lördag, december 27, 2014

25-27:e december

Jag börjar med att välkomna en väldigt fin vovve! Michael och Elliott har en whippet hemma "på prov". Han heter Dexter och verkar himla trevlig och fin! Hur söt som helst!
Elliott och Dexter
På juldagen var jag väldigt trött. Jag hade ont i huvudet på natten och sov väldigt dåligt och vaknade tidigt. Det första Elliott sa när han vaknade var att han ville gå upp och lösa korsord i korsordsboken han fick i julklapp :-). Michael kom över och vi åt julmatsrester till frukost. Elliott och jag tog det lugnt här hemma större delen av dagen. Det byggdes lego och vi löste suduko på iPaden tillsammans och vi tittade på filmer på TV och på kvällen var Elliott hos Michael och jag fixade bland annat Frozen Margarita paj här hemma.

På annandagen vaknade jag efter att ha sovit som en stock hela natten. Inte åtta timmar men ändå en hel natts sömn. Jag hade stängt ut katterna och satt i öronproppar :-). På förmiddagen var jag hemma och pysslade, jag tömde mina köksskåp på onödiga grejor som skålar, glas och muggar som inte passar ihop med någonting. Så jag har lite bättre ordning nu äntligen. Men jag hann inte med allt, men bättre ha gjort lite än ingenting. Får ta det i omgångar. Samtidigt lyssnade jag såklart på ljudbok, vilken bra grej alltså! Byggde lego med Elliott också. Och så bakade jag kladdkaka och sen kom Dexter till Michael och jag gick över och hälsade på honom och träffade hans tidigare ägare. När de skulle gå ut på promenad gick jag med Elliott till Erik där han skulle leka på eftermiddagen.

Gick hem och tittade på ett avsnitt av Homeland. Sen gick jag ner till kollektivköket och vi fixade i ordning middag. Det blev förrätt på rökt lax, ägghalvor, potatis, senapssill och löksill. Till middag gjorde vi hjortfärsbiffar med kantarell, ugnsbakade delikatesspotatisar med cocktailtomater, kalamata oliver, färsk basilika och citrondressing.
Jag lagade pepparsås, alltid nervöst att stå för något på egen hand men den blev tack och lov mycket uppskattad :-D. Till efterrätt hade jag gjort frozen margarita paj och kladdkaka.
Frozen Margarita paj
Sen tog det sin lilla stund att fixa efteråt och Michael som skulle varit med och lagat mat och fixa efteråt kunde inte vara med då Dexter inte kunde vara ensam, sådär alldeles nyhemkommen. Men han städade av i köket idag istället. Jag var inte uppe i min lägenhet förrän kl 22 och då var det ju i stort sett dags att lägga sig. Men jag tittade på ett avsnitt Homeland först.
Sweet framför julgranen
Sov gott i natt också. Gick över till Dexter och Elliott när Michael gick ner för att städa köket. När jag kom hem igen så gick Mango på lådan och var lös i magen och hade råkat trampa i det. Så jag fick fånga in honom och kolla på foten och han var full med bajs där så det blev till att duscha honom och tvätta på golvet där han gått... Hans första dusch och han var jätteduktig men det var inte helt lätt för det var alldeles oförberett och jag hade ingen balja. Men trots det så lyckades jag hålla kvar honom i duschen och schamponera honom ordentligt. Han uppskattade det inte så jättemycket tror jag, hehe. Men han var väldigt, väldigt duktig! Och han verkar inte sur på mig, kommer och gosar som vanligt. :-D.

Gick över och passade Dexter sen en stund då Michael skulle ner i köket och göra rent det sista. Eriks pappa och Erik kom och hämtade Elliott och de gick för att åka pulka i backarna. De kom tillbaka efter en timme och Elliott kom över o ville bygga lego. Han passade på att gosa lite med Mango också.
Gosar med Mango
Sen tog vi bilen till mina föräldrar och hämtade upp mamma. Vi körde in i stan och Elliott o mamma hoppade av när jag skulle parkera i garaget. Jag lyckades med konststycket att skrapa upp hela sidan på dörren på en pelare. Det var en pytteliten p-plats och betongpelare på båda sidor. Hörde hur det knakade till fast jag körde så sakta! Suck! Jag som brukar vara så bra på det där...

Mötte upp mamma och Elliott på lilla torg och vi gick till Espresso och fikade. Sen var det dags för Djungelboken teater på Palladium. Det var himla bra! Jag var väldigt imponerad.
Bilder från Djungelbokenteatern
Och tiden gick hur fort som helst! Elliott tyckte också mycket om den. Vi åkte hem till mina föräldrar efteråt och Elliott ville se djungelbokenfilmen :-). Så de satte på den, jag klippte pappa. Sen åkte jag hem för att ha tv-kväll :-D. Har nu sett "Khao Lak" dokumentären,  "Allt för Sverige julspecial" och "Så mycket bättre - återträffen". Jag har också invigt min julklapp nagellacken :-D. Och jag testade att göra en flamingo. Den blev alls inte perfekt men för att vara första försöket är jag ändå nöjd.
Mitt första försök till nageldekoration :-D
 Nu är det snart dags att nanna. Mango och Sweet gosar.  
Finingarna


Inga kommentarer: