söndag, januari 03, 2016

Jul och nyår!

Julafton
Elliott sov hos mig natten till julafton. Michael kom över när Elliott vaknat och det var dags för kalenderöppning och i den var det en gåta med ledtråd till ett korsord och liten julklapp. Sista lappen och stora julklappen var gömd hemma hos Michael. Elliott älskar att lösa dessa korsord och rebusar!  
Korsordslösande
Rebuslösande
Han blev jätteglad för sin julklapp som bestod av ett stort legopaket som han kunde bygga tre hus av. 

Framåt eftermiddagen åkte Elliott och jag hem till mina föräldrar och där firade vi jul tillsammans med Olle, Berit, Annika och Rolf. Vi fick massiv av mumsig julmat och hade det hur bra som helst! 

Dukat för sillen
Elliott hoppades verkligen att tomten skulle komma och sa på vägen dit att det måste finnas flera tomtar, för hur kan en tomte hinna tomta för hela världen? Hehe. 
När tomten sen kom på kvällen blev Elliott väldigt glad och lite blyg :-). 
Tomten kom med julklappar bara till Elliott
Och han fick en kram när han gick :-)
Vi spelade julklappsspel och sjöng julsånger och åt ris a la malta med körsbärssås till efterrätt efter all den goda julmaten. På hemvägen sa Elliott att det var så roligt att tomten inte hade några julklappar till oss andra, bara till honom. Hehe. Elliott skulle egentligen sova hos Michael men bestämde sig för att sova hos mig, sötnosen!

Juldagen 25/12

Elliott och jag sov ut och sen åt vi frukost med Michael. Vi åt också lite lunch här hos mig, rester från gårdagen. Elliott pysslade med några julklappar. 
Gräver ut dinosaurieskelett ur sandkaka
Klockan 17 var det middag hemma hos Annika och Rolf, Elliott ville inte följa med så han fick stanna hemma med Michael. Mina föräldrar, Olle, Berit och Rolfs dotter Sofia var där. Vi bjöds på supergod middag, rostbiff med olika såser, bakad potatis, vitlökssmör och sallad till. En mumsig chokladmousse till efterrätt och sen även ostar. 

Jag åkte till Joakim efteråt och sov över där till annandagen. På annandagen gjorde han jättegod bruschetta till frukost och sen fixade han det sista på ett halsband medan jag gick en sväng på stan. Vi åkte och handlade på Citygross och sen körde vi hem till mig. Där satte vi igång och gjorde köttfond, dvs satte in rotfrukter, kött och märgben mm i ugnen och sen kokade det på spisen hela dagen och kvällen. Jag gjorde nötchokladkolarutor och vi tittade på TV. En riktigt lugn och lite pysslig dag. Vi lagade mat, det blev koreansk lövbiff med tillbehör. På kvällen åt vi lite glass. 


Sen var det söndag och Joakim åkte hem till sitt och jag och katterna hade hemmadag med Elliott. Jag gjorde knäck och Elliott och jag bakade kanelbullar till kollektivet. 

Elliott blandar degen
Bullarna före o efter gräddning
Vi har äntligen en laserpekare igen så nu får katterna lite mer motion.
Elliott gillar att leka med laserpekaren o katterna
Måndag 28/12
På jobbet var målet att packa ihop på mitt rum inför flytten. Men jag hade så mycket vanligt jobb att göra så hela förmiddagen gick åt till det. Det var först på eftermiddagen som det blev lite nerpackat. Elliott hade jullov så han och Michael kom och åt lunch med mig på Noodle market. Det var trevligt! Efteråt köpte vi byxor till Elliott, äntligen! Har vi tänkt göra länge men det har inte blivit tillfälle. 

Tisdag 29/12

Jobb som vanligt. Strax före lunch kom Elliott och Michael dit. Josefin på jobbet hade med sin dotter också och strax före lunch gick vi alla som jobbade till nya lokalen och tittade. Det är så himla fint! Kommer att bli så bra! Efteråt åt vi lunch allihop på Miss Asia. Det var jättegott och även Elliott hittade mycket att äta där. Jag slutade lite tidigare på jobbet och åkte hem och gjorde mig klar inför kvällens julklappsfirande hemma hos Åsa. 

Ingrid hämtade mig och Becka och vi kom till Åsa strax efter 17. Där fick vi bubbel och jättegod brillat savarin på små teskedar direkt vi kom. Jörgen hade lagat maten och det var hur gott som helst. 
De hade dukat så fint och maten var supergod!
Mys
Vi pratade och hade det bra och delade ut våra julklappar. Jag blev jätteglad för mina och är så förundrad över att vi lyckas hitta så bra saker till varandra. Till efterrätt fick vi mintpäron med grädde och sen ostbricka. Oj vad jag var mätt efteråt! Så himla gott! Jag var hemma vid kvart i elva och hade jättesvårt att somna. Skulle jobba dagen efter och var helt speedad. Så jag somnade inte förrän efter 01 och sov knappt alls på hela natten. Så störigt! Var glad när klockan var 05.30 och det kändes OK att stiga upp, hehe. Pysslade hemma och sen åkte jag till jobbet och var där tidigt, vilket kunde behövas. Jag packade ihop i stort sett allt jag kunde på mitt rum. Så skönt att jag hann med det! Jobbade inte heldag utan åkte hem lite tidigare. 

Onsdag 30/12

Slappade hemma med katterna. Elliott var hos sin kompis Noah hela dagen från kl 10. Han bestämde sig för att sova över där också så honom såg jag inte förrän på nyårsafton igen :-). Joakim kom hit på kvällen och vi kollade på tv och tog det lugnt. 
En som kan konsten att slappa!


Nyårsafton 31/12
På nyårsafton hämtade Michael och jag Elliott hos Noah vid halv tio. Michael skjutsade Elliott o mig till mina föräldrar strax före fyra och vi kom precis samtidigt som Olle, Annika, Rolf och Helene som också skulle vara med o fira mammas födelsedag o nyår med oss. Mamma öppnade presenter och vi bjöds på mumsig smörgåstårta och bubbel. Elliott fick också öppna presenter från Helene o Torkild (jättefina julklappar).
Födelsedagsgrisen öppnar presenter
Vi åt kaffe o tårta och hade det hur trevligt o bra som helst! Elliott läste upp gåtor som vi fick gissa. På senkvällen åt vi oxfilé med tre olika såser, potatis och sallad. Det var hur gott som helst!. Och vi tittade på lite foton på tv:n och en film från Elliotts skola och sen var klockan plötsligt nästan tolv så vi gick ut o klädde på oss. 

Vi firade in tolvslaget med ett super raketpaket som pappa hade köpt! Jag älskar fyrverkerier! Elliott var vaken o jättetaggad. Hur söt som helst! 
Jag älskar fyrverkerier!!!
Vi skålade gott nytt år och när det började ebba ut med raketer så gick vi in och åt supergod hummer! Elliott älskar hummer o ville gärna ha mer, hehe. Vilket bra avslut på året detta födelsedags och nyårsfirande! Michael hämtade och skjutsade oss hem, trots sena tiden. Snällt!


Inga kommentarer: