onsdag, mars 28, 2018

Flytt och flytt och flytt

torsdag 8/3
Var uppe tidigt och handlade på vägen till kontoret. Var på jobbet vid 08. Äntligen börjar vi få ihop bokslutet för alla bolag och har skickat ut till berörda för input och kommentarer. Så nu börjar det närma sig revision och annat. Hade med mig lite hälsosallad till lunch, den gjorde mig mer hungrig än mätt :-).

Efter jobbet körde jag hem och testade ett nytt recept. Det var lättlagat och gott!

Fisk i ugn med gräddsås och bacon 2 portioner
400 g torskfilé (jag råkade ta sej, jättegott)
3 dl vispgrädde
1 pkt bacon
1/2 dl chilisås
1 msk ketchup
hackad dill
1 msk pressad citron
1/2 tsk salt
peppar

Ugn: 200°C

1. Tina fisken (om fryst). Lägg filéerna i en liten ugnsform. Strö över persilja, salta, peppra.
2. Blanda grädde, chilisås, ketchup, citronsaft, lite salt o pepapr i en bunke. Slå det över fisken.
3. Sätt in i ugnen ca 20 min.
4. Knaperstek under tiden bacon och strö över fisken när det är klart.

Vi gjorde en jättegod sallad av det vi hade hemma, den passade finfint till:
Isbergssallad, gurka, vårlök, sojabönor och valnötter

1. Strimlad isbergssallad, strimlad gurka och skivad vårlök, sojabönor och hackade valnötter.
2. Dressing av 1 äggula, salt, peppar, vitlök, äppelcidervinäger, dijonsenap och som mixats tjock genom att droppa i ca 1 dl rapsolja.

Mums mums!

Elliott kom över när vi hade ätit. Vi spelade lite pvz 2 tillsammans och sen packade jag en låda köksgrejor (kryddor och sånt). Så svårt att packa logiskt och svårt att veta vad man kan packa ner och vad man kan komma att behöva använda.

Jag gjorde lite "nyttigare" godis.

jordnötsbollar:
1,5 dl jordnötter
1/2 banan
honung
1 tsk kakao
kokosflingor

Mixa ihop allt och rulla sen i kokosflingor. Låt stå i kylen 1 h minst.

De är jättegoda när man vant sig vid att de är salta och inte söta :-).

Sen när jag ändå höll på så gjorde jag även andra bollar som jag vet är goda.

Kako och kaffebollar 

2 dl pumpakärnor
1/2 dl riven kokos
10 färska dadlar (jag tar bort skalet också förutom kärnan)
1/2 dl kako
2 msk honung
1,5 msk espresso (eller kaffepulver + vatten)
2 krm salt

Mixa ihop allt, ta i kaffe så det får en bra konsistens med kaffet.
Rulla till bollar och ställ in i kylen. Kan rullas i kakao eller kokosflingor.

Sen var klockan mycket och det var dags att nanna. Elliott tittade lite på TV med oss i sovrummet (Sveriges mästerkock), sen gick han för att sova och det gjorde vi med. Sweet låg och gosade på kudden bredvid mig.
Gosig Sweet
fredag 9/3
Jobbade hemifrån. Satt med årsbokslutet i ett av bolagen. Det var mycket som hade ändrats där så det blev nästan det jag gjorde hela tiden. Det var inte min plan. Michael kom över med goda ostar, salami och skinkchips som tack för att jag hjälpt till med BoAktivs bokslut. Det mesta tryffel och get :-).

Åt lunch med Elliott och Joakim på Ikea efter att Elliott slutat skolan. Vi skulle lämna tillbaka en matta så passade på att äta också då. Sen åkte vi tillbaka hem och jag jobbade vidare. Vi passade Heimi på eftermiddagen och hela kvällen. På kvällen mumsade vi i oss de goda ostarna + lite extra skinka och salami som vi köpt.
Lite ostar
Och salami
Tittade på en film "Min hund Skipper" och vid ett tillfälle slog pojken sin hund och det var något som Elliott blev sååååå ledsen över. Då ville han inte se filmen längre. Men det gjorde vi ändå. Förstår att han blev upprörd, lillskrutten.

lördag 10/3
Efter en mysig frukost med Elliott o Joakim åkte vi till Höllviken och lämnade keramiken (som nu är glaserad) till bränning. Fikade på Annas på vägen hem.
Fika på Annas

