tisdag, maj 19, 2015

London!

Tjo. Här går det i hundra! Efter en underbar Londonresa har jag nu kastats in i jobb och vardag och allt. Ingen rast och ingen ro. Har inte ens hunnit kolla på bilderna jag tog i London :-)
Nu tänkte jag i alla fall hinna med ett litet inlägg :-D.

Torsdag: 
Efter en lugn morgon med Elliott så blev jag skjutsad till Hyllie av Michael och Elliott och där mötte jag upp Catta. Vi kom i god tid till flyget och snart var vi uppe i luften och på väg till London.
På flygplanet
Vi åkte från strålande sol i Skåne till ett 10 ° C varmt London där det ösregnade!!! Som tur var hade Catta med regnkläder och jag fick låna en regnkappa av henne :-D. Annars hade jag varit dyngsur när vi kom fram till hotellet. Vi skaffade Oyster card och tog metron till hotellet. Där blev vi grymt överraskade då vi fått ett ENORMT rum och det kändes hur lyxigt som helst. De som tog emot i receptionen var grymt trevliga och det visade sig att vi hade wifi och fri tillgång till gym, träningspass och pool under hela vistelsen. Catta som är träningsfreak tränade redan första dagen :-D. Ett spinningpass i vatten, cyklarna var alltså i vattnet...
Vår nya säng
I ösregnet fick de stackars barnen ändå träna i shorts och t-shirts :-)
Blommor i receptionen
Vi höll oss på hotellet, kom inte dit förrän vid 15-tiden och sen hade Catta träningspass vid 18. Den galningen som redan hade tränat yoga kl 06.45 på morgonen innan vi reste :-D. Jag själv stannade på rummet och slappade. På kvällen åkte vi in till stan och åt på en restaurang som var jättebra.
Mumsig mat
Vi var tillbaka på hotellet ganska sent och vi sov gott på natten. Catta somnade så snart hon la huvudet på kudden, det tog lite längre tid för mig att somna :-).

Fredag:
Catta började med träning kl 07 på morgonen. Sen gick vi och åt frukost. Den var bra! 
Cattas frukost
Min frukost
Hotellgården
Sen begav vi oss till Waterloo station och där mötte vi upp en cykel-guide och andra entusiaster. Cyklarna fanns i ett rum bakom en lång tunnel med massor av graffiti. Det var fritt fram för alla att klottra och de har utbildningar i hur man målar på helgerna. Banksyfilmen hade premiär här. 
På väg mot cyklarna
Catta har nu fått sin cykel
And off we go
Sen cyklade vi genom hela London! Det var jätteroligt. Vi hade tur med vädret, det var lagom varmt, lite soligt men inte för mycket och det blåste inte mycket. Vi cyklade över gator och torg och på trottoarer och mitt bland bilar och bussar. Hehe. 
Guiden berättar om parlamentet i bakgrunden
Skyddsrum för allmänheten, där ingen ville vara då 
det stank och var skitigt, men ibland hade de inget val...
Fönstren på husen var igenmurade på flera ställen, man skattade för ljuset 
som kom in i lägenheterna... därför satte man igen dem för att slippa betala. 
Vackra blommor!
Vi cyklade till Westminster Abbey där bla Helena Bonham Carter & Shane MacGowan har gått i skola. Terminsavgiften är idag 34 000 GBP och det är 3 terminer på ett år... bara för de rika alltså :-).
Rikemannaskolan
Vi cyklade genom vackra parker!
Cattas cykel välte alla andra cyklar :-D
Vi såg en parad för drottningen, det var en övning. 
Vi var på Trafalgar Square och sen tittade vi på affären där de tillverkar peruker till domare. Den butiken har funnits sen 1689. 
Här springer balettdansöserna över till själva scenen där de ska uppträda 
Affären som tillverkar peruker och domarutstyrsel
Vi skänkte en slant till katten. Samuel Johnsons katt - Hodge.  
Samuel skrev första engelska ordboken alldeles på egen hand.
Efter denna eminenta rundtur på cykel drog jag med mig Catta till Camden Town. I love Camden! Där var det matmarknad som vi åt på. Catta åt någon kycklinggrej i naanbröd och jag åt pasta som de tillverkade precis innan man fick den. 
Alice i Underlandet
Skor 
Rolig väska 
Fiiiiina lampor! Vill ha!  
Gnägg
Marknad
Vi gick runt hur länge som helst. Sen fick vi slita oss därifrån för vi ville hinna åka linbanan också innan den stängde (kl 20). Och vi hann precis! Det var inte så nära city inte. Vi fick åka något konstigt tåg som körde ovan jord och gungade och skakade. Och sen hoppade vi på linbanan som även den gungade i vinden och jag undrade vad jag hade gett mig in på! 


Det var högt!!! Något skräckslagen var jag, det var skönt att komma ner på jorden igen....
Efteråt handlade vi lite gotter i en affär och åkte till hotellet och snacksade. 
Våra snacks
Lördag:
Denna dag åt vi frukost tidigt då Catta skulle träna på förmiddagen. Efter frukosten gick vi runt i hotellets trädgård. Så himla fint! Medan Catta tränade så gick jag ner till hotellpoolen och simmade. Jag försökte mig på både crawl och ryggsim (som Elliott simmar) och jisses vad jobbigt det var! Hur orkar han! Jag orkade inte ens en längd... Men bröstsim det gick fint. 




Jag googlade efter afternoon tea och hittade ett ställe som verkade lovande. Så vi bokade tid kl 13. Catta gick och tränade och sen åkte vi till hotellet som hade afternoon tea. Vi blev lite sena, hehe för vi valde att gå längs Carnaby street och hade fullt upp med att hitta till afternoon tea hotellet när vi strosat klart. 
Hur söt???
Vi hittade fram tillslut och det var världens lyxhotell! Det fanns inte en fläck någonstans, så rent så det var otroligt! Så fort man tittade upp kom någon och frågade vad man önskade :-D. Man fick påfyllning av allt hur mycket man ville. Det var GRYMT gott!!!
MUMS!
Italienskt-inspirerat afternoon tea, sconesen med cream var sååå goda och det var allt annat också.
Vi kunde inte fatta att vi hade sån tur och hittade ett så bra ställe. Allt under hela resan hade bara flutit på och vi fick gjort allt vi hade tänkt oss! Så här satt vi och njöt. Sen var vi sjukt mätta! Vi tog oss tillbaka till vårt eget hotell för nu var det dags för SPA. 

Wifi i telefonkiosken, hehe
När vi kom till hotellets spa blev vi väl omhändertagna och var på Hamam och Scalp massage. Väldigt mysiga lokaler och skönt att sitta på varma stenar. Efteråt var vi mjuka i kroppen och inoljade i oljor. Duschade och gick upp på rummet. En liten stund senare var vi på väg ut igen.
Denna gång styrde vi kosan mot PRIMARK. Som Ullared fast i London. 
Catta ville gärna se filmen "Spooks" på bio på kvällen. Den började 21.20 på Odeon vid Marble Arch. Vi var dock på Primark tills de stängde kl 21 och sen fick vi bråttom mot bion. Vi tog buss och satt på andra våningen såklart! 
Vi åkte en sån här buss
Vi var framme vid Marble Arch 21.25, så egentligen insåg vi att vi nog inte skulle få plats på bion eftersom den redan börjat. Men vi sprang dit ändå. Och vi hade sånt flyt! När vi kom fram till kassan så sa de att filmen började inte förrän 21.40. Så det blev bio också! Och vi tog in nachos och popkorn som vi åt under filmen :-D. När vi kom ut var det alldeles mörkt ute. Men London är en så levande stad och det var fullt med folk som vore det mitt på dagen... 

Fontän alldeles utanför bion
Märkligt hästhuvud också utanför bion :-)
Söndag:
Det var dags att åka hem på söndagen men först åt vi frukost och sen gick Catta och tränade. Allt flöt på smidigt till flygplatsen. Där strosade vi runt och tappade alldeles bort tiden. Vi var hungriga och gick till en restaurang och beställde mat. Men den skulle ta 10-15 minuter och vi kollade på klockan och insåg att gaten stängde om 10 minuter! Min mat hade precis kommit in när vi såg detta, så Catta gick och avbokade sin mat och så delade vi på min och åt snabbt som attan innan vi rusade iväg till gaten och kom dit sist av alla :-D, precis innan den stängde. De varnade för skumpig hemresa pga starka vindar, men det var inte alls så skumpigt utan flygresan gick väldigt bra. Vi delade på en tapas-tallrik på flyget, mycket gott var det! 

Vi fick vänta i evigheter på vårt bagage men sen var vi på väg hem! En superfin resa har vi haft! 
Michael och Elliott mötte upp mig på Hyllie och jag hade längtat efter min lille Elliott-skrutt! Underbart att träffa honom igen! Vi åkte till Emporia för lite mat.

När vi kom hem fick Elliott ett litet legopaket i present och han blev hur glad som helst. I Camden hade jag hittat en "spirited away" tröja och jag var inte säker på om Elliott skulle gilla den eller inte. Men när han såg den sa han direkt att det var hans favoritfilm och att han älskade den :-D. Så det var ju väldigt lyckat. Han byggde lego tills han skulle sova och vi kom lite sent i säng. 
Och katterna var så glada! Sweet han riktigt kastade sig framför mig och ville bli kelad med och kliad på magen och lämnade typ inte min sida på hela tiden. Mango var också där men inte så kelig som Sweet som var det keligaste jag någonsin varit med om alltså :-D. Mysigt att träffa dem igen också!

Och idag är det redan tisdag och det har gått i ett sen jag kom hem. På måndagen jobbade jag och det var möten och vi åt lunch på Beebar och det var ännu mer möte och sen iväg från jobbet till kollektivet och laga mat, men jag behövde göra klart en jobbgrej först så gick upp och jobbade lite till där hemma och sen ner till matsalen och fixade efterrätten, vilken var karamelliserade äpplen med salt och rosmarin. Maten var pyttipanna och jag behövde inte fixa något med det. Sen städade vi upp i köket efteråt och när vi var klara med det var det dags att natta Elliott. Sen somnade jag själv också.
Och idag är det utvecklingssamtal på Elliotts skola kl 10. Efter det ska jag åka till jobbet :-).

Inga kommentarer: