onsdag, juli 06, 2016

Roskilde & kurs

torsdag 30/6

Efter grekland var det bara att packa om väskan och åka till Roskildefestivalen. Jag åkte dit på torsdagseftermiddagen med Michael och Elliott. Det regnade på vägen dit och Roskilde i regn är inte det roligaste o bästa… men när vi kom fram så började det klarna upp. Så det var ju skönt! Jag gick till mitt rum och där var alla sängar upptagna. Misstänkte att det var Jesper som sovit i min säng då jag vet han han sover med en som snarkar massor och så var det också :-). De hade gjort om lite på hotellet, lite mysigare när man kom dit och så hade de en liten kiosk också. 
I receptionen - fint upphängda små noter och orangea scenen :-)
Vi mötte Torgny, Åsa, Niklas, Emmi o Ebba och gick ner till festivalen efter att ha fått våra armband (med backstage inträde, vilket gör att man kan gå lite genvägar till scenerna). Torgny gick vidare, vi satte oss och åt lite med Åsafamiljen och lyssnade på det band som spelade på stora scenen. Det lät likadant hela tiden tyckte jag, hehe. Det var ingenting för mig. 
Lite bus med Ebba o Emmi innan Grimes
Efteråt strosade vi allihop runt och tittade på kläder och annat. 
Ebba o Elliott hittade masker de tyckte var roliga :-)
Sen var det dags för Grimes. Och den konserten var riktigt bra! Det var kul! Elliott blev så glad när de spelade hans favoritlåt!
Mysigt ställe att hänga på, dock upptaget mest hela tiden

På kvällen hängde barnen i Elliotts och Michaels rum. Jag nattade Elliott för Michael skulle gå på konserter mitt i natten. När Michael kom tillbaka vid 03 eller nåt gick jag över till mitt rum och just när jag skulle till att somna så kom en tjej och knackade på dörren. Hon hade ingen nyckel så jag fick öppna (man får bara 2 nycklar o vi var 3) och sen när jag nästan somnat igen så kom den sista tjejen tillbaka, hehe. Hon öppnade dock själv och la sig meddetsamma. Sen somnade jag :-). De sov så tyst o fint så det gick ju bra.  

31/6 fredag
På fredagen vaknade Elliott tidigt och messade mig. Jag hämtade honom och vi gick och satte oss i receptionen med ipad och dator. En stund senare kom Niklas o Ebba och sen övriga familjemedlemmar. Vi gick o åt frukost och Torgny, Harriet o Jesper dök också upp vid frukosten.  Ebba o Emmi skulle åka hem så de hängde lite med Elliott på rummet tills det var dags för dem att åka. Michael, Elliott o jag gick in till festivalen och kollade i affärer. Elliott hittade hängmattor att ligga i o lite annat. 
Hängmattestället
Jag gick på konsert och såg Jacob Bellens vilket jag sett fram emot men oj vilken seg o tråkig konsert. Såg flera låtar men ingen var bra live. Så synd! Det var ju lite av en besvikelse.
Fin scen men tråkig konsert :-)
Jag var väldigt trött, såg någon mer (icke minnesvärd) konsert och sen kände jag mig stressad över att inte ha packat inför nästa veckas kurs och jag hade glömt tvättmaskinen på och en laddare i urtaget hemma. Så jag körde hem o sov och packade inför kursen :-). Skönt att ha fått det gjort! 


1/7 lördag
På lördagsmorgonen åkte jag tillbaka till Roskilde och mötte upp Elliott o Michael. 
På väg till festivalen
Vi gick backstage och bjöds på god och trevlig Playgroundmiddag tillsammans med alla de andra Playgroundarna. Vi satt där länge o pratade. Mycket mysigt! Sen var det festivaldags igen! Elliott ville vara på hotellet så han o Michael gick dit. Jag gick runt på festivalen en stund. Jag tittade på några band och det regnade och sen var det dags för The last shadow puppets och jag hade inga förväntningar men det var faktiskt riktigt bra! Och de spelade min favoritlåt, Aviation. Så det var skoj! 
Sen kom Michael o Elliott ner till festivalen och vi köpte mat på olika ställen och åt o väntade på New Order som Elliott verkligen ville se. Han älskar ”True faith”. Och vi fick bra platser och konserten började kl 21. Den var dock en besvikelse, så synd! Elliott som sett så mycket fram emot den. Vi såg på dem ett tag men sen gav vi upp och åkte hem. Var hemma vid 22.30. Tidigare än jag trott vi skulle vara hemma, så det var ju skönt. Elliott sov hos Michael. När jag kom hem var Joakim hos mig vilket var väldigt skönt för jag hade saknat honom sååå mycket.

2/7 söndag
På söndagen skulle Elliott åka med Michael och hämta Heimi så jag gick över och sa hejdå ordentligt till honom innan de åkte iväg, då jag är borta tills på fredag eftersom jag ska på kurs. Joakim o jag åkte hem till moster Annika och hämtade katterna. Hon hade tagit hand om dem väldigt väl och skaffat mat som ska förhindra urinstensproblem. Sweet hade skvätt på några ställen vilket kändes lite jobbigt… Luktar så illa också och svårt att få bort :-(.

Vi åkte hem med katterna till Joakim och släppte ut dem och de verkade göra sig hemmastadda meddetsamma :-). Sweet följde oss var vi än var, ville kela hela tiden och Mango hittade en favoritplats i vardagsrummets fönsterkarm. Jag åkte iväg och handlade och när jag kom tillbaka hade båda katterna varit framme och såg ut att trivas väldigt bra. Så skönt! De har ju inte varit där förut men känner ju Joakim väl.  Vi åt marinerade fläskkotletter till middag, jag packade om lite inför kursen och sen åt vi chips o dippa. Både Mango o Sweet ville sitta o kela i soffan. 


3/7 måndag - 6/7 onsdag
Måndag morgon steg vi upp tidigt och hann med lite iskaffe och sen hämtade jag Helene och vi åkte till Fridhems folkhögskola för en 5-dagars kursvecka. Kursen började kl 10 och jag går på måleri med olika tekniker. Det är jättekul men också ansträngande. Det är teori på förmiddagen och sen målar man. Jag är helt slut i kropp o själ så det är knappt jag orkar ta in information. Efter första passet känner jag att jag vill gå och vila :-). Jobbigt. Men kul ändå att få måla hela dagarna. Första dagen målade vi gemensamt på långa pappersark och sen rev vi itu alltihop och gjorde collage. Jag gjorde en whippet :-). På kvällen FaceTime pratade jag med Elliott, sötnosen! Helene o jag satt o pratade lite och gick hem o la oss tidigt då vi båda var trötta. Ringde Joakim och det gick jättebra med katterna. De myser men Sweet verkar inte helt bra, så jag har bokat tid hos veterinären igen på fredag. 

Andra dagen började vi kl 09 och då hade vi teori och sen akrylmåleri. Jag målade två får. Trodde det skulle bli jättefult men det tog sig och blev helt OK. Jag var helt inne i det och fast jag var så trött på förmiddagen så piggnade jag till efter måleriet på eftermiddagen. Det ger energi. Så kul! Det är god mat här också, man får frukost, fika, lunch, fika och sen kvällsmat o efterrätt :-). Som all-inclusive :-). 
Vi bor i en lägenhet som är väldigt ocharmig med hål i garderober, där en propp inte finns och således fungerar inte strömmen överallt och idag trillade duschdraperiet ner :-D. Sunkigt men sängarna är sköna så vi sover bra i alla fall. Igår kväll var vi och lyssnade på stå-upp komiker och åt lite chips och tog vars ett glas vitt vin. Så det var trevligt. Sen gick vi o la oss tidigt. 

Idag har jag också börjat kl 09 och idag var det akvarell som jag ju är van vid. Men oj vad jag inte kunde måla idag! Har glömt helt hur man gör, var länge sen jag målade akvarell. Läraren är väldigt snäll mot mig och ger mig mycket tips o även beröm. Kul ju! Men idag var det mest tips för mina bilder blev verkligen inte bra... Hehe. Vi åkte även till en liten restaurang nere vid havet i Landskrona där vi fick fiskbuffé som var hur god som helst och där man satt jättefint i ett glashus vid havet. Det ingick också i kursen. Mycket mycket trevligt! 
Joakim skickade bilder och katterna verkar ha det himla bra. 
Mys med Sweet
Och mysMango
Nu ska jag och Helene kolla på teaterimprovisation.





2 kommentarer:

mossfolk sa...

Ättiksprit 12% är mitt hetaste tips mot kattkiss. Är det på golvet kan man först tvätta bort kattkisset och sedan hälla på en redig pöl ättika. På plastmatta kan det få ligga en stund innan man torkar bort det, men på parkett bör man förstås torka omedelbart. Det neutraliserar doften och är riktigt effektivt (väldigt tillfälligt stinker det ättiksprit istället, men det försvinner efter bara en liten stund).
När det gäller textiler som går att tvätta i maskin kan man hälla i ättiksprit i sköljmedelsfacket. Funkar superbra!

Kattalena sa...

Tack så jättemycket för tipset! Det ska jag testa :-)