onsdag, september 16, 2015

Finlandstripp

Igår steg jag upp hur tidigt som helst för att åka till Finland. I säkerhetskontrollen glömde jag visst att ta min dator, så efter sisådär 100 meter kom en vakt springande efter mig. Han hade min dator med sig och frågade om det var jag som hade glömt den... hehe. Såklart att det var. Hade ju varit fint att åka och jobba i Helsingfors utan datorn... Så snällt att han gick ifatt mig! Tänk om jag inte kommit på det förrän jag var på planet!

Flygresan gick fint, jag halvsov mest hela tiden, höll nästan på att missa att få en kopp te. Men jag vaknade till precis när hon gått förbi. Så hon sa godmorgon och så fick jag en kopp te trots att hon egentligen redan gått förbi.

Diana mötte mig vid tåget, man kan ta tåg till Helsingfors från flygplatsen. Det kunde man inte innan. Det var ju smidigt och mycket billigare än taxi. Vi gick till kontoret och satte oss att jobba direkt. Det var mycket att gå igenom och vi hann med riktigt mycket. Sen åt vi lunch lite sent, lax med potatis. Det var gott! Tillbaka på kontoret fortsatte vi jobba och sen satt jag med Tompa och gick igenom hur det ska bli när vi tar över finska bokföringen i Malmö. När vi jobbat klart fick vi skynda på så vi inte skulle bli inlarmade...

Precis när Tompa slog igen dörren kom jag på att min jacka var kvar i rummet. Men han hade ingen nyckel så vi kunde inte komma in igen... buhuu! Så jag fick gå ut utan jacka. När jag kom ut ösregnade det. Jag har hål i min sko så jag blev alldeles blöt om foten trots att jag bara gick en liten bit (över till ett köpcenter som låg väldigt nära kontoret). Så jag fick köpa mig ett par skor. Så att jag kunde gå till hotellet sen. Så dumt alltså! Fick köpa ett paraply också, för jag hade ju ingen jacka eller någonting att skydda mig med...

Jag köpte lite fetaost, kex och chips i en mataffär och sen gick jag till hotellet. Jag åkte upp på 5:e våningen för att hitta mitt rum. Man skulle öppna med en kod, men den fungerade inte. Då var jag trött, hungrig och hade fått spänningshuvudvärk. Så det kändes lite jobbigt. Men det lät i rummet så jag knackade på. Killen som bodde där hade det rummet i ett halvår, han sa att det finns många hotell som har just det namnet och att det rum jag har fått nog är på samma hotell men annan adress. Suck! Så det var bara att ge sig iväg igen. Det var tack och lov inte så himla långt till rätt hotell. Och där funkade koden. Men det låg hur nära kontoret som helst, så det var en rejäl omväg jag gett mig iväg på :-).
Gick längs tomma gator i jakt på hotellet
Sen kom jag till ett mycket basic hotellrum (men med både liten kyl och vattenkokare) och där pratade jag med Elliott på FaceTime. Han hade haft det bra och varit hemma hos en klasskompis och lekt efter skolan. Jag mumsade i mig ostar, chips och coca. Så nyttigt så... orkade inte gå ut och äta någonting. Treon hjälpte mot huvudvärken. Jag kollade på Homeland innan jag nannade.

I morse hade jag ställt klockan och duschade och satte mig att jobba på hotellrummet en stund. Sen skulle jag hitta något att äta till frukost men det var inte lätt, så det blev tillslut en pizzabit som jag åt på vägen mot kontoret. Diana och jag gick igenom allt vi kunde komma på. Det var ett väldigt varmt kontor och instängt, så jag fick ont i huvudet meddetsamma. Tog en treo och fick istället ont i magen. När vi var klara så var Diana gullig och skjutsade mig till flygplatsen. Där var jag i väldigt god tid. Tänkte äta middag men det fanns inget roligt. Bara såna där lyxhamburgare och det var jag inte sugen på. Så jag tog en macka med skinka o kronärtskocka samt en bulle med pistageröra. Bröd är ju inte det bästa för mig när jag redan har ont i magen, så inte blev det så mycket bättre av det inte. Jag är sugen på en rejäl köttbit! Så när jag kommer hem ska jag banne mig gå och köpa en bit kött och steka och äta med lite sallad. Det ska bli hur gott som helst!

Tur nog har de wifi på flygplatsen så jag kan  jobba lite här också :-). Ska bli himla skönt att komma hem och sen hämta katterna som jag inte träffat på jättelänge! Ser mycket fram emot att träffa Elliott också. Den finaste i världen.