måndag, juni 15, 2026

Semestervecka hemma (8-13 juni)

Äntligen semester! Det har varit väldigt skönt att få vara hemma om dagarna! Var man än tittar finns det saker att ta tag i och gå igenom. Så skönt att kunna göra det. Jag har ju ingen tid hemma i vardagen i vanliga fall. Mitt huvud har varit så slutkört att om jag suttit vid datorn har jag varit tvungen att vila en stund efteråt. Så det har blivit ett antal vilopauser. 

Det har varit varierande väder, sol, moln och regn och en ganska kall vind.  Det är så mycket jag vill hinna med att göra hemma.  Dagarna går alltid så fort när man är ledig.  Jag tog en dag och rensade i garderoberna i hallen. Det var verkligen kaos i dem! Nu är det lite mer ok. Men det är svårt att veta var saker ska vara, finns inte så många ställen att ha dem på. Nu har vinterjackor och vinterskor åkt upp på vinden. 

Spike är så envis på promenaderna. Ska nosa precis överallt i evigheter och han vill verkligen bestämma vart vi ska gå. Det gör inte så mycket när man är ledig. Vi har tagit lugna rundor och jag har passat på att sätta mig på en bänk med honom när vi är ute. Klippt hår under hans mage och kammat honom. 

Jag hörde med mamma om vi skulle ta en fika, men hon hade blivit förkyld och ville inte smitta oss innan resan. Synd ju, men tacksamt så vi inte får någon förkylning precis innan vi ska iväg! 

Joakim och jag tog en tur till Emporia. Sen till stan för lite lunch. Vi tog vars en Schnitzel. Det var gott! 

Schnitzeln

Vi behövde inte mer middag denna dag, vilket var skönt! Det är så svårt att komma på vad man ska äta. Vi har gjort lätta rätter, som potatissallad och stekt korv, tagliatelle med ost- och baconsås. Vi har också ätit alldeles för mycket onyttigheter... hehe. Men det är semester så det får vara OK. 

Köpte vitlök- och ostknäcke från Elliott som de sålt från skolan. De var så goda! Super som snacks ju. Hemma har vi mest fixat och donat.  Rensat, ordnat och gjort rent i olika skåp. Rensat garderoberna i hallen. Så skönt! Det var kaos i dessa innan. Jag har varit uppe på vinden och letat upp våra sommarskor. Fick plocka ut nästan allt innan jag hittade dem. Och så ställde jag upp lite grejor från garderobsrensningen. 

Vi har packat inför resan. Sett till att tvätta det som ska med, skrivit ut biljetter och lagt ner pass osv. Vi har dubbelkollat allt med rum, hyrbil och flyget. Vi har planerat en liten res-route, så vi vet vad vi vill göra när vi är där. Så mycket att förbereda, och jag har packat om flera gånger. Man tar ofta med sig för mycket grejor. Så vi har försökt att skala ner det hela. 

Joakims mamma är fortfarande dålig, det har hon varit i över två månader. Vi har inte träffat henne pga det. Hoppas hon får svar på sina prover snart så man vet att det inte är smittsamt, de hade slarvat bort det första provet. Vi fick prata med hennes läkaren som förklarade vad de gjort och hur de ska gå vidare. 

Dagarna flyter ihop när man är ledig. Jag la lite pussel, men bitarna var så suddiga att det inte var kul. Så nu har jag packat ihop det. 

Under en av morgonpromenaderna var Spike helt bestämd med att gå in på St Jakobs! 

Jag vill fika, sa Spike
Visst vill du väl också det?
vägrar att gå därifrån...
Satte sig i protest

Jag är inte svårövertalad så Spike och jag gick in och jag ringde till Joakim och hörde om han ville komma och fika med oss. Självklart ville han det och joinade oss efter en stund. Vi beställde två cappuccino och kardemummabullar. Kändes väldigt lyxigt och mysigt! Det är sånt man kan göra på sin semester! 

God bulle!

Spike uppförde sig jättebra, skällde inte på någon av hundarna som kom in. 

Duktig vovve

På onsdagen var Elliott och spelade bowling och åt pizza med klassen på dagen. Det hade varit kul! Vi hade meditationsavslutning denna kväll. En lång meditation och mumsig fika. Nu är det paus tills augusti. 

Meditationsfika
När jag kom hem såg himlen ut såhär, magiskt

Här är en som kan sjunga både högt och lågt!  

 Ni har kanske sett det förut, men om inte så... hehe 

På torsdagen tog vi en gemensam morgonrunda.

Morgonpromenad
Det var mycket moln denna dag
Moln över husen
Spike var fokuserad på två svanar

Vi tog en gemensam eftermiddagsrunda också. 

Det börjar bli fint i den nya lilla parken
Fiskmås i skyn

Vi gick till Dragörkajen och där blev vi sugna på glass. Jag testade en ny sort. 

Någon ville ha glass

Fick han också såklart

På kvällen gjorde jag potatissallad och vi stekte korv till. 

Det var gott!

På fredagen såg jag dammtussar överallt hemma så vi dammsög och våttorkade golven och tvättade. Så skönt att ha städat ordentligt. Vi såg också över vår packning, skrev ut biljetter mm. Så nu börjar vi känna oss redo för take-off. 

Sedan fikade jag med mamma på Espressohouse i Limhamn. Det var gott och kul! Vi tog en sväng in om Malmborgs också. 

På eftermiddagen tog jag en tur in till kontoret för att se till mina blommor och fixa en jobbgrej gällande lönerna. Blommorna såg bra ut! Så de var väl omhändertagna, men behövde nog lite extra inför helgen vissa av dem. Får se hur de ser ut när vi kommer hem.  

Det är så kul att prata med AI. Man kan bolla så många olika frågor. AI har föreslagit lite saker när vi ska köra mellan Nice och Cotignac. Det ska bli spännande att se om det är bra tips vi fått. 

På kvällen fick vi packa om allt för oj vad det vägde mycket! Vi fick väga alla väskor och se till så de vägde som de skulle. Ett som skulle checkas in, två att ha i bagagehyllan och tre handbagage 😄

måndag, juni 08, 2026

Jobb, flytt, huvudvärk och besök i Viken (1-7 juni)

Nu har det redan blivit juni! Hur har tiden kunnat gå så fort?
Det är nu i juni jag ska ha min huvudsemester. Den ser jag fram emot och hoppas blir så lugn och ickekrävande som möjligt. Min hjärna behöver verkligen vila. 

På måndagen var jag tidigt på kontoret. Hade fullt upp hela dagen. Jag hade tänkt gå ut på stan på lunchen men det orkade jag inte. Istället gick jag till Willys och köpte fetaost, gurka och paprika som jag åt till lunch. Mycket gott! 

Efter jobbet var det visning på ett hus som mamma tipsat oss om. Det låg på Strandhem. Det hade ett superfint läge. Man såg ut över fälten där kossorna gick och betade, man såg himmel och hav. Men stugan var rutten och höll på att trilla sönder, vilket var märkligt eftersom det stod i annonsen att den var ganska ny? Men tomten och utsikten! Den hade man inte haft något emot 😊. 

Jag hann precis hem till kvällens bokcirkel med tjejerna. Alla tyckte att boken "I en droppe" av Sissel-Jo Gazan var bra. Kul! När vi avslutade cirkeln hade Joakim kvällsmaten klar.

På tisdagen var jag inte pigg. Jag var så trött så trött. Kämpade mig igenom dagen som bjöd på alla möjliga trassel och avslutades med att jag fick ett mail om att bolagsverket inte godkände den ena årsredovisningen pga en meningslös detalj. Det skulle stå en alldeles speciell text framför det datum årsredovisningen färdigställts, det räckte inte att det bara stod själva datumet... Så jag fick snabbt fixa till det och skicka in på nytt. Så får vi hoppas att det räckte på det sätt jag gjorde det.

När jag kom hem var jag så slut att jag mest ville gå och lägga mig. Joakim hade fixat mat, vi åt färskpotatis med sill och ägg. Jättegott! Sen hade jag äntligen fått mitt fysiska kreditkort så vi kunde boka hyrbil inför Nice. Puh! En sak till som är avklarad nu inför resan. Så skönt! 

Vi ska till Cotignac och Nice några dagar. Vi har en del att fixa med. När vi såg att det är väldigt varmt där redan, så kollade vi upp våra preliminärbokade boenden, de hade inte AC. Så jag ägnade en hel del tid åt att leta upp nya boenden. De rum jag bokat hade också bara ett sovrum så vi alla tre skulle sova i samma rum (typ säng o bäddsoffa i samma rum). Med tanke på att Joakim snarkar, vill jag gärna ha ett extra rum att gå in i och Elliott vill nog också ha ett eget rum. Jag hade sån tur att jag hittade bättre boende till samma pris som innan! Jag tror att det kan vara sådana som blivit bokade tidigare, men att de ändrat sig. För så många att välja på var det inte förra gången jag tittade. Vi bokade ju för flera månader sedan och redan då var det få boenden kvar. Så jag tror att vi hade tur! 

Jag tog Spike på kvällis. 
Solen var på väg ner

När jag kom hem bakade jag chokladbanankaka, då bananerna höll på att ge upp. Denna kaka har varken mjöl eller annat socker än det som finns i bananerna. Och jag tycker att den är jättegod. Den blir lite seg när den stått i kylen och jag gillar både smaken och konsistensen. Även om den mest smakar banan. Hehe. Den är från Lindas bakskola. När kakan var klar vad det sängen direkt och jag somnade nästan meddetsamma. 


BANANKAKA UTAN MJÖL

10 bitar
3 bananer
3 ägg
2 dl havregryn
3 msk kakako
2 tsk bakpulver
1 nypa salt


GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 180 grader. 
2. Mixa ihop alla ingredienserna till en smet i en mixer med knivar.
3. Häll smeten i en smord pajform, ca 24 cm i diameter. Strö över kokos om du vill ha det.
4. Grädda längst ner i ugnen i 16–18 min.

När jag vaknade på onsdagen den 3 juni var jag också så slut och trött i hela mitt system. Fattar inte varför? Tog morgonrundan med Spike i slowmotiontempo och när vi kom tillbaka hamnade han öga mot öga mot hunden han hatar. Den gjorde ett litet utfall mot Spike som såklart blev helt galen! Men jag drog snabbt med mig honom åt andra hållet och han var ovanligt duktig, slutade skälla ganska snabbt.

Jag gick till garaget och när jag kom dit kom jag inte in... för jag hade glömt mina nycklar hemma... Så det var bara att gå tillbaka. Jag kände verkligen "jag orkar inte!!!" Bara att gå tillbaka var en stor ansträngning. 

När jag kom till kontoret ville jag mest gå och lägga mig. Men istället tog jag en kopp kaffe och en Treo och efter en halvtimme eller så kändes det lite bättre.

Jag skulle gå ut och köpa mig en god lunch, men irrade runt på Triangeln och hittade ingenting jag var sugen på. Så jag kom tillbaka hungrig. Då sa de att vi snart har fika, så jag tog en kopp kaffe och väntade tills det var fikatid och åt mig mätt på en muffins 😄.
Onsdagsfika! 

Jag skulle ha semester på torsdagen och tänkte jobba över för att få gjort allt jag skulle hinna klart. Men så ringde Michael och undrade om jag kunde hjälpa dem med flytten. Så jag åkte dit. Körde två varv mellan deras gamla och nya lägenhet och var först hemma vid halv åtta. Då hade Joakim maten klar. Vi åt och sen var det i stort sett dags att sova. Jag hade ju gjort banankaka dagen innan så den tryckte vi i oss halva innan vi la oss! 😃

På torsdagen den 4 juni skulle jag börjat min semester. Om jag hade hunnit klart jobbet... och det hade jag ju inte eftersom jag bröt vid normal tid dagen innan. Så jag började jag jobba halv sju och Joakim tog morgonrundan med Spike. Jobbade klart vad jag skulle och kände att det blev hyfsat avslutat. När jag var klar tog vi en gemensam eftermiddagsrunda med Spike. 

När vi kom hem började jag rensa kläder. Gick igenom klädgarderoberna och alla lådor och sorterade ut vinterkläder. Sen la jag en hög med kläder som varit för små i minst 2 år... Ska lämna det till någon klädinsamling. Jag kommer inte att komma i den storleken igen tänker jag. Detta tog hela resten av dagen. 

På kvällen lagade jag chicken tikka och den blev ovanligt god så jag har skrivit om lite i receptet igen 😃. Jag åt hur mycket som helst! Blev proppmätt. Sen kammade vi Spike, säkert minst en timme.  Efter detta var det läggdags och jag var såååå trött. 

På fredagen den 5 juni skulle jag träna med Becka kl 07. Becka fick dock problem med bilen så jag tränade själv. Jag tog i lite extra också. Efteråt gick jag morgonrundan med Spike. 

Strax efter 09 åkte Joakim och jag för att hjälpa Michael och Elliott med flytten. Michael hade hyrt en lastbil och vi  hjälpte till att bära ner grejor in i bilen. På vägen till den nya lägenheten släppte vi av Joakim hemma, så han kunde vara med Spike. Jag fortsatte att hjälpa till med flytten och var hemma igen efter 6 timmar. Det var ett tufft pass men vi fick flyttat det mesta av möblerna. 

När jag skulle bära in några stora träskivor så föll en ur mina händer och landade mittemellan hissdörren och golvet. Jag såg hur den föll rakt ner i hiss-schaktet! Hur lyckades brädan träffa hålet precis??? Det var supersmalt och jag fattar verkligen inte hur det gick till! 😃🫣. 

Jag vet inte hur jag tänkte men jag tänkte att den långa stora brädan kanske hamnat på tvären och att hissen skulle fastna på den om man tryckte ner den. Så jag vågade inte använda hissen. Vi ringde hissfirman, vaktmästaren osv. Men det kom aldrig någon. 

Michael tittade ner och såg att brädan landat på botten. Så vi tryckte ner hissen och det gick bra. Puh! Men då hade jag gått några små varv upp för trapporna 4 våningar. Tur att jag hade mycket energi denna dag! I alla fall under några timmar. När vi skulle bära in sista lasset vi körde så tog min energi slut, hehe. Men det gick bra ändå!

Jag tog kvällisen med Spike, skulle hämta ett paket i paketboxen. Han var envis och ville inte alls gå dit jag ville!
Envis Spike
Så här fina träd finns det i våra kvarter, vet inte vad det är?

På lördagen den 6 juni vaknade jag med värk i kroppen efter träning och flytt och med rejäl huvudvärk. Tog panodil. Hjälpte inte. Gick ut med Spike och det var skönt att få lite luft. 
Det var grått och molnigt ute
Spike spanar

Tog Treo när jag var hemma igen för vi skulle ju iväg och vara i Viken kl 12 för att hälsa på Joakims far. Treon hjälpte inte heller och det kändes jättejobbigt. Men jag vilade en stund och sen åkte vi iväg. Elliott var hemma med Spike. Jag undrade hur jag skulle klara att vara social när jag hade så ont i huvudet. 

På rastplatsen vid Landskrona tog jag en till panodil, drack kaffe och tryckte i mig ett kexchoklad pga akut hunger. Och när vi kom fram kändes det lite bättre i huvudet, tack och lov! 

Ebba skällde som besatt när vi kom och vi blev glatt välkomnade. Vi satt ute i deras trädgård och fick grillade hamburgare att äta. Joakims pappa hade nyss opererats vilket hade gått bra och han verkade pigg, men skulle vila och ta det lugnt. 

Efter maten drack vi kaffe och åt bakelser. 
Roliga bakelser från Percys bageri

Gulliga Ebba satt framför mig och ville bli klappad. Hon stirrade stint på mig. Jag fattade till slut att det låg godis i min väska, haha. Det var såklart det hon ville ha! 😄
Ebba på uteplatsen

Vi fick med en ekskiva hem och en födelsedagspresent till Elliott och jag fick ett litet bordsstaffli som hans pappa inte behövde längre och som verkade väldigt praktiskt. Jag tacklade av mot slutet då huvudvärken kom tillbaka. När jag kom hem så vilade jag och sen grillade vi flintastek och korvar till kvällsmat. Såg en film och sen var det nattinatti. 

På söndagen den 7 juni steg jag upp kl 05. Elliott hade läst en bok i skolan som han tyckte var bra. Den var på Engelska och fanns inte som ljudbok och jag var tvungen att läsa den denna dag för  på måndagen skulle den tillbaka till skolan. "The absolutely true diary of a part-time Indian"  av Herman Alexie. Efter två timmar hade jag läst ut den och den var oväntat bra! Den fångade upp många saker och var skriven på ett väldigt annorlunda och underhållande sätt. Så kul att få lite boktips man inte själv hade hittat.

Jag hade ont i huvudet även denna dag, men nu bara i ena halvan av huvudet, så det var ändå bättre. Vi åkte för att kolla på en kolonilott i Mossängen. Den var charmig och trädgården var alldeles underbar. Men huset så litet och hade ingen dusch och Joakim var alldeles för lång och fick bocka sig överallt, hihi. Men så fina tomter där är! Supermysigt. 

När vi kom hem tog jag en huvudvärkstablett och gjorde kaffe och ringde mamma. Pratade tills det var dags för Elliott att äta lunch. Då fick han trattkantarellstuvning i krustader, gjorda på trattar som mamma torkat som han fick i födelsedagspresent. Det blev SÅÅÅ gott! Blev en till mig också 😄
Yummie!

På kvällen såg vi Robinson. Så glad jag blev att det var Sonja som vann!!! Det var hon verkligen värd! Och så glad att inte Carro vann, hennes personlighet gillade jag INTE. 

måndag, juni 01, 2026

Jobbvecka och morsdag (25-31 maj)

måndagen den 25 maj jobbade jag på kontoret. Åsa och jag köpte sushi på lunchen, vi åt den uppe på kontoret. Jättegott! Någon försökte Scamma ett av våra företagskort med att försöka köpa en klocka för 320 000 kr! Inte klokt. Hatar alla dessa Scams. De lyckades inte tack och lov, men man blir ju helt nervös... På eftermiddagen var det styrelsemöte, långt och bra. 

Det är inte mycket jag minns av vad jag gjorde på tisdagen den 26 maj men på morgonen tränade jag med Becka och sen gick jag ut med Spike innan jag åkte till kontoret för att jobba.

Blommor och syrén

Jag upptäckte nyss att jag hade missat att lägga in bilderna som jag tog någon dag tidigare. När det var en svan som simmade så fint bakom Spike. Så nu lägger jag in bilderna här istället.

Svanen
Snygg hund framför snygg svan

På onsdagen den 27 maj jobbade jag hemifrån då vi hade lite ärenden att fixa på lunchen. Vi skulle bland annat hämta ut pass och då passade vi på att hämta med lunch från Kontrast hem. Det var gott! Jag hade huvudvärk på eftermiddagen, det var inte så kul. Kändes som spänningshuvudvärk så jag tog massagepistolen på nackmusklerna, det hjälpte lite. På kvällen var det meditation hos Marie, som vanligt så bra. Och fikan god 😄.

Jag vaknade med huvudvärk torsdag den 28 maj. Tog mig till kontoret och det blev en lite kämpig förmiddag, ju mer jag tittade på alla siffror desto mer snurrade det i huvudet. Som tur var hade jag fika med mamma på lunchen. Vi satt på uteserveringen på Espressohouse. Solen sken! Det blev tom så varmt att vi fick flytta in i skuggan 😃. Inte ett foto tog jag... men det var en god och mysig lunch. Under fikan släppte huvudvärken och jag var mycket bättre när jag kom tillbaka till kontoret efteråt. Efter jobbet tränade jag med Becka. 

Fredag 29/5

Jag jobbade hemifrån och på lunchen åkte Joakim och jag in till stan till Malmö musikaffär. Där provspelade jag på olika synthar och elektroniska pianon. En av modellerna kändes verkligen som att man spelade på ett vanligt piano, med riktig tangentkänsla och bra ljud. Det lät fint! Jag ska få ett i födelsedagspresent av mina föräldrar. Så himla kul! Jag saknar verkligen att spela piano. De var väldigt trevliga i musikaffären och så sjukt många instrument de hade! Det var fullt med folk som kom in hela tiden. Visste inte att den var så stor och populär. 

Eftersom vi var i stan passade vi på att äta lunch på Smak. Vi satt på uteserveringen och det var varmt och skönt. Så det var mysigt! Jag åt fisk. 

Min lunch
lördagen den 30 maj tog jag morgonrundan med Spike. Han var så pigg och glad! Det var länge sen! Nu är kuren med örondroppar slut och vi har börjat ge kosttillskott för levern igen. Kanske det haft effekt?
Pigg och glad Spike!

Jag var på Mobilia en sväng och oj vad man fick gå mycket där för att komma till alla affärer man skulle! Jag irrade fram och tillbaka och fick bara hälften av de ärenden jag kom dit för gjorda. 

När jag kom hem såg vi att det var något på gång nere vid glasbrukskajen. Det var MKB som hade ordnat med loppis och de sålde rökt fisk mm. Vi tog med oss Spike och gick dit och tittade. 

Undrar vad det här var för några
Husse busade lite med Spike
Nöjd och glad hund

När jag kom hem beundrade jag balkongväxterna som nu börjat ta sig. 
Klematisen blommar
Speciell färg på dessa petunior
Vinbär på vinbärsbusken
Lobelia och Verbena

söndagen den 31 maj var det morsdag! Jag tog en morgonrunda med Spike.
Som vanligt hoppade han upp på stenen
Vill ha en godis för att hoppa ner igen
Bedårande vovve

När vi gått vår runda och kom hem så grattade Elliott och Joakim mig på morsdag med presenter och blommor. 
En bukett blommor
En fin vit ros från Elliott
Sen gick vi till St Jakobs där Joakim bjöd oss på frukost. Jag tog kardemummabulle! Så gott! 😄. Sen vi flyttade hit för över 2 år sen har vi inte en enda gång varit där och fikat tillsammans, så det var verkligen på tiden! 
God frukost!

Framåt middagstid så åkte vi allihop till mina föräldrar och firade mamma på morsdag med lite presenter, blommor och tårta.  

Blommorna

Vi satte oss ute i solen och det var jättevarmt och skönt.
De dukade upp en fantastiskt god fika!
Så mycket gott att äta! 
Mums!
Vi åt och pratade och sen spelade vi kort. Första vändan varade jättelänge och det lades ess efter ess 😄

Spike stod på behörigt avstånd
Sen var han i trädgården
Vi började spela kort ute, men satt under tak och då blev det lite kallt. Då satte vi oss i solen men då blev det för ljust, så vi avslutade inomhus och åt tårta. Jag trodde jag köpt en vanlig prinsesstårta men det visade sig vara hallon i. Den var god! Men jag gillar vanlig mer. Det är iofs bara för att jag är rädd för hallon, hehe. Ofta när många blivit sjuka och det står i tidningen så har de blivit sjuka av hallontårtor... Så jag är alltid skeptisk till sådana. Marsipanen var supergod i alla fall 😄
morsdagstårta
Jag tog några bilder i trädgården
Rosa prakttry
Jättefin Rhododendron
Klematisen blommar
Flugan i närbild

Vi fick fina liljekonvaljer med oss hem. Det blev till två små buketter. Så fina och luktar så gott!

Liljekonvaljerna på plats hemma