måndag, juni 17, 2013

Göteborg och kurs och semesterdag

I torsdags firade vi att Ale tagit studenten! Jag jobbade tills det var dags att åka dit (hade så mycket att göra att jag fick avboka kiropraktorn som jag skulle gått till). Det var en jättetrevlig studentfest med massor av god buffémat!!! Elliott var lycklig då både Malva, Mynta och Embla var där :-). Ale tog sig tid att sparka lite boll med honom, kärt, det gjorde Mynta också. Mina föräldrar och en massa andra var också där och firade Ale.
Ale tar studenten
Mynta tog med Elliott in till grannen för att leka i deras trädkoja. Det tyckte han var kul!
Kojan, med hängbro till en plattform i ett annat träd.
Fredag-söndag var jag och Annika i Göteborg. Vi gick en helgkurs och det var kul! Jag åkte på fredagsförmiddagen (och missade nästan tåget pga jobb in i det sista). Tog Öresundståget och hade helt glömt bort att jag brukar bli lite åksjuk av dem... så jag hade inte tagit någon tablett. Efter en timme kändes det väldigt jobbigt att åka tåg. Men jag satte på P1 dokumentär i hörlurarna (det gick inte att lyssna på musik för ljudet var så kasst i ena hörluren). Två dokumentärer senare var jag framme i Göteborg. Jag lyssnade på denna och denna. Både intressanta och otäcka båda två, rekommenderas.

Annika kom med sitt tåg nästan samma tid så jag mötte upp henne och vi gick till hotellet. Clarion Post. Mycket stort och fint hotell! Vi lämnade av våra grejor på rummet och gick och fikade på Fröken Olssons kafé. Mycket mysigt ställe! Sen gick vi tillbaka till hotellet där vi var på rundvandring (guidad, då Annika passade på att jobba lite - dvs göra research på detta hotell inför ev. evenemang hon anordnar med sitt företag). Kul att få vara med på guidad tur :-D. Det var en pool under öppen himmel längst upp i "tornet". Jättevarmt vatten och färgglada solstolar, coolt!
Hotellet
Vi åt souvlaki på en grekisk restaurang, på väg tillbaka till hotellet hörde vi något som lät som Dire Straits från parken. Det var konsert med Mark Knopfler, så vi stannade och lyssnade en stund. Lite kul ju! Sen köpte vi med oss lite gotter till hotellet och kollade på tv tills det var dags att nanna. Jag ringde hem och pratade med Michael och Elliott också. Elliott var så söt, han sa "hejdå" ganska snabbt men så ångrade han sig och sa "eller vi kan prata mer, om du har något förslag"... hehe! Så vi pratade lite till.

På lördagen startade vi med mumsig hotellfrukost och sen gick vi till kursgården. En jättefin gammal byggnad bredvid Ullevi (nya eller gamla eller gammelnya Ullevi, inte lätt att hålla reda på ;-)).
Det var fullmatad kurs från 10-17 med paus för lunch. Annika och jag gick till en restaurang vid en bio och åt nachostallrik. Mycket mumsigt. Efter kursen gick vi till hotellet och lämnade av våra grejor. Sen gick vi in till stan och gick på bio. Såg "The Bling Ring" som Sofia Coppola regisserat. Det var mysigt med bio men en helt meningslös film med meningslösa människor i, typ. Sov gott i hotellsängen, båda nätterna. Det var ovanligt sköna sängar, nästan bättre än min egen där hemma :-).

På söndagen åt vi också mumsig hotellfrukost, packade ihop alla våra saker och ställde packningen i receptionen. Sen var vi på ännu en fullmatad kursdag 10-17. Nästan som att sitta i skolbänken alltså. Roligt och intressant och sen skyndade vi mot tåget. Mitt tåg gick 17.40. Annikas 17.35. Hämtade våra saker på hotellet och sen sprang jag iväg för att leta upp ett öppet apotek. Hittade ett och köpte postafen som jag åt en pilla av direkt (åksjukepiller). Kom i god tid till tåget. Hemresan gick toppen, då satt jag i första klass och läste bok hela vägen hem. Fattar inte att jag glömde åksjuketablett på ditvägen, så himla korkat! När vi kommit halvvägs med tåget fick det stanna för det låg en brandsläckare mitt på spåret. Jag satt i samma vagn som tågföraren. De fick sätta på sig skyddsvästar och hoppa av tåget mitt på vischan och så ut och peta bort den där brandsläckaren. Tur att tåget har en riktig chaufför som kan se att det ligger grejor på spåret alltså.

Nåväl, i vanliga fall brukar jag bli helt utslagen och megatrött av åksjukepillret. Men inte denna gången. Det var ju bra! Michael och Elliott kom och hämtade mig på stationen. Och när jag kom hem var jag så himla trött. Nästan helt borta och ville mest bara gå och lägga mig, vilket jag gjorde också. Nattade sötskrutten.

Idag är det måndag och jag har semester (som tur är). Vaknade tröttare än tröttast och kände mig ganska håglös. Inte bästa starten på dagen. Kan ha varit åksjukepillret som satt i. Hur som helst så åkte Michael till jobbet. Elliott och jag åt lite frukost och satt i soffan och tog det lugnt. Sen cyklade vi in till stan, jag skulle till tandläkaren. Medan jag var där var Elliott hos Michael på jobbet. De mötte upp mig efter mitt tandläkarbesök och så åt vi lunch på Rosegarden. Elliott ville tillbaka till jobbet för där var så roligt tyckte han :-D. Så vi gick dit efteråt och var där en stund. Jag hann prata en hel del med Åsa och så spelade jag lite lufthockey med Elliott (vi har ett sånt spel på jobbet).

Sen cyklade Elliott och jag hemåt, pausade en stund på en lekplats. När vi kom hem så ställde vi cykeln och gick sen för att sparka boll på fotbollsplanen borta vid strandängarna.

Elliott älskar att sparka boll,  speciellt rakt i mål. Han vill inte spela, dvs att vi spelar mot varandra, han vill bara skjuta bollar som man passar till honom. Så det fick han göra tills jag inte orkade mer :-). Då gick vi till Ica och köpte vars en glass.

Michael kom hem när vi gick iväg till fotbollsplanen, när vi kom tillbaka gjorde vi pastasallad till middag. Det var gott!