måndag, december 03, 2012

En arbetsam måndag och finfin söndag

I natt fick jag inte sova så bra inte. Oscar var rastlös och pep och ville ut kl 03, så då gick jag upp och släppte ut honom. Sen sprang han lite fram och tillbaka mellan rummet där jag sov och där Elliott och Michael sov. Klockan 05 skällde han. Så då fick jag säga till honom att gå och lägga sig. När jag just lagt mig började han skälla igen. Suck... Och sen vaknade Elliott gråtandes. Han ville absolut inte gå till förskolan. Han orkade inte, han tycker inte det är roligt där och han var alldeles för trött... han grät nog i en halvtimme, det kändes så i alla fall. Michael hade ont i halsen och var förkyld så han skulle stanna hemma. Så Michael bestämde att Elliott fick vara hemma med honom idag.

Själv gick jag ut en sväng med Oscar och sen åkte jag till jobbet. Och vilken dag det varit. Jag var så trött och torr i ögonen så det var inte sant! Satt och prickade av balansräkningen i Årsredovisningen med revisorn och vi blev klara vid 19-tiden. Helt färdig är jag men också lite stolt för jag har lyckats göra moderbolagets årsredovisning och kassaflödesanalysen redan nu! Det känns fint. Så revisorerna har fått dem för granskning. Och vi tog beslut att låta bli att göra stora koncernredovisningen, även om vi kanske måste göra det igen nästa år. Det känns bra! Jag måste ändå göra en koncernredovisning och kassaflödesanalys för bankens skull. Men den blir inte så formell och jag slipper i alla fall skriva in alla noter. På lunchen var vi förresten på Jensens Böfhus. Det var gott!

När jag kom hem var det en nöjd påg som varit hemma hela dagen och bara tagit det lugnt. Vi pratade, åt lite, busade och sen nattade jag honom.

Igår var det söndag och ovanligt nog sov Elliott ända tills 07.15 så det blev ju rena sovmorgonen. Vi gick upp och duschade och efteråt fick han gå och leta upp kalenderpaket nummer 2. Det tyckte han var himla kul!
Öppnar paketet
Det var ett litet pysselpaket där man klistrade bitar av filt på ett papper, så det blev en bild med blommor.
Elliott tar av pappret på självklistrande filtblomman.
Han ligger med huvudet på Oscars mage, väldigt kul tycker Elliott

Oscar verkade inte missnöjd med situationen heller
Det var också roligt att det hade snöat under natten. Alldeles vitt var det ute!
Snö på terassen
När vi hade pysslat klart (väldigt fint blev det) så vaknade även Michael. Så då fixade vi frukost.
Helgfrukostar är mysiga
Elliott var pigg och glad och utan feber, så strax före 11 åkte vi iväg och hämtade upp mamma. Vi körde till Slottet för att se vad "Jul på slottet" var för något. Det visade sig vara en trevlig liten julmarknad och så kom Gardet in på borggården. Det var kul!
Och jag köpte en jättefin virkad duk att ha i fönsterkarmen. Elliott fick varm choklad och lussekatt.

Gardet
Sen gick vi till tekniska muséet för att kolla i ubåten. Där mötte vi upp Catta, Magnus, Anastasia och Nea. Vi gick runt där en stund. 
Elliott tyckte man kunde bo i ubåten. Aldrig i livet sa jag! Usch.
Ett par rullskridskor 
Pappa kom och hämtade mamma, de skulle till julmarknaden i Limhamn och lyssna på barnkör och luciasång. Elliott och jag åkte hem och hämtade Michael för vi skulle hem till Lina och fika.
Vi åkte hem till dem och där fick vi jättegod fika! Kladdkaka, grädde, småkakor, kaffe och julmust. Elliott lekte med Sigrid, Astrid pysslade på sitt rum :-). Vi andra pratade och det var jättemysigt!
Mys-Oscar väntade på oss hemma

På hemvägen köpte vi pizza. Elliott åt massor. Sen tyckte jag att vår matta i vardagsrummet var lite väl äcklig med alla fläckar efter att Oscar mådde dåligt. Så vi rullade ihop den och ställde ut den i garaget. Så tog vi mattan från matbordet och la framför soffan istället. Den är VÄLDIGT röd. Men det är ju jul så det blir ju bra! Och den är himla mjuk och skön! Får jag tid och ork någon dag så ska jag sy sofföverdrag i andra färger, glada färger. De bruna överdragen och kuddarna är helt söndriga, så det är dags att förnya dem. Vi får väl se... Är lite sugen på att ha lite pälsigt tyg på soffstommen. Och så kraftigare tyger i roliga färger på kuddarna. Och så ska vi måla väggen bakom soffan vit också. Någon gång... Kanske till jul?
Mattan på ny plats

Inga kommentarer: