onsdag, januari 06, 2016

Gott nytt 2016

Tänk att det är ett nytt år redan. Så snabbt förra året gick! Jag hinner inte med riktigt känner jag...

Nyårsdagen:
Jag åt frukost med Michael och Elliott. Pysslade lite hemma på förmiddagen, dammsög och lagade kyckling i dijonsås (filéer som behövde användas). På eftermiddagen åkte jag hem till Joakim. Han hade gjort gratinerad hummer och den var himla god! Vi åt middag samt gick en promenad och tittade på fyrverkerier. En bra början på det nya året. Ett år som jag ´ tänkt röra på mig mer, jag har tänkt stå upp vid skrivbordet lika mycket som jag sitter, ta fler och bättre foton samt försöka lyssna in vad jag vill göra och se till att vila när jag behöver vila. Att ta det lugnt är prio ett, samt att umgås med nära och kära.
En läromästare i vila
Lördag
Hade sovmorgon och åt sedan laxrulle och sparris till frukost. Det var mumsigt. Jag gick till tåget vid halv två, men tåget till Malmö var inställt, så jag fick vänta en halvtimme på nästa. Då passade jag på att skriva lite på julblogginlägget. Det är wifi både på stationen och tåget så det är ju himla bra. Så skönt med en vänthall, det saknar jag på Hyllie där man måste stå och frysa medan man väntar på att tåget ska komma.

När jag kom hem gick jag över till Michael och Elliott. Elliott följde med hem till mig. Han hade ont i halsen och kände sig risig, sa han. Vi spelade lite minecraft och sen tog jag tempen och såg att han hade feber. Så han fick ipren, mest för halsontet. På kvällen gick vi hem till Michael och åt middag. Han hade stekt lammfiléer och de var himla goda! Jag gjorde rosmarinsås och krossad potatis till. Mumsigt alltihop. Elliott hade ont i huvudet o var trött o hängig. Vi tittade på Kikis expressbud och Elliott sov hos Michael. Jag gick hem och kollade ett avsnitt Anna Phil. Sen gick jag och la mig, var hur trött som helst.

Söndag
Vaknade och kände mig risig. Ont i halsen och förkyldkänsla. Jag skulle egentligen ha Camilla och Jonas hemma på lite frukostfika kl 10 men messade att jag inte kände mig så bra och att Elliott var sjuk så det kanske var bättre för dem att inte komma. Så vi flyttade fram det. Synd men jag orkade verkligen inte. Låg kvar i sängen ett tag och sen gick jag över till Elliott och Michael och kollade hur det var med Elliott. Han var verkligen hängig stackaren. Hög feber och jättetrött o risig. Lite senare kräktes han av febern också. Han gör ju ofta det. Så det är fint att han är hos Michael, för jag fixar inte det så bra. Och Elliott verkar också tycka att det är skönt att vara där när han är sjuk. Så det är win win...

Jag bakade mina nattjästa bullar som jag förberett kvällen innan till Camilla o Jonas och så bakade jag en citronkaka för att jag var så nyfiken på hur den skulle smaka. Sen var jag helt slut och tog det lugnt.... Skulle egentligen målat en vägg i gemensamhuset i kollektivet men eftersom jag kände mig risig så vågade jag mig inte på det. Jag vet dock vad jag ska göra så när jag mår bättre ska jag ta tag i det. Åkte och handlade på Emporia och mötte upp Joakim där och vi åkte hem till mig. Jag gjorde broccolisoppa till Elliott och gick över med den till honom. Den fick godkänt, tjohoo! Den blev faktiskt god. Elliott hade 39,7 grader feber trots att han tagit febernedsättande, så han sov mest hela dagen hos Michael. Så synd om skruttungen!

Joakim och jag tog det lugnt här hemma och tittade på TV och pratade en massa. Det är så skönt att jag faktiskt börjat detta år med att ta det lite lugnare. Att ta sovmorgon och sitta och titta på TV hör inte till vanligheten här inte :-).
Och vi lagade lite mat, lax och vitvinssås med mycket parmesan till. Det var mumsigt!

Måndag
Försov mig nästan, vaknade med ett ryck och då var klockan 07.40! Så länge sover jag ju i stort sett aldrig... Så jag hoppade upp och gick sen över till Elliott då Michael skulle gå och handla. Kollade i Elliotts hals och jisses, alldeles tjock vit beläggning på knallröda halsmandlar... så jag ringde vårdcentralen för att höra om de tyckte jag skulle komma in. Det är ju säkert halsfluss... Gick hem och jobbade när Michael kom tillbaka. Klockan 10 åkte vi till vårdcentralen och de tyckte att vi skulle ge antibiotika, så det fick vi utskrivet.

Gick hem o jobbade igen. Hade kvar mat sedan gårdagen så det åt jag till lunch. Blev hur mätt som helst. Michael vabbade men behövde åka iväg ett tag på eftermiddagen så då var jag hos Elliott. Vi hade lite soffmys och spelade minecraft. Sen gick jag hem. Michael passade Erik en stund, han och Ellilott fick sitta långt ifrån varandra så Elliott inte skulle smitta. Elliott var hängig och hade ont i halsen.

Så himla bra att jag kan jobba hemifrån sådana här dagar. Denna dag var dock en irriterande dag på så sätt att jag var småhungrig hela tiden fast jag egentligen inte var det. Så jag åt av min citronkaka och knäckte en massa valnötter och stoppade i mig det ena och det andra mest hela dagen...

Jag gjorde raita och gick sen hem till Michael och Elliott och åt chicken tikka masala. Det var gott! Elliott åt av gårdagens soppa och några kycklingben. Sen orkade han inte mer utan la sig i soffan. Jag satt med honom en stund och sen gick jag hem och fortsatte jobba. Har jobbat under kvällen också. Skönt att ha fått tid till det och ha fått undan en del.

Tisdag
Elliott kom hit på förmiddagen och vi tog det lugnt tillsammans hela dagen! Så himla skönt. Hans feber hade nu gått ner och han hade bara lite ont i halsen. Väldigt blek liten påg men mycket bättre! Vi hämtade pizza till middag. Michael kom och åt med oss och sen kollade vi på en jättebra och fin dokumentär om två enäggstvillingar som växt upp i helt olika världsdelar men som hittade varandra via nätet. De var så himla gulliga!
Elliott och jag la oss ganska tidigt men han somnade jättesent... hade svårt att somna. Troligtvis för att han sovit så mycket när han varit sjuk :-). Själv var jag trött och hängig hela dagen. Har motat bort förkylningen ganska bra med coldzyme men nu har snuvan kommit och jag är täppt i näsan mest hela tiden. Har lite ont i halsen också, men det är helt hanterbart så jag hoppas det håller sig på denna nivån.
Jag gjorde clotted cream och lemoncurd inför morgondagens frukostfika med Catta.

Onsdag
Idag är det onsdag och Elliott och jag vaknade vid halv sju-sju tiden. Vi låg kvar och drog oss ganska länge. Strax efter 08 kom Catta och då hade jag bakat scones. Så vi fikade på te, scones, clotted cream och lemoncurd. Elliott fikade också med oss. Catta skulle på spinningpass så hon gick iväg vid 11-tiden. Elliott och jag pysslade lite här hemma och sen åkte jag iväg in till kontoret och släppte in några som skulle hämta en av sofforna. Det gick bra!
Jag köpte lite grejor till nya kontoret och hämtade en dammsugare på posten som också var till nya kontoret och så gick jag dit. Jag hade fått fel instruktioner gällande larmets av och påsättande, men det gick bra ändå, hehe.

Och nu är det eftermiddag och jag har suttit och jobbat ett tag. Så mycket att göra och så lite tid. Skönt att kunna fixa med saker hemifrån. Jag är täppt i näsan och snörvlig och trött som sjutton, speciellt i kroppen. Nu ska jag laga lite mat.

Här kommer en söt liten film som ni säkert sett förut men som man kan se igen :-D.

Inga kommentarer: