lördag, juli 08, 2017

Juli, lite ledigt och mycket god mat

30/6 fredag
Jag var ledig och passade på att städa. Så skönt att äntligen få det gjort. Det var såååå mycket katthår och kattsand och annat skräp överallt. Dammade av ordentligt och i lugn takt. Joakim hängde med när jag vattnade blommor hos Helene och vi köpte med lite fika hem. När vi fikat så tittade vi på TV och tog det lugnt. Vi åt salsiccia (med fänkål) och till den hade vi surkål. Mycket mumsigt! Vi åt jordgubbar, grädde, glass & maränger till efterrätt.

Katterna gillar att vara på balkongen.
Mango på favoritplatsen
Sweet på sin favoritplats
1/7 lördag
På lördagen åkte Joakim och jag in till Limhamn och tog en kaffe på Espressohouse. Sen handlade vi på Malmborgs och där mötte vi Lina, hon har flyttat till Limhamn. Kul! Det var länge sen jag pratade med henne. Vi köpte musslor och färsk lax. När vi kom hem så rökte Joakim laxen i grillen.

Elliott kom hem från Roskilde. Han hade haft det jättebra! Det var himla kul att träffa honom igen! Vi åt rökt lax med romsås och potatissallad till. Elliott fick vanligt kokt potatis till sin, han tyckte att den hemrökta laxen var jättegod, det tyckte jag med! Väldigt saftig och fin. Joakim hade pratat om att laga den länge, så det var kul att han äntligen fick tillfälle att röka den.
Den goda rökta laxen
Med lite potatissallad och sås till
Jag gjorde maränger och vi åt jordgubbar, grädde, maränger och glass även denna dag :-). Tittade på Emil med Elliott tills det var dags att nanna.
Mango på promenad i mina balkonglådor...
2/7 söndag
Denna dag var jag såååå trött. Elliott o jag gjorde scones till frukost.
Bajsmasken fick han i Roskilde och den är han väldigt förtjust i :-)
Sen gick vi ut en lång pokemonrunda. Det var skönt väder faktiskt, även om det var molnigt värre.
Elliott blåser frön av jättestor maskros
Vi gick genom kolonierna, vissa väldigt välorganiserade
Elliott plockade vinbär och åt
Joakim kokte musslor och Elliott som älskar musslor åt nog upp 2/3 av dem innan jag knappt ens hunnit börja äta :-D. Kul! Vi dippade bröd i goda musselsåsen.

Joakim och jag tittade på en jättefin dokumentär om den då 102-åriga bloggaren. Rekommenderas!
Livet börjar vid 100. Sen lagade jag schnitzel med paprikasås, ättiksgurka, citron och kapris. Mumsigt!
Min favoritschnitzel
Elliott åt hur mycket som helst, det är hans favoriträtt. Det är lite roligt för det var min favorit när jag var liten också.

3/7 måndag
Vaknade kl 04 och det gick bara inte att somna om så jag steg upp vid 05 och så satte jag mig att jobba. Åkte till kontoret så jag var där vid 08. Denna dag hade jag helt andra uppgifter än jag brukar eftersom Åsa, Åsa och Josefin har semester och jag backup:ar lite gällande alla :-). Så det var mycket att göra men kul att pyssla med annat än jag brukar! Och trots 4 timmars sömn fungerade mitt huvud riktigt bra. Även om jag var så trött att jag mest ville lägga mig ner på skrivbordet och sova...
När jag kom hem var Joakim igång och dammsög och hans mamma var här och hade med sig en kofta som hon köpt och som hon undrade ifall den kunde passa mig. Den var fin men färgen passade mig tyvärr inte.

På kvällen var jag helt slut... vi åt tunna revben till middag. Vi hade två olika sorter, de som jag brukar göra till Elliott med soja och ingefära och barbecuemarinerade som Joakim grillat. Till det hade vi kokt korn, kokta grönsaker med smör, barbecuesås och vitlökssås. Mumsigt!
Elliott och jag spelade spel, de spel Elliott fått i födelsedagspresent. De var roliga!
Klurigt fem i rad där man vänder på plattorna varje drag :-D
Sen nattade jag Elliott och efteråt var det läggdags för mig själv också.

4/7 tisdag
Skjutsade Elliott till Fritis och sen åkte jag till kontoret. På eftermiddagen åkte jag med Joakim när han skulle till läkaren i Höllviken. Hans mor mötte upp oss där och lämnade anklever som hon köpt på beställning åt oss när hon var i Frankrike nyss.
Joakim o jag åkte till Annas café efteråt och tog en fika. De har jättegoda kakor och bullar. Satt ute på uteserveringen. Sen åkte vi hem och jag fortsatte att jobba.
Jag sov jättedåligt denna natt. Fick nästan lite panik för jag somnade inte förrän typ halv fem på morgonen och skulle upp och jobba och ha möten och annat på onsdagen.

5/7 onsdag
Vaknade efter kanske 3 timmars nattsömn, helt slut, men huvudet fungerade tack och lov bra trots det. Jobbade på kontoret och det var fullt upp. Enda dagen chefen var där denna vecka så vi hade mycket att gå igenom :-). På lunchen träffade jag mamma och vi gick till Wayne's Coffee på Triangeln. Det var väldigt trevligt och mysigt! Vi delade på en grillad macka med nachos och salsa till.
God fika i trevligt sällskap
Jobbade till halv fem och när jag kom hem var jag helt slut. Elliott hade sin kompis Philip med hem denna dag. De kom över och åt grillad korv hos oss och sen lekte de här tills kl 19.30. Då gick Elliott och jag med Philip hem och passade på att gå en liten Pokemonrunda också.

6/7 torsdag
Elliott hade jätteont i halsen på morgonen så det blev inget fritis för honom denna dag. Michael skulle jobba hemma så Elliott var där på dagen. Själv åkte jag in till kontoret vid 09 efter att ha lämnat Elliott. Catta tittade upp på kontoret och vi tog en fika på ett väldigt icke-serviceintriktat ställe. Catta hade köpt en deal som vi fått och i den ingick kaffe o kaka. Men han som hade stället blev skitsur för att kaka skulle ingå och var väldigt otrevlig. Fast sen bad han om ursäkt lite, men ändå. Det är ju inte vårt fel om de har en deal som inte blev som de hade tänkt. Tror kanske inte att de förstår att de där delarna ju är för att marknadsföra dem och få kunder att hitta dem. Om de då är otrevliga så förlorar de ju på det istället för att kanske vinna en ny kund. Oavsett så var det gott kaffe och en trevlig liten fikastund med Catta som jag inte träffat på ett tag.

Hade fullt upp på jobbet denna dag då det var utbetalningsförslag och annat viktigt att fixa med. När jag kom hem var jag helt slut. Joakim hade hittat två bitar oxfilé i frysen och förberett mat. Vi åt en bookmakers toast och det var supergott!
Bookmakertoast
Vi tittade på tv och snackade lite på kvällen. Det var vi värda tyckte vi :-D.

7/7 fredag
Denna dag jobbade jag hemifrån och började tidigt. Fick jättemycket gjort. Åkte iväg och handlade med Joakim på Ica Maxi och körde in om kontoret och hämtade kärnmjölk som jag glömt i kylen där. Sen körde vi till mina föräldrar och lämnade dem. Bara pappa var hemma, vi fick en stor rädisa med oss hem :-D. Hemma hade vi tacorester i frysen så vi hackade lite grönt och tog fram till tacos och Elliott kom över och åt med oss. Vi blev så mätta så Elliott och jag gick en liten kvälls-pokemonrunda för att orka snacksa sen.
Vi beundrade kollektivets odlingslådor
Sen hade vi fredagsmys.
Elliott försöker hålla en ostboll i luften genom att blåsa på den
Elliott valde film, Pirates of the Carribean. Så den såg vi och sen duschade Elliott o jag innan läggning. Jag var såååå trött hela dagen. Men det känns trots allt som att det vänt och att jag börjar må bättre. Balkongen blommar på!
Några som ska planteras
Lejongapen har börjat blomma nu också
Fina kraftiga vita lobelior
I bakgrunden börjar luktärtorna komma, Mango äter dock upp dem, morr!


Inga kommentarer: