torsdag, oktober 05, 2017

Seg förkylning

Idag är det torsdag och veckan har gått så himla fort. Jag har inte känt mig frisk en enda av dagarna denna vecka. Tagit treo varje dag för att bli lite pigg. Jag sover mycket bättre dock, men jag vaknar galet trött. Idag var mina ögon helt svullna och jag hade ont i huvudet och benen och bihålorna. Och hostan kommer och går. Så segt. Elliott fick vara hemma från skolan igen, han gick bara typ två dagar innan det var dags att vara hemma igen...

Jag åkte till jobbet imorse och när jag kom dit hade jag inte med min dator, suck! Jag brukar numer lämna den på kontoret men just denna gång hade jag med den hem och det hade jag glömt bort. Men jag lånade en kollegas dator. Det kändes inte lika bra så jag tog tag i lite arkivering och insortering istället. Sen åkte jag hem och jobbade hemifrån på eftermiddagen. Försökte få rätt på avstämningen mot finska skattekontot och det är helt omöljligt. Världens sämsta skatteverkssida har de i Finland.

Mina föräldrar hämtade Elliott denna dag, så vi åkte dit vid 17-tiden Joakim och jag. Vi fikade på salami och skinka och sen fick vi jättegoda kycklingen med ingefära och lök samt ris, supergod sallad och chutney till. Mätta och belåtna tittade vi sen på nyheterna. Pappa håller på att redigera gamla filmer från när jag var liten bland annat och lägger in text på dem. Så himla bra! Och ska bli kul att se så småningom. Mamma gjorde en supergod efterrätt med varma fikon, vindruvor, äpplen, päron, hallon, jordgubbar mm och till det var det cremefraiche med vanilj i. Verkligen jättegott! Jag blev sååå mätt. Elliott kände sig lite yr och hängig där på kvällen. Samma som jag också haft, att jag blev alldeles yr i huvudet, fast jag fick också ont i huvudet. Lustig förkylning det här...

Igår natt kom Elliott in och väckte oss kl 04 och ropade att han tappat sin tand :-D. Vi vaknade snabbt och gratulerade honom och han fick lägga tanden i ett glas vatten. När han vaknade på morgonen sprang han ut och kollade om det blivit någon guldpeng. Jag hade inte hunnit lägga dit någon än, så han blev lite besviken. Men det fixade jag snabbt, fast det tog nog bort lite av magin att det kom dit en guldpeng så sent på morgonen. Nog inte så svårt att gissa hur det gick till då ju :-)

Elliott skulle gå hem själv från skolan igår och det regnade och blåste så Joakim föreslog att jag skulle göra macka o varm choklad till Elliott när han kom hem. Men så gick det ett tag och ingen Elliott dök upp. Jag ringde honom. Då hade han haft följe med sin kompis Victor och Victor skulle äta lite innan han skulle hänga med Elliott hem. Så han skulle komma lite senare. Jag satte in mackorna i kylen så länge. När han väl kom hem så fick han mackor och varm choklad och han tyckte att det kändes lyxigt. Kul! De lekte här en stund, sen skulle Victor hem o äta och Elliott var här hela kvällen. Sen gick han över och sov hos Michael.

Häromdagen så köpte jag äntligen en klösbräda till katterna, de gamla har blivit uppslitna. Vad händer? Jo Sweet kastar sig över den och börjar klösa på den och sen kissar han en skvätt på den. Suck!!! Mango blev så arg på honom, han kastade sig typ över Sweet och minislagsmål utbröt... Tror att Mango är ganska trött på att Sweet kissar på fel ställen.
Sweet trivs på den nerkissade klösbrädan
En dag gjorde vi saltinbakade rödbetor till lunch. Vi åt dem med vitlöks- och citronsmör. Gott!
Saltinbakade rödbetor
Jag som var så glad att ha klarat mig undan den förkylning som alla familjemedlemmar fick. Det skulle jag aldrig ha sagt. För förra måndagen var det dags för en ny förkylningsomgång och den klarade jag mig inte undan. Först fick Joakim ont i halsen på söndagskvällen och vi hade ingen coldzyme kvar. På natten vaknade jag med ont och rivigt i halsen. Dagen efter vaknade Elliott med rivig hals... Jag åkte till jobbet och köpte Coldzyme på måndagen men då var det för sent för min och Joakims del. Jag tror dock att den mildrade Elliotts förkylning så den inte blev lika jobbig.

Vi hade tänkt åka till Småland på fredagen, men kände oss för krassliga. På lördagen däremot tyckte vi att vi kände oss bättre så då packade vi ihop våra grejor och åkte iväg. Vi kom iväg strax efter lunch och tog det väldigt lugnt på vägen dit. Första stoppet var på Ekerödsrasten där Elliott åt spagetti med köttfärssås, jag tog ett Wienerbröd och Joakim en hamburgare. Det var gott!

Elliott med sin spagetti
När vi kom till Ryd så handlade vi på Ica och sen åkte vi till stugan. Det luktade lika gott som alltid när man klev ur bilen och kände skogslukten! Älskar den!
Vi kom fram precis när det var fint "kvällsljus"
Vi tog in våra saker och sen åkte vi ut i skogen och tittade efter svamp. Vi hittade 10 kantareller :-).
Ute i skogen
Sen började det mörkna så då åkte vi tillbaka till stugan. Elliott o jag spelade brädspel på pappas hemmagjorda brädspelsbord.
Dags för brädspel
Sen dukade vi upp kräftor och hade vitlöksbröd till. Jättegott var det! Det var inte så mycket på TV så vi hamnade framför Simpsons och sen Mr Bean. Vi snacksade på lite fläsksvålar, morots och gurkstavar och lite chips o dippa. Mysigt! Sen gick vi och la vi oss.

Mitt i natten vaknade jag och fick en hostattack, det bara kittlade o kittlade. Jag gick upp och hostade för att inte väcka de andra. Först kom Joakim upp och undrade hur det var och sen kom Elliott upp för han vaknade också av hostan, hehe. Men den slutade efter ett tag så att vi alla kunde lägga oss att sova igen. När jag vaknade på söndagen var jag helt slut. Den här förkylningen är inte rolig. Den går fram och tillbaka. En dag känner man sig bättre och den andra känner man sig helt slut och risig igen.
Frukost med fin utsikt
Vi gjorde en rejäl frukost med varma mackor och kokt ägg. Jag putsade några fönster och vi dammsög och plockade undan och stängde av vattnet för vintern och sen åkte vi iväg för att plocka lite svamp.
Vi sa hejdå till stugan
Mina föräldrar gav oss två bra svampställen och vi fick en stor påse med trattar med oss hem. Det var jätteskönt att gå i skogen. En liten stund trodde vi nästan att vi gått vilse och villat bort oss, men vi hittade rätt ganska snabbt :-D. Vädret var soligt och jätteskönt! Jag var dock så slut i kroppen att det nästan var ansträngande bara att gå ur bilen, hehe. Men det var väldigt mysigt ändå.
Ute i skogen
Stora fina stenar
Vi körde hem och hamnade på helt fel väg och fick vända och köra tillbaka. Sen hade vi lovat Elliott att äta på Ekerödsrasten på vägen hem, men då hade vi hamnat på en väg som inte gick förbi den, så vi fick köra tillbaka en mil mot Småland igen för att komma rätt. Lite tokigt. Elliott beställde köttbullar och de var jättekonstiga och smakade helt puréeade och var lösa och smaklösa i köttet. Så jag frågade om han kanske kunde få lite spagetti istället och det fick han. Shcysst ju! Så var alla nöjda sen. Vi var hemma vid 19-tiden och jag rensade svamp och stekte trattar som jag åt upp med god aptit. Joakim tycker det är kul att plocka svamp man han äter den inte :-). Elliott fick med sig trattar till sig och Michael också. Fast det bara var två dagar vi var borta kändes det som en liten minisemester. Härligt.
Lite mumsiga trattar
På måndagen på kontoret så bjöd chefen på tårta! Han hade fyllt år i helgen. Det var väldigt goda tårtor. Elliott var också med, för han ville bli hämtad tidigt från skolan och då fick han vara med på tårtfikan.
En av två goda tårtor
När jag kom hem från jobbet hade Joakim fixat spagetti o köttfärssås. Det var jättegott! Sen var det dags för meditation och den var lika bra som alltid.

Jag köpte en bukett blommor till Joakim. Den var fin första dagen men sen nickade alla rosor. Men de andra blommorna står fortfarande fint i alla fall :-).
Bukett som gör en glad
SparaSpara

Inga kommentarer: