söndag, november 13, 2016

Länge sen...

Oj, nu har det gått en månad sedan jag bloggade sist... tiden går så fort. Försöker att pausa lite i tillvaron och ta det lugnt. Inte helt lätt att få till :-).

Eftersom jag varit väldigt aktiv överlag under lång tid och haft svårt att tacka nej till saker är jag allmänt ganska slut. Och så har jag haft ett första halvår som varit jobbigt på många olika plan...

Hur som helst så har jag en plan för hur det ska bli bättre och den har redan påbörjats. Jag har delegerat ut arbete på jobbet och försöker så gott jag kan att dra ner på det mesta. Jag har sagt upp mig som kassör i BoAktiv och fortsätter inte from nu. Håller på att fördela ut det jag gör där. Jag och Joakim veckoplanerar och ser till så att jag har lunch med till jobbet. Joakim har flyttat in hos mig vilket underlättar på många sätt och är kul!

Men jag har jobbiga månader framför mig i jan-april nästa år. Då är det bokslut och koncernredovisning så måste ladda upp ordentligt innan dess. Så PAUS är vad som gäller just nu. Inte boka in saker under vardagarna och helst försöka ha lediga helger. Hoppas också kunna resa iväg någonstans i december :-). Om vi hittar en billig ok restresa. Skönt att få komma ifrån hemmaplan då jag har svårt att inte aktivera mig/städa/jobba/fixa när jag är här

Jag påbörjade ett inlägg för länge sen så jag lägger in det nu :-). En uppdatering med några överhoppade dagar då jag inte minns vad jag gjort.

24/9 lördag
Joakim, Elliott, mamma och jag var på Espresso och fikade innan vi åkte och tittade på Elliott på simskolan. Han simmar så bra nu, jätteskönt!
Efteråt åkte vi till Foteviken, en vikingaby utanför Höllviken.
Vet inte om Elliott var så imponerad, men jag tyckte att det var fint bland husen. Elliott provade på att skjuta pilbåge och vi gick upp i tornet. Jag glömde såklart min mobil i bilen, så missade en hel del foton som jag kunde ha tagit om jag haft den med. Men gick och hämtade den när jag kom på att den var borta... dvs när jag ville ta bilder :-).

Vikingabyn
Tornet
När vi varit i vikingabyn så åkte vi till Höllviken och åt pizza. Det var gott! Vi handlade innan vi sen mätta och belåtna åkte hemåt.

25/9 söndag
Mamma och pappa var hos oss på middag. Vi åt lite smått o gott till förtugg och sen Peking-anka till middag. Jättekul att vi äntligen fick tummarna loss att bjuda på detta :-). Vi åt små glassgrejor till efterrätt och tittade på Fåret Shaunfilm. Såg även på foton på Tvn. Mycket kul att de var här! Jag hade också gjort en päronkaka med mandelmassa till efterrätt. Elliott tyckte inte att den var någon hit :-)
Ankan
27/9 tisdag
En strulig jobbdag då jag tappade min mobil i papperskorgen, rakt ner i en burk rökt makrill i tomatsås. Den luktade inte gott sen... Tvättade av den så gott jag kunde.

28/9 onsdag
På morgons trillade min mobil ner från sängbordet och displayen gick sönder. Jag spenderade typ halva dagen på Applestore. Mobilen gick inte att rädda. Efter många turer och ombokning av tider på Applestore fick jag skaffa en ny mobil, en iphone7. Gick och jobbade men var på företagshälsovården på eftermiddagen, så det blev inte mycket jobb gjort denna dag.

1/10 fredag
Joakim, Elliott och jag åkte till Lund efter jobbet för att fira att Rolf blivit pensionär :-). Vi bjöds på jättegod middag! Mina föräldrar, Olle, Ludde, Aline och deras vovve Bacon var också där. Aline hade sprungit Maraton och var ganska mör... :-).

3/10 måndag
På väg till skolan, Elliott har fått en ny jacka som han tycker väldigt mycket om.
Elliott i nya jackan
4/10 tisdag
Fick tårta på jobbet - firade chefens födelsedag :-).
Jättegoda tårtor
5/10 onsdag
Mina föräldrar hämtade Elliott och Joakim o jag åkte dit efter jobbet. Där bjöds vi på typ världens största havskräfta! Såg nästan tokigt ut! Den var mumsig!

6/10 torsdag
Jobbade på kontoret och hade med mig kålpudding till lunch vilket var jättegott! Efter jobbet hämtade jag Elliott på skolan, vi åkte till Emporia så Elliott kunde prova vinterkängor (vilka var på rea). Han var inte så sugen på detta så jag sa att han kunde få några mozzarellasticks om han hängde med. Vi kom dit och provade kängorna som passade perfekt och jag skulle betala, men då upptäckte jag att min plånbok var kvar hemma... suck! Så vi la undan skorna. Som tur var hittade jag några tio-kronor i väskan, så Elliott fick sina mozzarellasticks och jag kunde köpa chilipepparfrukter som vi behövde till maten :-). Ibland har man tur! Jag brukar aldrig ha småpengar i väskan :-D.
Vi åt vietnamesiska rispappersvårrullar till middag och det var mumsmums, en av Elliotts favoriter också.

7/10 fredag
Hade en fullmatad jobbdag och en fullmatad lunch då jag försökte hinna med så många ärenden som möjligt. Eftersom jag hade glömt min plånbok hemma dagen innan och inte kunde betala Elliotts vinterskor så åkte jag till Emporia på lunchen och hämtade dem, var också inne på Applestore och lämnade in mobilen för batterikoll då den två gånger dött efter typ 3 timmar. Gick in på Ica och köpte frukost till kontorets måndagsmöte. Sen körde jag till Nobelvägen för att äntligen köpa o testa barf-mat till katterna, åkte för att hämta ut mitt pass o satt i kö men när jag kom fram skulle jag haft med mitt gamla pass och lämnat in så jag fick inget nytt :-(. Buhuu. Och när det var klart så åkte jag och hämtade pärmarna för BoAktivs bokföring hos kollektivets bokföringsfirma och sen tillbaka till kontoret. Skulle provat skor i Limhamn också men det hann jag inte med för då hade min timme gått.
Jag hade med lunch från gårdagen, så den åt jag vid skrivbordet.

Jobbade på på eftermiddagen och åkte sen till Limhamn för att prova skor, vilka var för små. På hemvägen hämtade jag pizza och när jag kom hem gjorde Joakim iskaffe till oss och vi satte oss i soffan och varvade ner och åt sen pizzan som inte alls var så god som den brukar vara.

Elliott hade lekt med Noah efter skolan och när de lekt klart så hade Michael o jag en present till Elliott. Så jag gick över dit. Elliott fick en mobil. Vi har funderat länge på det där med mobil till honom. Han blev jätteglad såklart! Han kommer inte att få ha den när han är ute själv utan bara när vi är med. Och nu kan han pokemon go:a på egen hand.
Det är så sällan vi ger någonting till Elliott. Det är i stort sett bara på födelsedagen o till jul. Så det kändes kul att ge honom något han verkligen ville ha.

Efter presentutdelningen gick jag hem o skulle duscha. Tyvärr har det varit stopp i avloppet i badrummet ett tag så vattnet runnit ut över golvet när jag tvättat. Så det var dags att rensa det.
Det blev ett jätteprojekt som tog typ två timmar och sen var fredagskvällen slut :-(.
Under tiden som jag rensade avlopp fixade Joakim med mat. Sen fick han hjälpa mig med avloppet för jag fick inte helt rätt på det. När jag hade duschat var jag helt slut och det var Joakim med. Så det var bara att sova. Inte mycket till fredagsmys denna fredag :-). Lärdom - starta aldrig ett projekt en fredagskväll! Men det är skönt att avloppet är rensat i alla fall :-).

8/10 lördag
Denna dag började med att jag satte mig för att gå igenom bokföringen för BoAktiv på morgonen och sammanställde en rapport för hela året fram till augusti. Kl 11 började styrelsemötet som varade i nästan två timmar. Det var ett bra möte, rapporten blev presenterad och jag fick sagt att jag absolut inte tänker vara kassör i någon form from 1/1-2017 och gärna blir av med de flesta åtaganden kring  så snart som möjligt. De lovade att ta tag i det hela och jag hoppas att jag nu äntligen ska bli av med det. Vilket jag bett om att slippa redan för ett och ett halvt år sedan. Och även om det är intressant på sitt sätt så tar det alldeles för mycket kraft. Och det var jan-juni detta året som jag visste att jag inte skulle ha tid för det eftersom vi fick ett nytt bolag att ta hand om på mitt vanliga jobb och det tog typ all kraft... och det mitt i årsbokslut och allt annat. Men då fanns det ingen bra lösning på det hela.

När mötet var slut åkte Elliott, Joakim och jag hem till Joakims mamma. Hon hade lagat en väldigt god laxrätt med potatisgratäng och Joakims gravlaxsås till oss. Och Elliott blev väldigt väl omhändertagen då hon hade gjort en miniportion av laxen, en minipotatisgratäng utan vitlök (som var den godaste han någonsin ätit sa han). Hon gjorde små portioner till honom för att han skulle smaka på det. Ifall han inte skulle tycka om maten hade hon också gjort en liten tallrik med små smörgåsar, två finncrisp med ost och päron samt att hon hade chips :-). Gulligt! Och hon sa också att om han inte tyckte om något så behövde han inte äta det, men att han skulle prova allt först.
Elliotts lilla smörgåstallrik :-)
Till min stora förvåning tyckte Elliott både om laxen och potatisgratängen och åt upp nästan alla små smörgåsar också :-D. Så det var ju kul!

Till efterrätt fick vi äppelpaj med glass. Det tyckte Elliott däremot inte om så han fick chips istället. 
Joakims mamma har varit i Nepal väldigt många gånger, så vi tittade på foton och hon berättade om resorna och alla hon lärt känna där. Det album vi tittade i var samma vandring som jag varit på där, så det var skoj! Kände igen mycket och visste precis var det var ju :-).
Elliott spelade ipad o mumsade chips under tiden. 

När vi kom hem var vi helt slut. Jag var så slut så jag orkade typ ingenting. Men fick fram lite gott att tugga på och iskaffe och sen kom Elliott och Ida och lekte. Vi tittade på TV och åt chips o dippa med dem. Nattade Elliott alldeles för sent, han ville inte sova själv. Sen vaknade han tidigt morgonen efter, redan halv sju, när jag just somnat om efter att ha varit vaken sen 04.30. Så det var ju lite synd :-). Men vi la oss i hans säng och han gissade bilder på iPaden och jag jobbade lite på bärbara datorn. 

13/10 torsdag
Fick en jättefin blombukett av Joakims mamma. Den stod faktiskt i hela två veckor! Galet.
Fina buketten
Fina Sweet
Joakim gjorde ett färgexperiment med Elliott på kvällen. 

14/10 fredag
Jobbade och det var väldigt mycket att göra. Tog en sen lunch med Camilla och Josefin. Det var trevligt men drog ut på tiden. Så jag blev alldeles stressad jobbmässigt och kände inte att jag hann med vad jag borde.
När jag kom hem från jobbet var det dags att åka på konsert i Köpenhamn. Jag var så slut i huvudet att jag var tvungen att lägga mig och vila fem minuter utan ljud. När jag gjort det så tog jag lite chips i väskan och så körde Joakim och jag till Köpenhamn. Där mötte vi upp Åsa, Torgny och en kompis till Åsa. Vi satte oss på läktaren. Ingrid kom också och sen började the Cure att spela. En sån konstig konsert! Vet inte vad jag ska säga om den :-). Den var bra tyckte jag! Men de gjorde om typ de flesta låtarna och hade världens upptempo med hitskavalkad sista halvtimmen. Valde lite speciella låtar i sin spellista. Så för icke-frälsta var det nog en svår konsert :-D. Jag tyckte det var en kul konsert, men saknade många låtar. Men Robert Smith sjöng fint och det är ju the Cure liksom...
The Cure
15/10 lördag
Åkte till biltema o reklamerade felkonstruerade konsoler som gjort att en av våra hyllor trillat ner.
Sen var jag och fikade på Espresso med Helene och Elliott. Helene följde med till simskolan. Kul! Efteråt åkte jag o Elliott hem.
Vi packade in present till Nea och Elliott gjorde kort. Sen åkte vi och hämtade mina föräldrar. Vi åkte alla hem till Catta för att fira Neas födelsedag. Det var trevligt och vi fick mycket gott att äta!
När vi kom hem vid halv nio var jag heeeelt slut. Elliott, Joakim o jag åt lite chips och sen nattade jag Elliott och stupade i säng.

16/10 söndag
En dag när vi skulle ta det lugnt hela dagen. Elliott och jag var uppe först. Sen vaknade Joakim och jag fixade frukost till Elliott. Satte en toning i håret. Mitt i det kom jag på att jag hade matmöte kl 11. Det missade jag... Och sen fick jag mess om att jag skulle varit på ett valberedningsmöte kl 10 som jag också missat... har liiite för mycket nu...
Spelade super-mario med Elliott. Sen satte jag mig att jobba då det var saker jag inte kände var klara och jag ska på kurs hela början på nästa vecka så ville ha undan det. Elliott gick över till Michael och Joakim fixade med konsolerna. Sen orkade ingen av oss göra mer. Så vi satte oss i soffan och tittade på en film och hämtade pizza till middag.

17/10 måndag
Var på kurs hela dagen - koncernredovisning. Oerhört intensiv sådan. Vi var alla helt slut på eftermiddagen när vi satt och räknade och hade oss i grupper till kl 17. Fullt ös medvetslös skulle man kunna kalla det.

Handlade lite på Caroli där kursen är. Körde hem och vi lagade raclette och åt med Elliott. Dagen efter skulle han till Madeira med Michael. Så vi sa hejdå ordentligt innan han gick över till Michael, de skulle upp supertidigt. Så skönt med semester!  Jag vill också.... få komma bort och ta det lugnt...

18/10 tisdag
Jag var på kurs hela dagen - galet intensiv kurs... Helt slut på kvällen. Pratade med Elliott som ringde från Madeira! Kul!

19/10 onsdag
vaknade tidigt efter orolig sömn. Tog buss o tåg till kursen och hann precis i tid. Många övningar. Väldigt trött i huvudet och var stressad över vanliga jobbet och allt som behövdes göras. Så jag jobbade i alla pauser o på lunchen.
Kom hem och fick iskaffe av Joakim. Luktade kattkiss i hela lägenheten, Sweet hade just kissat utanför kattlådan. Suck! Så det blev till att städa ur hela kattlådan och våt-torka golvet. Elliott ringde från Madeira mitt i kattlåde rengörandet. Roligt att prata och han hade det jättebra där.

20/10 torsdag
Åkte till läkaren på morgonen för att prata om min sömnproblematik. Han var snäll o trevlig och jag fick lite medicin att testa. Jobbade sen hemifrån hela dagen. Skulle ätit lunch med Joakim o hans pappa men kände att jag hade för mycket att göra så hoppade över. På lunchen städade jag undan i lägenheten och sen var jag helt stressad och förstår inte varför jag inte kan pausa när jag har möjlighet till det... Jobbade klart men var så uppstressad att jag inte kunde, mådde illa inne i huvudet så jag satte mig i sängen och gjorde en meditation. Det hjälpte. Fortsatte jobba. Joakim kom hem och var väldigt trött så han la sig att sova redan 18.30. Själv kunde jag inte sova så jag satte mig att läsa tills jag kunde somna. Pratade med Elliott också.

21/10 fredag
Gjorde en meditation på morgonen för jag kände mig så trött. Var på jobbet vid 08. Hade möten med alla möjliga om allt möjligt då jag varit borta hela veckan pga kursen och hemifrånjobb. På lunchen träffade jag mamma och det var skönt med en paus! Trevligt med fika, vi var på smålands som ligger mittemot jobbet.
Kom tillbaka till kontoret, jobbade på. När jag kom hem var det mycket fixat så vi tog det lugnt. Läste i Joakims pappas bok om deras ställe i Provence och tittade på tavlor som hans pappa målat. Vi lagade god mat (entrecote) och sen var det dags att sova. Pratade med Elliott som fortfarande hade det bra på Madeira :-).

22/10 lördag
Var på Mobila och handlade blommor till Åsa som vi skulle till på kvällen. Tog det lugnt hemma tills det var dags att åka. Becka o Hanns åkte med oss till Åsa. Vi firade hennes födelsedag och fick massor av gott att äta. Jättetrevligt!

23/10 söndag
Både Joakim o jag var jättetrötta. Tog det lugnt. Jag bakade citronrutor. Joakim fixade fläskpannkaka. Jag rensade ur köksskåpen och Joakim pysslade. Han slipade bärnsten till ett hjärta till ett armband till mig. Jag tappade det jag fått en gång förut (i somras tappade jag det) och har saknat det. Så det var kul att han fick tid till det :-).

Resten av månaden kommer i ett annat inlägg.... 
SparaSpara

Inga kommentarer: