söndag, juli 17, 2022

Jobb igen och ingen tid för bloggen

Nu är det redan den 17 juli och jag har jobbat i lite mer än två veckor. Det har varit fullt upp och jag har  inte skrivit någonting alls i bloggen. Annars brukar jag förbereda mina inlägg med lite stödord så jag kan komma ihåg vad jag gjort. Men nu har jag inte gjort det men har några bilder att hänga upp det hela på. Så nu kommer ett sammanfattande inlägg för hela tiden sen jag började jobba 😊. 

Jag började jobba på onsdagen den 29 juni. Hade många möten denna dag och ett av dem var med banken. Vi hade lunchmöte på Osteria di La. Ett mycket trevligt möte och god mat. Dock har de tagit bort salladsbuffén som var så fin, det var lite synd. 

Mycket god latte efter maten fick vi

Joakim var och hjälpte sin mamma med lite saker och när jag lämnade honom där hade hon fixat jättefina smörgåsar som jag fick med mig hem. Det var jättegott och snällt av henne! 

Ovan är bara några av dem och jag åt dem som middag och blev jättemätt. Hon hade också köpt en "vattenspray" (La Roche-Posay) till mig, en sort som en på hennes gym brukade använda och som man sprayar i ansiktet när man blir varm (tex när jag får vallningar ) så svalkar det. Och det skulle vara bra mineraler för huden 😊. Jätteskön är den att spraya ansiktet med och sen sätta på fläkten, då svalkar det bra! 

Stockrosorna utanför balkongen blommar så fint! Jag älskar ju stockrosor. Skulle kunna ha det överallt. 

Stockrosen

Promenader med Spike har det också varit, det var väldigt varmt ute den första jobbveckan. Så det blev inte så långa rundor. 

Spike på favoritbänken

Spike på promenad

Äntligen fick vi lagt ut pusslet på köksbordet. Synd att vi bara har ett bord att lägga pussel på, då det blir helt ockuperat. Men nu har vi en vaxduk vi lägger över när vi ska äta eller så. Så det är ju en bra lösning. 
Pusselkatten förstör! 

Kaktusen som Elliott och jag gav Joakim i födelsedagspresent blommar för fullt! Kul! 

Rosa blommor
På helgen tog Joakim och jag Spike till kennelklubben i Hammarspark så att han fick springa lite. Det uppskattade Spike! 
Skönt med lite fri-spring!

Ibland tycker jag så synd om Spike. Han är ju en vallhund men han får inte mycket utlopp för det. Han skulle behöva en liten trädgård att springa loss i. Det hade ju varit bra på så många sätt. Också bara för att få ligga i gräset och sniffa. Han uppskattar det så mycket när vi är i mina föräldrars trädgård. Han har ju ingen kondis heller och de dagliga rundorna vi går är ju inte så konditionsgivande eller stimulerande alltid. Tycker verkligen att Spike är jätteduktig hemma med tanke på detta. Att han är så lugn. Och han blir så glad när man busar och leker med honom. Söka godisar och sånt är han superduktig på och han tycker det är så kul. Och att få springa loss älskar han. Så det är ju fint att vi kan släppa honom i mina föräldrars trädgård då och då samt att vi har hundfält och kennelklubb hyfsat nära. Men där får han bara vara när det inte är några andra hundar. Litar inte på andra hundar och hundägare... och vill inte ha fler tråkiga upplevelser för Spike.  

Helgen bjöd också på en tur till Ikea för att köpa gardiner och lakan. 

Andra jobbveckan började den 4 juni. Denna måndag efter jobbet åkte jag och Spike hem till mina föräldrar och fikade. Det var jättetrevligt och gott! Vi drack kaffe och jag hade med tosca-kaka som jag bakat och lagt i frysen inför denna fika. De hade bullar och nötkakor också. Pappa plockade smulgubbar som jag fick med mig hem och de var jättegoda! Av någon okänd anledning tog jag inte ett enda foto... 

Det var en stressig vecka denna andra jobbvecka. Jag mådde (som vanligt) inte speciellt bra. Hade huvudvärk och kände mig konstig i huvudet. Så tog blodtrycket och för första gången någonsin tror jag, så hade jag högt blodtryck flera dagar i rad. Jag brukar alltid ha lågt. Jag kände hur hela kroppen var uppstressad, så stressad så jag var alldeles yr. Både dag och natt. Läskigt faktiskt. 

På onsdagen hade vi besök av Lina! Jag har inte träffat henne på typ 3 år tror jag, så det var jättekul att ses! Vi fikade och pratade och sen åt vi jordgubbar med maränger, glass och vispgrädde. Och drack bubbel. Mycket trevligt! Kul att bli lite uppdaterad och vi pratade musik och annat. Kul att hon fick träffa Joakim och Elliott också. Det var nästan så jag ställde in det hela då jag mådde så knasigt. Men jag bestämde mig för att strunta i hur jag mådde och det gick ju bra. 

På torsdagen tog jag med Spike till kontoret. Han uppförde sig perfekt! Superduktig! Vi gick ut en runda på stan på eftermiddagen. Det var fullt upp så det var skönt att han mest sov sött. Han var väldigt gosig med mina kollegor som kom in och klappade honom. 

På fredagen var det konsert med Winnerbäck! Jag jobbade hela dagen, hade egentligen tänkt ha halvdag, men så blev det inte. Elliott passade Spike hos Michael och Joakim och jag körde till Sofiero i Helsingborg. Det var en superbra konsert! Jättefint och mysigt! Lasse var såååå glad! Han såg helt lycklig ut och ja, det var bara sååååå bra. Så det var peppande. En superbra trummis hade de också! Hon var galet bra alltså. 
Trummisen på vänstra skärmen
Tjejen som sjöng med Winnerbäck var däremot  varken bra eller såg ut att ha det speciellt kul. Det var synd. De sångerskor som varit med innan har varit så bra! Men tack och lov sjöng ju Winnerbäck bra nog för dem båda 😁. Sen är det ju så kul att Joakim också tycker att Winnerbäck är superbra så att vi kan dela hur bra det var! 
Jag älskar när de har storbildsskärm så man får se artisten ordentligt!

Konserten slutade vid halv tolv och vi var inte hemma förrän halv två. Pust! Så det blev inte så mycket sömn och därför var jag helt slut hela lördagen... men det var det värt! 

På söndagen tog jag en riktig långpromenad med Spike på morgonrundan.  

Som vanligt gick turen till Hammarspark

Där lyste solen genom träden

Spike ville gå på agilitybanan

Han hade det fint! 

Sen såg vi att det var en lös schäfer som tränade, så det ville vi inte störa. Kopplade honom och gick hem.

Framåt lunchtid messade Michael och undrade om Spike ville med till rastgården och springa med Huldra. Det tänkte jag att han ville så vi mötte upp Michael och Elliott med de tre whipparna de passade. Spike drog som besatt om han inte fick gå först på vägen dit... Det var lite kämpigt. Men väl framme i rastgården hade han jättekul med Huldra. 
Spike sprang loss!
Busar fint med Huldra
Full fart
Även lite lugnare takt

Efteråt skulle Michael o Elliott handla, så jag gick hemåt med Spike. Jättefin väg att gå hem. 
Fin väg hem

Kalkbrottet var också fint!

Spike tyckte inte om att vi gick före/utan de andra. Han stannade och satte sig hela tiden! 
Spike när han ville gå...

Jag gav upp... Så vi satte oss och väntade på en bänk tills de dök upp igen. Och när de andra dök upp gick vi vidare och när Spike fick gå sida vid sida med whipparna var han nöjd! Då gick han fint! Lite före eller efter, då bara drog han... Så då vet jag det, han vill gå sida vid sida för att gå fint... 

Måndagen den 11 juli jobbade jag på kontoret. Denna dag hade jag lunch med Åsa. Hon har semester så det var kul att ses och få prata lite. Vi brukar ju chatta varje dag vi jobbar så det är tråkigt när hon inte är där tycker jag... Vi gick till Osteria di La och åt pizza. Jättegott var det och alldeles lagom mätt blev jag! 

På tisdagen firade vi Embla som just fyllt år. Det gjorde vi hos min bror med familj i Lund. Mina föräldrar åkte med oss. 
Fint med vindruvor i deras uterum
Där bjöds vi på vegetarisk lasagne med sallad och den var jättegod! Sen spelade vi boccia. Elliott vann och jag var minsann inte så dålig heller. 
Efter det åt vi tårta och tosca-kaka och vi satt ute och det var jätteskönt. 
Fryst vegansk tårta
Spelade även lite "helt Genialt" efter tårtfika och sång för Embla. Uffe var inte med, då han var på väg hem från USA och flygen blivit försenade. Men vi träffade honom precis innan vi skulle gå, för då kom han hem :-). 

Arbetsveckan som helhet var väldigt intensiv. Så mycket att göra och tre som har semester. Jag fick ta det som krånglade och så bokade jag en himla massa VISA-kort vilket jag inte brukar, men det är halvårsbokslut så ville ha in så mycket som det bara gick. Och det var kul! Skönt med en uppgift som faktiskt "rensas". När man är klar med ett så är det klart och man behöver inte tänka på det mer 😀. Inte många uppgifter jag har som är sådana. Och så testar vi elektronisk kvittoinlämning i två olika system, för att se vilket som är bäst, så det var 3 olika sätt att göra på, spännande och lite förvirrande. 

Lyckades jobba lugnt och utan stress mån-ons. Men på torsdagen gick det inte så bra. Då var jag på högvarv och helt uppstressad. Och hade dessutom ont i magen... 

Men på fredagen tog jag nya tag och försökte jobba i lugn takt och stressa ner. Och det gick hyfsat bra. Egentligen skulle jag haft semester och vi åkt till Stockholm. Men vi har flyttat resan till senare av olika skäl så då kunde jag lika bra jobba tyckte jag. 

Köpte en ros för ett tag sen, för att ha något fint på bordet på balkongen. Den har blivit jättefin!
Rosen på balkongbordet
Något som vi också har gjort är att ha duschat Spikes bak gång efter gång. Flera dagar i rad fastnade det bajs i pälsen på promenaderna... Sååååå tröttsamt! Har bett uppfödaren om hjälp med att trimma hans bakdel, men hon har ont om tid och det blir aldrig av. Men det är definitivt behov av trimning, då jag är trött på att duscha hans rumpa, speciellt efter kvällsrundan när man bara vill gå och lägga sig. 

På promenaderna vill Spike ofta sätta sig på de där betongmurarna eller på stenar och sitta i evigheter. Så nu har jag börjat ta med kam och karda och passar på att kamma honom när vi ändå bara sitter där. Smart va?
Nykammad vovve

Och nu är det helg och jag har vattnat på balkongen och klippt av lite vissna blommor. Det blommar för fullt där ute. Detta år har vi dock missat att köpa amplar. Så det är lite synd, för det brukar vara himla fint. Nu känns det knappt lönt? Snart slut på blomsäsongen. Men vi får se, kanske dyker det upp någon ändå? Vi har inte heller några lampor på terassen, för de har gått sönder. Och det är ju supertråkigt så det måste vi ta tag i. Men vi har inte så mycket ork just nu, så det mesta får nog vänta tills nästa semesteromgång. Den är i augusti. 
Fina hängpetunian

Lite från balkonglådorna
Jag pratade med mamma i telefon medan jag var ute med Spike och då såg jag en fin insekt av något slag. Mamma tog reda på det var och det visade sig vara en bredbrämad bastardvärmare. En slags fjäril 😊. Så nu vet man det!
Svart med röda prickar - mycket fin!

Resten av helgen ska ägnas åt att lägga pussel och vila. Och städa... 

Inga kommentarer: