måndag, oktober 21, 2013

Köpenhamn, fest och bio

På torsdagen så var jag på yoga efter jobbet. Den är så himla bra. När jag åkte därifrån så var min annars så spända käke alldeles helt totalt avslappnad. Det var evigheter sen den var det.

I fredags så jobbade jag bara till strax efter kl 14. Sen hade jag sällskap med Åsa till tåget. Hon hoppade av på Emporia och jag åkte vidare till Kastrup. Där mötte jag upp Annika och vi åkte in till Köpenhamn för att bo på hotell. Det var minsann ett tjusigt hotell vi fick bo på och rummet hade jättefin utsikt (15:e våningen) i superior rum. Alldeles gratis :-). Annika är i resebranschen och hade fått hotellcheckar på Scandic. Så himla snällt att ta med mig! Vi började med att lämna av grejorna på hotellet och sen traskade vi ner på stan och hittade ett roligt fik med gott te och mumsiga kakor.

Annikas fika 
 Min fika - mazarin med citron.
Caféets interiör
När vi fikat klart var klockan 19. Fråga mig inte hur den kunde bli så mycket så fort? Efteråt gick vi till hotellet igen och då var det dags för lite middag. Jag bjöd på fikan och middagen som tack för hotellvistelsen. Vi beställde Jamie Olivers meny. Det var mycket mumsigt. Speciellt för- och efterrätten.
Jättefin lampa! I love it.
Förrätt - anka med krispiga lökringar och sallad
Restaurangen på hotellet. Himla sköna stolar!
Fler fina lampor i hotellbaren
När vi ätit klart så gick vi upp och la oss och sov gott hela natten. Jag vaknade dock hur tidigt som helst och tog upp telefonen och surfade, spelade spel osv tills Annika vaknade vid kvart i åtta.

Vi åt mumsig hotellfrukost och sen gick vi på Ströget. På Systrarna Greene köpte jag lite grejor till Elliotts adventskalender. Toppen ju! Sen gick vi tillbaka till hotellet och pratade och la lite tarot.
Vi åkte hemåt så jag var i Malmö vid 14-tiden. Michael och Elliott hämtade mig på Hyllie. Vi åkte för att köpa present till kvällens 50-årskalas. När vi kom hem packade vi in presenten och duschade och gjorde oss klara. Sen åkte vi hem till mina föräldrar och lämnade en förväntansfull och glad Elliott. Även Oscar skulle sova över där denna natt :-).

På väg till festen som var på Österlen stannade vi till i Ystad och gick till en thairestaurang. Den serverade thairätter à la Kina. Jag tog tyvärr friterat fläsk med sötsur sås och fick in en megastor skål med tjockt friterade bitar. Det var inte vad jag var sugen på, men borde fattat. De kom och frågade flera gånger om det var gott. Till slut sa jag att det inte var vad jag förväntat mig. För när vi var i Thailand och beställde en rätt som hette likadant så såg den inte alls ut så... Då sa hon att en annan rätt nog var mer vad jag tänkt mig och så fick jag en liten skål av det att smaka på. Det var mycket godare. Gulligt av dem!

Sen åkte vi till festen och det var så fint fixat och riktigt party med lampor överallt, rockband som spelade och tända ljus i mängder i alla rum. Och där var snacks och bål och vin och sprit. Inte för att vi drack av det sistnämnda då vi skulle köra hem igen på kvällen. Michael trodde han skulle vara för trött för att köra så jag lät också bli att dricka alkohol. Hur som helst så var det roligt att träffa gamla bekanta. Några som det var typ 10 år sen vi träffade sist. Trevliga människor! Och så var det roligt att så många ifrån byn var med på festen. Vi var hemma vid 00.30 (jag sov nog nästan en timme i bilen på vägen hem), jag var såååå trött! Michael körde alltså, han var tack och lov pigg. Sov gott och vaknade inte förrän 08.30 på morgonen. Rekord! Säkert för att inte Oscar var hemma, han kommer och trängs och hoppar upp och ner ur sängen flera gånger under natten. Och han ska alltid sova hos mig vilket för det mesta är supermysigt men gör att jag blir väckt varje gång. Han krafsar på täcket vid mitt huvud så att jag vaknar och kan lyfta på täcket och släppa in honom att sova där...

Eftersom vi vaknade lite sent kom vi sent igång med att göra iordning inför visningen. Så det blev full fart på oss direkt. Michael hade fixat mycket på lördagen, dammsugat, klippt gräset mm. Men det var ändå en del att göra kvar. Vi blev klara vid 11 och åkte hem till mina föräldrar och finaste Elliotten. Som jag saknar honom när han inte är hemma och dessutom var jag ju borta fre-lörd. Sötnosen hade sovit gott och haft det hur bra som helst så klart. När jag kom så ville Elliott spela spel. Vi spelade  "Qwirkle". Det är himla roligt, ska jag skaffa också. Oscar hade väckt mamma på natten och sen Elliott på morgonen, men det hade gått jättebra om än inte sömnen blivit hundraprocentig. Pappa berättade att Elliott hade klappat honom lite på huvudet på natten. Sötnosunge!

Mamma och jag bestämde oss för att gå på bio på eftermiddagen. Vi såg "Vi är bäst!", den var söt och rolig. Tjejerna spelade så himla bra. Gulliga var de! Innan vi gick på bion var vi på Hollandia. Vi delade på en räkmacka och en passionsfruktstårtbit. Fantastiskt gott!
Finfin fika på Hollandia.
Mysigt att fika och gå på bio mitt på dagen! Vi tog bussen hem efteråt och när jag kom hem så spelade Elliott och jag Kinaschack. Han börjar bli riktigt bra på det! Kul!

Och idag är det måndag. Jag har sovit som en kratta i natt och drömt tre mardrömmar (jag brukar ALDRIG drömma mardrömmar). Så jag var INTE pigg när jag vaknade. Elliott vaknade en stund efter och vi duschade innan det var dags att gå till dagis/jobb. Elliotts kompis har kommit tillbaka efter att ha varit borta i fem veckor. Så Elliott blev jätteglad när han såg honom.

På jobbet var det bra som vanligt. Förutom att jag hade en riktigt "bad hair day". Det hade jag dagen innan också. Helt hopplöst! Nåväl, försöker komma framåt i årsbokslutet men det går trögt. Det är så mycket som ska kollas och fixas innan man kan slå ihop allt. På lunchen var Michael och jag på Noodle market. De hade bläckfiskringar och det var länge sen sist, så jag åt massor. Mumsigt. Efteråt försökte jag hitta någonting att ge Michael i födelsedagspresent och sen gick jag tillbaka och jobbade.
Michael hämtade Elliott och när jag kom hem så gjorde vi Caesarsallad. Jag gjorde en superenkel dressing som var väldigt god till. Jag blandade 1 dl riven parmesanost med olivolja, vitlök, citronsaft och flingsalt. Mumsfilibabba vad god den blev!

Jag nattade sötnosen, vi hittade på lite sagor och berättade för varandra. De flesta handlade om att Oscar fes så mycket och det luktade så illa att alla monster blev rädda och sprang iväg. Elliott är alltid lite orolig att han ska drömma om monster innan han ska sova. Men han drömmer nästan aldrig om dem. Han säger att han haft 8 monsterdrömmar totalt. Den senaste när vi var i Grekland och det var ju ett tag sen :-). Men nästan varje kväll när jag nattar så säger han "tänk om jag drömmer om monster". Eller så säger han att "jag vill också drömma fina drömmar, som du mamma". Hehe.

Nu har jag tittat på ett avsnitt av "Orange is the new black" medan Michael har jobbat. Det är dags att nanna om en liten stund. Jag har även googlat lite på sovrum, vardagsrum och kök för att bli inspirerad inför nya lägenheten. Funderar på en säng med förvaringsutrymme under. Det blir ju lite mer compact living så kan vara bra med smarta lösningar :-). Tänker mig en bäddsoffa i vardagsrummet också. Hittade en idag som var fin, men är den skön? Får åka till IKEA och provsitta den. Den är precis som jag vill ha den, med en säng som man tar ut framåt och så blir det lite som att man ligger i en koja, i alla fall med en ram runt huvudänden. Mysigt, tycker jag. ¨

Det som blir kul med egen lägenhet är att jag ju faktiskt kan göra och ha det precis som jag vill! Jag kommer ju att kunna bestämma allt själv. Och häromdagen kom jag på att jag kan faktiskt skaffa vilka djur jag vill! Jag kan ha hela lägenheten full av fåglar, råttor, kaniner, fiskar, ja vad jag vill. Om jag vill. Nu vill jag kanske inte det men ändå... jag kan! :-D. Oscar skulle dock inte uppskatta kaniner. Så dem får jag nog vara utan, hehe. Men fiskar ska jag ha. Sen kanske det blir lite ensamt att bo själv, men då är det ju skönt att det är ett kollektivboende. Och så är ju Elliott i alla fall hos mig varannan vecka! Jag kommer att sakna honom den veckan han inte är hos mig :-(. Tur att vi bor så nära varandra att jag lätt kan springa bort och hälsa på honom om jag skulle sakna honom för mycket! Och han kan springa över till mig. Bättre än så kan vi ju knappast ordna det hela. Det är ju bra.

På fredag ska vi till London. Bussen går 05.04. Gissa om vi kommer att vara trötta??? Hehe. Men det brukar gå bra att stiga upp tidigt när man ska ut och resa. Så det hoppas jag på!

1 kommentar:

Anne Grethe sa...

Jeg måtte le når jeg leste det du skrev om Oscar, og hvordan han er om natten. Santo gjør akkurat det samme. Ligger litt i stua, men så kommer han inn til oss. Det går utover søvnen, men sånn er det vel å ha "barn" :-)
Helt enig, stilig lampe :)