söndag, april 19, 2015

Lovely Barcelona

Förra fredagen var det dags för en weekend i Barcelona. Jag hade satt två väckarklockor för att jag inte skulle missa flyget. Den ena satte jag på kvart i fem och den andra på fem i fem. Jag var uppe sent kvällen innan och hade nästan packat klart allt, städat och fixat kattlådan mm. Jag vaknar vid 04, kollar så klockan fortfarande är på och sen somnar jag om. Vaknar och tittar på klockan och hon är 05.20. Oooooups!!! Mer än en halvtimme efter jag hade planerat att stiga upp. Rusar upp, slänger mig i duschen, duschar så fort jag kan. Tömmer kattlåda, ger katterna mat och vatten, slänger ner gympaskorna i en påse för väskan är full och jag hinner inte packa om, rusar sen iväg och hinner tack och lov med bussen i tid. Puh! Jag som hade planerat att ha god tid på mig. Precis när jag ska gå ut genom dörren så ringer klocka nr två. Måste ha ställt den en timme fel... hehe. Vilken tur att jag vaknade i tid!!! Tänk om jag hade försovit mig och missat flyget!

Jag mötte upp Becka på bussen och vi mötte upp Åsa på tåget :-). Vi hade en jättebra flygning till Barcelona och flygbussarna gick hur ofta som helst så allt gick väldigt smidigt. Redan när vi kom in i Barcelona med flygbussen så blev vi överväldigade av alla vackra hus & balkonger. Hotellet låg jättenära Place de Catalunya där bussen stannade. Det låg på en liten sidogata till La Rambla. Jättelätt att hitta dit (även om hotellskylten var så oansenlig att vi först gick förbi).
Redan i foajén kändes det att det skulle vara ett bra hotell. Det var så fint och mysigt!
Fina entrén
Personalen var välkomnande och när vi kom upp till rummet så blev vi så glada. Det var rymligt med tre riktiga sängar och en jättestor terass! Vi såg framför oss hur vi skulle sitta på terassen och mysa och snacksa.
Vår egen terass
Rummet och mitt fina resesällskap
När vi installerat oss på hotellet gav vi oss ut på la Ramla. Där strosade vi i solen och vi satte oss på en uteservering för att äta pizza. En mycket god pizza. Jag drack cola till och det var nog typ världens största cola-glas.
strosandes över ett konstverk i marken på la Rambla
Mumsig pizza
Vi promenerade längs la Rambla ner mot havet och stranden. I slutet av la Ramla var där några levande statyer.

Vi pausade och drack lite treo på en uteservering i solen. Sen sneddade vi genom fina gamla gränder.
En av alla gränder
Vi gick ner till småbåtshamnen och tittade på båtarna och havet. Så snart vi såg palmerna och havet så infann sig en känsla av sommar, det var nästan lite overkligt att gå där i solen.
På väg till småbåtshamnen
 Det solades och spelades boll på stranden. Inte så många badade.

Vi hittade ett himla mysigt ställe där vi satte oss för att dricka.
"vårt ställe" uppifrån
Utsikten från vårt bord
Personalen var inte den mest uppmärksamma men det gjorde inte så mycket eftersom vi mest ville sitta och titta ut över stranden.
Moderna byggnader nere vid stranden

På vägen tillbaka mot stan gick vi längs med en spårvägsallé och förbi ett zoo och genom en park.

Ett konstverk i parken
Spårvägsallén
Spårvagnen
En liten gränd
Vi kom till en triumfbåge men den lyckades jag inte fånga på bild. Däremot fångade jag män som blåste enorma såpbubblor på vägen till triumfbågen.
Bubbelblåsare
Någon fångar en bubbla

Sen var vi tillbaka vid la Ramla och vi gick in i Desiguals butik där de hade 25% rabatt och bjöd på Cava och ostkex. Becka o Åsa shoppade, jag hittade en fin klänning men shoppade den inte, alldeles för dyr med tanke på hur lite jag använder klänningar :-).

När vi kom tillbaka till hotellet var vi hungriga och bad hotellet att rekommendera en tapas-restaurang i närheten. Vi fick ett tips och där bjöds vi på bubbel och fick vars en tapastallrik med supergoda calamares. Mmmmm...
Tapastallriken
Jag älskar små calamares där man ser bläckfiskarmarna och jag fick Åsas för hon vill hellre ha ringar. Perfekt! När vi gick hem på kvällen var det lite läskig stämning i smågatorna. Så det var skönt när vi väl kom till hotellet och kunde gå upp till rummet där vi faktiskt var så trötta att vi gick och la oss nästan direkt.

Andra dagen vaknade vi pigga och utvilade och gick ner för att äta hotellfrukost. Den var bra, det var inte så mycket att välja på men det mesta var gott! Perfekt för mig som inte äter så mycket till frukost. Kakor fanns också! Det gillar jag till frukost :-D. När vi ätit klart tog vi en hop on hop off sightseeingbuss. Vi hoppade av på Sagrada familia och gick runt kyrkan och fotograferade den. Galen kyrka! Helt olika på de olika sidorna. Hur mycket grejor som helst, hur kommer man på allt??? Vi hade tänkt att gå in men kön var hur lång som helst, så vi bestämde oss för att låta bli.
Galna kyrkan
Vi hoppade på bussen igen och nästa stopp var Parc Güel. Där steg vi av och gick en lång väg uppför ett berg. Sista biten var det rulltrappa, hehe. Lite tokigt tyckte jag men skönt! Parc Güel låg högt uppe och hade en fin utsikt över Barcelona! Vi köpte biljetter och för att komma in i själva Gaudis lilla park i parken var det en väntetid på 3 timmar. Skönt med en biljett med tid på, då slapp man stå i kö. Istället gick vi i lite souveniraffärer och sen letade vi upp ett matställe där vi först tänkte sätta oss vid en gång där det blåste massor men sen fick veta att det fanns platser uppe på en takterass.  Vilken tur! Där var det var himla mysigt. Inte den godaste middagen, men väldigt varmt och skönt! Jag brände näsan & pannan rejält...
rosévin
Prat
Beckas räkor som såg fantastiskt goda ut och nog var det också
Mina calamares som såg goda ut men inte var så goda som de såg ut att vara
Det var fortfarande tid kvar så vi gick till ett annat ställe för lite dryck, cola till mig och Sangria till de andra. Jag fick smaka lite på Sangrian och den var ju jättegod! När vi druckit klart var det dags att gå till parken. Det var en mycket häftig park med lustiga små hus och massor av skulpturer som såg ut som att de var naturliga men ändå inte.
Utsikt över vackra hus och i bakgrunden Barcelona
Så himla coola pelare
Mosaik
Naturliga skulpturer
Vi hoppade på bussen och åkte tillbaka till stan, det var blåsigt och kallt och jag blev väldigt frusen.
Fotograferade några hus o balkonger
Men när vi hoppade av bussen så var det varmt igen och vi gick till Sephora och klockan blev mycket och vi gick till matmarknaden som tyvärr precis höll på att stänga. Vi gick runt och fascinerades av all salami, skinka, frukter, fiskar osv.
Sjöborrarna, eller vad de heter, uppe till höger sa Becka att man åt råa, det där orangea inuti. Hade jag inte vågat :-)
Vackra färger!
Vi skulle äta men restaurangen vi satte oss på var inte så rolig, så vi gick därifrån. Vi gick med dunder och brak då Åsa råkade välta stolen när hon reste sig, hehe. Trots denna sorti höjde kyparna inte ens på ögonbrynen.

Vi gick till en mataffär, vi hade lite bråttom för vi var hungriga så vi bara plockade på oss saker lite snabbt. Ångrar djupt att jag inte köpte massor av fuet med mig hem!!! När vi handlat klart så gick vi till hotellet och bad om tips på en kött-restaurang. Vi gick på rekommendationen och det var ett roligt ställe med en väldigt glad servitör. Även här bjöds vi på bubbel först och sen beställde vi in världens godaste skinka och vi fick bröd med en fantastiskt god olivolja till.
När vi skulle beställa själva middagen tyckte de att vi var hur konstiga som helst som frågade om det fanns någon sås till? Jag beställde bakad potatis och undrade om man fick smör till, det var också jättekonstigt tyckte de, de hade tydligen varken sås eller smör. Hehe.

Köttet kom in på en grill med glödande kol under. Såg ju bra ut. Men sen var det ganska torrt och det var massor av knaprigt fett vilket jag gillar. Men jag åt nog lite för mycket fett tror jag. Som tur var fick man en liten spritdryck och småkakor med anis i efter maten. Den lilla spriten gjorde susen, efter den var jag nästan lite hungrig igen.
Köttet och spriten
Vi gick tillbaka till hotellet, inte alls lika läskigt denna kväll. Det var senare och mer folk på gatorna. Becka och jag gick ner för att be om en korkskruv till vinet vi hade köpt innan på dagen. Receptionisten var snäll och plockade fram en korkskruv och öppnade flaskan. Han var dock inte så bra på det utan råkade skvätta ner hela skjortan med rödvin och vi bad om ursäkt hundra gånger och tyckte så synd om honom! Tillbaka på rummet så snacksade vi på salami och nachos och vi la oss inte förrän klockan var hur mycket som helst.

Vaknade efter få timmars sömn och kände mig ganska pigg. Åsa var redan vaken och hade fått sömnen störd av en massa ljud utifrån, vilka jag inte hört eftersom jag tack och lov har öronproppar :-). Vi åt frukost och planerade hur vi skulle få ut det mesta av denna sista dag i Barcelona.

Vi började med att leta upp Picasso-muséet. Det tog sin lilla tid då vi gick runt i gamla stan och tittade på alla gränder och hamnade i en kyrka som hade mässa och sen i en liten trädgård bakom kyrkan.
Kyrkan
Närbild på de olika små gubbarna som satt ovanför dörren.
När vi väl kom fram till Picassomuséet var det en ruggigt lång kö och vi ville inte slösa tid på att stå i kö denna sista dag i Barcelona, utan istället gick vi ner till havet och stranden för att få lite sommar med oss hem.

Vi undersökte alla restauranger som låg längs stranden men fastnade åter för "vårt" ställe och där fick vi boka ett bord och i väntan på detta bord beställde vi in vars en Sangria. Den var mycket god tyckte jag! Vi fick bord av en supertrevlig kvinnlig kypare och jag beställde pasta med tryffel och parmesan, vilken var himla god!
Överraskande god pasta!
Efter maten gick vi längs stranden och insöp känslan av sommar tills det var dags att tillbaka till hotellet.
Sandslott
Vi stannade för en dryckespaus på ett lite ocharmigt ställe med goda oliver.

Goda oliver och i bakgrunden en Sangria som inte var lika god, fast den ser god ut :-)
Sen fick vi bråttom till hotellet och hämtade våra väskor. Flygbussen kom meddetsamma och vi sa hejdå till Barcelona och tackade varandra för en riktigt fin resa. På flygplatsen åt vi middag och flygresan gick bra och ett par timmar senare var vi på Kastrup (mitt i natten). Allt flöt på otroligt bra!

Hemma i Malmö så ösregnade det och var kallt. Katterna välkomnade mig glatt! De verkade ha haft det hur bra som helst. Mamma hade bott där och passat dem. Allt var så fint och iordning där hemma. Jag duschade och packade upp och var i säng först 01.30. Då kändes det redan overkligt att jag bara några timmar tidigare suttit på stranden i solen :-D