fredag, mars 14, 2014

Fredag efter en vecka som inte varit som andra veckor...

I torsdags var jag hemma med Elliott. Michael åkte till Stockholm tidigt på morgonen så jag gick över och hämtade Elliott & Oscar vid 07. Dagen innan jobbade jag (hemifrån) efter St Markusmiddagen till kl 01 på natten (ligger lite efter om man säger så...) så jag somnade inte förrän vid 02, så var ganska trött när jag steg upp. Elliott och jag gick hem till mig och jag hittade en smördegsrulle i kylen som gick ut samma dag. Så Elliott rev fetaost och jag rullade ihop allt och så satte vi in det i ugnen och åt små smördegssnurror till frukost. Jag blev väldigt glad att han åt flera stycken. Det är inte mycket mat han ätit på sistone eftersom han har blåsor i munnen. Hela hans underläpp är en enda stor blåsa/ruva och han har jätteont. Han var ganska så ledsen över att han hade så ont.

Jag ringde Camilla/hans tandsköterska och hörde om de kunde skriva ut lite xylocainsalva på recept till oss. Det kunde de. Skulle vara klart att hämtas kl 13. Elliott och jag körde hem till mina föräldrar kl 12 och mamma hade köpt supergoda smörgåsar med lax och räkor. Vi fikade på dem och pratade och plötsligt var klockan redan 13. En stund senare åkte jag in till stan och hämtade ut receptet hos tandläkaren, sen gick jag till apoteket på Caroli och fick efter många om och men ut det. Det var tre apoteksbiträden som försökte klura ut hur de skulle få till det  hela :-). Elliott var hos mina föräldrar under tiden jag var borta.

Jag åkte in om jobbet och jobbade där i två timmar. Det var väldigt bra! Hann faktiskt få undan en hel del och även kopierat en stor del av min hög. Däremot hann jag inte sätta in det i sina respektive pärmar. Jag åkte hem till mina föräldrar och Oscar som också fick vara där när jag var iväg hade varit lite pipig och skällt några gånger. Inte förrän jag suttit ner en stund kom jag på varför! Han brukar ju äta kl 16 och nu var kl 17... Och han börjar bli hungrig vid 15-tiden så då börjar han göra sin stämma hörd om man säger så. Så jag körde hem och hämtade hundmat (för det hade jag glömt att ta med).

Sen åkte jag tillbaka igen och spenderade kvällen där. Elliott hade fått ett jättefint lego av mamma som han byggde med. Gjorde en cool apa! Dagen innan hade han byggt en superfin fågel. Vi åt varmrökt lax med romsås och potatissallad. Jättegott var det! Jag satte även på xylocainsalva på Elliotts läpp och det var mycket smärtsamt för den lille som skrek högt med rinnande tårar. Men sen var han glad över att det slutat göra ont. Så himla skönt att ha fått någonting som hjälper en liten stund. Men jag kommer själv ihåg hur ont det gör att ta sån salva på småsår. Så förstår att det gör riktigt, riktigt ont när man sätter på det på läppen alltså. Men det är det ju värt när det sen blir bedövat... Tycker så synd om honom att han ska behöva ha så ont! Tyvärr verkar det som att när man fått de där blåsorna en gång så får man det ganska säkert flera gånger igen...
Vi hade en väldigt trevlig kväll hos mina föräldrar och när Elliott började bli trött så åkte vi hem. Vi lånade med oss en sagobok och den fula ankungen blev kvällens godnattsaga.

Han sov dock gott på natten, vaknade bara en gång när han slog i läppen och sa att det gjorde jätteont. Så det var ju skönt! Han vaknade kvart i sju och steg upp då. Jag låg kvar en kvart sen steg jag också upp. Gick ut en runda med Oscar, en kortis, medan Elliott var hemma och spelade wii. Vi satte på xylocainsalva och spelade lite mer. Sen åt vi lite frukost men Elliott kunde typ inte äta någonting för att han hade så ont i läppen. Förmiddagen gick väldigt fort. Det fick räcka med lite wii på förmiddagen. Sen stängde vi av för att göra annat. Oscar stod och pep, vi fick gå ut, han var dålig i magen. Det vet jag varför för innan vi gick från mina föräldrar igår så hann Oscar i ett obevakat ögonblick sleva i sig av romsåsen... och han tål inte mycket nu för tiden... Så det var garanterat därför. Jag fick gå ut ett par gånger till sen.

Elliott och jag tittade på film (Shrek) och han byggde lego medan jag gjorde pressgurka (till kvällens kollektivmiddag). Jag gjorde pannkakssmet, men när vi skulle laga dem så ville inte Elliott ha. Så jag satte in det i kylen till en annan gång. Istället fick han rostad macka med rostad lök på (en favorit).
Jag skulle sätta på xylocainsalva igen, just då trillade en av ruvorna på läppen av. Det blev lite mer sårigt just där men såg så mycket bättre ut än innan på dagen. Så himla skönt. Tror kanske att det är på väg tillbaka nu. Så när vi satte på salvan gjorde det ju ännu mer ont och det var stor gråt och rädsla för smärtan från Elliotts sida. Men han är så duktig och sitter still och låter mig ta på den med trillande tårar. Man känner sig som världens hemskaste alltså, men så vet jag ju att det blir smärtfritt väldigt snabbt efter. Och det uppskattas ju! Vi plockade undan lite lego och annat. Jag dammsög medan Elliott byggde lego. Skönt att äntligen hinna dammsuga! Det såg förfärligt ut innan! Men jag hann inte med sovrummet, det är rena kaoset där inne... får ta tag i det i helgen. Oscar pep redan kl 14 och han skällde och hade sig så han fick sin mat kl 15, jag stod inte ut med att lyssna på pipet och skällandet längre :-). Efter maten var han tyst och nöjd.

Elliott och jag satte oss i lugn och ro och tittade på film (Wall-e). Den är så söt! Och det var mysigt att kolla tillsammans. Det blev dock inte en sekund över för något jobbande idag. Borde gjort likvidöversikten. Men den får jag fixa på lördags...

Halv fyra skulle vi ner till matlagningen men Elliott ville inte gå dit och Oscar stod och pep. Vi tog oss ner till slut (lite försenade) och till min stora glädje var den ena tjejens barnbarn med. Så Elliott blev sysselsatt direkt och fick tänka på annat än sina mun-blåsor. De spelade fia, lekte kurragömme och la pussel medan vi lagade mat. Jag och Liliana lagade vegetariska squashbiffar (av squash, kikärtor, nötter, lök och vitlök). Jag fick gå upp och ut med Oscar en gång under matlagningstiden, för när jag gick upp till lägenheten för att hämta crème fracihe till maten hörde jag hur Oscar stod innanför dörren och pep. Vågade inte riskera att han pep för att han var nödig, så jag gick ut med honom. Men det var nog mest att han kände sig ensam...

Strax efter 17 kom Michael hem och gick ut med Oscar. Squashbiffarna & portersteken med tillbehör blev superbra!!! Allihop var väldigt gott. Det var hembakat bröd och hembakade semlor också. Efteråt stannade jag kvar med de andra och diskade och städade undan. Michael och Elliott gick upp till Michael och kollade film. Jag kom dit vid halv åtta och vi åt lite chips och dippa. Det kunde Elliott också äta efter att ha fått en ny omgång xylocainsalva och utan gråt och tandgnisslan. Så nu är nog blåsan lite bättre. Håller tummarna för det! Blåsan längst inne i munnen verkar också bättre.  Elliott följde med mig hem och somnade för ett bra tag sen. Jag borde ha lagt mig direkt efter nattningen eftersom jag har lite sömn att ta igen. Men det är svårt att bara lägga sig meddetsamma. Men nu så...

2 kommentarer:

Petra sa...

Usch! Stackars Elliott! Min man får såna där otrevliga munblåsor ibland och det gör tydligen förfärligt ont! Hoppas det vänder snabbt nu för honom!

Kattalena sa...

Tack! Det ser mycket bättre ut idag! Så himla skönt. Jag är väldigt tacksam att jag själv inte har fått sådana blåsor... bara att ha för torra läppar är ju jobbigt (typ) :-).