fredag, januari 27, 2017

Hej och hå flytt och så

Nu har det gått ett tag igen :-).

Vi har varit och firat min brors fru som fyllt 50. Hon hade stort kalas i Estniska huset i Lund. Mina föräldrar, Elliott och jag åkte dit tillsammans. Det var jättetrevligt med mumsig buffé och stort kak-kalas efter maten. 
Mums för kakor
Det var mycket körsång och fint bildspel som Uffe visade och som handlade om Anna-Carin. En finfin kväll!

Elliott var med i tvåornas kör och de uppträdde på Malmö Live med en publik på 1 200 personer. Inte illa. De sjöng superbra och det var så fint alltihop! Jättehäftig grej! Ska se om jag kan lägga in en liten film här :-).

Elliott har lekt med sina kompisar, antingen här eller hos dem.

Jag och Elliott har varit hos mina föräldrar och firat lite jul med Uffe-familjen i efterhand. Vi fick jättegod paté och varmrökt lax till middag. Sen var det marängsviss och vi spelade många spel, vilket alltid är skoj!

Joakim har ju sagt upp sin lägenhet och vi har flyttat hit hans saker när vi haft tid och ork. Nu har vi nästan fått över allt som ska vara här. Resten av hans saker får vara hos hans mor tills vi någon gång skaffar hus eller större boende och en säng ska vara hos mina föräldrar. Vi bara längtar tills vi har tömt lägenheten och fått den städad och klar. Så kan vi släppa det och fokusera på att ta det lugnt och bo här.
Lite mer i vardagsrummet än förut.
Joakim blev ju inte frisk från förkylning och annat eftersläng förrän alldeles nyligen, så det är inte mycket vi har haft ork till. Jag sover ju som en kratta fortfarande. Nu ännu sämre eftersom jag har ont i knät också och vaknar på natten och kan inte somna om för det gör så ont.

Men nu har jag hittat en sjukgymnast som är snäll och bra. Hon ska höra med sin kollega som håller på med laser om man kanske kan få bort kalkavlagringen i knät med hjälp av det. Inte för att hon visste om det kunde gå och han har semester nu så vi får se nästa vecka. Så ska jag komma igång med lite träning hos henne också, vilket är bra för både rygg, axlar, knä och sömn. Det känns bra.

Jag har börjat pokemon go:a lite med Elliott. Det är ganska kul :-)
Ska försöka gå en promenad varje dag. Har inte börjat med det ännu dock. Fast Elliott och jag följde hans kompis Noah hem, det tog ju en sådär 40 min att gå. Det var en liten promenad i alla fall.

Tjejerna och jag har bokcirklat här. Tjejerna är alltså Becka, Åsa och Ingrid. De hade med sig massor av fina blommor till mig! Både vårblommor och tulpanbuketter. Blev jag jätteglad för.
Tulpanbuketten
Joakim hade hjälpt mig med såser och kanderade jordnötter. Jag hade bara sovit 1,5 timme natten till söndagen när tjejerna var här. Så jag fick vila lite på dagen och blev lite sen och flyttade fram träffen en halvtimme. Men jag hann städa och duka och fixa iordning till rispappersvårrullarna. Vi hade ostar och lite tillbehör till "efterrätt". Det var jättemysigt och roligt att de var här och bokcirklade. Inte pratade vi så mycket om boken som vi läst, då bara Åsa och jag hunnit läsa den. Men vi pratade om en himla massa annat och de kom halv tre och åkte hem vid 22. Elliott var också här på kvällen och han och Åsa pratade en massa pokemon, hehe. Det gillade Elliott. Han gillar ost också. När han skulle sova tyckte han att vi pratade för mycket och för högt, så då gick alla hem :-). Joakim var i sin lägenhet hela dagen och spacklade och fixade med väggarna.

Äntligen har meditationen hos Marie börjat igen. Det var ju nedlagd förra terminen och det tror jag var en del i att jag inte var så bra på att återhämta mig denna höst/vinter. Var ju väldigt utmattad och lite orolig för mig själv. Meditationen i denna grupp är så fantastiskt bra och ger enorm återhämtning för min del. Så den är guld. Så glad att den är igång igen. Men hade varit ännu gladare om jag sovit som man ska. Men det kommer nog... Läser sömnbok och annat och försöker ta till mig en massa tips och hjälpmedel. Väldigt vanligt med sömnproblematik nu i dagens samhälle. Tror det är ungefär 30-40% i Sverige som har sömnsvårigheter. Det är ju ganska många om man säger så...

Jag har jobbat och nu börjar årsbokslutet. Så det är fullt upp! Och mer kommer det att bli. Så jag känner att jag måste återhämta mig och få rätt på sömnen innan det kör igång ordentligt. Hehe, lycka till. Men jag har dragit ner på massor av aktiviteter. Och på Joakims initiativ så är det så nu att när jag kommer hem från jobbet så sitter jag ner i minst 30 min och varvar ner. Det känns bra.
Och vi ska få till lite fler rutiner och så när lägenheten är lämnad och fokus är här. Jag som aldrig haft rutiner tycker nästan att det ska bli lite spännande, hehe.

Elliott är världens finaste såklart! Jag är så glad att han är ett så fantastiskt barn. Rolig, söt, snäll och han lyssnar och tänker mycket och jag älskar honom så himla mycket! Tänk att jag fått ett så underbart barn.

Idag efter jobbet och maten så lärde mig Joakim lite silversmide. Jag fick påbörja en ring. Ska bli skoj att lära sig mer! Vi har ju alla grejor här hemma, så man kan pula med det när man vill. Fast det är inte ofta det finns tid för det.
Nu har jag just nattat Elliott. Vi läste lite bok och sen somnade han. Joakim sover också. Det är bara jag som är vaken... Jag ska också lägga mig snart, men tänkte jag kunde passa på att blogga lite när jag för ovanlighets skull har lite tid innan läggdags. Känner att det är lagom om jag lägger mig vid tio-tiden.

Jag har fått melatonin (Circadin) av läkaren, för att hjälpa sömnen. Men jag har inte vågat ta dem... för det är typ 1000 biverkningar. Och en av dem är att kräkas. Jag är mer rädd för det än för sömnbrist...  Undrar om någon har tagit det och har erfarenhet av det? Det är ju naturligt sömnhormon så man tycker inte det borde ha så många biverkningar?

Den här låten spelar i mitt huvud om och om igen. Kan inte släppa den. Sjukt irriterande. Men jag gillar den på något sätt. Hittade bara en live-version, den får duga.



SparaSpara

Inga kommentarer: