söndag, mars 10, 2013

Nice och not so nice

I lördags steg jag upp tidigt, vaknade av mig själv. Elliott och Michael vaknade strax efter. Jag ställde mig på trampmaskinen i en kvart. Det känns alldeles lagom länge. Pulsen gick upp och sen gjorde jag mina ryggövningar. Så HIMLA skönt att kunna träna hemma! Även om det bara är mjukstart så är det bättre än inget och det känns som att jag snart kommer att orka trampa mer. Varannan dag har jag satt som mål. Det blir toppen! Bäst av allt är att jag slipper det dåliga samvetet, det som säger att jag borde röra på mig mer eftersom jag sitter så mycket stilla. Så jag är mycket nöjd med denna investering! Tror att den kommer att vara guld värd för mig!

I morse testade jag att mixa ihop ruccola, cashewnötter, linfrön, hallon, blåbär, banan, olivolja, lite citronsaft och en skvätt juice. Det såg äckligt ut men smakade överraskande gott! Tänkte ge mig en liten vitaminkick. Det blev några matskedar som jag åt som gröt. Mycket god och lättgjord frukost!

Jag läste precis ut boken "Nattens änglar" av Elisabet Höglund. Den var bra! Men det är upprörande läsning. Väldigt bra att ta del av. Verkar som att man i dagens samhälle måste stå på sig gentemot läkare och sjukvård om man känner att något verkligen är fel. Att man måste ha en anhörig som bryr sig och supportar en så att man får rätt vård. Och det hon har gått igenom verkar helt förfärligt hemskt....

Sen tycker jag att det är galet att omvårdnad värderas så lågt. Och varför pratar ingen politiker om att att skatter kan vara en himla bra grej, att tanken är att vi alla ska betala för att få ett samhälle där man inte behöver försäkra sig mot alla eventualiteter utan där det finns ett skyddsnät att luta sig mot. Tyvärr fungerar det ju inte så idag. Och det pratas bara om sänkta skatter, inte vad det får för effekter.

Inte kan det vara bättre att var och en ska skaffa sig en privat försäkring för att få bästa sjukvård och hjälp? De som har pengar kan ju tycka att det är bra. Men är du sjuk eller har andra begränsningar så har du oftast ingen ekonomi. Då har du inte råd med någon försäkring heller. Och det är inte ditt fel om du blir sjuk. Sjukdom eller olycka kan drabba vem som helst när som helst. Och ekonomi och lönsamhet kan inte vara viktigare än en människas liv. Det tycker inte jag i alla fall.

Jag önskar att alla åtminstone kunde försöka känna empati för dem som har det sämre ställt. Både för de som är sjuka och för de som kommer från krig och eländiga förhållanden. Försöka lyssna och förstå istället för att fördöma. Möter man bara förakt och ointresse reduceras man nog ganska snabbt till en självföraktande och hatisk person. Och fientlighet finns det alldeles för mycket av i världen. Orättvisor också. Det leder aldrig till något gott. Det är väl därför världen ser ut som den gör också...

Inga kommentarer: