söndag, juni 17, 2012

Kos - hemma igen!

I fredags var det sista dagen på Kos. Man kan lugnt säga att jag inte hade behövt stoppa ner några som helst varma kläder i resväskan, det har varit otroligt varmt, 37 grader senare halvan av veckan. Vi har badat mycket och även slappat på hotellrummet. I den värmen orkade man inte vara ute i solen många minuter, vi var mest i skuggan eller i poolen :-).

Vi hade bil i tre dagar och körde till Kardamena ena dagen. Där åt vi calamares och gick till stranden. Det var en övergiven stad, lite sorglig... nästan inga turister och väldigt avdankad på något sätt.
Andra dagen brydde vi oss inte om att åka någonstans. Vi hade det så bra på hotellområdet :-). Tredje bildagen körde vi till Kos stad vilken var mycket trevligare än Kardamena. Där gick vi och tittade i affärer och fikade. Fanns inte direkt någonting att handla, men det var trevligt att titta runt lite ändå.

Det var kanon med all-inclusive. Kanske lite väl utspädd och varm cola och lite annat smått som inte varit hundra procent. Typ som att vattnet i duschen var ömsom skållhet och ömsom iskallt... Men på det stora hela har det varit kanon! Och mycket badande blev det! Speciellt i barnpoolen.
Rutschkanan ner i barnpoolen var en höjdare
Att ligga och flyta var toppen!
Mitsis Wonderland med barnpool och lekrum
Det blev även en del badande i vuxenpoolen. Det var saltvatten i alla pooler. Även i bubbelpoolen som är den runda delen i bakgrunden. Elliott har blivit riktigt vattenvan efter simkursen.
Badar i vuxenpoolen, jättekul!
Och det var många aktiviteter för Elliott. Det fanns en karusell på lekområdet, den åkte han flera gånger. Och badet i barnpoolen var kanon, han älskar att bada! Var man där i tid så fick man bra platser i skuggan också.
Elliott blir målad som en papegoja i leklandet
Klart! Så söt!!!
För första gången någonsin (tror jag) har jag inte efter 4 dagar börjat räkna dagarna för att åka hem. Det kändes helt perfekt lagom med en vecka. Längre hade jag inte velat vara borta men inte kortare heller. Eftersom jag var lite korkad och inte kunde motstå att prova en drink eller två samt dricka frappe (iskaffe) så fick jag såklart ont i magen de sista tre dagarna. Jag tror det var därför i alla fall.
Det var ju lite synd. Men å andra sidan kunde jag ju dricka kaffe de första dagarna och det hör inte till vanligheten :-). Vanligtvis får jag ont i magen meddetsamma. Så det var ju ändå positivt!
Elliott och jag
Om man inte gick till bufférestaurangen så fick man ofta vänta länge på maten. En av gångerna somnade Elliott innan hans mat kom in :-). Vi fick lägga honom att sova en stund på två stolar.
Liten som inte orkade hålla sig vaken :-D
Buffé-restaurangen var bra. Mycket fint placerad.
Buffé-restaurangen överst, mycket fin utsikt var det därifrån
Utsikt från frukostbordet
sardeller, oliver mm till frukosten
Yoghurt och längst till höger nutella, barnen slevade upp nutella på sina tallrikar... inte Elliott dock.
Kakor på frukostbuffén.
Elliott var väldigt busig emellanåt! Det är vi inte så vana vid. Men det är nog något nytt för på utvecklingssamtalet för en vecka sedan så sa de att han börjat bli lite busig ibland. Men det tyckte de var väldigt bra för han är annars exemplarisk, en förebild för de andra barnen, snäll och duktig, sitter stilla och så. Och han brukar få läsa för de andra barnen när det är lässtund :-). Fint!
Det här är Elliotts busmin, då har han gjort någonting han inte får göra för oss...
Glass fick Elliott varje dag!
Fin himmel varje kväll

Elliott har varit på minidisco nästan varje dag. Han älskade det! Här kommer ett litet hopklipp från de olika danserna :-)

Hoppas att nedvarvningen som varit håller i sig lite. Eller mycket! Jag har bestämt mig för att jag måste ta det lugnare och inte ha så mycket inbokat och aktiviteter hit och dit. Varken för mig själv eller med Elliott. Vi ska försöka vara hemma mer och bara vara :-).

Jag har faktisk läst ut tre böcker under denna semestertripp Det är inte illa tycker jag. "Hungerspelen" av Suzanne Collins som jag tyckte var himla bra och så "Systerskap" av Katerina Janouch som jag också gillar! Det är del två efter "Bedragen". Finns två delar till har jag för mig, de ska jag också läsa. Och del två av Hungerspelen måste jag också läsa snarast! Sen läste jag en bok på flyget också "Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra", den var också bra.

Och det har varit så skönt att Annika tagit hand om huset och Oscar hemma! Jättesnällt ju! Och hon verkar ha trivts bra, tack och lov. Sen har vi haft andra snälla hundpassare, som Torgny och mina föräldrar!

Vi kom hem med planet mitt i natten och pappa var supersnäll och hämtade oss. Jag trodde att Elliott skulle sova och att bära på en sovande påg samt alla väskor på tåg och buss kunde ju bli en smula besvärligt :-). Men han sov så gott på flygplanet så när vi kom till Kastrup var han pigg och vaken igen. Pappa hade haft svårt att hitta parkering och det slutade med att han fick stå på busshållplatsen. Det gick bra, det blev inga böter :-).

Elliott var vaken hela vägen hem och när vi väl var hemma ville han pyssla och leka i sitt rum. Så jag och Elliott kom i säng någon gång runt 02-02.30. Sen upp kl 08. Ganska trötta allihop... Men såååå skönt att vara hemma igen!