tisdag, december 06, 2016

Helgen

På fredagseftermiddagen tittade mamma in på kontoret och drack en espresso med mig. Det var mysigt! Hon hade köpt några presenter till Elliotts julkalender som hon lämnade över, så snällt! Nu är det bara en klapp kvar.
Ofullständig julkalender, men på G i alla fall
När jag skulle hem från jobbet så fastnade jag i hissen! På källarplan! Där mobilen inte har någon täckning... Jag fick lite panik och såg framför mig hur jag satt fast i hissen hela helgen...
Det stod ett nr man skulle ringa men det gick ju inte för min mobil hade ingen täckning. Jag ringde på nödsignalsknappen men den ringde ju bara utanför hissen och där fanns ju ingen. Efter vad som kändes som en evighet hörde jag att det kom någon och jag ropade att jag satt fast. Personen ringde numret jag ropade ut och fick tag på dem efter ett tag. De sa att de skulle komma så snart de kunde. Sen var han tvungen att gå och jag blev ensam kvar igen...

Satte mig på golvet och såg att min mobil hade lite täckning. Ringde Joakim och när jag hörde hans röst började jag böla. Jag var nog lite chockad :-). Plötsligt satte hissen igång igen och åkte uppåt. Puh! Det var säkert bara knappt 10 min jag satt instängd, men det var låååååånga minuter.

På kvällen hade vi fredagsmys med Elliott. Det blev chips och dippa. Gottegottgott. Och vi tittade på Wahlgrens, den gillar Elliott också, det var tom hans förslag :-D. Jättekul!

I lördags morse väckte Elliott mig strax efter 07. Han var morgonpigg trots att han lagt sig sent kvällen innan. Jag gick med in till hans rum och fortsatte vila där medan han spelade ipad. Jag var hur trött som helst... Sen skulle jag bränna några filmer till datorn men fattade inte hur man gjorde. Michael som försökte förklara för mig (utan att lyckas) var snäll och brände dem till oss istället :-)

Vid middagstid åkte Joakim o jag till simskolan med Elliott. De fick simma i stora bassängen. Elliott simmade jättebra! Nästa gång är sista gången och då får de simmärken och sånt. Då är jag inte hemma tyvärr. Efter simskolan fikade vi.

På kvällen träffade jag Helene, vi gick till ölcaféet och åt fetaost, oliver o nachos och drack vars ett glas vitt vin. Det var jättetrevligt! Vi skulle gått på bio men både hon och jag var alldeles för trötta så vi tyckte det var dumt att ta det denna dag. Klokt beslut!
Lite gott på Ölcaféet
På söndagen var jag ganska pigg. Hade matmöte på morgonen och sen åkte Joakim o jag till Svågertorp och på vägen hem därifrån handlade vi till veckans mat i kollektivet. När jag skulle lämna matvarorna var det vernissage i matsalen. Det var Frank i kollektivet som ställde ut sina tavlor och trolldegsfigurer. Kul! Lånar en bild från hans Facebooksida.
Franks utställning
Jag provade vilka kläder jag skulle ha med mig till resan och packade väskan med kläder i alla fall. Den blev jättefull! Joakim lagade thaicurry till middag och den blev jättegod. Elliott lekte med Alexander H hemma hos Michael på dagen och på kvällen var han och Michael och såg Pet Shop Boys. Joakim och jag passade Heimi. Han var duktig.
Heimi - så svart att han är svår att fotografera...
Katterna fick vara i sovrummet och tyckte inte att det var så roligt. Det var skönt att gå kvällsrunda med Heimi, den gick jag själv. Lånade Elliotts grismössa så det var varmt om huvudet.
Vid halv elva gick jag över med Heimi till Michael. Där fick han inta sin plats i köket. Märktes att han var van vid att ligga där, han kopplade av direkt.
Fast han såg lite bedrövad ut :-)
Han var där bara en kvart knappt för sen kom Elliott o Michael hem. Elliott sov hos mig.

Väckte Elliott lite senare denna morgon, eftersom han var uppe så sent kvällen innan. Vi gjorde lite frukost och han fick öppna sitt paket. Så det var ganska lugnt. Han börjar skolan 08.15 så vi åkte vid 08. Sen körde jag till jobbet där vi hade morgonmöte och sen var det mest bara jobb-trassel hela dagen! Jag hade typ 10 problemhögar när jag gick hem... dessa har jag börjat ta tag i idag.  Igår på eftermiddagen var jag så slut efter alla ärenden och samtal och möten så jag var tvungen att lägga mig i jobbsoffan och vila i en halvtimme...

När jag kom hem var det dags för matlagning i kollektivet. Det var bara Gunnel, Ulla och jag som lagade maten. Det gick jättebra och var kul! Vi gjorde Janssons frestelse och det blev gott. Ulla bjöd på lite öl, hon sa att det passar så bra till och det gjorde det faktiskt.
När jag kom upp från matlagningen (efter att ha diskat och gjort iordning) vid 20-tiden så kom Elliott över. Vi skulle duschat Elliott o jag men ingen av oss orkade. Vi bestämde oss för att stiga upp tidigt o duscha på morgonen istället. När Elliott somnat var jag helt slut så det var bara att nanna.

Steg upp tidigt, supertrött, både Elliott o jag hann med att duscha innan skolan (07.30). Vi kom i tid. Åsa och jag skulle luncha med Becka o Ingrid, men Becka är sjuk så det blev inget. Passade ganska bra tycker jag då jag har så mycket här på jobbet att fixa innan semestern...

Vi har så himla god Espresso på jobbet nu! Med smak av sachertårta, körsbär och äpple. Sååå gott med lite vispgrädde i. Och vi har fullt av godis... som någon på sthlmskontoret skickat till oss. Inte bra att äta så mycket gotter... Men gott med espresso och godis på eftermiddagen när eftermiddagssvackan kommer.

Ikväll är det bowling och julbord på Big Bowl. Ska bli skoj! Lite stressad inför resan. Längtar efter ett miljöombyte, lugn och ro. Och det ska bli skoj att resa med Joakim för första gången :-). Vi åker imorgon natt och jag är inte färdigpackad eller färdigplanerad än... Men det blir nog bra!

1 kommentar:

Anne Grethe sa...

Ønsker dere en god ferie i solen :-)))