fredag, juni 30, 2017

Midsommar och födelsedagsfiranden med mera

Veckan 21-29 juni
På onsdagen efter jobbet så lagade Joakim o jag oxfilén jag fick av mamma på min födelsedag. Joakim gjorde sås på toppmurklor och stekte filén. Jag friterade vaxbönor. Det blev verkligen sååå gott och oxfilén var en av de möraste och godaste vi ätit :-).
Oxfile, sås på toppmurklor och så friterade vaxbönor till

I torsdags var jag med Becka, Åsa och Ingrid på Mello Yello och firade min födelsedag. Vi drack goda drinkar och jag åt lammfilé med getostgratinerat potatismos och rödbetor. Så himla gott!
Snyggingar på afterwork
Min mumsiga mat!
Vi hade väldigt trevligt och alla höll med om att det var kul att få träffas på detta sätt samt komma ut och se lite folk, äta o dricka gott. Becka, Åsa och jag hade sällskap till stationen efteråt. Jag glömde såklart min jacka på uteserveringen... så jag fick springa tillbaka och hämta den. Det var ju bra att jag kom på det innan jag åkt hela vägen hem i alla fall :-D.
På väg till stationen
Väldigt fint vid stationen på kvällen
På fredagen var det midsommarafton och Elliott och jag åkte hem till moster Annika. De var så snälla och firade min födelsedag och bjöd på förtugg, jättegott grillat, tårta och ostar. Mina föräldrar, Olle, Annika och Rolf hade varit på midsommarfirande i Skrylle och det hade varit jättetrevligt.
Vi satt ute i ett partytält och det var trevligt och mysigt! De hade en värmare och jag hade filt :-).
Synd att jag tydligen inte var så bra på att ta bilder denna kväll...

På lördagen tog jag det väldigt lugnt och försökte sova ut och även om jag inte sov så låg jag kvar och drog mig till kl 10 minst. Och sen satte jag mig vid datorn och fixade lite grejor. Åkte och vattnade hos Helene som är bortrest. Satte mig en stund på Waynes Coffée och drack en latte. Tycker om att fika själv ibland. Sen gick jag in om kontoret för att hämta min dator.
När jag kom hem på seneftermiddagen tittade Joakim och jag på TV lite. Vi la oss tidigt.

På söndagen var det Olles 70-årsdag. Jag sov dåligt och försökte även denna morgon vila ut länge. Men det kändes så konstigt och jobbigt i huvudet och jag kunde inte fokusera blicken riktigt. Åkte iväg till Lillgården och köpte en blomma till Olle, sen till Ikea för att byta tallrikar till assietter, men det fanns inga assietter så jag åkte iväg igen. Det var så mycket folk och bilar och jag tänkte åkt till Rusta men orkade inte så det blev Jysk o Emporia istället. Efteråt var jag helt slut. Elliott o jag åkte hem till Olle och firade honom. Han bjöd på många goda tilltugg som vi mumsade i oss.
Gottegotter hos Olle innan middagen
Sen bjöds vi på varmrökt lax och jordgubbar. Det var jättegott och mycket trevligt. Tyvärr fungerade mitt huvud inte så bra denna kväll, men det märktes visst inte så mycket utåt. Det var ju skönt! Elliott hade köpt en ny fidget spinner för egna pengar på Sibbarps marknad dagen innan, den hade han med sig. Det blev ingen sedvanlig kubb då det blåste galet mycket ute.

Joakim har fortfarande jätteont i sin fot, men det börjar bli lite bättre tack och lov. Men han har mest intagit viloläge denna vecka som varit.
Mango är mycket förtjust i rullstolen :-D
På måndagen var det jobb igen. Jag kände mig fortfarande inte bra i huvudet. Därför ringde jag till "KRY" din läkare på nätet och förhörde mig lite om vad det kunde vara. En jättetrevlig läkare som ringde upp efter bara 10 minuter och vi kom fram till att det eventuellt kan vara bihålorna som spökar så nu ska jag nässkölja morgon och kväll samt inte ta nässpray men däremot nasonex morgon och kväll. Så ger vi det en vecka eller två och ser om något förändras. Sen kan det ju vara min slutkördhet som skapar det i huvudet också, men det är svårt att säga vilket det är.

Födelsedagsbuketten från Joakim byttes ut då rosorna nickade redan samma dag den köptes. Den har blommat så fint hela veckan.
Fina blommor

På kvällen gick jag på meditationen, sista gången för terminen. Det var lika bra som alltid. Så glad att jag går i denna meditationsgrupp med så fina människor.

Mango trivs i Elliotts säng

Katterna gör så många tokiga och roliga saker nu för tiden. Jag önskar att jag hade framme kameran lite mer och tog bilder på dem. Ska försöka göra det. Sweet är jättestörig som kissar på mattan fortfarande. Eller på golvet om det inte finns någon matta där. Det räcker med en bajs i lådan så är det kört. Och det kan vara att han själv går dit och bajsar och sen också ska kissa, då passar inte lådan längre. Nu har vi ändå haft två lådor. Så jag gav upp och hällde över kattsanden i en låda då det ändå inte gjorde någon skillnad och bara tog upp extra plats. Får väl höra med en kattpsykolog vad det kan vara som gör att Sweet hela tiden kissar utanför. Mango gör det aldrig någonsin.

På tisdagen var Joakim lite bättre och åkte ut en liten kort runda på stan med sin mor. Då köpte han fina blommor till mig. Han köpte även en ny musmatta (ergonomisk) och en liten mjukiskossa som jag har på nyckelknippan nu :-). 
Jättefin bukett!

Jag hämtade Elliott efter jobbet och vi köpte med oss pizza hem. På onsdagen skulle han åka till Roskilde med Michael. Så vi hade lite tisdagsmys och tittade på Oggy och kackerlackorna.

På onsdagen jobbade jag hemifrån och vid lunchtid åkte jag hem till mina föräldrar och lämnade lite kärnmjölk till pappa. Han var i småland så mamma var själv hemma. Stannade kvar en stund och pratade och drack en cola :-). Nu blommar deras rosor för fullt, det är så himla fint! 

Rosor i full blomm
Röda rosor
Och rosa
Efter besöket hos mamma åkte jag och vattnade blommorna hos Helene. De på balkongen hade nästan dött, så dåligt samvete för det. Hoppas att de klarar sig nu när jag vattnat dem rejält... 
På kvällen lagade vi väldigt god mat igen. Vi hade lite kött i frysen som vi stekte i grillpannan och till det gjorde Joakim en sås på sardeller, kapris, dijonsenap och annat gott och så åt vi alltihop med haricot vertes.  

Det var Dan Hylander på allsången vid Kajutan denna kväll och egentligen hade jag velat se det. Men jag orkade verkligen inte... Alldeles för trött. Det var inte heller så jättefint väder. Men synd att missa det! Istället kollade Joakim och jag en film som var mysig och åt jordgubbar med vispgrädde, glass o maränger. 

Igår var det torsdag och jag var ledig från jobbet. Eller hade tänkt vara. Denna förmiddag satt jag dock och jobbade klart en grej som jag skulle gjort på onsdagen. Och sen tog jag tag i försäkringen efter olyckshändelsen på resan och skickade in allt till dem. Och sen var klockan hur mycket som helst. Åkte ut en liten sväng till Ikea, Rusta och Coop. Joakim hängde med vilket var trevligt! Men han går inte så bra med kryckorna, så han satt kvar i bilen under Ikeabesöket. Jag köpte med kokt o grillad korv som vi mumsade i oss när jag fått tag på det jag behövde. Det jag behövde var en rullgardin till sovrummet, den vi har är helt trasig och pinnen som sitter längst ner har trillat av och katterna gjort hål i hela rullgardinen med sina klor :-O. Så det var välbehövligt! Sen blev det även en tvättkorg och en matta till toaletten, då den gamla slitits sönder av alla tvättar efter Sweets kissande...

Sen ville jag egentligen städa här hemma men då var det redan kväll... så det struntade jag i och istället fixade jag sås till vietnamesiska vårrullar och de blev så himla goda! Nu hade vi i thaibasilika också och oj vad det piffade upp dem! Jättegod smak blev det med den i. 
Elliott ringde från Roskilde när han var och såg Erasure, så jag fick också se dem lite "live" :-D. Kul! 

Inga kommentarer: