lördag, juni 07, 2014

Fin lördag! (99/100)

Nu går blogg100 mot sitt slut, tänk att jag lyckats skriva ett inlägg om dagen nu i 99 dagar. Det är inte så illa :-).

Igår slängde jag ihop en liten deg innan jag gick och la mig. Den var väldigt enkel. Testade ett nytt recept på nattjästa bullar. De blev verkligen jättegoda så jag delar med mig av receptet här:

Kalljästa morgonbullar:
1 tsk salt
5 dl kallt vatten
12 g jäst (1/4 paket)
1 dl grahamsmjöl
9 dl vetemjöl

1. Smula jästen i en bunke, tillsätt lite av det kalla vattnet och rör tills jästen löst sig.
2. Häll på resten av vattnet, salt, allt mjöl och arbeta ihop till kladdig deg.
3. Täck med plastfolie och ställ i kylen över natten
4. Sätt ugnen på 225°. Klicka ut 10 kletiga deghögar på bakplåtspapperklädd plåt. Grädda mitt i ugnen ca 20 min och låt svalna.

Hur som helst, i morse vaknade jag vid 07 och åkte till Ica när de öppnade för att köpa lite frukt och nötter och annat gott att fika på (för veganer). Dammsög lägenheten när jag kom hem igen och snabbvåttorkade golvet där det fanns fläckar. Sen gick jag över till Michael och Elliott och åt frukost. Elliott hängde med mig hem och vi lekte med legobilarna (racer-tävling), lekte med angrybirdsspelet och spelade lite wii.

Framåt middagstid så kom Malin och hennes tre barn hit. Det var evigheter sen vi träffades! Tror inte jag sett barnen på över 1,5 år alltså, så det var himla kul! De har blivit så stora allihop. Och de lekte så bra. Vi fikade på de nybakade bullarna, frukter och annat gott. Alla åt massor vilket var trevligt! :-D. Och Malin tyckte här var så fint med alla färger och blommor på balkongen, roligt att höra :-). När vi fikat klart och pratat av oss och barnen lekt en massa så gick vi till lekplatsen här i närheten. Där busade barnen runt och sen gick vi tillbaka till oss och ritade på gatan med kritor (som Elliott just fått av dem). Skoj skoj!
Full fart!
 När de alla åkt hem så var det dags för mig att städa i köket (matveckan avslutas med grupp-städning av gemensamutrymmena). Jag trodde jag skulle städa hela bottenvåningen själv men en av de andra hade städat matrummet, toaletten och hallen, så det var bara själva köket kvar till mig. Trevligt! Så det gick snabbt och lätt och blev välstädat. Jag gillar ju att städa :-D. 

När jag var klar (och efter att jag vattnat och vattnat på balkongen) så bjöds jag på middag hos Michael, han hade lagat risnudlar med mango, marinerade lövbiffsstrimlor och sweetchiliinlagd gurka till. Mycket gott! Sen gick vi över till mig och såg på film och snacksade lite tills det var läggdags för världens bästa sötskrutt! Jag läste saga för honom och sen somnade han sött.

Jag funderar så på om jag ska skaffa mig en katt? Jag vet att många är allergiska och det är ju lite trist, men det är så tomt och tråkigt utan djur... Både Elliott och jag vill ha ett husdjur här hemma. Katt är ju lite enklare än hund, även om jag är bra sugen på en liten söt italienare:
Italienare
Ännu en fin italienare
Italienare och tamråtta! Varför inte skaffa båda? Hur söta som helst
Så himla fina!
Eller en saluki! Så otroligt vacker! De är kanske lite väl reserverade och lite för stora...

Men tänk att få titta på en sån skönhet varje dag!

Sen finns det ju vackra skog katter också!

Skog katt - fäller dock mycket hår. Men vackra är de!
Eller en Bengal - himla cool alltså!
Eller varför inte en nakenkatt? Det är många som inte tycker om dem men jag gillar dem! De är liksom fulsnygga.
Inga hår! Mjuk och len att klappa på.

Inga kommentarer: