måndag, augusti 01, 2022

Stockholm och veckan (25-31/7)

På måndagen jobbade jag hemifrån,. Äntligen var Åsa tillbaka! Hon hade haft en jätteskön semester och hon kastades in i jobbet för det var bara hon och jag på plats denna vecka. Så det var mycket att göra. Men det gick fint! 

På tisdagen jobbade jag på kontoret och det gjorde Åsa också. Vi hämtade sushi på lunchen och det var så gott! Längesen nu och jag var jättesugen på det. 

Mums!

Sen var det onsdag och jag jobbade på kontoret även denna dag. Efter jobbet åkte jag hem till mina föräldrar och Spike fick springa några varv i trädgården och sen busade han med ormen i soffan där inne. 

Spike i soffan

Mamma hängde med hem till oss och vi visade allt som gällde Sweet. Hon är snäll och ska passa honom när vi åker till Stockholm. När vi tittat på allt körde vi till Limhamn och handlade på Malmborgs. Släppte av mamma på hemvägen. 

Hela kvällen packade vi och skrev handledning till hund och katt. Och innan vi bokade om Stockholm hade jag köpt biljetter till Allsången i Smygehuk på kvällen, men det fick jag hoppa över. Vilket verkligen var tur! För jag hade aldrig hunnit klart med alla förberedelser inför Stockholm annars. 

På torsdagen tog jag en morgontur med Spike innan han skulle passas. 

Härligt väder

Michael och Elliott kom till oss vid 09.30 och Spike blev lycklig. Han följde med Michael utan att titta efter oss överhuvudtaget. Sen kom vi äntligen iväg! Denna gång tog vi bilen till Stockholm. Och det var ett bra val! Det ska ta lite mer än 6 timmar att köra. Och jag vaknade tack och lov pigg och alert!

Jag har aldrig kört så långt i ett sträck förut. Men det gick hur bra som helst! Vi pausade några gånger på vägen dit såklart. Vårt första riktiga stopp blev utanför Jönköping, på Gyllene Uttern som flera rekommenderat. Och där var väldigt fin utsikt! Men skulle man äta var man tvungen att sitta inne i restaurangen och det var ju inte så kul och ganska dyrt. Så vi hoppade över det och satte oss och njöt av utsikten en stund innan vi körde iväg igen. 
Utsikt över Vättern

Istället stannade vi i Mjölby och åt på Max. Det var bra! Där kunde man sitta ute så det gjorde vi. Sen körde vi på och tog bara en mindre rast vid Linköping någonstans. Och sen var vi i Stockholm! 

Gittan kom ut och mötte upp oss vid Hornsgatan, hon visade oss in i deras garage där vi hade turen att få lov att ha bilen! Så skönt! Hemma hos Gittan fick vi kaffe och biscotti-kakor. Det var gott och så kul att Joakim också fick träffa Gittan! 

Katterna fick vi också träffa!

Sötnosar är de båda två

Sen beställde vi Pizza och när vi ätit tog vi en promenad i Tantolunden där det är så fint! 


Välkommen till Tantolunden

Söt kolonistuga

Sol och skugga i skymningen

Vi sov en natt hos Gittan. Alla snarkade så jag gick och la mig i soffan och sov inte mycket den natten. Men var ganska pigg ändå på morgonen, så det var lugnt. 

På fredagen åt vi frukost med Gittan, med hemmabakade bullar med tranbär i, kokt ägg och en kopp te. Och sen var vi redo att packa ihop oss och åka till hotellet som vi beställt för 2 nätter. Clarion Hotel Amarant. 

Jag som varit i Sthlm så många gånger lyckades förväxla Rådmansgatan och Rådhuset... Så vi åkte lite fel, hehe.

Utsikt från T-banetåget

Till slut kom vi fram till hotellet. Lämnade väskorna och gick en runda på stan. Skulle äta på ett ställe Michael tipsat om Tjabba Thai men det var stängt. Som tur var hittade vi en buffé som var bra och vi kunde sitta ute och äta. Skönt!

Mätta o belåtna återvände vi till hotellet och fick nu checka in på rummet. Allt topp utom en väldigt kallt blåsande luftkonditionering som styrdes centralt. Men de lyckades faktiskt ställa om den så det blev bra till slut! Super! 

Jag fick ont i huvudet och vi vilade lite. Elliott och jag tog en promenad och kollade vad det fanns att äta i våra kvarter. Hittade en restaurang som såg ut att ha väldigt god mat! Men vi var inte hungriga nog för den. 

Restaurangen vi hittade

Vi gick alla in till T-centralen på kvällen och åt nachos. Vi var inte så hungriga så skulle bara ha något litet. Pratade med mamma och Sweet hade ätit upp hundens "Fortiflora"paket och kräkts upp dem... Jag säger då det! Och han hade vält ner en lite tyngre prydnadssak från fönsterkarmen. Stackars mamma som fick torka kräk... Och stackars Sweet som inte mådde bra. Han har aldrig gjort något sånt förut! Käkat småpåsar alltså. 😮

På vägen från T-centralen mot hotellet

Sen när vi gick tillbaka till hotellet mötte vi en kollega från Stockholmskontoret, det tyckte jag var lustigt! Helt oväntat. Trevligt var det och vi pratade en stund. På hotellet vilade vi fötterna efter att ha gått en mil denna dag! Och såg en film och åt snacks. 

På lördagen vaknade jag utan huvudvärk tack och lov! Frukosten var toppen! Där fanns massor att välja på och allt jag tog var gott! Mycket trevligt! Frukosten är ju en stor del av hela hotellgrejen :-).

Mums mums!!!

Gittan ringde och vi behövde flytta bilen, till en annan parkeringsplats i garaget. Så vi gjorde oss klara och åkte hem till henne. Flyttade bilen och sen åkte vi allihop till Skansen. Gittan visste precis hur man skulle åka så det var väldigt skönt, bara att följa med. 

En gammal telefonkiosk, dessa ser man inte så ofta

Välkommen till Skansen!

Så fint det är på Skansen! Jättemysigt att gå och titta på djuren. Vi åkte bergbanan upp, vilket var superskönt då det är en lång backe att gå uppför! 

Åker bergbanan

Vi knatade runt och tittade på allehanda djur på olika platser. Varmt och skönt var det! 

Vi såg en tupp!
Och en get!
Njöt av utsikten
Vi såg en ren
En ko tittade fram
Där var fina ekorrar!
De hittade nötter i en väska

Vi blev lite hungriga så vi pausade och åt våffla med sylt och grädde. Sen knatade vi ner till akvariet.  Gittan pausade på en bänk utanför medan vi var inne bland lemurer och andra kryp. 

En lemur satt o filosoferade

Galet hur lik en pinne den jättestora vandrande pinnen var. 

En riktigt pinn-lik vandrande pinne

Vi tog spårvagnen till T-centralen och Gittan gick hem till sitt och vi hem till vårt hotell. Där vi pausade en liten stund.  

Hotellpaus

Michael skickade en bild på Spike, sa att han ger honom denna blick när han slutar klia honom på magen! 

Blicken!

När vi pausat klart bestämde vi oss för att äta och vi kollade alla möljiga tips och Joakim pratade med sin kusin som bor i Stockholm och fick rekommendationer från honom också. Det slutade med att vi bestämde oss för den restaurang Elliott och jag hittat dagen innan. 

Ovanligt god gratinerad getost med rödbetor och valnötter!
Carpaccio

Elliott åt musslor
Vi åt kött

Efter denna goda middag var vi mätta och belåtna. Vi bestämde oss för att åka till Gamla stan, fast det var ganska sent. Vi råkade gå ut på fel sida av tunneln. 
Fel utgång

Men det blev ju bra! För där var utsikten hur fin som helst!

Så fint Stockholm är

Sen hittade vi Gamla Stan

Det var så fint kvällsljus

Natten till söndagen sov vi sisådär, men det gick bra ändå! Vi gick ner och åt den supergoda frukosten! Så mysigt med hotellfrukost igen! Och sen packade vi ihop allt, kollade så vi inte glömt någonting och sen checkade vi ut. Åkte hem till Gittan och hämtade det sista av vår packning. Hon öppnade garaget till oss och sen bar det av hemåt! 
Vi lämnade Stockholm

Vi hade en lång resa hem och skärmen i bilen där allt styrs ifrån slutade fungera i stort sett meddetsamma. Det betydde att vi inte kunde se GPS:en, inte kunde spela musik, lyssna på radio eller ändra "klimatet" i bilen. Som tur var var det inställt på A/C med litet blås. Det var varmt som attan ute och sol, så tänk om inte ACn fungerat! Så det var bra, förutom att man inte kunde ändra det. 

Utanför Jönköping, innan vi hade tagit första pausen fastnade vi i en bilkö pga trafikolycka. Den tog nog ca 1 timme. Det var lite sådär alltså. Dessutom var vi kissnödiga och jag hade fått lite ont i magen. Men men, när den gav med sig och vi kom iväg var det himla skönt! Och vi stannade till i Jönköping och åt lite lunch. I och för sig inte jag för jag hade fortfarande ont i magen, men de andra fick i sig lite i alla fall. 
Detta ställe hade också fin utsikt

Sen åkte vi hemåt igen. Och det gick fint! Vi lekte lite lekar. Jag måste faktiskt säga att jag klart föredrar att köra framför tåg och flyg! Så det var ju kul att ha testat det! 

Inga kommentarer: