torsdag, januari 22, 2015

Lyxig weekend och lite annat

Söndag till tisdag var jag i Stockholm/Uppsala. Det var hur bra som helst. Elliott och Michael skjutsade mig till Hyllie och därifrån tog jag tåget till Kastrup. Flög med SAS och det var mysigt. Jag tittade på ett avsnitt "Homeland" på flyget och just när vi skulle landa så blundade jag och vaknade av att hjulen slog i marken. Hehe. Så trött var jag!

Annika kom och hämtade mig på flygplatsen och vi åkte till Yasuragi. Det var lång kö till incheckningen så vi gick upp i baren och åt lite Edamamebönor och chips. Sen fick vi ett jättefint rum med tre sängar :-D.
Annika på rummet :-D
Vi packade upp och satt och pratade lite, sen gick vi till restaurangen Teppanyaki. Det var häftigt!
Vi satt 8 st runt en stekhäll och hade egen kock som lagade 6-rätters avsmakningsmeny med stor entusiasm. Han berättade hela tiden vad han gjorde och varför. Det var hur gott som helst. Först pilgrimsmussla med jordärtskockspuré, mums!!!
Pilgrimsmusslorna
Sen fick vi Norimaki med hummer och tryffelmajonnäs (de stekte makin och hummern), så himla gott!!! Sen lite mer medioker Ssvamp goyza i buljong (stark dessutom), stekt ris med grönsaker och ägg och inlagd vitlök som var 2,5 år gammal (mumsig). Reninnanlår med lingonteriyaki och grönkål. Till efterrätt ingefärsglass med äppelkompott och browniekrutonger.

Efter denna finfina middag gick vi till relaxavdelningen och relaxade lite innan vi gick till rummet och pratade tills det var dags att nanna och det blev lite sent :-). Vaknade tidigt pga att jag var täppt i näsan, hittade inte min nässpray så kunde inte somna om. Vid åttatiden vaknade Annika också och vid nio gick vi för att äta frukost. Det var jättespännande, de hade helt andra frukostsaker än hotell brukar ha! Svårt att förklara, men det var en massa lustiga saker :-D. Gott var det och vi satt tills de dukade av buffén. Sen gick vi till SPA och badade i heta pooler utomhus. Varmt och skönt! Det var väldigt kallt i korridorerna, så jag var väldigt glad att bli riktigt uppvärmd!

Vi checkade ut från Yasuragi och åkte till stallet där Annikas fina häst Silvia står. Hon går utomhus och kom springande när hon såg Annika :-). Så himla söt, ville vara med hela tiden.
Silvia, finaste islandshästen!
En annan jättesöt häst med vita ögonfransar
Efter att Annika gett Silvia mat och hö och godis så åkte vi hem till Annika. Där jobbade vi en timme eller så (vi fick båda jobbmail som vi kände att vi ville bli av med :-D). Vi drack också te och åt en macka. När vi kände oss klara med det åkte vi till nästa ställe. Det var Krusenbergs herrgård. Det var alldeles mörkt när vi kom dit. Såg mycket inbjudande ut! Och det var väldigt vackert och hemtrevligt inuti. Mysigt ställe.
Herrgård i mörker
Vi kom till rummet och där blev vi överraskade med champagne, frukter, tryffel och makroner. Perfekt, vi var just fikasugna och vi bestämde oss för att titta på dagens avsnitt av Glamour :-D.
Mumsmums som den snälla receptionisten överraskade oss med
 Vi fick bo i ett litet hus vid sidan av herrgården. Det var iskallt på rummet, det gillade Annika men jag frös som en gris så jag sov fullt påklädd, hehe.
Det lilla gula huset som vi bodde i
 På kvällen åt vi 3-rättersmeny och hade det hur bra som helst. Vi blev väldigt mätta!
Kvällens meny
Efteråt tog vi en kopp te och tittade på konferensgäster som var där och roade sig. Sen gick vi till rummet för att sova tidigt. Det blev dock sent för vi pratade alldeles för länge. Och frukosten var mellan 07-09 så vi var tvungna att gå upp tidigt. Jag vaknade först såklart och väckte Annika kl 08 så att vi inte skulle missa frukosten. Det var en riktigt fin frukostbuffé! Den avnjöt vi i lugn och ro.

Vi gick till rummet, man skulle checka ut kl 10. Sen hade Annika ordnat ett yogapass för oss i en liten "lada" alldeles vid vattnet med riktigt fin utsikt. Yogan var bara för oss två och hon som ledde den var otroligt bra! Övningarna var mestadels medicinsk yoga och mycket för ryggen, passade mig så himla bra. Plus att det var meditativt och lugnt och skönt. Så vilket bra avslut på denna lilla semester.
Yogarummet
Sen började det bli dags för mig att åka hem. Annika skjutsade mig till Knivstad där jag köpte en biljett till Arlanda i en automat på stationen. Vi gick för att ta en kopp te på ett fik innan tåget skulle gå, där upptäckte jag att jag inte hade något VISA-kort. Såklart att jag hade glömt det i biljettautomaten. Jag fick rusa iväg och kolla om kortet satt kvar, det gjorde det puh! Men jag hann inte fika på något te, så jag fick ta med det som take-away :-D. Tåget kom och jag sa hejdå och tack till Annika och så åkte jag till Arlanda. 

Flyget kom som det skulle, det var bråttom att boarda då det fanns resenärer som skulle vidare och hade tight med tid. Det kändes lite stressigt och jag blev nästan lite flygrädd när de bad oss skynda på att sätta oss och handbagaget inte fick plats någonstans för flera av oss. Men har man nu satt sig i ett flygplan så får man ju skylla sig själv liksom... så jag blundade och tänkte att nu är det som det är. Det blir som det blir och så satt jag i stort sett hela flygresan. En stor kontrast till ditresan som bara var mysig :-). Men vi kom fram och landade och det gick bra. 

Tåget hem kom meddetsamma och sen bussen också. Så det gick snabbt att komma hem från Köpenhamn. När jag kom hem så verkade katterna hur coola som helst. Låg och latade sig. De hade haft det toppen förstod jag. Allt var så städat och fint hemma, såg inte ut som att någon varit där. Men Mamma hade sovit där båda nätterna och tagit väl hand om katterna! Pappa hade också varit där på kvällarna. Och Elliott tyckte det var så kul att de var här och ville absolut sova med sin mormor natten till tisdagen. Det fick han :-D. Kändes så fint att katterna (och Elliott)  haft det så bra medan jag varit borta! Så tacksam för denna kattpassning! 

Efter att ha packat upp lite så gick jag över till Elliott och Michael. Kramade min sötskruttunge som jag saknat så mycket och han fick en korsordsbok och en "lära sig engelska" bok i present. Michael fixade hemmagjorda hamburgare som vi åt och det var supergott. Sen följde Elliott med mig hem och vi gick och la oss ganska tidigt. Han hade lite svårt att somna och snarkade väldigt mycket när han väl somnat. Så jag sov inte så bra denna natt heller, hehe. Många nätter i rad nu som jag sovit alldeles för lite. Men Elliott sov ganska bra, men uppenbart att han hade svullna halsmandlar igen. 

Vi körde Elliott o Lenny till skolan, åkte sen hem och jobbade hemifrån. Det skulle komma snubbar och kolla ventilationen. Det gick mycket bra att jobba men jag hann inte klart innan jag skulle ner och laga mat i kollektivet. Nästan hela jobbdagen låg Mango på skrivbordet alldeles nära mig, som han brukar när jag jobbar hemma. Lennys mamma hämtade Elliott och de lekte sen. Jag "slapp" laga mat, fick åka och handla grejor till fredagens middag istället. Lyssnade på ljudbok under tiden. Bra ju! Det var Lennys mamma som lagade maten, hon gjorde friterat fläsk i sötsur sås (med ananas och paprika), Michael kokte ris uppe hos sig (han kan ju inte lämna Dexter) och han gjorde även sallad. Jag fixade med kassan. Elliott kom ner (han var hos Lenny och lekte) och han hjälpte mig bocka av och samla in kuponger för kvällens matgäster :-). 
Maten var jättegod och det blev minsann lite över så jag fick lunch med mig tills idag. 

Jag jobbade på kvällen efter att vi diskat undan efter kollektivmiddagen. Elliott hade ont i halsen och huvudet och sov hos Michael. Katterna ville gosa och jag försökte lägga mig i tid. Kollade på ett avsnitt Parenthood i sovrummet. Det var nice. Sen somnade jag ändå för sent och ville sova länge i morse. Men det gjorde jag inte såklart eftersom jag skulle jobba. 

Elliott hade fortfarande jätteont i halsen och lite feber. Så han fick vara hemma och följa med mig och Michael till jobbet. Det tycker han om. Där var vi till kl 14 ungefär, sen åkte vi hem. Körde in om veterinären och köpte mer kattmat och sen köpte vi med oss fastlagsbullar hem. Elliott var hemma hos mig och jag jobbade. Sen tittade Elliott och jag på "Så ska det låta" (han hade redan sett det med mormor och morfar sa han) och sen hade vi lite "disco" i hans rum. 

Framåt kvällen ville han gå över till Michael och gjorde så. Jag marinerade kycklingklubbor inför fredagsmiddagen och gjorde hallonpanacotta. Bar ner det i köket och sen gick jag och sa godnatt till Elliott o Michael (o Dexter). Elliott har fortfarande halsont och lite feber. Inte hög. Men det är troligtvis halsfluss igen, tror vi. Men vi ska kolla imorgon på vårdcentralen (om det är streptokocker eller ej). Om han fått det nu för tredje gången så ska de kolla oss också... vi får väl se imorgon. Så himla störigt! Med halsfluss alltså. Om det nu är det... 

Just nu ser jag på "Stjärnorna på slottet" och katterna ligger och slappar. Det ser så himla mysigt ut när de sover, de ser ut att verkligen ha det gött! Mango ligger i soffan och Sweet på Elliotts puff. Myyyyyyskatter!!!! Vill bara gosa med dem. Bästa katterna ever. 

Och jag upptäckte en ny yoghurt idag. Tipsad av Åsa. Yoplaits cocosyoghurt. 
Väldgit god! Med lite crunchy müsli till var det som godis! Åt två stycken nu på kvällen... blev lite för mätt. Men gott var det. Nu har Mango kommit och lagt sig hos mig. Gosekatten.

Inga kommentarer: