söndag, juni 22, 2014

Finfin resa!

Hutter burr så kallt det är här hemma! Oj vad jag fryser :-). Jag längtar redan tillbaka till solen och värmen!!! Vi har haft en superbra resa! Det har varit ca 27 grader (eller mer) i skuggan hela veckan. Jag gillade hotellet, maten, poolerna, ja allt var toppenbra faktiskt! Möjligtvis kan man klaga på deras internet... Det var helt värdelöst. Så jag har varit i stort sett utan fungerande internet en hel vecka. Det är man ju inte van vid om man säger så :-).

Vi har varit på Kreta och vi har solat och badat och ätit gott. Vi hade all-inlcusive och det var god och varierad mat. Det är så himla lyxigt att bara kunna ta dricka och annat när man önskar. Inte behöva tänka på att ha pengar framme osv. Och för Elliott var det toppen att kunna gå och ta pizza-bitar när som helst, det fanns alltid. Och vi bodde i en stor fin 2-rumslägenhet. Väldigt gott om plats och stor balkong. Elliott har busat och lekt i vattnet med sin mormor och morfar (och mig) och vi har haft det hur bra och roligt som helst! Underbart! Jag har inte läst en enda bok, det hanns inte med. Men påbörjat en om och av Kajsa Grytt och den verkar riktigt bra.
Första dagen - mamma och Elliott är på väg mot poolen
Utrustad för bad
I vattnet
Vi gick ner till stranden en eftermiddag. Det var ganska långt att gå dit och en större backe och mkt trafikerad väg att korsa. Så vi var där bara en gång. Men vi hittade en spännande liten gång på vägen tillbaka. När vi trodde vi hade gått fel. Så den använde vi flera gånger när vi gick ner mot stora gatan och den började alldeles bredvid hotellet.
Elliott kände efter om vattnet var kallt, det var det inte. Det var varmt o skönt.
 Hotellet ordnade grekisk dans och andra uppträden. Mycket trevliga sådana. Lagom högt ljud och underhållande. Så det var toppen.
Dansarna
Vi var med på en utflykt som resebyrån ordnade. Det var en båttur på ett piratskepp. Den var bra! Elliott fick fäktas med pirater och de hade lekar. Man fick hoppa i havet (i turkost vatten) från båten och sen stannade vi vid en mycket fin strand. Där satte vi oss och åt lite efter att ha byggt lite med sand (och badat) på stranden. På vägen tillbaka var det ännu ett hoppa-i-vattnet stopp och massor med lekar för barnen. Blåste kallt gjorde det ute på havet, jag hade med kofta som tur var :-). Trevlig tur!

Dags för fight med mjuka svärd
De tvingade ut piraterna att gå på plankan och knuffade ner dem i havet!
Spännande tyckte Elliott
Pappa trotsade sin höjdrädsla och hoppade i vattnet!
Sandslottsbygge på den fina stranden
En selfie med Elliott i bakgrunden :-)
Piratskeppet
Många olika sorters korsord blev lösta av Elliott under hela resan :-)
Och han fick en ritad tatuering på armen
Utsikt från båten
Det hoppades även från övre däck, väldigt högt! Hade jag aldrig vågat...

Elliott hoppar säck på nedre däck
Sen var vi på hotellet igen och hade det bra.
Vet inte hur många vattenmelonsbitar Elliott åt under denna vecka alltså. Mycket poppis.
Efter frukosten - mera korsord. Himla bra att ha med sig!
På väg mot poolerna från hotellrummet
Där fanns olika spel och annat men de kostade pengar så det blev ca ett spel per dag för Elliott. Utom sista dagarna när han fick spela lite mer :-)
Lufthockey var favoritspelet
Lite legobygge på balkongen
Lek i badet!
Mera lek i badet och den luftmadrassen blev väl använd (även av mig)
Lekplats med shackspel. Jättekul tyckte Elliott som spelade schack för första gången.
Det kom en katt och la sig mitt på spelplanen... :-)
På väg från lekplatsen mot restaurangen. Det var ett STORT hotell! Massor av gångar och små hus.
Vi åkte in till Chania en dag. Vi tog bussen och det var himla smidigt och tog bara ca 15 minuter.

Där är mysiga små gränder
En stor och fin rosa bougainvillea
Blomvagn
Vi hoppade på en båt med glasbotten och åkte ut från hamnen mot en liten ö. Där dök de ner och matade fiskar så att vi skulle få se dem. Dykaren dansade även med fiskarna :-). Och så plockade han upp några djur att titta på. Det var en mysig tur och skönt svalkande. Det var väldigt varmt denna dag.
Elliott fick hålla en sjöstjärna
Glasbotten, dykaren dansar runt med fiskstimmet
Dykaren hämtar luft.
Sen hittade vi en mysig familjeägd restaurang. De serverade våra favoriträtter.
Friterad småfisk till mig
Friterade lite större fiskar till pappa
Elliott tog Calamares och mamma tzatziki. Efter maten gick vi runt lite i Chania men det var himla varmt så det blev inte så länge. Jag hittade en tröja till Elliott annars köpte vi inget. Vi tog bussen tillbaka till hotellet igen.
Elliott hällde vatten i kepsen och satte den på huvudet :-)
Frukosttid

Två kvällar sparkade Elliott boll med en polsk pojke. Roligt! Och hotellet hade trollerishow en kväll och två clowner som uppträdde en kväll. Clownerna var väldigt roliga tyckte Elliott som skrattade sig igenom nästan en och en halv timmes show :-D. Underbart!

Tiden gick fort och det var dags för hemresa på fredagen. Samma dag som jag fyllde år. Mina föräldrar och Elliott sjöng för mig på morgonen och jag fick ett jättefint armband (som jag sett i Chania och tyckte så mycket om) och så kommer jag att få en liten tv till sovrummet. Vilken present! Så rolig och alldeles för mycket. Jätteglad blev jag! Vi gick och åt frukost och sen packade vi ihop det sista och så väntade vi på bussen till flygplatsen.
Elliott bar sin ryggsäck och drog sin väska själv hela tiden, utan att klaga alls.
Elliott såg fram emot att få träffa sin pappa igen och flygresan gick hur bra som helst. Vi satt på olika ställen för vi hade missat att boka platser på hemresan. Elliott och jag satt på 2:a raden och mina föräldrar på 11:e. Det var himla bra där på 2:a raden. Så långt fram har jag nog aldrig suttit förut.
När vi kom fram till Sturup så väntade Michael på oss och Elliott fick springa ut till honom direkt :-).
Väskorna kom ganska snabbt och sen åkte vi hemåt.

Hemma lämnade vi upp väskorna i min lägenhet där det också stod en stor fin bukett blommor till mig (från Michael och Elliott) :-D. Och Michael hade skött mina balkongblommor jättebra så det var rena blomsterprakten där ute! Sen så gick vi ner till matsalen och åt sill och potatis + jordgubbar med några andra i kollektivet. Mina föräldrar var också med och det var gott och trevligt.
Lite sill o potatis
Jordgubbar
Efteråt var vi väldigt mätta! Michael hade köpt ostar så vi gick upp allihop till honom och så tittade vi på bilder från resan, mumsade i oss goda ostar och jag fick present från Elliott. En jättefin stor mjukishund. Hur söt som helst. Han tyckte själv så mycket om den så han ville ha den att sova med :-D. Och Michael gav mig en liten kameralins till iPhonen! Så coolt! Den ska jag läsa om och lära mig hur den fungerar. Hade ju varit kanon att kunna ta lite bättre bilder med mobilen ju! Så vilka presenter jag fick denna dag!

Nu har jag en veckas semester kvar innan jag börjar jobba igen. Har lite semester i augusti också. Känns bra ibland att dela upp den, så har man något att se fram emot igen när man jobbar hela juli.  Men en vecka kvar nu. Skönt! Igår ägnade jag dagen åt att packa upp och tvätta och fixa lite här hemma. Har många idéer för Elliotts rum, han behöver lite mer lådor att stoppa grejor i. Så jag ska ta en tripp till Ikea i veckan och kolla lite.

Ida kom och lekte med Elliott och de lekte hela dagen och hela kvällen. De var även ute och lekte på gården i kylan! Till middag åt vi tagliatelle med kycklingfärsröra. Snabbt och lättlagat. Elliott och Ida åt hur mycket pasta som helst, dock inget av röran :-). På kvällen kollade vi Dumma mej 2 hos Michael (jag såg inte hela utan gick hem lite innan den var slut) och så åt vi upp ostarna och snacksade. När jag kom hem sen så kollade jag lite på säsong två av "Orange is the new Black". Men jag satt och somnade så då gick jag och la mig.