Joakim lagade Butterchicken. Vi packade och packade och packade. Ändå är det massor av saker kvar! Fått in 37 kartonger i garderoben (så de inte står ivägen överallt). Skruvade ner en del saker. Svårt veta vad man ska ta ner redan nu. Pausade först kl 20. Vi såg en film och åt lite snacks. Jag gjorde citronlemonad som blev lite väl syrlig.

söndag 11/3
Packa packa packa. Sweet älskar kartonger... :-)
Sweet på favoritflyttlådan
Måndag 12/3
Jobbade på kontoret och hade genomgång med VD kring årsbokslutet. Det gick bra. Var mycket att fixa med. På kvällen packade vi flyttlådor. Joakim borrade ut pluggar och spacklade i de hål som uppstått.

Tisdag 13/3 
Vi fick nycklar till lägenheten och åkte dit med ett lass kartonger och grejor. Först var det rundvisning av området och lägenheten. Vi tömde ur allt ur bilen. Åkte hem och hämtade mer. Körde dit så mycket smått vi kunde resten av dagen. På kvällen var Elliott och sov hos oss.

Onsdag 14/3 
Gick upp tidigt för att gå ut med Heimi (Michael åkte till Oslo denna morgon). Följde samtidigt Elliott en liten bit på vägen till skolan. Lämnade upp Heimi och åkte till KC Motors för att serva bilen. En dyr historia. Tog taxi därifrån (bussen gick inte förrän om 30 min) och hämtade Tinas bil som vi lånar då den har dragkrok och är stor och rymlig. Körde till lägenheten och packade grejor, vi hade ju tagit allt som redan var packat dagen innan. Joakim och jag körde ett lass till lägenheten och köpte pizza på hemvägen. Efter att vi ätit så gick jag ut med Heimi en runda, han passades av Gunnel och jag lämnade honom där efter promenaden igen.

När vi satt och åt ringde pappa och kom över för att hjälpa oss. Då vi inte hade packat klart än och vissa saker som ska till lokalen ska vara kvar och andra ska till lägenheten. Så det var lite rörigt. Men vi fyllde några bilar med grejor och körde fram och tillbaka. Pappa var snäll och körde oss till bilfirman för att hämta bilen. Det var till enormt stor hjälp! Bilen var servad och klar. Pappa körde hem och Joakim och jag körde tillbaka till gamla lägenheten. Körde ett lass till nya lägenheten och stannade kvar där och packade upp och försökte få undan lite. Kom inte hem förrän sent.

Torsdag 15/3
Denna torsdag var jag tvungen att vara på kontoret hela dagen (har varit ledig de andra dagarna för att flytta). Men vi hade besök från Stockholm och hade ett bolags bokslut att gå igenom. Så det var möte precis hela dagen och hela kontoret åt lunch på Beebar.
Efter jobbet åkte jag till nya lägenheten för att packa upp grejor. Vart sjutton ska allt ta vägen?

fredag 16/3
Nu tyckte vi att det var dags för släp. Eftersom vi redan flyttat så mycket till lägenheten så kunde vi lika bra ta sängar och allt annat också. Är ju jobbigt att bo på två ställen. Vi hade prelbokat ett släp lördag till söndag och hört med några om de kunde hjälpa oss att flytta då. Men vi ville ju hellre komma till lägenheten tidigare. Det blåste och var kallt som sjutton denna dag. Typ -5 grader och duggregn. Joakim var redan slut efter det vi flyttat tidigare dagar, han är ju sjukskriven och måste ta det lugnt. Det är inte lätt att göra när man är mitt i en flytt... Jag körde och hämtade ett släp. Michael undrade om vi ville ha hjälp och det tog vi tacksamt emot. Även om vi inte tyckte att det var så himla mycket kvar så var det det ändå. Pappa ringde och kom också för att hjälpa oss. Vi bar vi ner och fyllde släpet och körde det till nya ägenheten. Det blev ett lass till. En vän dök upp på eget initiativ när vi i stort sett flyttat klart. Pappa åkte hem och Michael och Elliott gick för att äta i matsalen. Det var tid kvar innan vi skulle lämna tillbaka släpet så då bestämde vi att tömma förrådet också.

Åkte och lämnade släpet efter det. Det var -7 grader och blåste som sjutton. Mina händer höll på att förfrysa när jag skulle ta av släpet. Men det gick till slut. Sen körde jag hem till nya lägenheten och försökte att packa upp så mycket som möjligt.
Allt utom det som ska till en hobbylokal (vilket är en hel del grejor) är flyttat nu. Men balkongen är inte tömd/städad. Det har ju varit så dåligt väder med regn/snö/blåst hela tiden.
Kartonger överallt.
Lördag 17/3
Joakim blev magsjuk och var jättesjuk. Jag packade upp grejor och höll på i nya lägenheten. Ingenting får plats i köksskåpen. Så vi får ha en hylla tillfälligt och skaffa ett riktigt skåp eller någonting senare. Och 5-6 kartonger får vänta med att packas upp tills vi hittat en lösning på det hela. Vart man än går i lägenheten så ser det ut såhär.
Halvuppackade kartonger och grejor man inte vet var man ska placera överallt...
söndag 18/3
Packade upp och packade upp och packade upp. Försökte få upp en vajer i Elliotts rum så att han kan få ett draperi för sängen som en liten koja där inne. Bakom gipsplattorna är det stålreglar och uppe vid taket tydligen rejäla stålbalkar. Joakim som fortfarande var magsjuk försökte få upp det hela, det tog evigheter. Till slut satt det, men inte jättebra.
Försökte få lite ordning i Elliotts rum. Hann inte så mycket utan fick avsluta och göra mig klar att åka till Pelle och Lotta för att säga hejdå till Mire som ska ut på långresa till Vietnam.

Mina föräldrar hade hämtat Elliott hos Michael och kört till Pelle o Lotta tidigare på eftermiddagen. Jag kom dit vid 17.30-tiden. På vägen dit hade två bilar krockat och ena föraren satt livlös vid ratten, det måste precis ha hänt när jag körde förbi. Otäckt.

Vi bjöds på jättegod middag med olika småplock, tex varmrökt lax, renklämmor, päron, quinoasallad, limesås medmera. Vi spelade myrstacken och hade en trevlig kväll! Jag har sprickor och sår i händerna pga att det varit iskallt under flytten och slitsamt för fingrarna. Man ska helt klart ha handskar när man flyttar har jag lärt mig nu. Men Lotta hade en salva som hon sa funkade jättebra. Jag fick med den hem ker-ice. Satte på meddetsamma. Kan meddela i efterhand att den var superbra!

tisdag 20/3
Dags för revision av vårt finska bolag. Två revisorer skulle komma från Finland och vara här i tre dagar. Jag åkte till kontoret tidigt. Det var väldigt trevliga revisorer. Men oj vad det blev fullt upp denna dag. Vi var på lunch med dem, på delikatessen. Christina som jobbar med Finland på eko var också med. Det var god mat, jag åt fisk. Eftermiddagen var också fullt ös.

Hämtade Elliott hos Michael efter jobbet. Vi åkte hem och det var första gången Elliott var i lägenheten. Han blev mycket glad för sitt draperi framför sängen. Han var sååå nöjd med sitt rum trots röran och han tycker mycket om lägenheten. Underbart!

onsdag 21/3
Revisionen fortsatte som sagt var även denna dag. Nu var jag väldigt trött. Hade sovit dåligt. Innan denna dag var jag inte alls lika trött och slut. Tror det kom ikapp mig denna dag.
Vi åt lunch på akropolis med revisorerna och det var jättegott.
Helene som lånar mitt rum på onsdagskvällar kom och vi hann prata 5 min innan hennes klient kom och jag skulle gå. Joakim var fortfarande jättesjuk och så dålig att han tyckte det var bättre om han var i vår gamla lägenhet så inte Elliott o jag skulle bli smittade. Och pga att han vet att jag har sån kräk-fobi så han gjorde det nog mest av omtanke till mig. Vi tog dit en madrass och TV. Hemskt tråkigt och obekvämt för honom. Usch och fy. Jag var hemma i lägenheten med Elliott och fixade och sen sov vi.

torsdag 22/3
Sista dagen för de finska revisorerna. Jag var uppe tidigt och åkte till skolan med Elliott. Åkte sen tillbaka hem för att packade upp lite mer grejor, så mycket att packa upp! Kom till kontoret först kl 09 och hann inte ens sätta mig förrän den finska revisorn kom och ställde 1 000 frågor och jag hann inte ta kaffe eller äta frukost. Så efter en timme sa jag att jag nog behövde få i mig lite kaffe :-).
Det var sista dagen så de hade mycket som skulle klaras ut och gås igenom. Fick stressa med att få klart årsredovisningen som de skulle granska innan de gick och skrivaren bara segade sig. De fick bråttom till flyget. Sen var deras flyg inställt, så de kom hem först en dag senare. Stackarna. Jag handlade på Coop på vägen hem.  Jag var ganska mör efter denna dag kan jag säga.

Jag åkte till gamla lägenheten och försökte hjälpa Joakim att få igång tv:n. Så tråkigt för honom att ligga där och inte ens ha haft en tv att kolla på. Där finns ju inte typ ingenting användbart kvar i gamla lägenheten. Jag hämtade Elliott hos Michael. Vi åkte hem och lagade mat. Det blev Elliotts favorit, varmrökt lax med ishavsromssås och kokt potatis. Han åt hur mycket som helst. Vi tittade på lilla aktuellt. Sen gick han in i sitt rum och spelade dator. Michael hade fixat så Elliott fått samma konto på denna datorn som han har hos Michael. Det var så kul tyckte Elliott som nu kan spela sina spellistor och annat här. Nice. Jag packade upp och försökte fixa i lägenheten.

fredag 23/3
Jag hade semester och höll på i nya lägenheten hela dagen. Äntligen har jag packat upp massor. Det är bara typ 10 kartonger kvar nu. Men vi vet inte var vi ska göra av alla saker. Galet mycket saker. Vi har två papperskassar med kryddor men ingen aning om var de ska vara? Jag satte upp en vajer i Eliotts rum, den trillade ner efter förra uppsättningen. Men nu tror jag att den ska sitta.
Allt man gör tar sån tid. Men Det börjar se ut som ett hem nu i alla fall. skönt! Det är dock inga grejor på väggarna ännu. Man måste borra och sånt och det är så jobbigt tycker jag. Men jag har satt upp en hylla i Elliotts rum och en hängare till redskap i köket.

Mina föräldrar hämtade Elliott och jag åkte dit vid halv sex. Vi spelade myrstacken och fick väldigt goda tilltugg, det var skinkrullar med manchego ost, fikon med färskost och melon. Sen åt vi skaldjur. Supergott, musslor, färska räkor och havskräftor. Elliott fick ostron, han har länge velat smaka det efter att vi såg mästerkocken på tv och de var och tittade på ostronodlingar. Elliott tog två tuggor och tyckte att det var helt ok men inte supergott :-).
Elliott provar ostron
Jag har aldrig provat alltså, det att de lever gör att jag inte fixar det :-). Vi hade en mysig fredagskväll där och åt chips och ostbollar. Mamma och jag tog en sväng till nya lägenheten så att hon fick se den. Det var kul! Det är så nära, tar bara typ 3 minuter dit med bil från mina föräldrar.

lördag 24/3
Jag åkte tidigt till lägenheten och tog hem några grejor och skjutsade hem Joakim. Sen åkte jag och hämtade bil hos Tina så vi fick dragkrok. Körde till lägenheten och försökte tömma på balkongen. Det har ju varit typ iskyla, regn, snö och blåst varje dag den senaste månaden så det har inte gått att fixa balkongen. Alla krukor helt blöta, äckliga och tunga. Tog alla golvplattorna och fyllde flera sopsäckar med skräp och körde till tippen med det hela. Ena krukan jag skulle köra (på säckakärran) var det tydligen ett hål i när man lutade den. Så det rann ut vatten på halva golvet i lägenheten och det luktade så j-kla illa. Typ kräk. Äckligt. Så det blev till att torka golvet och som tur var hade jag tidningar att lägga längs som sög upp vattnet....
Bil-last från balkongen...
Åkte och hämtade släp och nu har jag äntligen hajat hur man sätter på det och allt sånt. Torkild kom och vi flyttade lokal-grejorna från lägenheten till ett förråd. Jag hade ringt MKB dagen innan och frågat om vi kunde låna ett av de tomma förråden (till de som ska flytta in senare). Det gick fint. Men bara i två veckor.
Pappa kom förbi precis när vi börjat lasta på släpet och undrade om vi behövde hjälp. Det tog vi tacksamt emot. Han bar och slet och körde ett jättelass till tippen. Torkild och jag åkte och satte in alla grejor i förrådet. Sen var jag helt slut. Vi åkte till lägenheten igen och så tog vi blommorna från balkongen också, de som vi ska behålla. Balkongen i nya lägenheten är inte klar utan avspärrad, så det var lite krångligt att ställa krukorna på rätt plats, fick åla mig in mellan gallerdörrar.
Åt tortellini när jag kom hem.

söndag 25/3
Nu var det sommartid och man förlorade en timme. Jag var uppe tidigt och åkte in om Espressohouse i Limhamn och köpte en scones och en latte och tog med till gamla lägenheten. Jag körde iväg det sista som skulle till tippen. Jag dammsög och la ut skrivbordet plus en hylla på Facebook och skänkte bort det mot avhämtning till en mycket glad och tacksam kvinna. Hon kom och bar iväg med det. Så skönt. Nu är det i stort sett tomt i lägenheten. Sen kämpade jag med att få bort klistermärken från garderober, få bort klisterlappar från speglar som suttit i hallen (hata klisterlappar). Inget funkade. Jag har försökt skrapa, slipa, ta aceton, ta sprit, gnugga med vim. Ja allt. Inget gick speciellt bra. Men tog bort så mycket jag kunde. Sen gav jag upp. Jag borrade ut pluggar och spacklade hål.

Jag skurade balkongen som såg för j-vlig ut efter att golvplattorna tagits bort. Borstade med såpa och varmt vatten efter att ha hört med grannarna under så att det var ok, allt rinner ju ner på deras balkonger.
Lyckades få balkongen ren minsann
Jag slipade spackel, målade, drog ut spikar och tvättade väggar. Fy fasen vad solkig lägenheten ser ut nu när den är tom. Och jag målade ändå hela när jag flyttade in...

Min ena arm har jag gjort illa på något sätt så den gör jätteont. Har tagit voltaren kräm på och det hjälpte. Den är svullen, det är precis i armbågen, där är någon nerv som gör ont och har svullnat upp och blivit alldeles röd och pulserande varm. Går inte att böja armen helt. Höger arm dessutom. Mycket irriterande. Hoppas det går över. Var i lägenheten från 08.30-18.30 så det var ett hårt pass. Men nu är det nästan klart.
Ska dit en gång till och gå över det sista, ta bort några ytterligare klistermärken och så ta bort alla verktyg o grejor. Men nu börjar det ju närma sig slutet i alla fall.

måndag 26/3
Oj så skönt att komma till kontoret. Rena semestern jämfört med helgen :-).
Men oj vad ont jag har i armen. Vaknade 02 på natten och hade så ont så det var tokigt. Hur jag än la mig så skar det som knivar i armen. Så jag googlade vad det kunde vara för fel och kanske det kan vara tennisarmbåge... Tog voltarenkräm och lyckades till slut somna igen.
Vi hade danska revisorer på kontoret denna dag. De hade inte så mycket frågor till mig så det var skönt. På lunchen åt vi på delikatessen. Josefin var också med. Det var gott!

tisdag 27/3
Jobbade på kontoret, var där väldigt tidigt denna dag. Hade bestämt möte för att få veta vilken av lokalerna i Folkets Hus i Limhamn som var vår. Tyvärr är dörren in till lokalen trasig, går inte att stänga ordentligt. Så de har beställt en ny dörr med lås, men den har inte kommit än. Det betyder ju att vi inte kan sätta in någonting där än. Så himla dumt alltså. När jag kom dit nu så luktar det så mycket mögel så jag blir lite orolig. Måste kolla upp det där lite. Men det var en tjej i en annan lokal där i källaren som verkade vara trevlig. En formgivare som hade sin verkstad där.

Nåväl, lokalen får bli ett senare bekymmer.
Åkte tillbaka till jobbet och jobbade på tills halv sju ungefär. Åkte sen till gamla lägenheten och skruvade ner lampor och fixade med det sista. Pappa kom dit, han hade nog pratat med mamma för jag hade berättat för henne att jag skulle dit o fixa det sista. Så med pappas hjälp fick vi bort allt från lägenheten och sen åkte vi tillbaka och tömde det sista i förrådet i gamla lägenheten också. Så himla skönt!

Sweet hittar många platser att sova på i nya lägenheten :-). De verkar trivas väldigt bra!
Sweet som trivs på nya stället

Inga kommentarer: