torsdag, juni 16, 2016

Nu har det blivit juni också...


Det går dåligt med bloggandet och nu har jag glömt vad jag gjort de dagar som gått. Inte har jag varit bra på att fotografera heller. Jag har dock semester from måndag så det borde gå bättre då kan man hoppas. Hur som helst så har jag idag vaknat väldigt tidigt och sitter här i soffan bredvid katterna. Sweet slickar Mango och de ser ut att ha det bra. Så jag ska försöka summera lite. Det jag minns...

1/6 onsdag
Jobbade på kontoret på förmiddagen och åkte sen till tandläkaren med Elliott (som jag hämtade på skolan först). Min kompis Camilla är tandsköterska hos tandläkaren vi går till, så det var kul att träffa henne! Hon är så snäll :-). Både Elliott och jag blev undersökta, helt utan anmärkningar.

När vi kom hem så fixade jag picknick och åkte iväg med Elliott på brännboll med klassen. Elliott o jag trodde att det var i Hammarspark men det var det inte... Så vi blev lite sena. Vi satte oss på en filt med Michael och Heimi för att picknicka innan spelandet. Elliotts sjukskrivna fröken var också där och kom och sa hej o att hon saknat Elliott. Gulligt! Det var varmt och skönt och kul att titta på när de spelade. När jag kom hem var Joakim här och vi hade tv-kväll.

2/6 torsdag
Jobbade och fick undan en hel del. Mina föräldrar hämtade Elliott på skolan. Jag åkte dit när jag jobbat klart. Mamma hade lagat rostas med färskpotatis och såser till. Det var jättegott och vi satt ute och åt. Så skönt väder! Det blommar på för fullt i mina föräldrars trädgård. Vi hade en mycket trevlig kväll och Elliott hoppade studsmatta och vi kastade boll. Åkte hem när det var dags för Elliott att sova.
En vacker ros hos mina föräldrar
Fina petunior
3/6 fredag
Minns inte alls vad jag gjorde denna dag...

4/6 lördag
Vi åt lunch på rester. Gjorde potatissallad och skivade upp lite kött. 
Mumsig lunch
På kvällen var det bokbrunch hos Åsa. Jag hade inte läst ut boken men det verkade inte de andra heller ha gjort :-). Ingrid körde mig och Becka dit och när vi kom fram bjöds vi på mumsiga tilltugg.
Coppa, hasselnötssalami, minibuffelmozzarella, salta mandlar och padrones
Vi gick en promenad i Åsas fina trädgård. Tyvärr blev det inga bra bilder, men vill man se hur den ser ut kan man titta här. Det finns många fina bilder i den bloggen.
Becka o Åsa
Efter trädgårdsrundan satt vi och pratade tills maten dukades fram, vi fick grillad oxfilé med rivet vitlökssmör, rösti och sallad. Supergott! Vi satt ute och åt och mitt i allt började det åska lite och regna. Men parasollet höll undan allt regn för min del och det var riktigt mysigt med regnets smattrande. Åsa hade bakat en supergod citron o vallmokaka och cappuccino till.
cappuccino och kaka

Sen serverades vi även en väldigt god fruktsallad och ännu lite senare popcorn :-D. 
Fin och god efterrätt
5/6 söndag
Vid middagstid hämtade jag upp Joakim i Trelleborg och vi åkte till Falsterbo för att hälsa på hos hans mor. Hon hade lagat en riktigt god lunch till oss, marinerade kycklingbröst med potatissallad (med extra kapris och inlagd gurka till) samt grönsallad med oliver och annat mumsigt. 
När vi ätit oss mätta gick Joakim och jag en runda ner till havet. Det blåste väldigt mycket så det var inte en så jätteskön promenad, men det var några som solade och badade där trots det :-). 
När vi kom tillbaka bjöds vi på marängtårta med vispgrädde o jordgubbar. Och vi pratade mycket böcker :-). Det var trevligt! Jag fick med en bukett rhododendron som hans mor plockat till mig.
Vi körde hem till mig och tog det lugnt på kvällen.

6/6 måndag
Denna dag var det nationaldag och en helt ledig dag. Philip kom tidigt för att leka med Elliott. Jag gjorde pannkakor till lunch och vi åt även tårta som vi fick med från Joakims mor dagen innan.
Joakim och jag satt på balkongen och drack iskaffe och tog det lugnt medan Elliott o Philip lekte. Jag gick hem med Philip vid halvfemtiden. Elliott, Joakim o jag åkte till Emporia och handlade lite till maten. Elliott fick även en hamburgare på Max, det är hans absoluta favorithamburgare.
När vi kom hem var det dags att laga middag och vi gjorde rispappersvårrullar. Det är så fräscht och lätt och blev supergott som alltid. En av Elliotts favoriter också.

7/6 tisdag
Jobbade på kontoret. På lunchen gick Åsa och jag till Slottsträdgårdens Café där vi lunchade med Becka. Det var jättefint väder och så skönt att sitta ute i fin miljö och äta lunch! Trevligt!
Skönt med en liten lunchpromenad också. Jobbade hemifrån på eftermiddagen och på kvällen åkte jag hem till Joakim och vi mumsade i oss kallskuret och färsk mango medan vi tittade på TV. Mycket gott!

8/6 onsdag 
Körde hem till katterna innan jag åkte till jobbet.
Fina vallmo vid parkeringen i Trelleborg
Mina föräldrar hämtade Elliott på skolan. Mamma hade lagat jättegod middag. Det var ugnsbakad lax (snabbgravad) och sallad på avokado och oliver (och annat), nypotatis och sås med gräslök. Hon hade också gjort rabarberpaj med toscatäcke som vi åt med glass. Hur gott som helst! Innan jag skulle hem så fick jag plocka en bukett blommor (Pioner och jasmin) i trädgården, den blev sååå fin!
Mango bredvid de vackra blommorna
9/6 torsdag
Jobbade halvdag hemifrån. Joakim var här och han fixade lunch medan jag jobbade. Vi åt fried rice och det var supergott. När jag jobbat klart så satt vi lite på balkongen i solen. Så skönt!
Vi gjorde oss klara och åkte in till Köpenhamn vid 16-tiden. Vi hade sånt flyt, och hamnade snabbt på en gata där det fanns en ledig parkering. Det visade sig vara precis vid den restaurang vi tänkt gå till :-). Resaturang Sorgenfri där vi beställde in fläskstekssandwich som var supergod! Det bästa var att jag slapp äta brödet, allt serverades så jag kunde ta vad jag ville, dvs bara det götta. :-D.
Mumsig knaprig svål!
Vi blev inte supermätta så vi åt även friterad camenbert. När vi ätit klart var det dags för kvällens konsert på Forum. Vi skulle se Muse. Vi körde mot Forum och körde lite fel, men det visade sig vara helt rätt ändå för även här hittade vi en parkering direkt, alldeles bredvid Forum. Och det stod att man bara fick stå två timmar så vi blev lite osäkra. Men så fort vi gick ur bilen kom det fram en snäll man och förklarade att vi kunde gå till kiosken och köpa biljett för att få stå flera timmar efter de två första gratistimmarna. Vi behövde inte ens fråga alltså :-). Sånt flyt! Så vi köpte en parkeringsbiljett och sen gick vi mot Forum. Där mötte vi upp Torgny och hans familj som också skulle se denna konsert.
Tina var smart och fixade sittplatser till oss, så himla skönt! Jag trodde vi skulle stå hela konserten. 
Det var verkligen en show de bjöd på. Väldigt maffigt! Så roligt att ha sett! 

10/6 fredag 

Jobbade och sen hämtade jag Elliott på skolan. Joakim kom hit och hade med sig en bukett blommor. Så fint! Vi tycker båda väldigt mycket om blommor! Det är kul! 
Fina fredagsbuketten
Vi hade raclette till middag, något som Elliott också tycker mycket om. Vi var väldigt trötta så det var en lugn kväll. Dukade fram fredagsgotter och tittade på lilla Aktuellt och Larva med Elliott. Han hade lite ont i magen när vi skulle sova så han fick vara uppe med oss lite längre och efter lite bollspel med Joakim hade han inte ont längre och var trött. Då somnade han direkt :-).

11/6 lördag 
Jag skulle klippa mig och Joakim hängde med in till stan. Jag klippte mig hos samma frisör som förra gången, hon är gullig. Elliott gick över till Michael när vi åkte och han skulle på kalas en timme senare. Vi kom hem från stan och åt resterna av stekta riset till lunch. Vi satt på balkongen och solade. Joakim gjorde en trästämpel och jag tonade håret. Sen tittade vi lite på tv och vi grillade oxrullader med bacon och fetaost till mig och med soltorkad tomat o mozzarella till Joakim. Grillade även lite sremskakorv och till det hade vi potatisen från dagen innan som vi grillade i paket i ugnen med vermouth, smör och racletteost. Joakim hade köpt jättegoda fläsksvålar från en köttaffär. De var svåra att sluta äta av. Vi kollade på en thriller som var mycket märklig...

12/6 söndag
Mangomys!
Vi hade en lugn förmiddag och sen åkte Elliott, Joakim och jag till Wallåkra. Helene, Torkild och hans föräldrar var ute och gick men kom strax efter att vi kommit dit. Vi gick en tur i deras stora trädgård och Elliott såg en gigantisk snok bland buskarna. Det tyckte han var spännande, jag med :-). Helene och Torkild hade lagat en jättegod kycklingsallad med sås till. Torkilds pappa hade gjort en rabarberpaj med vaniljsås till. Vi satt ute och åt och det var vindstilla och skönt trots att solen bara tittade fram då och då.

När vi ätit klart gick vi till Wallåkra stenkärlsfabrik som låg alldeles intill. Joakim har velat dit för att titta på ugnen länge. Det är den enda ugn där de fortfarande glaserar med salt om jag förstått det hela rätt. En jättestor ugn var det! Vi gick hem tillbaka till Torkilds föräldrar över en bro som de just byggt över en liten å (eller bäck) och sen sa vi hejdå och åkte hemåt. Det var en mysig utflykt!

Inga kommentarer: