söndag, augusti 17, 2014

Helg och regn, Skrylle & familjeträff hos Catta

Ojojoj vilket höstväder det är ute idag! Blåser och regnar. Eller nästan stormar för tillfället.
I morse steg jag upp vid 08, vilket är ovanligt sent. Elliott sov hos Michael och jag gick över till dem och åt lite frukost. Kl 10 gick Elliott och jag hem till Erik, där skulle Elliott leka. Jag gick tillbaka till kollektivet och idag var det gemensam stor-städningsdag. Jag gillar ju att städa, så det är min grej :-D.
Jag putsade fönster och tvättade dörr och fönsterkarmar, plus att jag rensade ut och tvättade av alla kryddor i kryddhyllan. Det var många som var med och städade och de som inte städade fixade med gemensam fika som vi åt kl 13 då dagens städpass var avslutat. Mycket god fika med bröd, pålägg, kanelbullar o kaffe.

Efteråt gick jag upp och fixade en grej med kollektivbokföringen, sen bokade jag klart i Michaels företag också. Så nu är äntligen allt uppdaterat. Så himla skönt! Behöver jag inte tänka på det på en månad eller så i alla fall :-D.

Elliott kom hem vid 16 tiden och en liten stund senare kom Ida och knackade på. De lekte här hemma och det bjöds på fest och disco. Den lilla bärbara discolampan som Elliott fått av mina föräldrar är oerhört populär och med i nästan alla lekar. Hehe. Vi åt stekt lök o falukorv + tagliatelle till middag (och korv stroganoff). Michael tittade förbi och fick också lite mat. Efter mycket lekande gick Ida och Elliott hem till Michael en stund och jag satte på TVn och såg ett avsnitt av mat-Tina som var hemma hos... och det var ju jättekul så dem ska jag se allihop.

Sen kom Elliott och Ida tillbaka och jag sa att nu är det läggdags så Ida gick hem till sitt. Elliott och jag fixade nattbestyren och nu har han somnat. Imorgon börjar han förskoleklass (nollan) och ska gå på skolan och få 20 nya klasskompisar som han aldrig träffat förut. Spännande! Jag håller tummarna för att han hamnar i en bra klass och får bra fröknar. Den fröken som hade jobbat på hans första förskola och visste vem han var, hon har redan slutat och det är en ny som vi inte vet vem det är som ska ta över...

Synd förresten med detta ruggiga väder! Idag var det väldigt mycket jag skulle velat se på Malmöfestivalen. Men i det här vädret ville man ju inte vara ute alls... Men synd att jag missade "Kåldolmar och Kalsipper". Och Jakob Hellman, Steve Earle, The Sounds o Warpaint...

Igår var det lördag och jag bakade en sockerkaka på morgonen. Sen gjorde jag smördegsrullar och kl 10 åkte Elliott och jag och hämtade upp Camilla och Jonas. Vi körde till Skrylle och gick i skogen. Elliott, Camilla och jag gick 3 km rundan, Jonas tog en längre. Där var ju hur fint och trevligt som helst! Att jag inte varit där förut? Massor av roliga ställen och linbana att åka.
Ett roligt ställe vid linbanan
Vildsvin
Vi gick en tipsrunda och hade ett fel. Men hade jag fått bestämma svaret på vilken svensk köttätande blomma som var på en bild så hade vi haft alla rätt :-D.
Några snidade djur på Skryllegården... 
Efteråt satte vi oss och fikade på medhavd fika och Elliott lekte på lekplats som låg bredvid. Vi var inte hemma igen förrän vid 15-tiden, så det var en lång utetur. Mycket frisk luft :-). Jag var helt slut när vi kom hem.

Elliott och Michael hämtade thai-mat. Jag stekte en köttbit och hade grönkål till. Det var vad jag var sugen på :-). På kvällen tittade vi på film, Tingeling och piratfen. Den var riktigt rolig ju!
Blev lite chips och dipp också. Men nu är semestern snart slut och vi ska återgå till lite mer nyttiga vanor hoppas jag.

I fredags var vi hembjudna till Catta, Magnus och Nea. Mina föräldrar, min moster Annika och Cattas mamma var också ditbjudna. Det var jättetrevligt! Vi serverades clubsandwich smörgåstårta, den är himla god, jag har gjort den flera gånger.
Mumsiga tårtan
Nea o Elliott fick vars en gottepåse av Annika och den var uppskattad! Till efterrätt blev det hallonpanacottapaj som jag hade med mig. Den är väldigt lätt att göra och mycket god. Jag brukar sätta in de frusna bären i micron och hetta upp dem ordentligt och röra om innan jag tar i dem. Det är ju tyvärr så att man helst ska koka upp alla frysta bär (har jag fått lära mig). Det blir i alla fall precis lika gott som om man haft i dem kalla så det går hur bra som helst i detta fallet. Och mamma hade med sig färska hallon från trädgården som vi hade till dekoration.

Tidigare på dagen var Elliott och jag och lunchade med Michael. Vi gick till Rosegarden. På vägen dit är det fina graffitimålningar. Jag tycker att alla tråkiga husgavlar skulle vara målade med olika konstverk. Faktiskt!

Inga kommentarer: