lördag, december 15, 2018

Halsont för lillskrutt och julbord med jobbet

måndag 10/12
Oj vad tiden rusar på. Helgen var ju helt uppbokad och alldeles för kort. Så jag tog semester på måndagen för att hinna med lite på hemmaplan. Då hann jag blogga, det var jag inte klar med förrän efter 12 och sen hade vi fått en skruv i däcket på bilen, så vi åkte och fixade däcket. När vi var hemma igen så var klockan 15 och vi städade, det var verkligen nödvändigt. Och när vi var klara var klockan 19 och det var kväll och vi var helt slut och kollade på tv tills vi somnade....
Vi har i alla fall julat till det lite här hemma! 
tisdag 11/12
Jobbade på kontoret. Fortfarande jobbigt i bihålorna och jag hade ont i huvudet hela dagen. Hoppas att det släpper snart. Treo hjälpte inte :-(.
Hade på julmusik och lyssnade på mamman till Kim Walls sommarprat.

Hämtade Elliott efter jobbet och han hade jätteont i halsen och på kvällen fick han feber. Vi bakade lussekatter, som jag skulle ha med på julfikan 07.30 i skolan dagen efter. Hade tänkt göra lussekatter med mandelmassa i, men när jag smakade på Icas mandelmassa var den inte alls god! Smakade härsken mandel typ. Den gick inte ut förrän nästa år. Men tur att jag smakade den så inte alla bullarna blev förstörda...
Lussebullar på väg till gräddning
Lussekatterna blev jättegoda! Ovanligt goda faktiskt, även om jag gärna haft lite mer saffran i, blev bara 1 påse för jag hittade inte de andra (som jag visste att jag hade). När jag bakat klart hittade jag dem såklart :-). Lite tokigt också för först hade jag inte jäst, vilket jag trodde att jag hade så fick åka iväg och handla det när jag just satt igång bullbaket. När jag kom hem igen och fortsatte hade jag inte smör (OMG) så jag fick handla igen. Hehe. Men sen blev hade jag allt. Mailade de som ordnade julfikan för att höra om jag skulle ha med lussekatter fast vi inte skulle gå eftersom Elliott är sjuk. Fick inget svar.

Onsdag 12/12
Var såååå trött på morgonen, kollade om jag skulle ha med lussekatter, det behövdes inte. Puh! Eftersom jag var så trött drog jag mig lite och Elliott hade jätteont i halsen men ingen feber. Jag bestämde mig för att jobba hemifrån på förmiddagen och åka till kontoret vid 13. Internettet strulade en massa och när jag just kommit igång ordentligt med jobbandet så ringde min rosen-massör och sa att jag hade tid där kl 09. Det tror jag inte sa jag, det är först nästa vecka och jag brukar få påminnelse då jag bokar via internet. Men hon sa att jo, det har jag. Så jag sa att jag åker dit.
Hade inte packat upp min kalender så missade att jag hade telefonmöte med finska revisorerna kl 10.
Så när jag åker till massagen så messar min chef att vi har telefonmöte nu, för tydligen hade revisorerna menat finsk tid och då var det 09 här. Jag hade inte hunnit messa att jag var på massage, så jag fick messa att jag inte kunde vara med då.

Mitt under massagen så ringde min mobil och då satt de finska revisorerna och väntade på att jag skulle ringa upp :-). Det kunde jag inte så jag fick messa att jag inte kunde men att jag kunde 10.30.
Det blev en väldigt rörig massage då jag fick messa en massa mitt i och tala om för alla var jag var osv. Men jag lyckades ändå få en bra massage :-).

Skyndade hem och skulle koppla upp mig på videomötet som trasslade väldans. Först ville inte min dator ansluta till nätverket så jag gick in via mobilen och lyckade koppla upp mig men mitt i allt kunde de andra inte höra mig längre. Så jag fick messa till Torgny som också var med i mötet och han fick tala om för de andra vad jag sa. Hehe. Stökigt värre. Jag kopplades ner flera gånger också. Men vi fick utrett vad vi skulle i alla fall.

Joakims mamma skulle in till Malmö och hade med sig köttbullar, lussekatter och andra kakor som hon bakat. Jag fick skjuts till jobbet av henne då hon skulle vidare på ärenden i stan. Så bra!
Väl på jobbet var jag ganska uppe i varv, hehe. Helene tittade förbi med en blomma till Torgny som tack för att hon fått låna mitt rum en gång i veckan detta året. Vi hann med att ta en kopp kaffe och kaka och prata lite på mitt rum. Trevligt!

Sen var det julmys med glögg och prat innan vi åkte till julbordet. Joakim tog hand om Elliott och passade även Heimi. Julbordet var detta år på St Gertrud som verkat lovande när vi bokade. Det började bra med julmysig gård och glögg.
Fin gård

Söt julbock
Sen gick det utför, hehe. Vi fick vänta jättelänge innan vi fick vårt bord. Det var en omysig och ljus lokal och oserviceminded oengagerad personal.
Omysigt ljus och ganska omysig lokal
Maten var tråkigt upplagt och det fanns inte jättemycket att välja på.
Gott var det mesta i alla fall :-)
Efterrättsbordet var nästan lite komiskt. Allt färdigköpt och inget hembakat/lagat... Men vi hade mycket trevligt och åt det som var gott och det var kul att träffas utanför kontoret och prata lite och ha det bra tillsammans! De andra gick vidare och hade helkväll. Michael skulle hämta Heimi hos oss och jag fick skjuts hem. Elliott hade fortfarande jätteont i halsen men hade blivit väl omhändertagen där hemma.

Torsdag 13/12
Jobbade hemifrån och skrutteplutt hade ont i halsen och feber. Hans kompis var också hemma sjuk så de låg och pratade och spelade via nätet då, i stort sett hela dagen. Jag åkte till vårdcentralen och de skar bort en knuta på ryggen, en ofarlig sådan. I rummet jag skulle in i hade just en person svimmat... så vi fick vänta lite innan vi fick tillgång. Han hade bara svimmat pga blodprovstagning, så det var inget farligt i alla fall...

När jag kom hem satte jag mig att jobba och Joakim cyklade till lokalen och sorterade iordning, packade upp lådor, satte upp en hylla mm. Så det var ju jättebra! Jag satt och jobbade och hade på julmusik hela dagen :-D. Älskar julmusik. Och jag åt alldeles för mycket kakor, vi har så många kakor hemma nu... Gott!

På kvällen åt vi ryggbiff med klyftpotatis, pepparsås och vitlökssmör. Jättegott! Sen tittade vi på film med Elliott, Mowgli. Det var mysigt. Sen läste Elliott och jag bok och sen var det nattinatti för oss alla.

Fredag 14/12
Vaknade mitt i natten och kollade om katterna skulle vilja komma in. Såg att Sweet hade kul med något, en liten mus :-(. Usch! Hade så dåligt samvete sen för att jag lät honom fortsätta att leka med den istället för att gå ut och försöka rädda den. Katterna fick inte komma in på hela natten... såna rovdjur...

Elliott väckte mig mitt i en dröm. Han hade ännu mer ont i halsen och feber. Stackars liten. Så jag masade mig upp och gav honom ipren och så gjorde vi oss klara. Jag för jobb och han för att åka till Michael. Släppte av honom där på väg till kontoret. Får hoppas att han blir bra snart. Håller också tummarna för att vi inte blir smittade, han har ju varit hos oss nu alla tre dagarna under själva början på förkylningen... men det vet vi nog om vi blir imorgon, för enligt Åsa är det 4 dagar tills man blir sjuk om man blir smittad :-).
Dagens kalenderjulklapp var en tomteluva. Den uppskattades! 
På jobbet håller vi på att slutföra budgetarbetet för 2019 och jag ska göra en koncernbudget och det är en massa annat bokslutsjobb som ska bli klart nu. Så det är fullt upp. Tycker dagarna går alldeles för fort!

När jag kom hem hade Joakim gjort fint och värmt glögg och skållat mandel. Så vi satte oss och drack lite glögg och pratade. Mysigt! Vi åt lite smått och gott, blev hur mätta som helst och tittade på den senaste Tzatzikifilmen. Den var jättesöt! Kanske vi ska se den med Elliott en dag? Tror han skulle tycka om den. Vi avslutade med Gossip-girl och det blev en tidig kväll då vi båda var trötta.

Inga kommentarer: