torsdag, februari 22, 2018

Grammisgalan och förkylningar

8/2 torsdag
På torsdagsmorgonen flög jag till Stockholm för att gå på Grammisgalan för första gången!
Jag och min chef samåkte till Sturup och tog flyget till Arlanda.
Fin himmel på väg till flygplatsen
Allt gick smidigt och vi var framme på hotellet i Sthlm vid 11-tiden. Lämnade av mina väskor och tog en promenad till Hötorgshallen där jag köpte salami att lägga i en presentkorg till min darling som fyllde år på fredagen när jag skulle komma hem till Malmö igen.

Åsa som redan befann sig i Stockholm mötte upp mig på Hötorget och vi åt lunchbuffé på Pizza Hut.  Det var längesen! Har inte ätit buffé där sen de la ner restaurangen i Malmö. Mätta och belåtna promenerade vi sen till hotellet där Åsa checkade in. Vi tog på oss klänningar och gjorde oss fina och gick till kontoret. Vi hälsade på alla som var där, många vi inte träffat förut. Jag satte min mobil på laddning. Vi hälsade på Thomas Anderson Wij som skulle signera en himla massa skivor. Han hade sin lille son med sig.

Taxin kom och vi var sex personer som åkte mot Grand Hotel. När vi nästan kommit fram kom jag på att jag glömt min mobil på Stockholmskontoret.... Paniiiik! Så typiskt mig...  Jag fick hoppa ur taxin och ta T-banan tillbaka till kontoret... Något stressad över att jag skulle komma försent till galan sen! Men en bra sak var att när jag kom till kontoret visade det sig att en grammisbiljett hade missats att tas med, så jag fick den med mig. Så det fanns nog en mening med att jag skulle glömma min mobil ändå. Hehe. Men oj vad beroende man är av mobilen. Det kändes helt läskigt att vara utan mobil. Tänk om något skulle hända? Om jag skulle komma vilse, ramla o slå mig osv. Att inte kunna höra av sig eller vara nåbar. Helt galet att känna så. Förr hade man ju inga mobiler. Då var man ju alltid "onåbar" när man var iväg någonstans. Känns obegripligt nu.
Jaja, jag var jätteglad att få tillbaka mobilen, fick en grammisbiljett och tog återigen taxi till Grand Hotel. Hann i tid och inväntade VD:n som skulle ha den glömda biljetten. Vi gick in och han kände alla, det var en himla massa hälsande på väg till garderoben :-).

Vi mötte upp resten av gänget, fick bubbel och småpratade.
Fin miljö
När det var dags för galan hade vi sittplatser på sidan men man såg bra därifrån och det var lite dricka och en energibar på stolen. Nice!
På stolen, jättegod koksnötsbar. 
Åsa o jag har intagit våra platser
Bäst var Miss Li, Annika Nordling och sista numret som var två tjejer som sjöng superbra båda två. Inga av våra nominerade fick någon grammis, men det var heller inte väntat. För stor konkurrens.
Fick se lite kändisar :-D typ Dregen, Lisa Ekdahl, Lena PH, Ebbot, Miss Li, Eric Saade, Tove Lo, Sven-Bertil Taube, Oscar Zia och en massa andra.
Det serverades mingelbuffé, den var lite sparsam men det var gott. Bäst var en pastagegga med tryffel som serverades på sked :-). Även goda minibakelser med blåbär och jordgubbar. Och en riktigt god latte!
Både god och fin!
Vi pratade med våra kollegor och "minglade". Provsatt en stor säng och sen tyckte vi att det var dags att dra oss tillbaka. Chefen, Åsa o jag bodde på samma hotell så vi delade en taxi dit. Väl på hotellet ringde jag till min kärlek och pratade tills jag var trött och skulle sova.

9/2 fredag
Denna dag var Joakims födelsedag och jag ringde och grattade honom på morgonen. Var uppe redan 06 och duschade och sen gick jag till frukosten.
Liten god frukostbuffé
Åsa som inte sovit så bra och vaknat alldeles för tidigt åt frukost med mig, det var väldigt trevligt!
Efter frukosten tog jag t-bana o Arlanda Express till flygplatsen. Flög till Kastrup och tog tåg och buss hem. Väl hemma så firade jag min älskling med blommor presenter och han blev jätteglad!
Liten bukett
Presentbordet :-)
Åkte och köpte kebabtallrik som vi delade på. Elliott kom hem efter skolan och gav Joakim en blomma med lite hängande lotter i. Lite senare kom Joakims mor och gav honom fina blommor och presenter.
Blommor från Joakims mor
Vi fikade på semlor och prinsesstårta.
Mumsig semla
Och drack te på fin teblomma som Joakim fått av mig.
Blomman från ett annat håll
En stund senare åkte vi allihop till Noodlemarket. Det var gott och trevligt! Joakims mor ser inte i mörker, så vi körde henne hem efter att ha lämnat Elliott hos Michael.
Joakim var väldigt nöjd med sin födelsedag och vi tittade på ett avsnitt Parenthood när vi kom hem. Sen var vi båda så otroligt trötta och la oss att sova tidigt.

På lördagen vaknade vi tidigt, åt vars en rostad macka och delade en prinsesstårtbit som var över sen gårdagen. Vi åkte till Joakims mor i Falsterbo och drack en kopp te och tittade på lite saker som hon tänkte att vi kanske kunde ha glädje av i vårt nya hem. Sen åkte hon med oss hem och hämtade sin bil.

När Joakim och jag just kommit hem så ringde det på dörren och det var mina föräldrar som tittade in med blommor och choklad till Joakim. Så kärt av dem! Nu har vi massor av fina blommor vilket vi älskar att ha! Känns oerhört lyxigt.
En stor bukett tulpaner
De stannade bara en liten stund för vi hade bokat träff med en tjej som ska ta hand om Sweet någon månad för att se om han slutar med sitt kissande på fel ställen när han är i en annan miljö och utan Mango. Hon kom och mina föräldrar gick och tjejen verkade jättebra och katt-kunnig. Så hoppas vi att Sweet kan få ordning på det där så att vi kan ha honom. Hon var kvar ganska länge och Sweet verkade gilla henne och hon honom :-). Han är ju världens finaste katt!
Sweet med sitt hjärta
Joakim gjorde bearnaisesås och vinsås och jag gjorde avokadodippa och klyftpotatis. Sen lagade vi hängmörad entrecote som Joakim fått i present av sin mor. Vi hade bönor med senapsdressing till. Jättegott. Elliott kom över och åt med oss. Vi såg ett avsnitt Parenthood. Jag gjorde maränger och glömde dem i ugnen så de blev helt torra och inte sega i mitten, buhuu. Men de var ok ändå.
Fin Mango
På kvällen åt vi nachos med avokadodipp och såg på Narnia. Det var mysigt. När Elliott skulle lägga sig så sa att han hade ont i halsen...

11/2 Söndag
Elliott vaknade med feber och halsont. Stackars honom som blivit sjuk nu igen. Himla mycket ont i halsen tycker jag att han får. Verkar bara gå om och om igen. Men vi får hoppas att det inte varar lika länge som förra gången. Han var ju borta en hel vecka från skolan nyss.

Denna dag skulle Elliott egentligen varit med och spelat shuffleboard, en present till pappa från Annika, Olle och Rolf. Men det kunde han ju inte. Men jag åkte dit och det var ett jättekul spel! Gillade det verkligen! Vi var i biljardhallens källarplan i stort sett för oss själva. Mycket lugnt och skönt!
Pappa skjutsar iväg sitt "klot" eller vad det nu kan heta
Olles tur
Efteråt hämtade jag upp Joakim och vi åkte alla till restaurang Ribersborg och åt. Mycket trevligt det med! De var inte så jätteduktiga på att steka mediumkött. Men det var gott ändå.
Min planka med very well done kött (som skulle varit medium)
Jag började känna mig förkyld där på eftermiddagen. Det var rivigt i halsen. Tog echinagard och coldzyme för att mota bort det. När jag skulle sova hade jag rejält ont i halsen och kände mig frusen och febrig. Hade jätteont och sov dåligt hela natten.

12/2 måndag
På morgonen hade jag inte riktigt lika ont i halsen längre, men bihålorna värkte. Nässköljde och det var nog bra! Det behövdes om man säger så. Sen hade jag ont i bihålorna och kände mig hängig hela dagen. Hade lite feber också. Men jag jobbade hemifrån och fick mycket gjort med bokslutet. Dock hade jag egentligen satt deadline för januaris månadsbokslut denna måndag, men det hann jag inte alls med.
Åsa hade också blivit förkyld på söndagen. Hon var sjukare än vad jag var, men det kan bero på att hon haft influensa en vecka tidigare och inte blivit riktigt frisk från den innan nästa förkylning kom. Elliott hade fortfarande feber och ont i halsen. Bläää för alla dessa sjukor. Men jag är glad att det verkar haft effekt med coldzyme o echinagard. För förkylningen kändes som att den kanske inte skulle bli så jättesvår för min del ändå, även om jag inte mådde speciellt bra.

13-15/2 tisdag - fredag
Jaja, sen var det sjukt hela veckan faktiskt. På olika vis. Jag var förkyld först och sen på tisdagen fick jag konstigt ont i magen. Det varade i flera dagar. Jobbade hemma hela veckan.

Elliott blev frisk och gick i skolan på torsdagen. Det var studiedag på fredagen och då var Elliott hos oss. På fredagen blev Joakim sjuk.
Sweet älskar flyttkartongerna
Lådor med kläder tycker han också om
På fredagen när magontet och förra förkylningen äntligen släppt började jag få ont i halsen och känna mig helt slut igen. Elliott som fortfarande kände sig bra intog sängmysläge hela förmiddagen, tittandes på filmer på sin iPad medan jag jobbade. Så synd om honom som i stort sett bara har sängen i sitt rum som sin egen, resten är min arbetsplats och lager för flyttkartonger :-). Han kommer att tycka det är skönt med eget rum i nya lägenheten. Det är jag säker på.

Det var såååå stressigt att jobba denna fredag, trots att jag jobbade hemifrån. Just nu är det årsbokslut i alla bolag och så även januaribokslut för nya året och allt måste göras klart och bokas enligt nya budgetar osv. Det kändes smått schitzofrent att hoppa mellan olika år och olika bolag och olika rapporter. Det var så mycket som skulle göras klart samtidigt och jag visste inte var jag skulle börja. Så fort jag fokuserade på en sak kom ett mail eller ett mess kring något annat som jag fick hoppa över till och till slut så var jag helt snurrig. Och så ovanpå det en övergripande förkylningskänsla.

På fredagskvällen flyttade Sweet till sitt tillfälliga nya hem. Jag hade beställt en massa från Zooplus som skulle levereras senast på fredagen. Men det kom inte. Ringde DB Schenker och som tur var kunde jag åka till lagret och hämta det. Så det gjorde jag.
Sweet leker med en leksak i sin flyttlåda
Joakim var fortfarande förkyld med feber så Elliott och jag åkte själva till nya kattpassaren (Alexandra) och lämnade Sweet. Sweet verkade finna sig till rätta ganska meddetsamma och blev klappad och gosad med och gick tom på lådan medan vi var där :-). Hoppas att de kommer att trivas tillsammans och att han inte kissar på fel ställe...

lördag 16/2
Dagen innan hade Joakim och hans mor köpt några bakelser till oss. Vi orkade dock inte äta dem denna dag, men på lördagsförmiddagen åt vi dem efter att vi ätit frukost.
Jättegod morotskaka
Jättegod jordgubbsbakelse
Tog fram rester av revbensbuljong (kryddad med kinesiska kryddor). Tog även fram lite fläskkarré ur frysen. Joakim var förkyld med feber. Jag kände mig lite bättre! Så jag gick ut och rensade bort blomjord och blomlådor på balkongen. Det var väldigt skönt, för solen sken och det blåste inte. Lyssnade på klassisk musik under tiden, tänkte att jag behövde någonting avkopplande.
Vi åt Ramensoppa med tillbehör och jag kan inte förstå hur gott jag tycker att det är!

söndag 17/2
Vaknade med jätteont i halsen denna dag. Sååå jobbigt, som ett öppet sår i hela svalget. Usch och fy. Joakim hostade hemskt och ingen av oss hade någon energi. Jag fixade en hälsosallad med vitkål, morötter, lök, olivolja, ingefära, gurkmeja och cayennepeppar. Misslyckades först med dressingen och blev något irriterad, men sen gick det bra. Ställde den att mogna i kylen.

Joakim gjorde en god buljong som vi kokte kycklingben i. Dessa grillades sen i grillpannan och rullades i sötsur chilisås. Och så blev det Ramensoppa igen :-D. Det var så himla gott även denna dag! Får hoppas att jag inte föräter mig på detta nu.
Kycklingben och Ramensoppa
Joakims mamma hade bakat havreflarn och mandelbiskvier och kom över med dem till oss. Mycket mumsigt! Men usch vad vi äter för mycket onyttigheter. Gott är det men nu måste vi nog ta ett litet tag mot sådant.

måndag 18/2
Usch vilken jobbig förkylning det blev. Värre än den förra veckan. Jätteont i halsen som ett öppet sår och ont i bihålorna. Och Joakim med hemsk hosta. Elliott började hosta en hel del igen. Han har dock  sportlov och är hemma. Han har mest suttit och tittat på film på iPaden och spelat dator. Det har han varit nöjd med. Jag åt min hälsosallad till frukost och lunch. Jättegod faktiskt. Och jag har jobbat hemma.

Joakims mamma tittade in med en bukett blommor och lite matvaror. Hon skulle ändå handla på vägen så hon köpte med sig lite som vi behövde. Jag hade så mycket att göra jobbmässigt hela dagen.

En granne lämnade blommor, han gör så ibland. Det är blommor som inte är i så bra skick men som i alla fall står en dag eller två :-).  Så nu fick vi fullt med blommor igen! Så trevligt!


Trots att jag kände mig dålig och förkyld släpade jag mig iväg på meditationen. Försökte att inte låtsas om att jag var förkyld, men oj så jobbigt det var. Näsan bara rann och jag hade svårt att koncentrera mig på själva meditationen. Men jag lyckades ändå komma in i det och hade en fin meditation som sa till mig att levande mat är bra mat medan död mat inte är så bra. Så jag blev sugen på att testa lite raw-food grejor.

tisdag 19/2
Trots sjukdom ställde sig Joakim och gjorde en jättesats köttfärssås. Guld att ha.

Vi åt tonfiskmackor till lunch. Jag gjorde majonnäs som skar sig och blev irriterad då jag var alldeles för trött. Men jag lyckades rädda den. Joakim hackade äpplen och fixade själva tonfiskröran som vi åt till lunch. Även Elliott gillar dessa! Så det blev lunch till honom också. Jag hade ingen smak så det smakade tyvärr ingenting...

Jag jobbade men på eftermiddagen var jag helt slut i både huvudet och kroppen så vid halv fyra tiden var jag tvungen att gå och lägga mig en stund. Sen jobbade jag igen efter det...

Vi åt spagetti o köttfärssås till middag, blev lite för lite då vi inte hade så mycket spagetti hemma :-). Fast nu har vi ätit det så ofta att Elliott är trött på det, hehe. Så vi får nog äta den när vi är själva.

Jag packade två lådor köksgrejor. Helt slut blev jag. Blev tvungen att ta pauser och var alldeles kallsvettig. Sen gick Elliott över till Michael som kom hem på kvällen (och som också var förkyld). Joakim och jag tittade på Parenthood och la oss att sova tidigt. Vi sov ganska dåligt. Och i morse hostade jag upp en massa äckligt gojs från lungorna. Men det kändes bra, som att man fick upp det som inte skulle vara där.

Joakim gjorde apelsin-dricka dagen innan. Jag hade ingen smak då, men det hade jag denna dag och oj så god den var!

Nu hoppas jag att vi ska få bli friska snart, det är lite tröttsamt att vakna snorig och trött varje morgon...
SparaSparaSparaSpara

Inga kommentarer: