lördag, september 23, 2017

Och ännu en vecka har flugit iväg!

Varje gång jag bloggar så tänker jag att nu ska jag skriva oftare. Och varje gång så har det gått ca en vecka innan jag känt att jag fått tid att sätta mig ner för att skriva.
Allmänläget är i alla fall bättre. De senaste två veckorna har jag sovit om inte fulla nätter, så alla fall så pass att jag inte känt mig helt dränerad. Ska göra mitt bästa för att det så ska förbli, så att den dåliga sovtrenden nu efter mer än två år ska vara ett passerat kapitel.

Lördag 16/9
Vaknade lite småstressad. Både över att jag snart har tid att dra ut en visdomstand och över att det är så mycket att göra på hemmaplan. Det är tokigt hur fort det samlas dammråttor och kattsanden katterna drar omkring har en förmåga att dyka upp lite överallt. Tidningshögen med tidningar som ska läsas vid tillfälle har förökat sig och behöver gås igenom. Basvaror saknas så det börjar bli dags att handla. Men jag försökte tvinga bort alla tankar och koppla av. Satte på en meditation. Pratade med Joakim och jag kom fram till att jag nog ska strunta i att dra ut tanden denna gång. Har inte haft problem med den sen jag fick tiden.... Och är inte sugen på några infektioner eller jobbiga upplevelser för tillfället.

Vi köpte blandfärs i veckan så Joakim ställde sig och påbörjade tillagning av kinesiska vårrullar, fyllda med bland annat färs och vitkål. Supergoda. När allt innehåll var färdigstekt så rullade jag vårrullar av dem med världens bästa och smidigaste vårrullsdeg (med på bilden).
Vårrulle-time!
Tog två lager då dessa rullar är ganska välfyllda och behöver lite tjockare deg. Joakim friterade allihop och det blev många. Perfekt att ha med till lunch på jobbet. Så bra! Vi åt dem till middag och de var jättegoda!

Elliott tyckte inte att de var goda, han fick en smakbit. Men han skulle äta med Michael så det gjorde ju inget :-). Även om han åt hos Michael så hade han lördagsmys med oss och sov här. Vi tittade på "Kalle och Chokladfabriken". Och vi åt morotsstavar och gurkstavar med dippa plus nötter som lördagsmys. Gott! Ingen cola. Vi försöker hålla igen lite nu och välja bättre alternativ. Vi dricker mycket Loka. Det är gott och har minskat colasuget också, så det är ju jätteskönt.

17/9 söndag
Elliott och jag vaknade tidigt och låg kvar i sängen och spelade Ipad och läste lite, Joakim vaknade en stund senare och vi bakade nattjästa frukostbullar. Hade en mysig god gemensam frukost.

Elliott gick över till Michael vid lunchtid. Joakim och jag tog en tur till Limhamn och handlade blommor till Becka och passade på att ta en kaffe-fika på Espressohouse.
Fina blommor som vi köpte med oss hem
Klockan fem cyklade jag hem till Becka där det var dags för bokcirkel. Jag hade tyvärr inte läst ut boken, den var svår att ta sig igenom. Hade passat bättre som artikelserie än som bok i mina ögon. Samma story som upprepades hela tiden, intressant men inte om och om igen :-).

Vi bjöds på kronärtskockor med smält smör. Supergott! Speciellt när man saltade lite i smöret precis före man doppade bladen.
Kronärtskockan, mycket mumsig
Till middag fick vi hamburgare deluxe :-D. Med ädelost, bacon och picklad lök. Mums mums!
Mums mums!
Det var en jättetrevlig bok-träff tillsammans med Becka, Åsa och Ingrid. Precis före det var dags att gå hem kom Hanns hem med barnen. Sen Jörgen för att hämta Åsa och alla (utom minstingen som somnat) satt med och pratade en liten stund innan vi gick hem.

18/9 måndag
Många möten på jobbet denna förmiddag. Det var möte med "Student Consulting" och sen måndagsmöte med frukost och musik, sen ekomöte och så sittning med juliresultatet :-).
Jag hade långlunch med mamma. Vi gick till det mysiga fiket på andra våningen på Triangeln. Jag behövde lite matigt tänkte jag, då jag nog inte skulle hinna hem om innan meditationen på kvällen, så jag tog en kyckling och avocadosallad. Mamma tog den toast vi brukar ta med nachos och salsa. Tyvärr var salladen ganska tråkig, men kycklingen och avokadon jättegod. Skulle satsat på samma som jag brukar :-). Men jag fick av mammas toast/nachos och det var jättegott!
Vi hade en jättemysig lunch-fika som alltid! Tiden sprang iväg och plötsligt var det verkligen dags att jobba igen. Jobbade tills det var dags för kraniosakral massage, den fick mig att bli helt avslappnad i både kropp och själ. Men den är lite väl dyr... så ska nog inte gå fler gånger. Inte säker på att det gör så mycket nytta.

När jag var klar köpte jag lite matcha te hos pappas teer och så hann jag faktiskt hem om innan meditationen, det trodde jag inte att jag skulle. Joakim stekte upp några lövbiffar till oss, supermumsigt! Sen gick jag in och sa hej till Elliott och skyndade iväg till meditationen hos Marie. Den var som alltid himla bra. Äntligen är jag såpass återhämtad att jag verkligen kan varva ner och få bra meditationsupplevelser och inte bara "somna". Som vanligt fick vi också väldigt god fika och många insikter. Vi har varit samma grupp i många år, men idag fick vi ett nytillskott :-). Då kändes det plötsligt som att vi var jättemånga. Men det är också lite spännande med nya i gruppen. Då ändras energin på något sätt.
Sweet hittade en mysig plats att lägga sig på :-)
19/9 tisdag
Jobbade hemifrån denna dag. Joakim gjorde brushetta till oss som vi lunchade på. Det är så himla gott! Det gör vi lite då och då. När jag jobbat klart så åkte vi och hämtade Elliott, han var glad att vi tagit bilen då det hade regnat och hans jacka var alldeles blöt.

När vi kom hem så lagade vi spagetti och köttfärssås (från frysen). Så himla gott det var! Jättesugen på det denna dag. På kvällen var det föräldramöte. Michael kom över med Heimi som blev passad av Joakim och Elliott.

Efter föräldramötet dukade Elliott, Joakim och jag fram lite salami och annat smått o gott som vi köpt på Lidl. Men det smått och gottiga var inte så gott denna kväll... Mådde inte så bra efteråt, men det la sig efter en timme eller två. Elliott duschade och det gjorde vi andra också. Sen var det läggdags. Trött liten son... släckte lampan och somnade på en minut. Det är nog lite jobbigt att vara tillbaka i skolan efter att ha varit sjuk så länge och orken inte riktigt hunnit komma tillbaka.

20/9 onsdag
Vaknade av att klockan ringde, jag som alltid brukar vakna innan klockan. Väckte Elliott och vi gjorde oss klara att gå iväg. Jag var inte riktigt klar att gå så Elliott fick gå i förväg och hämta Philip (de har sällskap till skolan). Så cyklade jag efter och gick med dem resten av vägen. Meddelade fritis att Elliott skulle gå med en kompis hem direkt efter skolan och inte vara på fritis på eftermiddagen. Cyklade sen till jobbet och där jobbade jag hela dagen med bara en liten paus för lunch. Hade med en burk fiskbullar i dillsås och det var gott! Vi hade intervju med en som söker jobb hos oss denna dag. Vi har inget ledigt, men det är alltid bra att träffa intresserade ifall det skulle uppstå behov i framtiden.

När jag kom hem så hade Joakim handlat till och satt ihop en jättefin höstkruka på framsidan.
Jättefin höstkruka som Joakim satt ihop
Efter jobbet hämtade jag Elliott hos sin kompis Noah. De hade haft kul! Kommer inte ihåg vad vi åt till middag eller gjorde på kvällen...

21/9 torsdag
Jobbade på kontoret större delen av dagen. Hade en plan för vad jag skulle göra men det blev inte alls det jag gjorde. Fick en statistikrapport att fylla i som tog lite tid och sen var det någonting annat oplanerat som också dök upp. Hade tänkt röja lite bland mina verifikationer och rensa i högarna och sätta in i pärmar och ordna upp facken i hyllorna denna dag. Men det får bli en annan gång :-).

Hämtade Elliott på förskolan. Han ville testa att gå hem själv, så det fick han. Jag tog med mig hans väska o gympapåse. Alltså de har fått en dator som de ska ha i skolan varje dag. Den är hur tung som helst. Hans väska är ju typ lika tung som min. Och då släpa på gympapåse och ytterkläder också. Ganska knäppt tycker jag :-). Tungt och jobbigt för dem. Så jag tog med bärgrejorna. Elliott tyckte det var kul att gå hem på egen hand, mötte upp honom här när han kom. Så det får han göra fler gånger :-).

22/9 fredag
Jobbade hemma denna dag vilket var väldigt skönt! Kom igång tidigt. Men sen hade jag tid för mammografi kl 09.15. När jag kom dit var det ingen i receptionen... och det stod bara att man skulle vänta och de skulle dyka upp snart. Det tog över en halvtimme innan någon dök upp? Många patienter kom det dock under tiden, alla lika undrande. Vid 10 dök receptionisten upp och jag fick anmält mig. Trots att jag var där först av alla så fick jag komma in sist... suck. Så det tog lite mer tid än jag hade tänkt mig.

Ett av de goda smörrebröden
När jag jobbat klart för dagen åkte Joakim och jag ner till Ica för att reklamera jordnötter och sen till Mattssons handelsträdgård och köpte några blommor att ha utanför dörren på framsidan.
Den här köpte vi, ska vara vintergrön o flerårig. Jättefin! 
Mina föräldrar tittade in och hade med sig kantareller och trattar från Småland där de just varit! Vi bjöd på lite hallonparfait till fika. Elliott hade gått hem direkt från skolan tillsammans med Philip och varit där och lekt lite. Han kom hem en stund efter mina föräldrar hade kommit. Jag klippte topparna på mammas hår och sen åkte de hem. De kom direkt från Småland och hade inte varit hemma än. Jättekul att de tittade in hos oss!

Vi stekte och mumsade i oss de supergoda kantarellerna och trattarna.
Mums mums!
Vi åt även kräftor och de var jättegoda! Hade vitlöksbröd till.

Elliott valde film till lördagsmyset, vi såg "Skönheten och odjuret" och till det åt vi morots- och gurkstavar med dippa, nötter och fläsksvålar. Mycket gott! Filmen var bra men lite för mycket sång... :-). Så vi spolade igenom vissa låtar.

Buketten sen förra helgen hade nästan gjort sitt nu, det gröna var dock fortfarande ganska fräscht så vi tog bort de dåliga blommorna och satte dit en liten bukett med astrar. Det blev fint.
Uppfräschad bukett
23/9 lördag
Vi vaknade alla tidigt denna morgon och fixade frukost med äggröra, stekt ägg, bacon och så lite matjessill och gräddfil till. När vi ätit satte sig Elliott och nät-spelade med sin kompis Philip.
Michael och Elliott åkte iväg för att gå Pokemonrunda och äta lunch och under tiden hade Joakim och jag Heimi. Vi dammsög och fixade på balkongen. Städade undan allt skräp och rensade bland de halvdöda blommorna. Nu ser det riktigt städat ut men tror vi måste byta golvet till nästa säsong om vi fortfarande bor kvar. Hoppas hitta annat boende innan dess :-).

Heimi
Katterna är coola med Heimi nu. Men Mango är lite väl kaxig. När Heimi ville busa hoppade Mango fram och stod och slog mot honom med tassen. Hehe. Men tom Sweet ligger framme nu. Även om jag inte kan säga att de uppskattar hundbesöket...

Joakim kokte revben och gjorde marinad och grillade dem. Vi åt dem med ris och jättegod sås. Supergott alltihop!

Vi försökte länge bortse från vårt söt-sug, men det tog över helt så vi gick ut en runda och plockade äpplen i Annestads lilla äppelträdgård. Oj så små de var, inte många kvar. Men vi fick ihop så det räckte och Joakim gjorde en väldigt god och lyxig efterrätt. Tärnade äpplen stekta med socker och kanel, lite crunch, kolasås och grädde. Sååå gott!
Mumsiga efterrätten

Inga kommentarer: