmagjorda bröd och det var hur gott som helst! Elliott fick dressing med majonnäs och ketchup till, det tyckte han passade bra till :-).
Gyros!
Det blev lite New Girl och vi såg sista avsnittet för säsongen. Det var så gulligt! Kommer att sakna den serien. Vi la oss tidigt. Sååå trötta.

Torsdag 6/12
Fortfarande jobbigt i bihålorna, tycker det borde gå över nu. Vi var inte så många på kontoret denna dag, då flera jobbade hemifrån. Men Åsa var där och några till. Jag var ute och lunchade med mamma och vi gick till Espressohouse. Jag tog pannkakor och det var jättegott! En mysig lunch som alltid och tiden rusade iväg! Mamma följde med upp och beundrade kontorets julighet och fick en tidning innan vi skildes åt. Jag jobbade vidare.

Hämtade Elliott på hemvägen. Vi åt vietnamesiska vårrullar till middag. Så gott! Det var längesen sist. Tittade på TV med Elliott, såg 72 farligaste djuren. Griljerade skinka till morgondagens julfest i Dammark. Läste bok med Elliott och sen var det nattinatti för oss alla.

Fredag 7/12
Väldigt segt att komma upp denna morgon. Tog med julskinkan och åkte till kontoret. Jag var sååååå trött och slut och ville mest bara böla och gå och lägga mig. Det har varit för mycket aktiviteter den senaste tiden, fullt hela helgerna och eftersom jag varit förkyld har det tagit lite på krafterna.
Men efter en jobbig förmiddag återhämtade jag mig (med hjälp av treo och kaffe) såpass att jag nästan piggnat till lite på eftermiddagen. Fick gjort många jobbgrejor så det var inget fel på huvudet i alla fall.

Vi startade med lite bubbel och chips på kontoret. Trevligt! Sen gjorde vi oss klara för att fira jul i Köpenhamn. Vi tog tåget dit.
Det danska kontoret har flyttat och det nya stället låg i ett jättefint hus och var väldigt stort och mysigt! Sören höll ett mycket fint välkomsttal och vi drack bubbel och skålade. Efteråt blev vi indelade i lag och tävlade i olika aktiviteter. Vi spelade golf, kastade basketboll, kastade pil, la flest skedar i ansiktet och spelade ett lustigt litet magnetspel :-D. Det var kul!
Fint dekorerat vid golfen
Sen kom maten och det var sill, sill och åter sill, stekt spätta, leverpastej, fläskstek och allt var så himla gott! Jättefint dukat också!

Något jag inte ätit förut var valnötssill, hur god som helst! Och deras flott med krispiga bitar och baconsmak var också mumsigt.
Skinkan, mycket fet! 
Danskarna tyckte om julskinkan och Åsa hade gjort senap som också var väldigt god!

Vi hade en mycket trevlig kväll! Spelade bordshockey med Mats och jag hade glömt hur kul det är. Tycker vi ska sätta upp spelet igen på kontoret. Vi hade det på förra kontoret och hade lite turneringar. Det var skoj!

Åsa har bloggat om julfesten, så läs gärna här :-). Hon tog en massa fina bilder också.

Danskarna hade fixat brickor med ost, korv och oliver och det var sååå gott. Vi hann knappt med det för vi var tråkiga och åkte hem vid halv elva på kvällen. Det var precis att de hann duka fram ris a la Malta innan vi gick. Hoppas att de inte tyckte det var allt för tråkigt av oss.... Vi hade i alla fall hur trevligt som helst. Det var nära att vi missade tåget, men vi hann precis och hemresan gick bra.
en kollega ramlade i rulltrappan och höll på att skrämma livet ur mig, det kunde ju gått illa. Men det gick bra, som tur var!

Lördag 8/12
Vaknade tidigt och fixade med foton till kalendern. Har köpt en fotokredit som går ut imorgon, och det är inte helt lätt att välja ut bilder och ladda upp och bestämma sig. Så det höll jag på med några timmar :-). Vi steg upp och drack lite te. Åkte till Mobilia och köpte blommor till dagens kalas, tittade efter present till Tor men hittade inte det vi sökte. Vi köpte med oss några smörrebröd hem.

Joakims mamma kom förbi med en tidig julklapp. Jättefin entrecôte. Hon drack en kopp te, stannade bara en liten stund. När hon gått så åt Joakim och jag smörrebröden till frukost/lunch. Elliott kom hem och öppnade sina kalendrar. Han fick lite pengar till Fortnite och blev väldigt glad över dem! Han satte genast igång ett spel :-).

Sen var det dags för kalas hos Uffe. Elliott och jag hämtade upp mamma och vi körde till Uffe för att fira Tors födelsedag! (och Uffe och Anna-Carin som också fyller år). Där bjöds vi på glögg och jättefina pepparkakor. Alla möjliga fina figurer hade de gjort! Alla barnen var med och vi åt dovhjort med grönkål och potatis och det var jättegott och trevligt! Vi spelade spel och pratade och åt tårta och hade det bra!
Jättegod tårta!
Vissa gick ut och spelade boccia med pannlampor i mörkret och regnet! Crazy! :-D. Vi åkte hem vid halv tio vilket var alldeles lagom.

Söndag 9/12
Denna dag åkte vi till Torekov efter att ha ätit lite frukost. Vädret var helt OK, till och med sol på vägen dit! Och det var en fin väg att köra. Vi kom fram vid lunchtid och deras sötnosvovve Ebba kom skällande mot oss, hon var värsta vakthunden :-D.

Vi blev välkomnade in och de hade köpt godis till Elliott. Och en jättekartong med ljus från stearinfabriken till oss. Mycket uppskattat! Vi använder massor av ljus. Vi gick upp och tittade i ateljén och Joakims far sa att om vi ville fick vi välja vilken tavla som helst som han målat och ta med oss :-). Han hade just målat en jättefin stor tavla med motiv från deras ställe i Provence. Men den hade de själva på väggen, den var verkligen jättefin! På kvällen när vi kommit hem så frågade vi om han kunde tänka sig att måla en lite mindre variant till av den oss. Det ville han, kul! Det var en annan tavla han gjort som vi gärna vill ha också, så den har han lagt undan till oss.

De lagade klart maten som de hoppades att vi alla skulle tycka om. Det var Wallenbergare med potatismos, lingon & gurka. Det var supergott och uppskattades även av Elliott, som ju är lite svårflirtad med mat ibland. Potatismoset var luftigt och gott och hade lagats på ett alldeles speciellt sätt. Vi hade hur trevligt som helst och en stund efter maten bjöds vi på en glassefterrätt och kaffe. Gott gott tyckte jag! För sött tyckte värdparet.
Elliott redo för efterrätt
Vi gick ut en runda med Ebba och det var riktigt skönt att komma ut! Mycket tång på stranden var det. Det måste vara skönt att bo så nära havet och lilla mysiga byn.
Vi såg en konstig fisk uppspolad på land
Ebba nosade på stranden och ville äta det ena och det andra
Elliott frös om benen då det var ganska isande vindar längs vattnet, men det blev bättre när vi gick inne i byn. Det var skönt att komma ut och trevligt att gå och prata och titta på husen.

Väl tillbaka satte vi oss i värmen i vardagsrummet och tittade ut på fågelboet i trädgården, där var hur många fåglar som helst! Älskar att titta på fåglar och vill ha ett bra bord på balkongen till fågelmat. Men då skulle väl katterna få riktigt kalas...

Vi sa hejdå och då regnade det och bilfärden hem var inte den roligaste jag varit med om då man knappt såg något och det regnade i stort sett hela tiden. Men det gick bra. Vi pausade på vägen och jag åt en lussekatt och de andra åt korv.

Vi lämnade Elliott hos Michael och sen åkte vi hem och tittade på tv och planerade lite inför julen och tog det lugnt.

Inga kommentarer: