torsdag, februari 01, 2018

Tiden rusar på...

Söndag 21/1
Vi lagade ramen på buljongen från de kinesiska revbenen. Så himla gott! Med toppings av grillade revben, kimchi, ägg, friterad lök, böngroddar mm. Michael fick också en skål att avsmaka. Elliott fick testa nudlarna men han gillade det inte speciellt mycket.
Första gången ramen för mig
Måndag 22/1
Jobbade på kontoret, det var inget måndagsmöte denna dag då chefen var i London. 
När jag kom hem värmde vi kreolska grytan och åt med ris och brysselkål.
Åkte till meditationen. Fick en annorlunda meditation och förstod ingenting, då den var lite läskig. Men så blev den tolkad och plötsligt var allt klart som korvspad. Så coolt! Älskar att få dessa bilder och symboler i meditationerna. Och älskar att få dem tolkade sen.

Tisdag 23/1
Jobbade på kontoret. Elliott gick hem till Joakim efter skolan, han hade jätteont i halsen. Han ringde mig och var ledsen. Joakim gav honom ipren, jag skyndade på med jobbet och åkte sen hem. Väl hemma spelade Elliott och jag plants vs Zombies tills det var dags för matmöte. Bestämde veckans meny... tycker det är alldeles för ofta och känner mig stressad. Ska bli skönt att slippa detta snart! Tre dagar 16-20 är väldigt mycket när man har mycket att göra på jobbet och mest bara vill villa på sin lediga tid. Nåväl, verkar vara ganska lätta rätter vi ska laga i alla fall :-). Kom hem och spelade mer spel med Elliott.

onsdag 24/1
Jobbade hemifrån på morgonen då Elliott var febrig och sjuk och behövde sova ut. Sen åkte jag till kontoret och Elliott gick hem till Michael. Jag hämtade bara grejor på kontoret och åkte sen hem och jobbade hemifrån resten av dagen. Fått fina gula & vita tulpaner av Joakim, de pryder bordet och ger nästan lite vårkänsla.
Fina soliga tulpaner
När jag kommit hem messade Elliott och frågade om jag kunde komma och hämta honom och Heimi hos Michael (som var i köket och lagade kollektivmat) då han kände sig risig. Jag gick över och tog med honom och Heimi hem. Elliott la sig i soffan och drog en filt över huvudet. Sa att han brukar ligga under filten när han känner sig risig :-). Jag kände på honom men tyckte inte att han var så varm. Men han var så hängig så jag tog tempen och han hade 39 grader, så visst hade han feber. Inte så konstigt att han var hängig inte... Han ville inte äta. Fick ipren, febern gick ner. Michael kom och hämtade Elliott och Heimi lite senare på kvällen då Elliott skulle sova där.
Joakim och jag kollade på Parenthood.

Torsdag 25/1
Jobbade hemifrån, började tidigt. Elliott hade feber och var hemma från skolan.
Jag provade den enda fina klänning jag har för att se om den kunde fungera till grammisgalan. Det kunde den inte. Passade inte riktigt då jag gått upp några kilon den senaste tiden...
Har en till klänning som inte sitter så bra, men kanske jag kan sy in den lite vid ärmarna (där den sitter sämst). Känns svårt att hitta en ny klänning på kort tid... Förstår inte hur fort tiden går, alldeles nyss var det ju evigheter tills det var dags för grammisgala...

Joakim kokte revben och grillade dem i grillpannan och rullade dem i mumsig sås. Åt det med ris, vitlöksyoghurt, brysselkål och kimchi. Jättegott!
Mumsiga revben
Elliott kom över och var hos oss hela kvällen. När han skulle sova gick han över till Michael så att han inte skulle behöva stiga upp så tidigt på morgonen eftersom jag skulle till jobbet fredag morgon.

Fredag 26/1
Trampade i kattkräk när jag steg upp. Mysigt... not! Efter att ha torkat upp och tvättat min fot och gjort mig iordning så åkte jag till jobbet och var där tidigt. Messade och hörde hur det var med Elliott, han var fortfarande sjuk med 39 graders feber. Stackarn! 
Jag lunchade med mamma på Espresso. Det var mysigt som alltid och efteråt fick jag jättefina färgglada tulpaner. Vi fick också besked gällande lokalen i Limhamn och det var en helt OK hyra! Så förhoppningsvis kommer vi att få den lagom tills vi flyttar. Handlade lite på vägen hem, till middagen. Bland annat kimchi, den absolut nödvändigaste ingrediensen. Det blev ramen igen! Så himla gott! Älskar det!
Andra ramen, till och med godare än första
Heimi och Elliott var här på kvällen. Vi hade lördagsmys men kunde inte hitta någon bra film att se så det blev mest "Larva" som Elliott gillar. Vi drack denna fantastiskt goda mandarindrickan.

Jättegod dricka!
Elliott hostade mycket när han skulle sova. Skruttungen.

lördag 27/1
Åt rejäl frukost med Elliott och Joakim. Gjorde morotsjuice och pressade apelsinjuice.
Mumsig frukost
Städade - äntligen. Det var när sweet började leka med dammråttorna på golvet som jag kände att det bara måste städas! Så vi gjorde en rätt rejäl storstädning. Helt slut sen, tog en liten tv-paus med Joakim och vi åt lite lökringar :-).
Sen var klockan nästan 14 och jag åkte in till stan och träffade Helene. Vi satte oss på kontoret och pratade och drack te. Trevligt! Tiden flög iväg. På hemvägen köpte jag med pizza och Joakim och jag åt pizza och kollade Parenthood. Gjorde lite avokadodippa med nachos, men vi var för mätta... Så åt bara lite. Fick 7 rätt på travet, delas på 4 så blev bara lite, men ändå kul!

söndag 28/1
Vaknade tidigt och kunde inte somna om. Gick upp och satte mig att jobba. Jobbade ett tag och vid 11 bakade vi frukostbullar och åt frukost tillsammans och kollade Parenthood.
Nattjästa bullar
Grannen kom över och pratade om matveckan, hon fick lite bullar med sig hem och messade tillbaka att de var väldigt goda :-). Elliott kom över och fick rester från gårdagens pizza. Jag sydde in en klänning lite, måste ha något att ha på mig på grammisgalan och kanske kan jag ha en av mina klänningar. Jag äger ju typ inga finkläder... men nu får jag ha den, för har inget annat. Behöver bara hitta en kofta eller bolero eller sjal eller nåt till så jag inte fryser ihjäl då den är kortärmad. När symaskinen nu var framme passade jag på att laga lite tröjor med hål i också. Skönt att äntligen ta tag i det!

Bakade sockerkaka med morotsrasp i. Från raspet av morötterna från juicen dagen innan. Den blev god. Åt vars en bit med vispgrädde.
Till mat lagade vi spagetti carbonara. Blev supergott! Och så blev det ju äggvitor över så då gjorde jag maränger igen. Älskar maränger!
Mumsig maränger, börjar bli en hejare på sådana nu. Sega o goda i mitten.
På kvällen sen åt vi alla tre maränger, viennetta, sockerkaka och vispgrädde. Men vi var nog för mätta, ingen av oss orkade äta upp allt... trots att det var väldigt gott :-).

måndag 29/1
Vaknade lite sent, Joakim väckte mig och undrade om inte jag skulle gå och jobba :-). Elliott sov ännu längre, han hade lite feber på söndagen så han fick vara hemma från skolan även denna dag. Han hängde med mig till kontoret. Vi rostade macka och han sorterade in lite i bokstavsordning. Vi hade måndagsmöte och det var fullt upp och jag var stressad för det var kollektivmatlagning på kvällen och fler och fler anmälde sig. En är sjuk och en är borta och de andra deltar inte precis. Och jobbigt att tänka på det när jag har mitt mesta jobb just nu. Plus att man tänker på flytt och annat mest hela tiden.
Elliott hade mys med Heimi i min soffa på kontoret
Elliott och jag var ute på lunchen och han fick en korv från Pressbyrån :-). Vi gick till Hemköp och handlade lite. Kvart i tre hämtade vi upp Joakim som har fått Elliotts förkylning och hade feber, men vi skulle kolla lägenheten så han fick hänga med trots det. Vi kom till lägenheten och oj vad liten den var! Det är för mycket av kvm ligger i hallen. Och köket hade ännu färre skåp än köket vi har idag, så hur vi ska få plats där kan man undra? Det är ju bara jag som sett den innan och jag dissade den direkt pga att den var så liten. Men sen var det ändå så när vi kom 1:a i kön att vi tänkte att den nog var bra ändå och det blir den säkert! Men oj vad vi måste rensa ut saker. Vi har absolut inte plats för de möbler vi har nu och inte för alla köksgrejor heller. Elliotts rum är ju sååå mycket mindre också så där kan vi inte ha mer än säng och skrivbord inne. Sen var uteplatsen inte som vi väntat oss heller, den var mer som en balkong och kommer även att ha balkongräcke... Så även då det är på första plan är det som en balkong, det var ju lite synd... Vi får göra det bästa av det!

När vi kom tillbaka från lägenhetstitten så gick jag ner till kollektivköket där Emma var och redan hade satt igång. Vi lagade fläskpannkaka, gjorde sallad, rev morötter, dukade och fixade. Det blev jättegott! Många som var dåliga och skulle ha mat levererad upp till sig, så det var lite rörigt innan vi fick sätta oss för att äta själva. Elliott åt också med oss och han tyckte det var gott, så det var ju kul!
Hemma strax före 20, tittade lite på Parenthood. Sen var det dags att lägga sig. Blev sent då vi inte kunde sluta att prata om hur sjutton vi ska få in alla saker i nya lägenheten. Den lägenhet vi bor i är ju väldigt ljus och luftig och fin och välplanerad. Det ska i alla fall bli hur skönt som helst att komma ifrån kollektivet. Jobbigt med det ständigt dåliga samvetet och matlagningen som tar så mycket tid när den veckan är.

30/1 tisdag
Elliott fortfarande inte riktigt bra. Han följde med Michael till jobbet. Sen åkte han med mig hem.

31/1 onsdag
Vi hade ledningsgruppsmöte denna dag på kontoret. Det var väldigt bra och intressant! På lunchen åt vi på Beebar och det var schnitzel. Gott! Mötet var inte slut förrän vid 16.30. Helene kom upp och lånade mitt rum på kontoret, så jag hann säga hej till henne innan jag gick hem.

När jag kom hem var det matlagning i kollektivet, jag var ju lite sen då, eftersom mötet slutade så sent. Men det gick bra ändå och jag fixade sallad och dressing och sen var det fullt upp hela kvällen. Var hemma vid 20-tiden. Läste med Elliott och sen var det nattinatti.

Inga kommentarer: