söndag, maj 25, 2014

Här har det varit kalas! (86/100)

Igår var det Elliotts födelsedag och vi firade honom på morgonen med en liten hög småpresenter och sen fick han lappar med klurigheter som gömdes på olika ställen och avslutades med ett jättepaket med lego. Mycket lycklig liten pojke!!!

Ida kom upp och lekte med Elliott och legot medan jag fixade tårtor mm inför eftermiddagens kalas. Elliott hängde med ner i matsalen och han dukade till alla. Så himla bra! Så kunde jag fixa med annat. Mamma ringde och hörde om vi behövde hjälp. Det är lugnt sa jag, men bara en liten stund senare insåg jag att vi nog verkligen behövde lite hjälp för att hinna med :-D. Mamma och pappa kom två timmar innan kalaset började och hjälpte till att bära ut stolar till uteplatsen, sätta upp ballonger och girlang och hälla upp all mat i skålar. Evigt tacksam för denna hjälp!
Festat till det lite i matsalen
 Gästerna kom och kalaset började! Vi var 20 stycken och vi hade en himla trevlig kväll! Elliott fick massor av presenter, jättefina allihop! Vi åt tacos - Elliott som önskat och jag tycker det är mysigt med mat man får plocka ihop själv. Sen var det tårtdags.
 
Just blåst ut ljusen, hann inte fota det hela :-)
Tårtorna, Anna-Carin fixade en liten Angry Birdsbakelse till Elliott! Så söt! :-D
Vi hade lite kvällsboccia med Uffe-familjen efter att övriga gäster gått hem. Michael och mamma fixade undan i stort sett all disk och grejor medan vi andra spelade boccia. Fantastiskt skönt! Sen fick vi hjälp med att bära tillbaka alla trädgårdsstolar så det var i stort sett bara städning kvar till dagen efter. Otroligt tacksamt! Och jag fick jättefina blommor som pryder mitt hem idag!

Det var så fullt upp att det inte hanns med att ta så många bilder, hehe. Och de som togs var väldigt hastigt tagna. 

Elliott somnade kl 23 och sov ända till 08. Jag själv kunde inte somna som vanligt, men fick ju sova lite längre på morgonen i alla fall.

Och idag var det morsdag och jag fick en present av Elliott, den hade han själv kommit på och bestämt att jag skulle få. Det var en superfin knallrosa vetevärmare. Eftersom jag fryser och har ont i ryggen. Underbara unge! Han blev alldeles generad när jag sa hur glad jag blev för den :-). Han gick igenom och "wow!:ade" över alla sina presenter från dagen innan :-D. Elle belle biade vilken present han skulle börja leka med.

Jag gick ner till festlokalen och torkade rent i kylen, utanpå skåp och fria ytor. Sen moppade jag alla golven och hann precis bli klar innan matmötet kl 11. Där bestämde vi nästa veckas meny i ilfart. Det blev lättlagat hela veckan. På måndag fläskpannkaka, onsdag broccolisoppa och fredag lövbiff i ädelostsås.

Elliott lekte med Ida men efter matmötet så fick de säga hejdå till varandra och så åkte jag med Elliott till Kalkbrottet. Han och mamma skulle åka busstur ner i Kalkbrottet kl 12. Elliott var så taggad och ville verkligen göra detta. "Ska vi inte gå till bussen nu", sa han så fort vi kom fram :-).
Medan Elliott var där så åkte Michael och jag och röstade, sen fixade jag jobbgrejor och kl 13 hämtade jag Elliott som tyckte att bussturen hade varit rolig! Vi stod kvar och pratade med mamma som fick morsdagspresent och blomma av mig.

När vi kom hem igen så byggde Elliott lego. Ida kom upp en stund och sen var det dags för kalas hos Emmi. Michael skjutsade honom dit. Jag förberedde för kvällens grillning/picknick i det fria. Och en liten stund satte jag mig på balkongen i solen och läste. Sen packade jag/vi ihop allt vi skulle ha med oss och åkte och hämtade Elliott på kalaset. Han hade haft jättekul. Vi hämtade även mamma då kalaset var jättenära dem och pappa åkt i förväg för att tända grillen. Så åkte vi till Klagshamn där vi träffade Pellefamiljen och firade både Mynta och Elliotts födelsedagar! Vi grillade vi och åt av alla möjliga goda rätter som vi alla hade med oss. Mysigt!

Picknick i det gröna :-)
Testade en panoramabild
Vi spelade boccia.
Två finingar
Jättefiningar!

Två födelsedagsgrisar som spelar boccia
Och efter boccian så åt vi kladdkaka med jordgubbar och vispgrädde plus halloncheesecake.
Folk badade sent på kvällen...

Klätterapan klättrade högst upp i repställningen
Väldigt fint ljus, det ljusa håret alldeles guldglänsande
Fortfarande badar några
 
Fin solnedgång
Elliott (och jag) har haft två otroligt fina, roliga och intensiva dagar :-). Tack alla som var med och gjorde allt så väldigt lyckat!!

Inga kommentarer: