söndag, augusti 29, 2010

Kretaveckan

Nu är vi hemma från Kato Stalos och Kreta! Det har varit en jättemysig resa med mycket bad och värme (och kanske något för lite sömn)! Vi bodde på ett superbra hotell och hade en tvårumslägenhet, vilket var helt perfekt. Elliott kunde springa genom alla rummen och ut på balkongen.

Våra två rum

Det var en stor fin balkong. Där tillbringade vi många kvällar. Det var kanonfin utsikt. Vi tittade på fåren som betade nedanför ibland, på bilar och mopeder, på månen och stjärnorna, på havet och blommorna. Det var väldigt underhållande. Och varmt och skönt även när solen gått ner. Elliott berättade om allt han såg: bil, sol, måne, stjärnor, hus, får, moped, motorcykel, moln, hav, flygplan. När de försvann sa han "hejdå sol, hejdå bil, hejdå moped... osv. Det hände någonting hela tiden :-)

Utsikt från balkongen! Fåren hade pinglor om halsen så det plingplongade lite hemtrevligt mest hela tiden.

Lekplatsen nedanför hotellet. Den kunde man bara leka på på kvällen och tidig morgon då det var så soligt och hett på dagarna.

Vår favoritrestaurang låg alldeles bredvid hotellet i en backe. Det var en familj som ägde den och de var väldigt trevliga och hade jättegod mat. Det fanns en liten lekhörna som Elliott lekte i medan vi åt.

Jättegott smör kryddat med vitlök och annat. Man fick en korg med vanligt bröd och med små ugnsrostade brödbitar som var supergoda. På restaurangen fanns även en liten kille som lekte med Elliott :-)

Det var röd flagga alla dagar utom de sista två. Det var stora vågor på havet.

Vi var så mycket friare när vi hade bil. Vi hyrde bil i fyra dagar.

Elliott gillade att åka i den, det var ju A/C så det var svalt och skönt!

Vi körde in till Chania, det tog bara ca 15 minuter. Där parkerade de som tokar.

Man kan säga att vår bil blev lite instängd, vi har den röda bilen alltså...

Chanias smala gränder. Mycket mysig stad att gå runt i. Gamla stan då. Resten av staden kändes som ett stort trafikkaos med vespor och bilar huller om buller!

Chanias hamn var fin och vi satte oss på en uteservering för lite förfriskningar i värmen.

Och lite glass såklart!

Elliott i Chania samt fina fiskar

Elliott med en sten i handen (stenar är väldigt intressanta just nu, de ska kastas, läggas ner, hållas i eller ges bort :-). En tjusig pålle med solhatt fick också komma med på bild

I Kato Stalos fanns inget mysigt frukostställe, så det var först när vi fått bil som vi kunde ge oss iväg och äta frukost på en servering vid stranden.

Först juice och kaffe, sen toast, smör, marmelad, bacon, ägg till :-)

Vildingen ville mest bara klättra på stolarna och hoppa omkring. Inte sitta stilla.

Så det var toppen när vi hittade ett frukostställe med lekplats.

Med dessa ringar roade sig Elliott länge.

Ett ställe där vi tillbringade mycket tid var i barnpoolen på hotellet.

Badklädd och klar, men först lite pussel innan själva badandet. Hopp från kanten var en klar favorit!

Bada bada bada!

Elliott fick en klubba av tanten i kassan på hotellets supermarket. Det var första gången han åt en klubba (så vitt jag vet). Han gillade det! Fast jag var lite rädd att bollen skulle trilla av från pinnen och fastna i halsen.

En kväll gick vi och åt nere vid standen. Efteråt kastade Elliott och jag stenar i vattnet tills solen gick ner.

Strandliv

På hotellrummet var det mycket bus!

Så som att springa runt och hoppa!

Tjusig, stor fjäril. Lite lustig för först trodde jag att det var baken som var fronten, hehe.

En dag åkte vi till en helt annan strand några mil bort. Där badade Elliott i havet och tyckte att det var hur kul som helst. Det var inget förbud att bada den dagen.
Vågorna var extra spännande!

Nyvaknad i stolen i soluppgången.

Glad kille som gillade att busa på balkongen.

En kväll kom en helikopter flygandes, den flög fram och tillbaka mellan havet och bergen. Troligtvis hämtade den vatten för att släcka en skogsbrand. Elliott var väldigt fascinerad av detta. Den flög väldigt nära vårt hotell men jag lyckades aldrig fånga den på bild då.

Samlar in vatten från havet

Sista dagen köpte vi luftmadrass. Varför gjorde vi inte det från början? Mycket mysigt att sola sig på den medan Elliott badade.

Elliott var lite skeptisk till luftmadrassen men den var rolig en liten stund i alla fall.

Dags för hemfärd! Allting packat och klart. Sov knappt alls på natten pga halsbränna som var väldigt ettrig. Så pigg var jag inte när vi skulle åka.

Elliott redo att åka hem.

Det var en strapats att ta sig igenom den grekiska flygplatsen. Jättemycket bagage hade vi, tre olika köer skulle man stå i och det var inte det lättaste att administrera med liten pojke på armen... Men det gick. Och sen flög vi hem! Elliott var vaken första timmen på flyget sen somnade han och vaknade lagom tills det var dags att spänna fast sig.

Pappa var supersnäll och hämtade oss på Svågertorp. Vi åkte hem och slängde in våra väskor och sen åkte vi till mina föräldrar. Elliott blev jätteglad att se dem (och Oscar). Det var jättekul att vara där och skönt att vara hemma i Sverige igen! Vi fick pizza och åkte hem vid halvåtta tiden. Jag gick in om Mobilia och hämtade min nya iPhone. Väl hemma var det mycket att stå i, packa upp, slänga in tvätt, bädda sängar. Uppdatera sig på internet, kolla mailen osv osv.

Sen kan jag säga att det var SÅÅÅÅ skönt att få sova i min egen säng! Sussade sött hela natten :-)