måndag, september 28, 2015

Helgen o Uppsala

I fredags jobbade jag hemifrån. Jag svängde ihop en väldigt god lunch av en kryddmix som jag köpte när vi var på Jägersro för ett tag sen.
Rekommenderas. Snabbt och lätt och enkelt! Och jättegott!!!! Michael kom också över och åt lunch då han jobbade hemifrån han med. Jag började laga 12.15 och det var färdigt, uppätet och avdukat 12.50. Så det gick verkligen snabbt. Jag jobbade i stort sett tills det var dags att äta. Helene kom hit precis innan maten i matsalen. Det var tortellini till middag och tårta till efterrätt. När vi ätit klart var vi hos Michael och skulle titta på film, men alla blev lite uttråkade av den (Starwars som gjorts efter de bra 80-tals filmerna) så Elliott o Lenny gick och lekte i Elliotts rum. Helene, Michael o jag tittade istället på några "Ted talks" och på en dokumentär. Det var bra!

Helene sov över i Elliotts rum hos Michael medan jag gick hem till mig och sov. Fast jag sov inte så mycket, det var en dålig natt för min del, det är ju ganska vanligt nu för tiden så jag är van. Vi åt frukost hemma hos Michael och när vi ätit klar så tog Helene o jag bussen samtidigt, vi hoppade av på Hyllie och jag tog tåget till Kastrup för att åka till Uppsala och hälsa på Annika.

På Kastrup var jag i god tid och strosade omkring tills flyget gick och jag flög med Norwegian och det var en behaglig flygtur med riktigt klar sikt och massor av bulliga små mysiga moln. Jag sitter alltid vid gången för att vara lite "fri" men denna gången hade jag sån tur att alla platser var tomma bredvid mig, så då satte jag mig för ovanlighets skull vid fönstret.
När vi just kommit upp på lite högre höjd
Jag tog tåget till Uppsala och Annika mötte mig där. Vi gick till ett litet ställe som hade crèpes. Men jag tog inte det utan en hälsosallad med råris, avocado, keso och halloumi. Den var god! Vi satt ute i solen, det var himla fint väder. När vi ätit så åkte vi till IKEA. Annika har just flyttat och behövde lite lampor och andra grejor. Ikea i Uppsala var precis som i Malmö, hehe. Helt slut var vi efter att ha varit där. Vi körde hem till Annika som nu bor på landet och på vägen dit åkte vi och kollade in hennes ena häst som just släppts in i en hage med andra hästar. Hon såg ut att ha det riktigt bra i hagen.
Annikas fina hus, sett lite från ovan
Fina katten!
Vi hade gått in om Coop också på hemvägen och köpt grillad kyckling och lite fetaostsallad. Så när vi kom hem till Annika åt vi det och det var mycket gott! Det fanns en gäststuga jag kunde sova i men det verkade lite kallt och där fanns ingen toa. Så jag valde att sova i soffan i vardagsrummet istället. Vi hörde ett jättekonstigt djur som skällde med ett kraxande på slutet. Vi har ingen aning om vad det var men Annika tänkte att det kanske var ute efter hennes katt och sprang ut med ficklampan och hojtade och försökte jaga bort det. Hon lyckades skrämma bort djuret och katten kom strosande hem :-). Jag undrar så vad det var. Det lät inte som rådjur, räv eller lokatt. Det var ett väldigt högt och läskigt ljud. Så jag var glad att jag inte skulle sova i gäststugan ;-). Vi åt äpplepaj som Annikas mamma bakat då hon tyckte att hon skulle ha lite nybakat att bjuda på när jag kom på besök, jättegott var det! Hon hade även gjort chokladkakor.

Michael rapporterade att Elliott hade feber och var hängig. Sötskrutten. Jag ringde dem på FaceTime och pratade lite med gullungen.

På söndagen åt jag gröt till frukost och den var ovanligt god. En gröt på råg (som jag inte brukar tåla, men det gjorde jag i denna form), kardemumma, äpplen och banan. Ska jag prova att laga själv en dag tror jag. Man kan byta ut rågen mot korn. Vi åkte till stallet och gick och hälsade på hennes andra häst, hur vacker som helst! Jag glömde min mobil så hade ingen kamera, men Annika tog en bild.
Sååå fin, även om den var lite lerig efter att ha rullat sig i hagen :-D
Alldeles mjuk päls hade den. En islandshäst.

Vi åkte hem till Annika igen efteråt och fikade på äpplekaka med vaniljvisp och la lite tarotkort.
Sen tog vi en tur till Ikea igen för då hade Annika bestämt sig för två fåtöljer. Vi åt middag där också och sen var det dags för mig att åka till flygplatsen. Jag tog tåget från Uppsala till Arlanda. Var där i väääääldigt god tid. Trodde att jag glömt mina hörlurar så jag lyssnade inte på någon ljudbok. När jag kom hem upptäckte jag att jag hade dem, jag hade bara stoppat dem på ett ställe jag inte brukar. Puh!

Flyget var försenat och jag trött. Det kom och det var en behaglig flygresa hem också. Lugn och en bra landning. Jag ville hinna med tåget till Malmö 23.26 och det var verkligen på håret! Jag sprang och sprang och bad om att få gå före i biljettkön (i bagageutlämningshallen) och det fick jag för då var klockan 23.21 och det är rätt långt till tåget därifrån. Ingen trodde jag skulle hinna med det, men det gjorde jag minsann! Hann in precis innan dörrarna stängdes :-D. Sååå tacksam för det. Så jag var hemma till 00. Duschade och klappade katterna och sen somnade jag.

Vaknade vid halvfyratiden som vanligt och det var ju bra eftersom det var blodmåne. Jag gick upp och la mig i soffan, där har jag full koll på månen och vid 04.20 var den väldigt fin! Jag gick ut och tog några bilder, som inte alls visade hur fin den var. När jag tittade mig omkring stod flera av mina grannar också ute på balkongen och tog foton :-D. Lite roligt. Bilden blev ju tyvärr bara en liten prick...
Månpricken, mer imponerande i verkligheten
Sen la jag mig och vaknade av en mardröm halv sju. Så då var jag klarvaken och gick upp.

Jag gick över till Elliott och gav honom en present. Idag hade han inte feber längre. Så himla skönt! Hoppas att det nu håller i sig. Han fick lego och blev jätteglad! Jag hade ingen present efter att jag varit i Finland så jag tyckte att han kunde få en nu när jag varit i Uppsala och han dessutom varit sjuk och skulle vara hemma idag. Det var ju perfekt.

Jag cyklade till jobbet och vi hade måndagsmöte. Åsa och jag hämtade thaimat på lunchen.  Sen hade jag bokslutsmöte på eftermiddagen. Pratade med mamma i telefon innan jag cyklade hemåt. Elliott var bättre men han är nog hemma imorgon också för då är skolan stängd. De flesta barnen här i huset verkar vara hemma imorgon.

Vi åt mat i matsalen och det var röd pölsa med bröd. Nu är det dags att förbereda för läggning. Natti natti.