måndag, november 19, 2018

Berlinresan 17-18 november

Nu var det dags för Berlin med tjejerna! En kort visit lördag till söndag.
Jag hade packat klart kvällen innan och gick upp samtidigt med tuppen då jag skulle ta buss till tåget som gick vid halv sju. Joakim gick upp med mig så vi kunde säga hejdå innan jag åkte. På stationen mötte jag upp Ingrid och Becka och vi hoppade på tåget mot Kastrup. Åsa hade redan tagit plats och meddelat oss var hon satt :-). Vi hann med lite frukost på Kastrup också. Det var super, jag tog en scones (som jag alltid gör på Lagekagen) och den var lika god som alltid!

Flyget var Easy Jet och gick från en terminal som låg jättelångt bort. Flygresan gick finfint, tyckte synd om Åsa som bävat för denna i flera veckor. Men skönt att resan gick så fort. Jag hade en bok så tiden gick fort och landningen var mjuk och fin :-).

Vi tog taxi till hotellet, hade först tänkt åka buss men det var ju supersmidigt med taxi. Me like!
Hotellet var fint men rummen var inte klara så vi begav oss ut på lite sightseeing. Hotellet var samma som Becka bott på förut, det märkte hon inte förrän vi kom dit :-). Så hon tog täten och ledde oss till Alexanderplatz. Det var väldigt fint väder, höstiga färger och riktigt kallt! Jag var sååå glad att jag tog mina vinterkängor och min trasiga men dock varma dunkappa.
En flod vi passerade och sen gick längs med
Vissa hade dekorerat fint utanför sina hus
Ingrid pausar på bänken, jag är sist pga allt jag ville fotografera längs vägen.
Här kom en polisbåt och det var lite Amsterdam över floden
Det var så höstigt och fint i Berlin
Jag är på efterkälken igen...
Det där tornet såg man var man än var, kändes det som
Åsa hittar en skylt att fotografera

Sen gick vi runt och runt och letade efter någonstans att äta. Det fanns bara pubar eller snabbmatsställen. Vi letade efter något tyskt. Eller jag i alla fall, jag hade gärna satt tänderna i ett stort Eisbein med surkål. Men det blev pizza. Där var jättegoda oliver som förtugg. Pizzan var stor och delvis god. Dock fick jag några skinkbitar som inte var speciellt färska i smaken, det drog ner det hela. Men vi var i alla fall mätta och varma när vi gick därifrån.
Pizzan såg godare ut än den smakade
Här har vi floden igen, vid ett klottrat hus och höstigt träd
Pampigt rådhus!
Jag föreslog att vi kanske skulle köpa buss o tåg pass, som varade 2 dagar. Men vi trodde att det skulle vara lika bra med hop-on biljetter på bussarna. Och det kom fram en säljare och sålde in biljetter till oss på en annan linje än den Ingrid kollat upp i förväg. De sa att bussarna gick var 10:e minut och att det var bara att hoppa på när man ville.
Tv-tornet var pampigt, syntes var man än var
Vi gick på Primark och det hade jag sett fram emot jättemycket! Väntade mig att hitta klänningar och annat bra. Men de hade inte mycket alls, för mig. Det var ändå jättekul att gå omkring där och titta på allt. Och när vi handlat klart (jag köpte ett par tights och en t-shirt) så var det dags att åka till hotellet och checka in. Väldigt skönt då jag bar min väska på ryggen, för jag hade ingen handväska med mig :-).

Vi tog tunnelbana till hotellet.
Vår station
Åsa och jag delade rum. Sängen var bara 140 cm bred och toaletten gick inte att låsa, det kändes som att man satt i sovrummet och kissade när man var på toa :-D. Och bara ett täcke. Åsa var snäll och sa att jag kunde ha täcket, för hon var ändå så varm på natten. Men jag tyckte att vi skulle ha vars ett så fixade det när vi gick ner till receptionen sen :-).

Vi gav oss ut igen, denna gång utan packning. Vi gick en lång promenad för att komma till Checkpoint Charlie. Jag tycker att Berlin var en konstig stad! Gammalt och nytt i en salig blandning och byggnadsställningar precis överallt. Alla hus som byggdes verkade vara med glasklädda blanka fasader. Men det var en rätt skojig stad. Jag kände att jag kunde alldeles för lite om Berlin och krigen. Skulle läst på lite innan. Man kände ju att det var väldigt mycket historia. Kriget var på något sätt fortfarande närvarande.
På väg mot Checkpoint Charlie
Även här såg man tv-tornet
Ingrid tog en paus och kände det som hon var i Provence med all lavendel
Färgglatt lustigt hus i flera delar
Vi kom till Checkpoint Charlie och gick runt där en liten stund.
Öst- och väst-Berlin
Var detta checkpoint Charlie? Tror det :-)
Efter denna titt tog hop-on bussen mot KaDeWe. Varuhusen var stängda på söndagen så vi skulle passa på att åka dit nu på lördagen när det fortfarande var öppet. När vi satt oss på bussen så sa de efter en hållplats att denna busstur slutar kl 17. Och det visade sig att alla bussar slutade gå kl 17. Hehe. Det kunde de väl informerat om när vi köpte biljetterna några timmar tidigare.

Jaja, så vi fick ta u-bahn till KaDeWe istället. Jag tror vi hade fått ut mest av ett tåg och busskort, så åker jag till Berlin igen så blir det det jag köper :-).
Men hur som helst så kom vi smidigt till varuhuset och det var verkligen värt sitt besök. Så mycket att titta på och så mycket matgrejor av alla slag.
Varuhuset i bakgrunden
Vi var hungriga men hittade ingen rolig mat, istället åt vi ostar och drack bubbel och det var verkligen hur gott som helst!
Får och getostar tog jag
Det var julstämning i varuhuset! Och hur mycket att titta på som helst! Kunde gått runt där i evigheter. Men vi hade inte så lång tid på oss innan det stängde.
Julpynt
Balsamvinäger, en av alla hyllor
Jag köpte två salami, en pistagenöt och en cacciatore (tror jag).
Vilopaus precis innan varuhuset stängde
 Vi tog u-bahn till hotellet och pausade lite. Becka, Åsa och jag var hungriga och skulle ut och leta mat. Ingrid var inte lika hungrig och stannade kvar på hotellet för att vila och titta på tv.
Vi hamnade på Potzdamer Platz (efter tips från receptionen). Där var det julmarknad.
Man kunde åka i stora däck i en backe, det gjorde vi inte.
Vi tog del av folklivet
Här var platsen där maten skulle finnas!
 Eller var det kanske ölen? Det som såg bäst ut var ett ölhak, det var det som vi fått rekommenderat att besöka. Vi satte oss och det var varmt och skönt. Inga smårätter på menyn och jag orkade inte ett eisbein (vilket annars såg fantastiskt gott ut) efter den stora ostbrickan. Men åker jag till Berlin igen ska jag gå dit och äta ett sådant! Hur som helst så beställde vi öl och jag fick inte vad jag beställde och kyparen var arg och otrevlig så jag behöll den ändå.
Mycket god ofiltrerad öl, bryggd på gammeldags vis.
Den var ofiltrerad och oväntat god! Så det var ju en lyckoträff. Vi fick lite nötter att tugga på och Åsa drack sin öl på två sekunder :-). Så god var den!
Åsa med sin stora goda öl
Vi hade det supertrevligt och när vi var mätta på öl och började bli lite trötta åkte vi tillbaka till hotellet där vi fortsatte prata och ha det bra i hotell-lobbyn ända tills det var dags att nanna.
Jag trodde inte att det skulle vara lätt att sova i en så smal säng båda två, men det gick hur bra som helst och jag märkte knappt av Åsa ens och sov gott då sängen var skön.

Åsa och jag var uppe tidigt och jag roade mig med att kolla på datorn och Åsa på sin mobil. Vi väntade på att Ingrid o Becka skulle höra av sig, men tillslut messade vi dem och de var redo för frukost!
Äntligen frukost!
Jag älskar hotellfrukost och här var det jättegott kaffe och mycket mumsigt att äta på!
Min frukosttallrik nr 1
Sen gick vi ut och gjorde Berlin igen!
På väg från hotellet ut på stan
Smart att omvandla telefonkiosken till bokbytarställe
Nu skulle vi äntligen åka lite hop-on bus! Och få se Berlin och få veta lite mer. Men vad var det för hop-on buss vi valt? Ingrid tog u-bahn dit, Becka, Åsa och jag gick. Vi mötte upp Ingrid vid busshållplatsen, men bussen kom ju aldrig.,.. Ingrid stannade kvar, vi andra gick till Hackescher markt. Det var ju lite synd att allt var stängt. Annars såg det ut att vara en riktigt mysig stadsdel.
Ett ställe som såg ut att ha potential varmare tider, på väg mot Hackescher markt.
Gammal fin stationsbyggnad
Ingrid hoppade av och gick med en sväng,
Vi tog lite selfies (Åsa o jag)
Vi gick förbi Berlins domkyrka
Där varnade de för ficktjuvar

En fin staty
Den kändes byggd för jättar! Enorm!
fint!
Vi väntade på hop-on bussen i evigheter. Det var kallt! Även fast solen var framme.
Vi väntar på bussen, på fel ställe
Även här var tv-tornet närvarande
Vi gav upp och gick till vad vi trodde var nästa busshållplats.
Änglar på en bro
Vid nästa busshållplats kom inte heller vår buss, andra hop-on linjer kom och gick... Ingrid hoppades på att bussen skulle komma till slut och stannade kvar medan Åsa, Becka och jag gick vidare. Efter lång promenad kom vi till en hållplats och där kom äntligen en buss. Ingrid hade fått veta att den hållplats hon väntat på var indragen.... jag säger då det!

Till slut kom vi då till Brandenburger Tor som var ett av våra mål. Det var en stor byggnad.
Nära den låg förintelsemonumentet.
Läser om förintelsemonumentet
Mäktigt och fint! Och samtidigt obehagligt. Ett mörkt minne av systematiskt mördande av hela 6 miljoner judar. Helt sjukt!
2711 betongpelare
Här ser man att gångarna är i olika höjd
Efter detta besök och bussarnas oregelbundna körtider bestämde vi oss för att ägna resten av dagen åt sightseeing via buss.
Vi åkte förbi det här huset, med detta fina budskap!
Vi var lite hungriga och kom till en stor tågstation. Vi tänkte att där kunde vi nog hitta lite att äta. Vi hamnade på en foodcourt. Jag tog en inte så god varm macka. Hoppades på att vi skulle äta något mer någon annanstans innan vi åkte hem sen. De andra åt matig mat och var mätta och belåtna när vi gick till bussen igen.

När vi sen skulle hoppa på bussen igen så kom den aldrig! OMG. Vi väntade och frös och sen gick vi in och värmde oss i en hotellreception. Becka skällde på bussansvarige, för att bussarna aldrig kom. Bra gjort! Vi andra bara blängde surt. Efter eeeevigheter och mycket förlorad tid kom äntligen bussen.

Åsa och Becka ville hoppa av och gå längs med muren, så det gjorde de. Jag och Ingrid såg muren från bussen, det räckte fint för oss :-).
Die Mauer
Så tunn och ändå helt avgränsande
Otroligt att muren byggdes så sent som 1961 och stod kvar tills 1989
 Ingrid och jag hoppade av en hållplats senare för att vänta in de andra. Där var det väldigt mysigt.
Fint med en gång mellan husen
Fina hus som jag tyvärr inte tog bilder på samt en stor marknad.
Jag gick en runda på marknaden
Jag passade på att gå på toaletten på en av pubarna också. Sen messade Åsa och Becka att de skulle hoppa på bussen igen så då sprang jag tillbaka till Ingrid som jag lämnat på en bänk. Vi skyndade mot bussen och visste inte var hållplatsen var, den var typ helt omarkerad... Vi gick ut i gatan och hoppades att bussen skulle stanna och det gjorde den :-).
Fina hus på vägen
Det var väldigt kul och intressant att åka buss runt. Vi satt på första paket (överst i bussen och längst fram). Väldigt olika områden man körde genom. Vi åkte förbi ett märkligt hus.

Vi körde förbi east side gallery med graffiti målad längs med muren. Där skulle vi egentligen velat gå av, men det var för kallt och klockan var för mycket.

Vi såg ändå en hel del från bussen
Ett konstigt hus
Vi satte oss i hotell receptionen och jag drack latte och cola och Treo. Vi konstaterade att vi hunnit med väldigt mycket på dessa två dagar och var oerhört nöjda med vår resa till Berlin! Nu var det dags att åka hem och en stund senare beställde vi taxi.
Jättegod latte och cola
Taxiresan var jobbig, jag blev lite åksjuk, säkert för att jag inte ätit. Och på flygplatsen fanns det verkligen ingenting att äta! Så jag hade en rätt jobbig flygresa hem, speciellt som vädret var kasst och planet typ ALDRIG landade. Kändes det som...  Men när vi väl landat kändes det bra! Och det var en härlig resa med fint resesällskap!

Joakim och jag firade 3 år denna dag och när jag kom hem fick jag en jättefin bukett av Joakim.
Buketten
Han hade köpt bakelser och gjort tonfisk sandwich till oss.
Mums mums
Jättekärt och väldigt skönt att komma hem! Fint att få fira 3-år lite också!