tisdag, juni 20, 2017

Juni, födelsedag och härliga Kreta

Idag fyller jag år och jag fick en stor blombukett av Joakim redan igår kväll :-).
Fin bukett från Joakim
Joakim stukade foten rejält på Kreta och kan fortfarande inte gå på den. Och ingen av oss har sovit bra på flera nätter. Så vi är inte i bästa form om man säger så... Så min födelsedag har gått i lugnets tecken. Vi drack latte och åt bullar på balkongen på förmiddagen. Sen åkte jag till Emporia och köpte några bitar prinsesstårta. När jag kom hem så gick Joakim för att vila.

De ringde från Emporia - jag hade glömt mitt Visakort i kassan på konditoriet... Jag gjorde mig beredd att åka dit och just då så ringde det på dörren och det var mina föräldrar som tittade in med presenter och fika. Så kul! Joakim steg upp, jag öppnade presenter. Fick ett grilljärn för varma mackor med löstagbara olika sorters plattor och Grey's senaste två säsonger på DVD samt en måbra kurs "stressa mindre - lev mer". Även toffifée, oxfilé och ett duschmunstycke! Sådana superbra presenter! Precis vad jag önskat mig utan att jag ens gjort någon önskelista :-).
Fick en fin bukett blommor också
Michael och Elliott kom hit och vi fikade allihop på prinsesstårta, cheesecake, kaffe och te. Elliott hade gjort en teckning till mig och jag fick massor av olika Reesegodisar (jordnötter o choklad) i present. Heimi var med så katterna fick vara på balkongen. Båda ville in :-). När vi fikat klart kom katterna in och både Heimi och katterna uppförde sig väl mot varandra.

Efter fikan åkte jag till Emporia och hämtade mitt VISAkort. Hemma igen så var det nästan dags för middag. Vi fick grillat kött, sallad och potatis från Michael. Jag gjorde sås. Det var jättegott alltihop!
Det var en fin födelsedag!

Förra veckan var vi på Kreta med Elliott och mina föräldrar. Vi var på ett hotell i Agia Marina där vi har varit förut och det var lika fint nu som då, eller finare än jag mindes faktiskt. Jättehärlig miljö, väldigt lummigt och grönt. Vi fick ett fantastiskt rum med stor balkong och jättefin utsikt. Vi badade och solade och tog det lugnt. Det var all-inclusive och även om drinkarna smakade ganska lika varandra var de väldigt goda och det är så lyxigt att kunna hämta dricka och mat när man vill. Elliott kunde äta pizza-slice varje dag också :-). Hotellpersonalen var himla gulliga och hjälpsamma.

De första 5 dagarna var det bara mysigt och fint. Sen skadade Joakim hälen i poolen och det blev lite jobbigt på slutet, framförallt hemresedagen som var helt förfärlig på många sätt. Men det tycker jag att vi hoppar över och koncentrerar oss på det som var bra!

Det finns också väldigt många mysiga restauranger att gå på i Agia Marina. Vi åt bara ute en kväll. Då var det jättefin solnedgång och restaurangen låg alldeles vid havet. Det var Calamares vi åt och det var en gigantisk portion.

Mina föräldrar solade och badade mer än vad vi andra, Elliott älskar att vara på hotellrummet och spela iPad eller kolla youtube så det blev lite mer hotellmys för oss. Kan tyckas slöseri när man är i en så vacker miljö, men man behöver ändå pausa lite från solen. Och det var skönt att bara vara på rummet ibland också.  Joakim skadade foten så 3 dagar spenderade han i stort sett helt i hotellrummet med väldigt ont i foten.

Här kommer några bilder från Kreta:

Fint litet hus mittemot hotellrummet
En del av restaurangen
Jag åt fetaost varenda dag. Jag frossade verkligen i fetaost, så himla gott!
Utsikt från vår balkong dagtid
Utsikt från vår balkong kvällstid
Mamma och pappa var uppe och balkongmyste med oss en kväll. Det skrattades mycket!
Där var många fina katter
En dag var det lite molnigt. Inte så många i solstolarna då, men det var skönt väder även utan sol.
Denna kväll var det en fin regnbåge på himlen, mycket finare i verkligheten än på bilden dock.
Elliott på hotellområdet
En söt katt tiggde mat i restaurangen
Elliott tramsade till det
På väg till en restaurang vid havet
Fin solnedgång
Det tog inte många minuter innan solen hade gått ner helt
Elliott hittade en arg sten
Hemresan var väldigt jobbig.  Men hemma var vi allihop till sist, om än vid 05.30 på morgonen utan att ha sovit på hela natten. 

Katterna gillade den uppackade resväskan
Vi skulle åkt på studentfest hos Embla (mitt brorsbarn) på kvällen måndagen då vi kom hem, men jag var så otroligt slut och trött så det gick inte tyvärr. 

På tisdagen var det brännboll för föräldrar, barn och lärare på kvällen i en park i Bunkeflostrand. Elliott och Philip lekte hemma hos mig och jag gjorde tacos till dem innan vi åkte iväg till brännbollen. När vi skulle åka hem var Philip försvunnen och jag blev lite rädd att han skulle ha kommit bort helt under mitt ansvar. Men han återfanns ganska snabbt så det var ju skönt, hehe. 
Det var kanonbra väder och väldigt stor uppslutning. 

På torsdagen var det dags för ännu en studentfest, denna hos mitt andra brorsbarn Malva. Då hade jag återhämtat mig nog och Elliott och jag åkte dit. Vi kom ungefär samtidigt som mina föräldrar ;-). 

Finaste Malva - som nu har tagit studenten
Elliott och Embla klappade katt
Katten såg ut att vara en riktig livsnjutare
Det var jättemånga människor på studentfesten och kul att träffa släktingar och vänner! De bjöd på supergod mat och några vänner till dem sjöng och spelade lite också. Det var superfint väder dagen till ära!
Elliott hittade en favoritplats att hänga på 
Så gulliga brorsbarn jag har - allihop! Så snälla och omtänksamma och roliga och trevliga. Och de är så kära med Elliott och det har de alltid varit. Väldigt fint.

Elliott hade skolavslutning på fredagen och det var en ovanligt fin sådan! Mamma var också där och tittade och Elliott skulle egentligen varit på fritis efteråt, men alla hans kompisar gick hem så han ville inte vara kvar. Mamma var snäll och frågade honom om han ville följa med hem till dem istället. Det ville han.

Jag fick en bukett pioner när jag hämtade Elliott. Jättefina! 
På lördagen var det en liten marknad vid Bunkeflo Center. Jag åkte dit med Elliott där vi mötte upp Alexander och hans mamma. Elliott skulle leka där efteråt.
Elliott o Alexander tog en tur i karusellen
När jag åkte för att hämta Elliott var det fullt bus i lilla poolen i deras trädgård. Så han ville inte hem meddetsamma :-). Oj vad jag saknar trädgård när det är så fint väder! Mysigt att bara kunna sätta upp den lilla poolen och låta barnen bada.
Poolbus
Först var vi på Kreta och sen var Michael bortrest i flera dagar, så nu på lördagen fick Elliott äntligen träffa sin pappa och Heimi igen. Han hade längtat. 

På måndagen åkte jag till kontoret och jobbade, hade jobbat hemifrån veckan innan. När vi hade haft måndagsmöte och satt i ekomöte så kom det blomsterbud till oss alla på eko. Det var vår VD som skickat blombuketter till oss som tack för ett bra bokslutsarbete :-). Så kärt! Det har aldrig hänt förut. Det var väldigt uppskattat! 

Buketten
Jag tröttnade på den hylla vi hade i badrummet och åkte till Ikea och köpte en lite mindre men högre hylla, för att göra plats för en tvättkorg också.

Sweet älskar nya grejor

3 kommentarer:

Anne Grethe sa...

Gratulerer så mye med dagen :-)

Petra sa...

Stort grattis på din dag! :-)

Vilken otur ni (Joakim) har på era resor då! Så himla trist att skada sig! Men tur det inte var dag 1 i alla fall.

Kattalena sa...

Tack snälla ni! :-)