tisdag, december 25, 2012

Julafton

Vi hade en otroligt mysig julafton igår!

Vi började med lite julklappsutdelning här hemma på morgonen.
Elliott fick julklappar från Ingrid, Helene och oss. Vi gav honom en bilbana som han och Michael genast satte upp. Michael har verkligen längtat efter att Elliott skulle bli gammal nog att leka med bilbana :-D.
Michael och jag gav varandra julklapp också. Jag fick en morgonrock, lång och varm, precis en sån jag ville ha! Och Michael fick en massagedyna (sån man sätter i en stol) och lite bodyshopgrejor.

Jag kokade knäck och saffranskola och vi provspelade två olika kortspel med Elliott (som han fått i julklapp). Det var kul! Och sen duschade vi och gjorde oss klara för att fira julafton hos mina föräldrar.
Precis innan vi skulle åka så hoppade Elliott från sin våningssäng ner på puffen och trillade lite illa när han landade och bet sig i läppen. Den svullnade snabbt upp och han fick en isbit att hålla mot tills det inte gjorde så ont längre. Skrutten.

När vi kom hem till mina föräldrar (där Berit också var) satte vi på Kalle Ankas jul. Det var inget som Elliott var så intresserad av utan han satte på "Mysteriet på Greveholm" på iPaden istället, hehe. Tror att han har sett alla avsnitten hur många gånger som helst! Han gillade verkligen årets julkalender.

När Kalle var slut så stängdes tv:n av och när Olle, Annika och Rolf också hade kommit och fått lite glögg så satte vi oss till bords och bjöds på supergod julmat! Mums mums mums! Mina favoriter detta år var löksillen, senapssillen, laxen, ålen, äggosten och Janssons frestelsen. Sen var jag nästan för mätt när vi kom till varmrätterna :-D.

Vi sjöng snapsvisor och alla julvisor som Elliott kunde komma på, vilket han tyckte var väldigt roligt.
Och så åt vi mera mat :-D

Tomten kom! Han syntes först gåendes med lykta och allt ute i trädgården. Sen kom han in med julklappar och precis när tomten skulle gå så kom jag på att Elliott ju skulle ge honom alla sina nappar! Så vi sprang och hämtade påsen med nappar som vi hade med oss och så gav Elliott dem till tomten :-).

Elliott fick massor av jättefina och bra julklappar! Vi spelade julklappsspelet och 100 kr julklappen delades också ut. Sen slappade vi i soffan och åt risalamalta och äggost till efterrätt. Mysigt! Elliott var pigg och glad och höll sig uppe väldigt sent. Precis som vi :-). Och han dansade juldanser med pappa. Pappa som är äldst av oss alla var den enda med energi nog att dansa runt med Elliott. Elliott tyckte det var hur kul som helst!

Idag är det juldagen och jag vaknade med ovanligt ont i huvudet. Har inte haft det på länge, men fy vad det är störigt! Tog treo som hjälpte halvdant. Men vi åt mumsig frukost. Jag griljerade en julskinka så vi åt den varm och så sillar och äggost mm till det.
I morse såg Elliotts läpp ut såhär, visa läppen sa jag på sista bilden, hehe.
Elliott har pysslat med alla sina olika julklappar hela förmiddagen.
I pysslingstaget

Sen blev huvudet lite bättre och jag tänkte sätta mig i soffan och ta det lugnt men då jag kände mig lite piggare rensade jag frysen istället. Nu är det ordning och reda där minsann. Sen fick jag ont i huvudet igen och frös och satte mig i soffan. Michael tände kaminen och jag tog en ny tablett som verkade bättre och resten av eftermiddagen kvällen har vi alla suttit i soffan och tagit det lugnt och tittat på TV. Ätit god middag har vi också.

Michael nattade sötskrutten och jag gick ut med Oscar. Sen kom Elliott ut och sa att han ville sova med mig istället, så nu har jag nattat honom på riktigt. Ingen napp. Han hade pratat om nappen med Michael men Michael sa "den gav du ju till tomten" och sen var det inte mer med det :-).

2 kommentarer:

Petra sa...

Jag känner igen det där med att kunna se julkalenderavsnitten nästan hur många gånger som helst! Årets julkalender var visst värsta fullträffen bland de små. :-) På dagis har de lekt spöke och greve och skelett hela dagarna och Alex är helt fascinerad av skelett nu. ;-)

Låter som ni haft en riktigt mysig jul!

Kattalena sa...

Ja, man undrar lite vad det är som är så fängslande med denna julkalendern. Men roligt!

Och ja, vi hade en superfin jul!