söndag, november 06, 2011

Helgen!

Förkylningen kom smygandes i måndags. Men den höll sig ok, sådär så jag kunde jobba och så. På fredagen var det halvdag men jag jobbade i stort sett heldag, de danska revisorerna ska komma på måndagen och det var en del att göra iordning.

När jag var färdigjobbad blev jag hämtad av Michael och Elliott. Vi åkte hem och gjorde oss klara för att åka till Värpinge på gåsmiddag hos Annika & Rolf. Mina föräldrar, Marianne, Ludde och Olle var också där. Himla trevligt var det och hur gott som helst! Jag älskar gås, speciellt vingarna :-). Massor med gott till också. Förrätt på svartsoppa eller trattkantarellkrustad. Jag tog sistnämnda. Till gåsen var det brysselkål, sparris, sås, hasselbackspotatis, äpplemos mm. Myckst smaskigt. Jag åt alldeles för mycket.
Moster Annika
Kusin Ludde
Och en glad lillskrutt som väntade på att Olle och Marianne skulle prata klart så att han kunde berätta för dem att han fått godis! 

Vi fick jättegod äpplepaj med vaniljsås till efterrätt, sen godis och efter det även mumsiga ostar! Denna dag var även mina föräldrars bröllopsdag 45 år som gifta :-)

Morfar fick ge kvällsvällingen
Vi åkte inte hem förrän vid 22-tiden, vilket är ovanligt sent. Men Elliott hade fått sova på dagis så han skulle vara pigg lite längre. Han somnade på vägen hem.

På lördagen gav vi oss ut till Mobilia och köpte ett par kängor till Elliott. Sen orkade jag inget mer... Helt slut. Vi var hemma allihop och tog det lugnt tills det var dags att åka och lämna Elliott hos mina föräldrar. Han skulle få sova över där. Han var väldigt förväntansfull och glad :-D

Michael och jag körde och hämtade Ingrid, sen lämnade vi Oscar hos Desirée och Ernst och åkte vidare till Åsa och Jörgen för att fira Åsas födelsedag! De bjöd på supermumsig helstekt kalkon med en massa goda tillbehör som ugnsbakade jordärtskockor, ostgratinerad brysselkål, tranbärssås, portvinssås, fikon&lingonsås, sötpotatisgratäng och aioli.

Till efterrätt fick vi chokladpanacotta med mango och chili. Mmmm...
Jag kände mig inte i superform precis eftersom jag var förkyld men det gick bra ändå :-)

Prat och mys efter maten
På söndagen var jag helt slut. Moster Annika ringde och sa att hon snart skulle åka till minneslunden i Limhamn och tända ljus. Jag åkte hem till mamma för att hämta Elliott, Annika kom dit och mötte upp. Elliott och jag åkte iväg och hämtade Oscar och sen tillbaka igen. Mamma, Annika, Elliott, Oscar och jag åkte till kyrkogården. Vi tände ljus och jag förklarade för Elliott att där ligger min mormor och hans farmor och farfar. Vi tittade på blommorna och ljusen och mindes.
Vi släppte av mamma hemma hos sig och åkte sen hem. Hemma gjorde vi inte många knop mer på hela dagen. Vi slappade mest i soffan och jag kände mig sjuk...

Två soffmysare
Jag avslutar med en bild från förra veckan! Elliott och mamma hade bakat pepparkakor. Och det var de godaste pepparkakor Elliott någonsin ätit! Och han fick göra bokstäver! Vilken grej. Det hade jag aldrig kommit på själv! Mamma är så påhittig! 

Vilken lycka! Bokstavspepparkakor!

En bonusbild till...
Elliott kom på nåt kul!!! Sitta fast i spannen. :-)


Inga kommentarer: