onsdag, november 08, 2017

Kalashelger, bio och gåsmiddag

Så har det gått några veckor denna gången också. Så svårt att hinna med och jag tar alldeles för lite bilder. Men här kommer det jag minns sen senast jag bloggade :-)

21/10 Lördag:
På eftermiddagen åkte Elliott och jag till Lund för att fira Frejs födelsedag. Vi började med boccia ute. Det var kul!
Grönt klot för Elliott
Höstfint väder! Dock kallt :-)
Kast i vattenpöl... straffet för att lägga lillklotet där blev att plocka upp allas klot ur pölen :-).
Vi spelade tills Frej vann och alla frös och var hungriga :-D. När vi kom in bjöds vi på buffelmozzarella med tomat och basilikaglass (som inte var fryst). Det var gott!
Den goda förrätten
Sen fick vi fisksoppa som också var jättegod. Efter maten spelades det spel, Elliott spelade tex myrstacken. Mamma, Anna-Carin och jag satt och pratade. De spelade ett par rundor och sen var det dags för efterrätt. Vi fick Sachertårta, kladdkaka och snickerstårta. Hur gott som helst!

Uffe tog fram den lilla dagbok han skrivit när vi var ute och reste när vi var små. Så kul att läsa! Jag var bara 4-5 år då. Jag fick låna den och ska fotografera av den. Jättekul att ha för jag minns inte mycket av våra resor, mer än att Uffe brukade läsa sagor och leka med mig :-). Och att vi badade och åkte på luftmadrass och tältade. Mina föräldrar körde runt i Europa varje sommar i några veckor, och hade med sig mig och mina halvbröder :-). Pappa håller på att gå igenom gamla filmer från resorna och skriva text om vad vi gör på dem, så det var därför dagboken kom på tal. Så himla bra att han fixar med det, guld att ha ju! Finns nog film från alla våra resor så det är ju jättekul.

22/10 Söndag: 
Även denna eftermiddag var det kalas. Nu bar det av till Arlöv för att fira Nea. Mina föräldrar kom och hämtade mig och Elliott och vi åkte dit. När vi kom fram hittade vi inte var de bodde, hehe. Trots att vi varit där så många gånger, så förvirrande att allt ser likadant ut och så trodde vi att vi ställt oss på en annan parkering än vi brukar. Men vi hittade till slut och firade födelsedag med spagetti och köttfärssås, strömminglåda och popcorn. Det första som hände var att Elliott fick ett popkornskal i halsen, så långt bak att han inte kunde försöka pilla bort det utan att klökas, stackaren. Men med hjälp av en tandborste lyckades vi fixa till det till slut. Nea var full av energi och de hade en ny supersöt vovve som heter Nella som var hur kelig och rar som helst.
Nea med gosiga vovven
Vi pratade och umgicks och åt prinsesstårta och sjöng för födelsedagsbarnet. En kompis till Catta kom också dit med sina barn lagom till tårtan. Det var en väldigt trevlig kväll!

23/10 Måndag:
Sovit väldigt dåligt igen. Var så slut denna måndag. Men jag fick massor gjort på jobbet trots det. Så det var ju skönt att ha en produktiv dag trots sömnbristen.

24/10 Tisdag:
Jobbade bara halvdag och tog semester halvdag. Så efter jobbet mötte jag upp mamma för att gå på bio på Spegeln. När jag skulle låsa cykeln, så tappade jag nycklarna och de trillade rakt ner genom ett galler så de gick inte att få upp igen. Suck! Så vi fick gå och köpa ett cykellås på Stadium innan vi kunde gå på bio. Hehe. Så himla typiskt mig. Tur att vi var ute i god tid!

När vi kom till Spegeln köpte vi tre tapasrätter var och det var jättegott och det är så mysigt att sitta där. Sen var det dags för filmen "50 vårar". Jag älskade den! Den var så mysig och mustig och full av liv! Vill se den igen bara för att den fick en att må så bra! :-D. Det kändes också extra lyxigt att gå på bio mitt på eftermiddagen en helt vanlig dag. Så kul att mamma vill gå på bio mitt i veckan! Mysigt!

25/10 Onsdag
Jobbade hemifrån då jag skulle ta blodprov på vårdcentralen på morgonen. Jobbade vidare efter provtagningen. På lunchen åkte jag till Emporia och åt en scones på Espressohouse. Sen hem och jobbade igen. Elliott var här på kvällen och Ida tittade in och lekte med honom.
Ida dekorerade vår frukt
27/10 Fredag:
Körde Elliott till skolan. Jobbade. Efter jobbet hade vi Afterwork för första gången på år och dar. Åsa var sjuk - det var ju tråkigt. Men vi som var där hade en trevlig afterwork och var kvar på kontoret och drack vin/cider/öl och åt snacks.
Afterwork snacks :-)
Borde vi göra fler gånger!
Åkte hem vid 20-tiden och försökte sova tidigt, men sov alldeles superdåligt denna natt.

28/10 Lördag:
Somnade framåt morgonen och vaknade helt slut. Elliott och jag åkte till ekohallen och köpte presenter till Noah och Philip. Sen åt vi på Noodle Market, vi lyxade till det lite för oss :-).
När vi kom hem gick Elliott över till Michael och jag la mig att sova då jag var sjukt trött.
Elliott med alla vovvar som de passar denna helg
Gjorde morotssoppa med ingefära & kokosmjölk till middag. Den blev god! På kvällen tog vi det lugnt och tittade på film.

29/10 Söndag:
Joakim och jag åkte till Laserdome och lämnade E på kalas. Vi tog en fika på mormors bageri. Sen fick Joakim ont i magen och det fick jag med. Men det var roligt att det blev ett hjärta när Joakim druckit av latten :-D.
hjärta på kaffeglaset :-D
Handlade på hemvägen och sen tvättade vi. Orkade inte städa trots att det behövdes. Tog det istället lugnt och kollade på TV. Lagade schnitzel med paprikasås osv till middag. Elliott var hemma och åt med oss, det är en av hans favoriträtter. Vi tittade på Så mycket bättre och sen la vi oss tidigt.

30/10 Måndag:
Vi hade glömt att anmäla Elliott till fritis så han hängde med till kontoret denna dag. Jobbade till 16 och sen åkte jag hem om innan meditationen. Joakim hade fixat spagetti och köttfärssås till oss. Vi hann äta o prata lite innan jag åkte iväg på meditation. Jättebra som alltid! Mycket givande. La mig tidigt och sov bra denna natt.

31/10 tisdag
Elliott var med på kontoret även idag. Han hade det fint med Heimi i soffan i mitt rum.
Elliott o Heimi på kontoret
Han var även i Michaels rum en del. På lunchen gick Elliott o jag o köpte en varm korv med bröd på Pressbyrån. Sen tillbaka till kontoret och jobbade tills det var dags att åka hemåt.

1/11 Onsdag 
Jobbade hemifrån och Elliott var också hemma. Vi bakade scones till frukost och de blev goda.
Mysigt med hemmafrukost en vardag, oftast äter E på fritis
Körde Elliott och Philip till mina föräldrar vid 10-tiden. De skulle passa dem hela dagen.
Jag jobbade resten av dagen tills det var dags att åka och hämta Philip som skulle hem vid 17.30. De hade haft en jättebra dag och varit på tekniska muséet, fikat på Valhall och spelat spel :-).
Elliott stannade kvar hos mina föräldrar när jag körde Philip hem och jag åkte tillbaka efteråt.
Hade med en söt liten bukett till mina föräldrar
Mamma dukade fram lite smått och gott och sen bjöd de på fläskfilé med grönpepparsås. Den rätten har jag inte ätit på evigheter! Så himla gott! Vi tittade på AFV och sen var det dags att åka hem med lillskrutten som skulle sova hos Michael som ville lägga sig tidigt :-).

2/11 Torsdag
Lyxade till det med god mat. Joakim hade gjort den klar tills jag kom hem från jobbet. Entrecote med gräddpotatis, vinsås, bönor och friterad grönkål. Mums mums!
Dagens goda rätt
Något som är väldigt irriterande är att fläkten inte fungerar här hemma. Det har den inte gjort på evigheter. Och det osar och ryker så fort man lagar mat och brandvarnaren börjar tjuta och man måste öppna balkongdörren, ytterdörren och köksfönstret för att vädra ut. Dessutom droppar det fett från fläkten om man inte torkar av hela tiden.... Hoppas att de fixar det någon gång...

Katterna gillar ryggläget där hemma.
Mango visar magen allt som oftast
Det gör även Sweet
3/11 Fredag 
Elliott tyckte det var kul att Bacon var där också
Jobbade hemifrån på dagen. På kvällen var det gåsmiddag hos moster Annika. Elliott och jag åkte dit och var för ovanlighets skull i tid :-). Hos Annika var mina föräldrar, Olle, värdparet såklart, Ludde, Aline och Marcus. Mycket trevligt! Vi fick först en massa tilltugg, bland annat chips o dippa (farligt för mig). Sen var det gåsmiddag med alla goda tillbehör. Jag åt gåsvingarna, mina absoluta favoriter!
Fint dukat på gåsmiddagen
När vi ätit klart satt vi och pratade och sen fick vi äppelkaka med vaniljsås. Jag blev sååå mätt! Och då fick vi godis och sen även ostar :-D. Elliott och jag åkte hemåt och Elliott konstaterade att det hade varit väldigt kul och att Bacon är jättesöt. Vi spelade låtar för varandra på vägen hem.

4/11 Lördag 
Joakim och jag åkte till Möllan och handlade ingredienser till Helenes present. Hon fyllde år denna dag o jag skulle träffa henne på söndagen. Vi tog en liten fika på kaffestället, delade på en chai och en nutella cheesecake. Den var så syrlig och det kändes konstigt att den såg ut att smaka choklad men mest smakade cheesecake :-D. Men när man vant sig var den supergod!
Fikamums att dela på
Vi var hemma och tog det lugnt på eftermiddagen. Slappade framför TVn.

Vi åkte för första gången till Limhamns kyrkogård och tände ljus på minneslunden. Där ligger min mormor, Elliotts farmor och farfar, Joakims mormor och styvmorfar. Elliott tände ett ljus. Det var väldigt vackert där och hur många människor som helst!
Elliott har just tänt vårt ljus
Fint med alla ljusen
Sen gick vi runt i mörkret och lyckades även hitta Joakims riktiga morfars gravsten. Där tände vi också ett ljus. Elliott hittade en pinne till Heimi, den ville han ta med hem och det fick han. Sen hade inte Heimi tyckt den var rolig :-).

När vi kom hem gick Elliott över till Michael. Joakim och jag lagade bookmaker toast och sen såg vi en film på kvällen. Skönt med en lugn och mysig dag.

5/11 söndag 
Städade på morgonen. Joakim lagade äggröra och bacon till oss och vi åt den och tittade på Grey's. Mysigt! Sen åkte Elliott och jag till Big Bowl för att gå på kalas och fira Nea. Vi var där en timme för tidigt :-D. Det händer inte så ofta, hehe. Nea hade så fin frisyr! Hennes mormor hade gjort den och fått inspiration från youtube, berättade Catta.
Finfin frisyr på födelsedagsbarnet
Vi bowlade alla, barnen på 3 banor och de vuxna som var där på en bana. Det gick sååå dåligt för min del, men hade trevligt o pratade mest med Maria, Catta och Magnus. Elliott hade roligt och de fick hamburgare och sen var det lite disco efteråt.
Födelsedagsbarnet börjar öppna sina många presenter!
Vi gick mitt i discot för att vi skulle träffa Helene som fyllde år dagen innan.
Vi mötte upp Helene på St Knuts torg och fikade på lite kaffe o kaka och så fick hon sin present vilken hon blev väldigt glad för :-). Vi fikade en timme eller två och sen åkte Elliott och jag hem efter att ha sagt hej till Torkild i trappuppgången hemma hos Helene.


6/11 måndag 
Full dag på jobbet, mycket att göra. Elliott lekte med Philip hos Michael efter skolan. När Philip gick hem kom Elliott hit och fikade med mig och Joakim. Han var här hela kvällen men skulle sova hos Michael så gick över dit vid läggdags.
Blommor jag gett Joakim på fredagen, var fortfarande fina på måndagen
7/11 tisdag 
På förmiddagen jobbade jag på kontoret. Åkte hem vid lunchtid och köpte med thaimat från billiga stället på Triangeln. Det var längesen och lika gott som alltid! Jobbade sen hemifrån tills jag skulle hämta Elliott hos tandläkaren. Camilla är tandsköterska och det var evigheter sen vi träffades, sen före sommaren! Jättekul att se henne och tandläkaren är också gullig. Elliott och jag hade tid båda två och ingen av oss hade hål i tänderna. Däremot hade vi båda lite tandsten så det tog de bort. Jag hatar det, men det gick bra för Elliott, han fick inte ont :-). Så det var ju bra! Och de är så gulliga mot honom. Förra gången jag var där med min visdomstand behövde jag inte betala så jag hade med mig kaffe från kafferosteriet och kakor till dem denna gång, det uppskattades :-).

På hemvägen var Elliott så jättehungrig att vi åkte till Emporia och Max och han åt två hamburgare, hehe. Vi lämnade tillbaka ett par skor som jag köpt till Elliott och som inte passade, handlade Loka på Ica och sen åkte vi hem. Elliott gick över till Michael. Joakim och jag åt upp resterna av thaimaten som vi haft till lunch och det var mumsigt. Vi gjorde morots och gurkstavar med dippa och såg på TV. La oss tidigt. Sov bra denna natt också.

8/11 onsdag
Jobbade hemifrån. Elliott gick själv till skolan och han hämtade upp Philip på vägen. Han messade när de var framme på skolan. Joakim och jag åkte med Sweet till veterinären. Det var inget fel på hans urin, inga kristaller osv. De ultraljudade och undersökte allt. Vi trodde inte heller att det skulle vara något fel men behövde utesluta det. Han fick mycket beröm och de sa att han var en stilig och fin katt. De var väldigt trevliga och kloka och ultraljudet fick vi gratis. Det kostade ändå över 1 000 spänn... Veterinären hade kontakt med en beteendevetare för katter och hon tar veterinärstaxa och inte hutlöst pris för varje sekund man pratar. Så vi fick veta var vi kunde få tag på henne. Det är ju med all sannolikhet så att Sweet är stressad över någonting och därför kissar på fel ställen.

Vi bestämde att vi ska börja om på noll. Katter kan bli stressade över allt möljligt. Att man går in med skor och drar med lukter, att andra djur är utanför fönstret och stressar dem, att den andra katten stressar honom så att han blir rädd o kissar och då tror den andra att han revirmarkerar och flyger på honom osv. osv. Så nu blir det två olika lådor igen, adapter med lugnande, lugnande kosttillskott och dagjournal till att börja med. Så man vet när och var och i vilket sammanhang han kissar på fel ställe.
Tjohoo. Så ringer hon om en vecka och kollar hur det går. Det kan vara att man ska flytta på någon möbel osv också. Katter är extremt känsliga och många har detta problem med kissande på fel ställen... Jaja...
Mysig är han i alla fall finaste Sweet
Hemma åt vi varm macka till lunch. Sen jobbade jag hela eftermiddagen. Elliott gick hem från skolan själv och dök upp vid 14-tiden. Han gjorde själv äggröra och rostad macka. Så kul att han nu lärt sig det :-D. Börjar bli stor kille! 

Inga kommentarer: