söndag, september 13, 2015

Stockholm och Kolmården

Nu har jag kommit hem från en superfin Stockholmstripp med Elliott och mina föräldrar. Vi åkte i torsdags. Elliott och jag fick skjuts av Michael till Centralen där vi åt frukost på Espressohouse. Jag fick en ovanligt god scones. När vi ätit klart så mötte vi upp mina föräldrar och hoppade på Snälltåget. Michael vinkade av oss o sen bar det iväg. Det var ett mycket gammalt tågset. Väldigt nött o slitet men med charm. Det var sköna stolar och en jättefin restaurangvagn med mycket att välja på. Restaurangvagnen hade gardiner, fina bordslampor och lösa bekväma stolar. Jag åt pannkakor, Elliott pizza, mamma räkmacka o pappa rostbiffmacka. Restiden var ca 5 timmar men tiden gick riktigt fort. Elliott satt mest med sin mormor och löste korsord eller spelade iPad så jag hann nästan se två avsnitt av Broadchurch på mobilen under resan :-).

Gittan kom o mötte oss vid tåget o vi åkte hem till henne och installerade oss. Vi fikade på mackor, fröknäcke o te. Elliott och jag gick sen ner till den nya lekplatsen i Tantolunden. Den var rolig med mycket att klättra på.
En liten del av klätterställningen
Studsmatta
När vi kom tillbaka bjöd Gittan på en mumsig fiskgratäng och skagenröra. Mätta o belåtna slog vi oss sedan ner framför TVn och tvingade Gittan att titta på Broadchurch med oss fast hon inte sett något avsnitt förut :-D. Vi mumsade trots mättheten i oss massor av goda ostar också! Elliott ville gärna sova hos sin mormor på natten och det fick han 😊

På fredagsmorgonen åt vi frukost. Jag gjorde bananpannkakor som jag åt upp själv. Sen packade vi några saker och begav oss av mot Kolmården. Jag fick köra Gittans automatare och det gick fint. Det är trevligt att slippa växla. Vi var framme på Kolmården vid 12 tiden och det var väldigt få besökare,  så det var lugnt och skönt. Massor av djur fick vi se. Vi var även på rovfågelshowen och den var häftig. Det var soligt och varmt ute. Så mycket sol att Elliott tyckte det var alldeles för varmt när vi tittade på rovfåglarna.
Honung i Bamselandet
Någon får en kram av Lilleskutt
Mina favoriter - Kapybara
Trollunge bland trollen
Jättesöt Järv

Finfin get
Getungeklapp
Snygga getter
Innan vi åkte hem vågade vi oss faktiskt på linbanan. Det var nästan stängningsdags när vi hoppade på. Den var jätteläskig, åkte himla högt upp! Men den var också cool! Alldeles tyst åkte den.

Schimpanserna var roliga att titta på. Jättesöta, svingade i rep och hittade på bus.

När Kolmården stängde körde vi till vårt hotell i Norrköping och ställde upp våra grejor. Sen gav vi oss ut på jakt efter en restaurang och hittade en precis i närheten. Den var mysig och maten var god. Jag tog biff rydberg men det kändes inte som att köttet var oxfilé precis. Elliott åt pannkakor.
Efter middagen satt vi en stund i receptionen och myste. Där var också nice! Där fanns kakor, kaffe och te att ta. Vi drack lite vin och åt chips. Elliott älskar hotell och det var sköna sängar så vi sov gott hela natten.

På lördagen hade vi ännu en heldag på Kolmården och det var jätteroligt! Vi såg hur många djur som helst och vi var på rovfågelshow, delfinshow och säl- och sjölejonshow. Elliott fick åka vikingaskeppet med mamma och även en typ av berg- och dalbana. Vi åt tacos till lunch och vädret var grått och mulet men det var ändå skönt. Vi åkte linbana det sista vi gjorde även denna dag. Mamma hoppade över just den. När vi bara åkt upp sådär 20 meter så stannade linbanan plötsligt och jag såg framför mig hur vi skulle hänga där och dingla i evigheter. Men som tur var satte den igång igen efter en liten stund. Puh! Det blåste mycket och vagnen svajade lite. Men det var himla coolt för vi kom jättenära djuren. Giraffer mfl gick precis under oss. Så det var värt att det var lite läskigt att hänga i den där linbanan långt över marken :-)
Kameler och en Jak
Söta kapybaran äter
Fina - minns inte vad de hette
Asiatisk vildhund - Dhole
Älgutsikt från linbanan
Vi mötte upp mamma vid kamelerna och gick så sakteliga tillbaka mot bilen och åkte till Stockholm. Gittan körde och det gick fint att åka, även om jag oftast föredrar att köra själv. På kvällen åt vi mumsig sushi och sen ostar. Elliott o jag la oss först, han ville sova hos sin mormor så jag nattade honom i hennes rum. Själv tog jag en insomningstablett och sov gott i egen säng.
Halv sex på morgonen kom Elliott in och ville sova hos mig, men det kom katter som hoppade i sängen och katter som lät (åt, drack o jamade) så han ångrade sig och gick in till sin mormor igen och sov sen tills klockan var minst åtta.

Och nu är det redan söndag och vi har varit på Fotografiska och tittat på foton. Det var skoj! Fina bilder! Vi fikade i caféet och sen åkte vi in om Åhléns / Hemköp vid T-Centralen innan vi åkte hem till Gittan igen.
Glad Elliott
Tjusig katt
Hos Gittan gjorde vi oss klara för hemresan, samlade vi ihop våra saker och sa hejdå till Gittan och alla katterna och åkte till stationen. Tåget hem var X2000 och det är inte mitt favorittåg. Jag tog åksjuketablett innan som tur var. Det svajade och gungade alldeles förfärligt mycket men efter sådär 2 timmar hade jag vant mig hyfsat. Så då kändes det bättre. Men jag föredrar helt klart snälltåget :-).

Det var trots gungandet en behaglig resa i trevligt sällskap och på stationen väntade Michael på oss och en lycklig liten Elliott sprang honom till mötes. Vi körde mina föräldrar hem och nu är jag väl hemkommen och har ätit en bit mikrad paj som jag hade i frysen. Ska packa upp och duscha innan jag ska sova.

Imorgon är det jobb och på tisdag ska jag flyga till Finland. Hej och hå! Detta måste vara ett rekordår vad gäller resor för min del! Mycket roliga och trevliga resor har det varit hittills! :-)