måndag, september 09, 2019

v. 36 (2-8 september)

Måndag 2/9:
Hade en semesterdag och Joakim o jag åkte till Falsterbo för att hjälpa hans mamma att skruva ner en hylla i förrådet och åka och slänga den. Vi körde in om Skanör och gick först till kärleksstigen. En fin väg längs stranden. Och sen till stranden, det blåste mycket denna dag. Men det var skönt att vara ute. Och vi gick en liten promenad.
Stranden
Fin tång på stranden
Sen körde vi till kyrkan i Skanör och gick runt och tittade.
Fint lampa på kyrkogården
Välskött och fint
Fin utsikt från kyrkan
Gick in i kyrkan också. Där tände vi ljus för Mango. Allra finaste katten som vi saknar såååå mycket.

Fint fönster i kyrkan
Vi skulle lämna några saker som vi tagit med från Falsterbo till Joakims mamma så vi åkte hem om där. Vi tänkte också lyfta upp en tung bordsskiva på uteplatsen. Hon hade gjort snittar som hon skulle bjuda på. Men precis innan vi åkte dit blev hon dålig och vågade inte låta oss komma in ifall vi skulle bli smittade. Så vi bara lämnade grejorna. Och så försökte vi lyfta upp bordsskivan, men det var alldeles för tungt för mig så vi la ner det projektet :-).

Vi åkte till IKEA efteråt, då var vi hungriga. Vi behövde byta ett par gardiner vi köpt fel sort av. Och vi passade på att äta där.

När vi ätit klart så tog vi kaffe och satte oss vid ett annat bord. Då får vi plötsligt se mamma komma gående. Så hon kom och satte sig med oss. Så lustigt att vi var där exakt samtidigt :-D. Så ofta är vi ju ändå inte på Ikea.  Det var kul att träffa mamma och hon fick skjuts hem av oss när vi var klara på Ikea :-).

När vi kom hem så var det alldeles torrt bland blommorna på balkongen. Så vi vattnade och vattnade. Sen tog vi det lugnt och kollade TV på kvällen.

Tisdag 3/9:
Jobb igen. Regnigt och blåsigt ute.
På lunchen kom mamma och vi gick till Espresso och åt jättegoda Scones :-). Tiden flög iväg och vi hade en mysig fika. När jag jobbat klart åkte jag hem och lagade kikärtsbiffar. Ett recept jag velat testa länge. Det godaste var tillbehören! Speciellt blomkålen. Biffarna smakade inte så jättemycket, får ha i mer kryddor om jag ska göra dem igen.
Kikärtbiffar, limeaioli, yoghurt/shiraza sås, matvete o rostade morötter och blomkål

Vi kände oss lite nyttiga i alla fall, men sen blev vi sugna på popcorn och delade på en påse popcorn av dem vi köpt på Tivoli. Sjukt goda (smör o salt som smakar karamell)
Vi tittade på Änglar och Demoner, men den var inte så jättebra precis. När den var slut såg vi Sjuksköterskorna och den är däremot himla fin.

Onsdag 4/9:
Jobb igen. Letade efter kräftor på väg till kontoret, alltså kräftor i affärerna. Till kontorets kräftskiva. Men det var verkligen länsat i jättemånga affärer. Till slut hittade jag några och köpte med mig 4 paket. På jobbet var det bra, fick mycket gjort. Åt bara knäckebröd till lunch och var hungrig när det var dags för föräldramöte.
Det var ett ganska meningslöst föräldramöte med tre klasser samtidigt. Hämtade Elliott hos Viking när det var klart. Vi åkte hem och det blev fläskpannkaka LCHF, sallad och rårörda lingon till middag. Det var gott! Vi försökte hitta en ny serie att titta på med Elliott, då Stringer Things är slut. Vi hittade ingen och tittade på en knasig actionfilm istället. Inte alls samma sak.

Torsdag 5/9
Köpte kräftor till kontoret efter att ha lämnat Elliott på skolan. Han sa på morgonen att han var lite krasslig men kände ändå att han kunde gå dit. Men sen hade läraren ringt och sagt att Elliott var dålig och Michael fick åka och hämta honom. Då hade Elliott ont i örat också. Stackaren.

Det var inte många på kontoret då det var semestrar och många jobbade hemifrån. Vi var bara tre stycken  :-). Men jag jobbade på och fick klart det jag skulle och vid fyratiden åkte jag hemåt. På hemvägen hämtade jag ut glassmaskinen som vi beställt till oss själva i julklapp. Hehe. En lite försenad sådan. Handlade lite ingredienser för att kunna göra glass.

Vi åt chili con carne med yoghurt och shiraza och sallad till middag. Jättegott! Sen gjorde vi glass hela kvällen. Vi gjorde en jordgubbsglass som blev såååå god och en kaffeglass som också var såååå god! Kul! Denna apparat kommer att användas mycket. Ska bara försöka hitta lite glassrecept som inte har så mycket socker, eller experimentera mig fram. Har köpt yoghurt också så ska testa yoghurtglass. Jag som inte är en sån jätteglassmänniska känner mig lite omvänd, för dessa glassar var så himla goda :-D.

Fredag 6/9
Kollade hur det var med Elliott, han kände sig sådär, men det var bättre än igår verkade det som. Så det var ju bra! Han fick vara hemma från skolan. Mest lite hostig och trött i kroppen.

Denna dag var det dags för Joakim och mig att åka till Mandelmanns trädgårdar. Vi var lite oroliga för vädret, då det var risk för regn. Men när vi kollade skulle det vara ganska fint på förmiddagen och inte regna förrän vid 14-tiden. Gjorde lite stjälksellerijuice, som vi drack innan vi åkte iväg. Det var bra väder att köra i, inte sol i ögonen. Så vi hade en lugn och skön bilfärd dit, tog ca 1,5 timme.

Vi hade köpt biljetter för länge sen, man måste ha biljett för att komma in då de bara tar emot ett visst antal besökare per dag och bara vissa dagar i veckan. Joakim var förkyld så vi tog det väldigt lugnt och gick omkring och tittade. Det var såååå fint där och mysigt! Jättekul!

Vi började med en liten fika och det var så lustigt, för Joakim smakade bullen jag köpt och tyckte den smakade härsket smör och kunde inte äta den så illa han tyckte den smakade. Själv tyckte jag att den var supergod. Och vi pratade lite om det att det är lustigt att vissa är känsliga för vissa smaker, som andra inte ens känner. Själv klarar jag inte av härskna nötter, eller härsket överhuvudtaget. Mandlar, fläsksvålar, nötter, oljor. Jag känner det direkt och kan inte äta det. Sen gillar jag inte fiskigt, när fisk smakar sådär oljigt och fiskigt som lax, havskräftor, färska räkor ibland gör. Det är jättesvårt för mig att äta. Men andra (förutom Joakim som också känner det) verkar inte känna samma smak som jag där, varken med nötter eller fisk. Skönt för dem! Och nu kände inte jag den smak han kände och det var ju bra! Så han fick den andra bakelsen, en äpplekaka som han tyckte var jättegod. Själv tyckte jag att den var lite degig. Men det var ju bra att vi båda fick den kaka vi tyckte bäst om :-D.
Fina pumpor låg på borden
Den goda fikan
Jaja, nu var det Mandelmanns vi var på. Där var det underbart! Så mycket att titta på och så mysigt! Och vi hade tur med vädret, det var soligt och molnigt om vartannat och inget regn!
Mysigt i fikarummet inne
Vi strosade runt och tittade på omgivningarna.
Klockor i lila
Klockor i grönvitt
Dahlia
Hästskor som håller upp staket
Ankor vid vatten
Fina ek-gångar
Bänkar och vatten
En liten bäck i fin miljö
Broar över bäcken
Stockar i sjön
Plötsligt kom det en massa grisar gåendes, denna var så söt!
Trädet på kullen
Växthus
Tomater i tomathuset
En fin fjäril
Fint i ingången till huset
Fint fönster
När vi gått klart på Mandelmanns åkte vi till Knäbäckshusen. Det var Christina på jobbet som tipsat oss om det. Där var jättegulliga hus.
Fint gammalt hus
Liknar husen i Skanör, fint
Just när vi började gå ner mot stranden började det ösregna. Det höll i sig ett tag så vi satte oss under ett träd och väntade på att det skulle gå över. Det slutade regna och vi gick ner till stranden som var väldigt fin. Jag har varit där en gång förut, kom jag på när vi var där. Jättefint var det!
Väg ner till stranden
Fin strand
Vi var hungriga och försökte hitta någonstans att äta på vägen från stranden. Alltid lika svårt när man inte känner till några ställen. Vi hamnade i Ystad på ett ställe som hette Gränden. Maten såg väldigt lovande ut, fint upplagd. Vi tog en högrev och en råmarinerad lax bowl. Den sistnämnde smakade just fiskigt. Det var grymt fiskigt och efter att ha smakat några bitar och fått både fiskiga och goda bitar sa jag till att jag hade svårt att äta det pga att det var fiskig smak. Så fick vi en liten skål högrev till som vi kunde byta ut fisken mot. Det var också hur mycket shiraza majonnäs som helst på riset på laxen, jag är inte glad i majonnäs... Jaja. Högrevet var supergott och fräscht.

Men sen när vi gick till bilen fick vi båda ont i magen och mådde jätteilla. Det var superläskigt. Jag tänkte att ska jag må så här och köra hela vägen från Ystad och hem? Men det lugnade sig efter ett tag. Såna här gånger tycker jag inte det är kul att ha ätit ute alltså. Tror kanske vi åt lite för fort. Och att det blev lite mycket för magen och så den där fisken.... Usch.
Högrev- mycket god
Laxen, not so good
Vi körde kustvägen till Gislöv och för att passa Mizzie. Söta lilla katten. Vi satt där och återhämtade oss och försökte må bättre, så jag glömde att vi skulle kolla efter björnbär. Men där var lugnt och skönt och vi mådde lite bättre när vi körde hemåt igen.
Mizzie
På vägen hem hämtade vi Elliott hos Michael. Väl hemma var det knappt någon kväll kvar. Vi tittade på film och spelade lite Super Mario sen gick vi och la oss.

Lördag 7/9
Vi åt varma mackor till frukost. Sen åkte jag till Mobilia och letade efter skor till Elliott och present till Meg. Hittade sketchers-skor som jag köpte med hem.

När jag kom hem var jag himla hungrig så vi gjorde lite makaroner med falukorv och åt innan det var dags att åta till Uffe och kräftskivan. Joakim var fortfarande förkyld så han stannade hemma. Elliott och jag åkte och hämtade mamma som skulle åka med oss dit. När vi kom fram hade alla andra kommit, det var hela Uffefamiljen, Meg, Emblas pojkvän och Anna-Carins föräldrar. Vi åt jättegoda kräftor och pajer! Vi är ju stora kräftätare Elliott och jag, så vi hade med oss två paket och de gick åt båda två :-).
Mycket goda kräftor! 
När vi ätit klart gick vi ut och spelade boccia. Jätteskönt ute och Elliott vann och blev väldigt glad över det. Sen gick vi tillbaka hem och bjöds på kaffe och tårtor. Mums mums! En finfin kväll!

Söndag 8/9
Var uppe tidigt. Vid halv tio åkte jag iväg med Elliott för att hitta skor. De öppnade 10 och vi åkte till Sketchers och där hittade Elliott ett annat par (än de jag hade köpt) som verkade OK. Sen gick vi in om Intersport där han hittade gympaskor också. Så det var ju bra! Körde honom till Michael och skyndade sen iväg till Slottstaden för att fika med Lina.

Lina och jag har inte träffats på flera år! Förutom att vi kanske sprungit på varandra någon gång och bytt några ord. Så det var väldigt kul att prata lite mer på riktigt och uppdatera oss kring vad vi gjort de senaste åren :-). Vi testade ett café ingen av oss varit på förut "Atrium". Det var så bra! Supergod äpplekaka och gott kaffe. Alltså äpplekakan var helt grymt god! Vi satt ute och det var jätteskönt, även om det inte var supervarmt.
Lägg till bildtext
När jag kom hem åkte Joakim och jag och handlade. Vi åkte till Emporia och blev hungriga så vi åt lite där. Jag sushi och Joakim Bibimbap. Gott! Handlade, åkte hem till Michael och lämnade lite grejor till Elliott. Elliott var tyvärr inte hemma, han lekte hos sin kompis Noah.

När vi kom hem var jag helt slut! Gjorde en meditation och somnade. När jag vaknade var jag nästan lika trött som innan. Men vi satte upp en rullgardin från IKEA. Det tog sin lilla tid, är ju inte bara att sätta upp utan ska mätas och klippas och sågas osv... När vi sen skulle sätta upp rullgardin nummer två var jag så trött i huvudet att först mätte jag och ritade på fel sida det som skulle klippas... och sen visade det sig att jag ritat på framsidan av rullgardinen och det gick inte att sudda bort blyertsen från gardinen... Suck. Så då la vi ner det projektet... den får fixas och sättas upp en annan dag, klockan var redan åtta på kvällen. Vi lagade lite falukorv o makaroner, sen gjorde vi en kaffeglass för att pigga upp oss.

Älskar glassmaskinen. Blir så gott och går så snabbt! Men oj så farligt, vi vill ju göra glass hela tiden, olika recept och smaker... Jag ska göra sorbet någon dag, det är jag sugen på! Nu har det blivit italienska glassar, där grunden är mjölk, grädde och socker. Testat kokossocker istället för vanligt socker. Det blir helt OK.

2 kommentarer:

Petra sa...

Vilka vackra miljöer! :-)

Kattalena sa...

Ja, där var jättefint! Rekommenderar ett besök, på alla platser :-D