lördag, juli 07, 2018

Underbara Cypern

Den 18 juni förberedde vi oss för att resa till Cypern, Elliott mina föräldrar och jag. Jag hade aldrig varit där förut så det skulle bli väldigt spännande att se hur där var!
Elliott sa hejdå till Mango innan vi reste
Elliott och jag hämtade upp mina föräldrar och körde till Triangelns tågstation. Bilen ställde jag på jobbet. Sen bar det av mot Kastrup. Vi kunde kanske åkt lite tidigare för det blev lite stressigt då det var en lång incheckningskö för bagaget till flyget och våra pass var tvungna att läggas in manuellt av någon anledning.  Men själva flygresan gick snabbt och jättebra! Mamma och jag satt på ytterplatserna och där blåste en iskallt hela tiden. Mamma blev frusen, men för mig var det ok när jag hade fått en filt. Och det var riktigt bekväma flygstolar! Visa av erfarenhet tog vi ingen mat på flyget utan beställde istället in tapas-tallrikar. Det var gott!
Elliott fick sitta vid fönstret
Vi kom till Cypern vid midnatt och det var alldeles mörkt. Så då såg man inte riktigt hur det såg ut. Alltid lika spännande när man kommer till ett nytt ställe/hotell. Innan man vet hur det ser ut och hur rutinerna blir. Vi gick till våra rum och där fanns mackor att äta och vatten i kylen. Vi la oss att sova. Vi hade rummen mittemot varandra i samma trappuppgång. Så det var ju super.

På morgonen gick vi för att äta frukost. Det såg nästan overkligt ut när man tittade åt sidan och hade den här utsikten genom valvet!
Strand, hav och palm!
Där var så himla fint! Havet, palmerna, hotellet, allt! Väldigt vackert! En njutning för ögat och för själen.
Utsikt från Elliotts och min balkong
Det fanns alltid mycket att välja på till frukost, lunch och middag.
Lunch-time
Det var ett superbra hotell med jättegod mat! Bästa hittills!
Och det låg så bra, alldeles vid en liten strand och det fanns också två pooler.
Långt bort till höger låg hotellets strand, den var jättefin tyckte jag
På tisdagen fyllde jag år. Elliott sa grattis direkt när han vaknade och sen blev jag väldigt fint firad av mina föräldrar som knackade på och spelade födelsedagsmusik på mobilen och kom med presenter :-D. Så kärt av dem! Blev jag jätteglad för! Och pappa meddelade att jag fick resan i present! Oj vilken jättepresent! Blev jag otroligt glad för. Detta var en såååå välbehövd semester!
Jättefina presenter! 
En dag tänkte vi promenera in till byn. Protarias. Men efter halva vägen var vi så varma och slut så vi vände och gick tillbaka för att bada på hotellet igen :-D.
Paus på vägen hemåt :-)
Den första halvan av veckan sov Elliott och jag länge varje dag. Härligt att bara kunna ta det lugnt och koppla av och få sova så länge man ville. Det tog några dagar innan jag hade varvat ner.
Vi öppnade vår dörr när vi var vakna, mamma var nästan alltid uppe först :-). Pappa var uppe sist. Frukosten gick vi till vid 09-tiden. Jättebra frukost med massor att välja på. Jag åt alltid frukt och olivtapenade. Även bacon och grillad tomat. Mums!
Alltid färsk frukt till frukosten
Efter frukosten gick vi till rummet och bytte om till badkläder och smörjde in oss. Sen till solstolarna och la oss och lapade sol. Elliott ville självklart bada mycket i poolen och det var väldigt skönt, för där var det svalt! Det var grymt varmt i solen.
Bad med luftmadrass
Tillbaka till solstolarna för att torka och värma oss. Som tur var blåste det alltid, så det var svalkande när man var lite blöt efter badandet. Hämtade dricka och frukt i pool-baren. Och varje dag minst en pinacolada! Jättelyxigt!

Elliott hade fått en flytrocka i födelsedagspresent och den användes flitigt i början, innan vi började kasta boll :-)
Bad med rockan
Sen var det lunch. Alltid jättestort och gott lunchutbud.
En liten del av lunchutbudet
Lite mozzarellasallad
Efter lunch brukade Elliott och jag gå till rummet för att slappa. Jag vilade och Elliott spelade ipad. Mina föräldrar låg oftast kvar ute i solen.
Solälskarna
Sen när vi var hyfsat utvilade vid 16-17-tiden gick vi ner till mina föräldrar och till poolen igen för ännu ett bad.
Mysigt i skuggan i solstolen
Sen till rummet för att duscha och göra oss klara inför middagen på kvällen.
Det var alltid en massa goda efterrätter!!!
Vi satt ofta kvar efter maten och drack en god drink och om det var uppträde på scenen så tittade vi på det. Första kvällen var det en jättebra show. Det var dansare och en eld-show.
Eld show
Andra halvan av resan gick i samma lunk, men då hade man hunnit bli lite avkopplad och kommit in i denna sköna rytm. Vi hade då börjat kasta boll i poolen. Det var skoj! Och apropå boll så var det en söt katt på gården som Elliott kastade boll till ena dagen. En katt som fick leka med Elliotts boll och det gillade den Kul!
Söt katt!
Gillade bollen!
Så här härlig var stranden som tillhörde hotellet. Liten men mysig. Det var mest jag som gillade havet, de andra föredrog poolen :-). Det var fullt av fiskar i vattnet och helt klart vatten. Jättesalt.
Stranden som tillhörde hotellet, jättefin och alldeles lagom att bada i

Detta åt jag nästan varje morgon till frukost. Jättegott! 
Mumsigt! 
Och alltid lite frukt, så himla gott!
Alltid bubbel till frukosten. Jag smakade inte.

Elliott och jag gick pokemonrunda vissa kvällar. Det var väldigt mörkt! 
Vi hittade ett kattställe i mörkret....
En selfie efter maten
Efterrätterna var många och goda! 
Tårtor
Lustiga små vaniljkrämsglassar
jello - jättegott! 
Frukt är inte heller fel
En gång kom Bamse. Elliott tyckte att det var bara för små barn, att det var kul när man var liten men... Fast sen kom Bamse till honom och ville ha en kram... hehehe. Och Bamses byxa sprack lite, vilket var lite kul :-D
En bamsekram
Vilken lycka att det i pool-baren varje eftermiddag fanns chips! 
Wohoo! Chips, apelsin och en blue lagoon. Mmmm!
Bollkastande i poolen
Sista dagen - då vi skulle resa hem - tyckte vi att vi borde se lite mer av Cypern än bara hotellet :-D.
Så då tog vi taxi in till en lite större stad inåt land. Taxichauffören släppte av oss och vi bestämde en tid när han skulle hämta oss igen. Så gick vi av och började med en väldigt trevlig dryckespaus på ett café med bara lokalinvånare. Män allihop som satt och rökte och spelade kort. Pappa tog en ouzo special som var alldeles rosa. 

När vi förfriskat oss så gick vi en runda och där låg tre kyrkor i rad. Enligt en man av kyrkan som kom och pratade med oss var det 2 000 människor i denna moderna kyrka varje söndag. Låter otroligt. Men vad vet jag? :-).
På väg in i den moderna kyrkan
Det låg två andra jättegamla kyrkor alldeles intill. Vi gick in i den ena bara, sen strosade vi vidare i stan som hade en hel del boutiquer. Det var inte mycket shopping för mig precis, men faktiskt hittade mamma en fin blus i en affär vi bara gick in i för att svalka av oss lite. Och sen kom taxichauffören och plockade upp oss och vi åkte tillbaka till hotellet för lite lunch och bad. 
Pappa har det gott i solen
Vi åkte från hotellet sent på kvällen och för att ta flyget mitt i natten.
Alldeles tomt på stranden framåt kvällen
Låg fint vid hotellet, besöktes ibland då det var ett poke-stop :-)
Ett sött träd som stod där man kom ut ur valvet alldeles vid vårt hotellrum
Vi tog bussen kl 20 efter att ha duschat i spa-avdelningen. Den duschen var inte så mysig. Flygresan hem var lite jobbig för våra säten gick inte att fälla bak, men han framför fällde bak sitt så man nästan inte hade någon plats alls. Jag sov inte mycket inte. Elliott lyckades somna till slut i alla fall. När vi kom hem var det morgon och ljust. Jag skjutsade först hem Elliott till Michael - Elliott sov inte mer den natten. Jag lämnade mina föräldrar hos sig och sen åkte jag hem till mig.

Det var en fantastiskt fin resa och det var så skönt att komma bort och få leva riktigt lat-liv och ha det gott! Så mycket gott att äta och dricka och en sååå vacker miljö att vara i. Kanske lite synd att vi inte såg mer av Cypern, då skulle man nog varit där några dagar till för att hinna göra det :-).

Sen var det som härligt att komma hem och mötas av katterna och Joakim som ställt klockan för att vara vaken när jag kom.

Inga kommentarer: