tisdag, februari 23, 2016

Mat, mat, mat, Finland och lite annat

13/2 Lördag

Elliott o jag steg upp ganska sent tog det lugnt och åt frukost tillsammans. Det var mysigt. Hade matmöte kl 10 i kollektivet där vi bestämde vilken mat vi ska ha vecka 8. Alexander H kom klockan 11 och skulle leka med Elliott. Jag åkte och handlade och mötte upp Joakim på Möllevången. Vi köpte lite till kvällens middag och köpte fastlagsbullar på vägen hem. Gick över med semlor till Michael och barnen. Till lunch lagade vi vietnamesiska vårrullar. Oj så gott det blev. Roligt och fräscht var det. Jag har tänkt göra det hur länge som helst, haft ett utrivet recept liggandes länge. Det blev över förväntan gott. Efteråt var jag hur mätt som helst.
Några av tillbehören
En av vårrullarna
På kvällen lagade vi fusk-Pekinganka, så himla gott! Jag hade ju skaffat lite frysta ankbröst, men efter idag är de slut... :-)

14/2 Söndag
Joakim åkte hem på förmiddagen. Jag var trött och kände mig hängig så försökte vila lite, det gick sådär. Gick över till Elliott o Michael en stund. Sen åkte jag hem till Joakim. Han hade förberett middag. Yakiniku med mumsiga tillbehör. Jättegott var det! Vi kollade tv och tog det lugnt på kvällen.
Mumsig yakiniku
15/2 Måndag
På jobbet hade vi lunchmöte med banken. Det var trevligt! Coq au vin blev det på Operagrillen. På kvällen åt Elliott, Michael och jag i kollektivet. Elliott ville sova hos Michael så jag var hos dem ett tag och sen kom Joakim hem till mig. Jag fixade deg till nattjästa bullar.

16/2 Tisdag
Steg upp tidigt och åt frukost med Joakim, nybakade bullar. Sen åkte jag till jobbet och det var fullt upp. Lunchade med mamma på Akropolis och det var jättetrevligt och för ovanlighets skull hade de kalamares.
Lunchen
Jobbade på tills det var dags att gå hem och på vägen hem handlade jag och hämtade Elliott och Noah. Lagade schnitzel med paprikasås, klyftpotatis och pressgurka och gick över med det till Michael och barnen. Vi åt och det var gott, men såsen blev inte riktigt lika god som den brukar. Noah och Elliott fortsatte att leka och jag gick hem till mitt och jobbade. Sen kom Elliott och sov hos mig.

17/2 Onsdag
Jobbade på kontoret på förmiddagen. Michael och jag åt lunch på Kronprinsen på vägen hem. Jobbade hemma resten av dagen tills det var dags att rusa iväg och komma försent till föräldrasamrådet på skolan. Det var väldigt informativt och bra att vara på.
Åkte hem och sa godnatt till Elliott. Sen gick jag hem till mig och Joakim kom och vi såg Sveriges mästerkock och sen la vi oss för jag skulle upp tidigt dagen efter.

18/2 Torsdag
Åkte iväg tidigt till Kastrup. På tåget träffade jag en gammal klasskompis från högstadiet och det var kul att prata lite med honom. Jag var i väldigt god tid till flyget. Flygresan gick bra, satt bredvid en trevlig kille som just flyttat till Malmö med sin flickvän och nu skulle hem till Finland där han kom ifrån. Det var väldigt skumpigt och många luftgropar när vi skulle landa, som tur var fick jag koncentrera mig på att prata så jag kunde inte bry mig så mycket över det där skumpandet. Men jag var glad när vi äntligen fick fast mark under oss...

Tog tåget till Helsingfors och gick till kontoret. Där fick jag fika på macka och ris/ägg pirog. Gott!
Vi jobbade på som sjutton hela eftermiddagen/kvällen. Det var så himla bra, fick lite mer klarhet i hur allt skulle bokas och fixas. Det har legat som en stor klump i magen, nästan lite ångestladdat att jag inte fixat finska bokföringen ännu. Så det var himla skönt att få undan och mer klarhet i det hela!

Jag fick ett riktigt bra hotellrum och på kvällen var jag ute och åt med vår VD och det var jättetrevligt och himla gott. Lammfilé med getostgratinerad potatiskaka. Sov ganska bra men vaknade 04 och kunde inte somna om. Så jag satte mig att jobba en timme och sen blev jag lite trött och sov någon timme till.

19/2 Fredag
Gick ner och åt frukost på hotellet. Det var gott.
Min frukosttallrik
 Sen var det en hård arbetsdag på finska kontoret. Diana och jag försökte hinna med och täcka in så mycket som möjligt men hann inte klart allt. Jag borde ha varit där en dag till... Men mitt flyg gick hem vid 17. Tog taxi till flyget med VD:n och vi hann prata en hel del jobb på vägen till flyget. Mitt flyg var försenat och sen var det dessutom överbokat så de frågade om någon kunde tänka sig att ändra flyg. Det gick nog bra för någon timme senare kunde vi äntligen boarda. Även denna flygresa hamnade jag bredvid en pratglad snubbe som pratade hela resan hem...
Köpte en latte och hade inga förväntningar, men den var riktigt godis-god!!!
Fick dock ont i magen som vanligt när jag dricker kaffe...
Jag hade sån tur på Kastrup och hann med ett tåg pga att det var försenat och sen kom bussen direkt också. Så jag var hemma kvart över åtta ungefär. Gick över till Michael och Elliott som hade sin kompis Noah där för att sova över. De tittade på Wall-E och jag såg slutet med dem och vräkte lite chips för jag hade inte ätit någon middag :-).

20/2 Lördag
Elliott och Noah lekte hemma hos Michael. Mamma passade katterna tors-fred när jag var i Finland, så jag ringde och tackade och hörde hur det hade gått. Det hade gått bra :-). Jag åkte in till jobbet och träffade Helene. Vi mediterade och sen gick vi och fikade på caféet mittemot jobbet. Jag handlade lite på vägen hem. Joakim kom hit och vi lagade lite middag, eller kanske mest han, hehe. Kycklinggrillspett med goda tillbehör.
Dagens middag
 På kvällen tittade vi på film. 100 steg från Bombay. Jättebra o söt, rekommenderas.

21/2 Söndag
Elliott kom hem till mig på morgonen och vi åt croissant med goda pålägg till frukost. Philip kom för att leka redan vid 10-tiden. Jag var på matmöte en timme. Joakim åkte hem. Jag jobbade med BoAktiv och sen var det Styrelsemöte på eftermiddagen i två timmar. Efter mötet åkte jag hem till Joakim som hade fixat med maten sen han kom hem :-). Mycket gott, marinerad fläskkarré med stekt purjolökspotatis, stekt kål med bacon, grönpepparsås på färsk grönpeppar och stekta balsammarinerade syltlökar.

22/2 Måndag
Massor på jobbet, galet mycket. Blir en tuff vecka. Vi har matlagning denna veckan i kollektivet också. Så vi åkte hem strax efter 15 och sen lagade vi köttbullar med potatismos. Noah var med Elliott hem efter skolan, så han var också med och åt i kollektivet. Han åt 3 portioner och tyckte att maten var jättegod! Elliott tyckte också det var gott.

Joakim kom hit, Elliott var också här och vi åt lite kvällsgott av nyttigare slag. Elliott mumsade i sig en massa brie :-). Sen nattade jag honom, vi läste bok och han somnade två minuter efter att vi läst klart. Ovanligt att han somnar så fort hos mig, måste varit trött sötnosen.

23/2 Tisdag
Körde Elliott och Philip till skolan, sen var jag på vårdcentralen för lite blodprovtagning. Åkte hem om och jobbade hemifrån en stund. Joakim fixade jättegod bruschetta till oss till frukost och sen åkte jag till jobbet och han hem.
Sweet gosar sig, så söt!
På jobbet var det fullt upp och jag jobbade på och sen hämtade jag Elliott hos sin kompis Alexander 17.30. Lämnade av honom hos Michael och åkte sen på meditationen. Missat två gånger, vill inte missa fler! Jag var helt slut när jag kom dit och jag var helt borta på själva meditationen, men efter den så var jag mycket återhämtad. Så himla coolt att det ger så mycket med en timmes meditation. Fikan var jättegod och gruppen är mycket fin. Så det var himla bra! Nu ska jag nanna. Mango och Sweet namnar redan...