onsdag, juni 24, 2015

Lovely Kreta

Nu är vi hemma igen efter en härlig vecka på Kreta tillsammans med mina föräldrar! Vi har haft soligt och ca 30 grader varmt hela veckan! Det regnade lite på morgonen en dag men då åkte vi in till Chania och när vi kom tillbaka till hotellet så var det sol o badväder igen :-D.

Flygresan dit var skakig. Vi satt längst bak i planet och det kändes som att bakdelen inte riktigt höll ihop med framdelen, hehe. Redan vid starten skakade det och skumpade massor där bak. Alldeles instabilt. Sen flög vi över flera åskmoln så det var lite turbulent och maten var ingen höjdare. Men Elliott tyckte det var en toppenflygresa och gillade när det skakade plus att han åt världens godaste yoghurt :-D.

Vi landade och det var varmt och skönt och vi åkte buss till hotellet och fick ett jättebra rum med tre rum på övre plan varav två sovrum och så kök och "vardagsrum" där nere. Det var toalett till varje sovrum och två balkonger, en uppe och en nere. Kanon! Vi kom fram mitt i natten så vi la oss att sova i stort sett meddetsamma. Det var kanon att bo i samma hotellrum och rummen var avskilda så man störde inte varandra alls.
Elliotts o mitt rum med stor balkong utanför
All-inclusivebuffén var toppen tyckte jag! Jag saknar frukosten! Hade varit gott med lite sådan frukost idag. Mmmm....
Min första frukosttallrik. Mums!
Utsikt från restaurangen
Vi spenderade dagarna mestadels vid vattenlandet vilket var kanonbra! Jätteroliga rutschkanor. Jag åkte mest den gulvitrandiga. Den var hur rolig som helst. De andra var lite väl snabba och gjorde lite ont i rumpan :-D. Utsikten från Rutchkanorna var toppen!

Ganska högt upp alltså!
Utsikt från rutschkanorna
Den gulvitrandiga var min favorit, de övriga var "fritt fall" o Elliotts favoriter
Roligt att bada! Det var 1,50 m djupt i bassängen så puffarna fick vara på.
Första kvällen var det grekisk afton med dans.
Här dansas det för fullt
Vi åkte tåg på hjul upp i bergen. Det var skumpigt och kringelikrokigt och jag var alldeles yr i bollen vid första stoppet som var ett besök i en kyrka med ikoner. Det gick tanter och pussade på ikon-tavlorna... de var fulla med pussmärken :-D. Som tur var gjorde tåget många stopp och jag blev inte mer yr efter första stoppet. Det var en rolig utflykt!
Tåget
Elliott fick lite chips som färdkost
Hotellområdet var väldigt mysigt. Här kommer några bilder på hur där såg ut.

Utanför receptionen
På vägen mot badlandet
Badlandet med rutschkanor ligger längst bort
På väg tillbaka mot hotellrummet från badet
Trappan upp till vårt hotellrum
Det fanns även ett vattenland för små barn
På kvällen gick vi ner till stranden. Det var fin solnedgång även om man inte såg själva solen bakom bergen.
Elliott gillade att gå längs stranden

Vi var nere vid havet och badade en dag också. Det simmade småfiskar i havet och vattnet var omväxlande varmt och kallt. Det var nice!
Där kunde man leka med blöt sand
Elliott smakade på en pepparfrukt
Det var starkt :-D
Vi hade med lite lego också
Fina blommor var det lite överallt
Poolen utanför i kvällsljus
Elliott hittade en kompis. De lekte med studsbollar
En dag regnade det, då åkte vi in till Chania. Det regnade när vi var i saluhallen men när vi kom ut var regnet slut. Sicken tur! I Chania hittade vi goda haribo daggmaskar.
såna här godsaker hade de i saluhallen. Fårskallar med tänderna kvar...

En tjusig bougainvillea
Vi åt på en restaurang i hamnen som fritidsresor rekommenderade.

Calamares

Utsikt
Mumsig efterrättsdryck
Elliott träffade en boaorm
En väldigt tjusig orm var det och mjuk och skön att klappa på

På väg mot bussen gick vi längs med muren
Ja, typ fästningen
Hemma igen var det dags för bad.
Bad o lek på luftmadrass
Selfies i trappan på hotellet
Det var väldigt bra minidisco också. Det var han på två gånger. Och en dag var han med på poolbingo, de hade någon aktivitet varje dag. Trolleri show var det en kväll, den var bra men Elliott tröttnade efter en halvtimme ungefär :-). En sak vi gjorde varje dag och som Elliott ville göra nästan hela tiden var att spela lufthockey :-D. Kvällarna avslutades oftast på den lilla balkongen. Någon gång satt vi i baren.
Kvällsmys på balkongen
Jag fyllde år och blev firad med presenter på morgonen (en finfin lampa av snäckor/musslor och ett snäckskalshänge) och fick även present från Elliott (en tvål och ett anteckningsblock som han skrivit fint i). Och mina föräldrar bjöd på middag på en restaurang vid stranden. Det var hur mycket mat som helst! Mycket gott men vi kunde inte äta upp allt.
Grekisk sallad
Lammkotletter till mig
Mixed seafood till pappa - gigantisk portion!
Lite lek vid stranden innan vi gick tillbaka till hotellet

Jag tyckte middagsbuffén var jättebra!
Lite från buffén
Alltid olika färsk frukt
Det var en himla fin resa och sååå skönt med sol och värme! Flygresan hem gick hur smidigt som helst, då satt vi framme i planet och där skakade det inte alls... Elliott somnade så fort han satt sig i flygplanet och han vaknade när vi hade landat. Då frågade han om vi skulle starta nu. Jag sa att vi har redan flugit och just landat. Det tyckte han var lite oschysst, hehe. Sötnosen. Vi åkte från Kreta kl 23.59 så det var väldigt sent. Vi var framme i Köpenhamn 02.20 (en timmes tidsskillnad) och tåget hem gick först 03.26. Elliott var vaken och pigg hela tiden sen vi landat och när vi kom hem gick han över till Michael för att sova där. Han somnade så fort han la sig (då var klockan 04).

Jag blev glatt överraskad av en enorm blombukett (en födelsedagspresent från Michael) och han hade skruvat ihop elcykeln som vi köpt för pengarna vi sålt vår cargobike för. Lovely!
Den fina buketten!
Själv packade jag upp och pysslade och somnade först klockan 06 på morgonen. Jag var helt slut och lyckades faktiskt sova till halv ett. Riktigt bra! När jag vaknat åkte Elliott, Michael och jag och åt lunch på Noodle Market. Jag snabbhandlade lite och sen åkte jag in till Lund och hämtade Mango o Sweet. De hade haft det jättebra och verkade väldigt hemtama. Jag hade med en wienerkrans som vi fikade på och så drack vi te. Sen skulle de iväg på kalas och jag packade in katterna i kattburarna. Det gick väldigt smidigt och så körde jag hem. Båda katterna jamade hela vägen hem.

Något som var sjukt gulligt var att barnen i huset hade ringt på hos Elliott o Michael och sagt till Elliott att de hade en överraskning till honom. Så hade de lagt ut en filt för picknick på gården och dukat fram godisar och hängt upp välkomst teckningar till Elliott! Så himla gulligt alltså!

Man blir ju alldeles varm i hjärtat! Vilket välkomnande! Fyra teckningar hade de gjort. Alla lika gulliga.
Jag åkte och köpte lite ostar o tryffelsalami och Michael, Elliott och jag mumsade i oss detta på kvällen och tittade på bilder från Kreta. Sen gick Elliott och Michael hem till sitt och jag la mig alldeles för sent som vanligt.

Idag har jag jobbat och jag hade fått ett nytt fint skrivbord som känns jättebra! Vi har skrivit kontrakt på en ny lokal på gågatan och det ska bli så himla kul att flytta dit! Det är ett halvår tills dess men tiden går ju snabbt så vi är säkert snart där. Jag var hur trött som helst idag men jobbade på och det gick bra. På lunchen köpte jag lås till cykeln så jag hoppas på ok väder imorgon så jag kan provcykla till jobbet. Skulle vara så nice att börja cykla. Ska försöka ta hand om mig lite bättre from nu och röra på mig mer, äta bättre och ta det lugnare.

Nu är klockan alldeles för mycket igen så nu ska jag ta och gå och nanna!