måndag, april 16, 2018

Jobb och Torekov

onsdag 11 april
Jobbade hemifrån denna dag. Det var mycket bokslutssaker. Joakim fixade lunch till oss, det blev chorizo med potatissallad och var jättegott! Jag åkte buss för att hämta Elliott på skolan. Bussen var försenad så vi missade bussen hem och det tog ca 1 timme bara att åka fram och tillbaka till skolan. Helt värdelöst.... Så måste fixa cyklarna så vi kan cykla istället. Det blåste för mycket för cykeltur denna dag dock.

Elliott hade inte längre ont i halsen så det var ju toppen! Vi åt spagetti och köttfärssås till middag och satt vid matbordet, vilket jag gillar jättemycket. Ska försöka äta alla middagar vid matbordet framöver.

Jag pysslade med min arbetshörna i hallen, flyttade saker fram och tillbaka och försökte hitta en bra lösning på det hela med de möbler vi redan har. Det blev bra till slut! Blev ungefär som vi ställt upp det från början :-D. Joakim satte upp en hylla ovanför skrivbordet där jag kan ha alla pärmar.  Förmodligen skulle jag behöva ett lite djupare skrivbord, känns inte riktigt som bra arbetsställning för tillfället. Men det får bli en senare fråga. Huvudsaken är att min arbetsplats fungerar.
Utanför vår balkong har de nästan blivit klara med pergolan som ska inhysa grillplatser och bänkar
Vi tittade på 72 farligaste platserna att bo på med Elliott och sen blev jag så trött att jag nästan somnade. Läste bok med Elliott innan han skulle sova.

torsdag 12 april
Jobbade på kontoret. Hade mysig lunch med mamma på Espresso. Vi köpte en bagel att dela på, den var inte så god men de gör gott kaffe o te :-). Det blir att vi hamnar där då det är trevligt och skönt att sitta plus nära jobbet. Jobbade vidare och hämtade sen Elliott hos Philip efter skolan.

Vi åkte hem och till middag åt vi hemmagjorda hamburgare som vi alla tycker om med allehanda tillbehör såsom cheddarost, pepperjackost, bacon, halloumi, sallad, lök, tomat och hemmagjord dressing. Denna gång hade vi också lite hemmagjord barbecuesås till. Mycket mumsigt!
Mango är som vanligt söt!
På kvällen pysslade vi lite hemma, men orkade inte så mycket. Det får ta den tid det tar att komma i ordning. Det är ju ingen brådska.

fredag 13 april
Elliott och jag var uppe tidigt och jag förberedde lite apelsinlemonad till kvällen (rev apelsinskal, pressade apelsiner och gjorde sockerlag). Vi åt snabb frukost, Elliott fick makrill, keso, ägg och rostat bröd och blev jättemätt :-). Skjutsade Elliott till skolan och jobbade sen fram tills lunch.

Handlade och hämtade Elliott på hemvägen. När jag kom hem tänkte jag inviga min nya arbetsplats men saknade en sladd som kunde koppla ihop skärmen med min dator. Blev lite trött. Fick låna Elliotts dator, han nöjde sig med att spela iPad. Jobbade resten av dagen i Elliotts rum.

Efter maten tonade jag håret och efter det hade vi fredagsmys med chips, dippa och ostbågar. Tittade på The Next Karate Kid - mästarens nya elev, den var bra tyckte vi allihop :-). Kul att se film med Elliott, svårt att hitta filmer som är kul för oss alla att se, men super när vi hittar rätt.

Elliott nattade sig själv (fick vara uppe så länge han ville). Joakim o jag la oss tidigt. Jag vaknade vid 03 och skulle gå på toa. Då hade Sweet typ kissat över hela golvet i badrummet. Vet inte om han kissat på ett ställe och det runnit mot brunnen, eller om han gått och kissat samtidigt. Det var omotiverat stora pölar på olika ställen. Jaja, det var bara att torka upp och det luktade bläää!!! Vad ska vi göra med honom? Efter det var jag helt vaken och hade svårt att somna om, men lyckades tillslut.

lördag 14 april
Elliott och jag var uppe tidigt och jag bakade scones till frukost som vi åt när Joakim också stigit upp.
Enkel men god frukost
Michael som varit på promenad med Heimi, kom in för att hämta Elliott. Han var snäll och hjälpte oss att få rätt på vår router som tydligen inte hade ställt in sig som den skulle här hemma. Efter denna hjälp så fungerar nätverket finfint!

Elliott och Michael gick iväg. Jag tappade min superfärgstarka knallröda "bene tint" på golvet (klinkers med vita fogar) i badrummet och ALLT blev knallrött! Fick lite panik. Försökte torka bort men blev bara rödare och rödare.... Men så fixade Joakim det med T-sprit och klorin. Puh! Hade ju varit supertråkigt att förstöra golvet meddetsamma...

Vi gjorde oss klara och körde sedan till Torekov. Stannade och rastade vid Glumslöv, där jag tog en latte som faktiskt var riktigt god. Vi handlade en majskyckling i Båstad. Sen tittade vi på hamnen i Torekov och åkte sen hem till Joakims pappa och hans fru.
Hamnen
Båtarna i hamnen
De mötte oss vid grinden och det var fantastiskt väder! Det kändes som att det plötsligt blivit sommar! Där var så lugnt och skönt och vi började med att sitta på terassen och prata, lapa sol och dricka bubbelvatten. Det var första gången jag träffade dem, de hade just kommit hem från Frankrike där de bor större delen av året. Kul att få träffa dem!
Vi satt vid bordet till vänster och det var såååå varmt och skönt
Vi tittade runt i hus och trädgård. Det låg väldigt skyddat och skönt och fåglarna sjöng.
Jättefint hus med ljus ateljé på ovanvåningen!
Det är skog alldeles intill på ena sidan och så en gång ner till havet på andra sidan.
Baksidan av trädgården, grind ut mot skogen
Vi satte oss till bords. De bjöd på supergod lunch, carpaccio med tillbehör. Passade så bra i sommarvärmen. Jag åt hur mycket som helst.
Mmmmm, så gott! 
När vi ätit klart och jag och Joakims far druckit vars en espresso sen gick vi alla på promenad.
Deras magnolia börjar snart blomma
De bor alldeles nära stranden så vi gick längs stranden bort till hamnen och sen till torget där de bjöd oss på glass som vi satt och åt i solen.
Badbryggan på stranden alldeles intill
De hade en väldigt söt vovve också. En borderterrier. Vovven ville inte alls gå hemåt när vi passerade en speciell gata, för där bodde en hundkompis. Så hon la sig ner i protest :-). Men hon gav upp när det inte blev som hon ville och traskade snällt med hela vägen hem igen.
Väl hemma drack vi lite mer espresso och sen var det dags för oss att åka hem. De var supertrevliga och vi hade en riktigt skön eftermiddag där. Som att komma utomlands en liten stund.

På hemvägen körde vi först längs "italienska vägen", snirkligt och med utsikt över havet. Då var vädret fortfarande fint. Sen blev det väldigt grått och mulet när vi började köra hemåt. Så vilken tur vi hade att det var fint just när vi var där.

Vi åkte in om Center Syd och handlade och så till Max för att äta lite pommes, jag tycker verkligen att de har bästa pommesen ever. Dippar dem i bearnaisedippa som mest smakar smör och säkert är fylld av onyttigheter, men sååå god. Vi körde raka vägen hem sen och var helt slut efter denna utflykt.

Vilade och åt salami och bröd som vi fick av Joakims pappa & fru (som de köpt med sig till oss från Frankrike). Mumsigt! Vi tittade på Wahlgrens och har nu sett alla avsnitten... Tråkigt. Tycker att det är väldigt underhållande :-).

Söndag 15 april
Vaknade tidigt (som vanligt). Båda katterna kom in och jamade och ville ha uppmärksamhet, så jag gick upp. Satte mig i Elliotts rum och satte på en meditation. Sen jobbade jag hela förmiddagen, har så mycket att göra nu.
Mango vilar i Elliotts säng bredvid mig
Ser så skönt ut
Vi körde iväg en hylla till lokalen i Limhamn, orkar inte ha en massa grejor stående utan funktion där hemma. I fredags kom det några och köpte vår byrå som vi inte får plats med heller. Så nu börjar det bli lite bättre. När vi ställde av hyllan så mötte vi Hanns och Josephine. Det var skoj.

Vi åkte till kontoret och hämtade kärnmjölk till pappa samt några kvitton jag glömt där. Sen körde vi till kollektivet och hämtade min cykel, skönt att få hem den! Hemma hämtade vi lite en ost som vi skulle reklamera (möglig innan ens öppnad) och så en sladd som vi skulle lämna tillbaka. Vi åkte till Emporia och reklamerade osten. Där träffade vi Åsa och Jörgen :-). Så kul! Jag brukar aldrig springa på Åsa, så det var oväntat. Vi handlade och lämnade sladd och sen åkte vi hem och klockan var redan fyra. Tiden bara flyger iväg...

Vi vilade, orkade inte ta tag i någonting där hemma så alla tavlor o grejor står fortfarande kvar på golvet och är ivägen. Pappa kom och hämtade kärnmjölk :-).

Vi handlade mat på Bhua Thai i Limhamn, oj vad mycket folk som kom och hämtade mat där. Joakim tog Pad Thai som var otroligt god, jag ångrade att inte jag tog det också. Jag tog anka med ingefära, ankan var jättegod, men det smakade ingenting om såsen och knappt om ingefäran heller. Så det blir Pad Thai för mig med om vi äter där igen.

Vi tittade på Sveriges mästerkock och åt lite ostbågar. Jag har nu lovat mig själv att det får vara slut på allt snacksande i vardagen. Det är så svårt att låta bli! Känner mig väldigt hungrig och sugen på allt möjligt nu för tiden. Hela tiden! Vi la oss tidigt då vi var väldigt trötta.

Inga kommentarer: